Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 14152
Personlig har jeg spesielt den siste tiden flere ganger bare blitt avvist av legen(e) på legevakten.
De tar meg nesten aldri seriøst, utenom i ekstreme tilfeller der jeg har vært ute i stand til å bevege kroppsdeler på kommando.

Ellers har jeg helst bare blitt tatt seriøst for "mindre" problemer når legen er kvinnelig og ung.

Kan jo ta et eksempel:

Hadde drukket i omtrent 5-6 måneder nesten hver dag, med veldig små mellomrom, og klarte ikke å slutte med alkoholen fordi jeg var så sterkt avhengig.
I det abstinensen begynte å komme (som på meg allerede kommer ved synkende promille) oppsøkte jeg legevakten i håp om å bli innlagt for å klare å bli avruset.

Men jeg ble selvfølgelig avvist av legen som ikke så alvorlig på dette i det hele tatt, siden det var under 24 timer siden jeg sist gang hadde drukket, og hadde normalt blodtrykk og puls.

Jeg sluttet deretter å oppsøke legevakten mer, og alkoholmønsteret bare poppet seg opp til abstinensen ble så alvorlig at jeg begynte å hallusinere.
Men for 2 dager siden fikk jeg vitaminer og Valium av fastlegen min da jeg ble hentet av ambulanse grunnet store problemer med å holde meg ved bevissthet, og ellers fortsatt har problemer med dette.

Dette har endt med at jeg er blitt redd for å oppsøke legevakten noe mer, i den sterke frykten for å bli avvist..

Dette er mine erfaringer med legevakten her hvor jeg bor (Helse-Bergen).

Men det jeg ønsker med denne tråden er å høre deres erfaringer (både gode og dårlige) med legevakten, enten om det har vært her i Norge, eller i utlandet

Gjerne legg til hvor i Norge, eller hvilket land du har hatt dine erfaringer fra!
Sist endret av GangM; 24. juli 2013 kl. 15:43.
Da jeg etter 15 år tok et oppgjør med spillegalskapen min så gjekk jeg til legen og fortalte historien. Det virket som han tok meg svært alvorlig, og skulle henvise meg til klinikk på vestlandet kjapt som pokker. Etter 2 uker ringte jeg legevakta og forklarte at jeg ikke hadde hørt noe nytt. Legen hadde glemt ut hele saken, og hadde aldri henvist meg noe sted. Da var jeg rimelig oppgitt kan en si. Det var også hun i skranken som ikke kunne se at han hadde skrevet noen journal på meg etter sist besøk.
Åpner meg opp etter 15 år også blir jeg bare glemt ut av legen sån uten videre... Det skal sies dette var en vikarlege fra India.
For meg virker det som dere bruker legevakten som fastlege begge 2, da kan jeg skjønne dere kjapt blir avvist. Anskaff fastlege og gå den veien, som er den korrekte veien.
Dette er Norge, det er nok best å ikke bli syk.
Jeg har selv aldri havnet på legevakta, men har vært med venner og familie som har havnet det. Det jeg kan si er at det er veldig forskjellig fra gang til gang.

Vi var en stor gjeng som var ute på byen i Oslo. Vi drakk og hadde det veldig gøy og som vanlig så ble det en som fikk litt for mye. Han ble tatt med av en ambulanse og kjørt til legevakten i Oslo. Etter hva han fortalte til meg så hadde han fått utmerkert behandling. De hadde også ringt han i senere tid og hørt hvordan det gikk med han. De var redde for at han hadde et alkoholproblem og ville gjerne ha flere samtaler med han og han ble tipset om flere steder han kunne ta kontakt annonymt.

En annen gang hvor vi også var ute på byen (OFC) ble en annen venn av meg påkjørt av en bil i det han kastet seg ut i veien for å imponere en jente elns (utrolig dumt). Han som kjørte på vennen min kjørte oss opp til legevakten hvor behandlingen startert med en gang. Det var kan snakk om et knekt ben og ikke noe annet, men vi satt igjen med et inntrykk at de var raske og effektive.

Så er det en episode til. Jeg var med kjæresten min på legevakta pga hun hadde så vondt i beinet at hun bare kunne ligge stille. Beinet var hovent, rødt og gjorde kjempevondt. Det hadde pågått i ca 2 uker, men det ble ekstra ille denne dagen. Legene på legevakta så at det ikke var noe problem (etter å ha ventet i nesten 6 timer) og sendte oss rett hjem igjen. De sjekka på beinet i maks 5 min. Dagen etter dro kjæresten til fastlegen sin hvor fastlegen fant en betennelse i kneet som hadde spredd seg til leddene og hun måtte gå på en eller annen kur + krykker.

Det jeg kan tenke meg er at det er veldig forksjellige fra dag til dag hvordan det er der nede og hvilken behandling du får. Noen ganger har de mye å gjøre, mens andre ganger ikke. Det er også veldig mange som drar til legevakten uten å ha noe grunn. Ikke missforstå, men å sitte på legevakta fordi gutten din har skrubba seg på kneet blir litt for drøyt imo. Og når da de får mye å gjøre har de ikke muligheten til å sjekke alle sammen like nøye eller få sjekka noen i det hele tatt.

Alt i alt... Legevakten i Oslo er helt OK
Sitat av Ueland Vis innlegg
For meg virker det som dere bruker legevakten som fastlege begge 2, da kan jeg skjønne dere kjapt blir avvist. Anskaff fastlege og gå den veien, som er den korrekte veien.
Vis hele sitatet...
Trodde det var det samme. Var vikarlege for fastlegen min jeg gjekk til. Fastlegen var i fars permisjon.
Sitat av Ueland Vis innlegg
For meg virker det som dere bruker legevakten som fastlege begge 2, da kan jeg skjønne dere kjapt blir avvist. Anskaff fastlege og gå den veien, som er den korrekte veien.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at fastlegen burde brukes til mer vanlige hendelser. Mens legevakten er det som brukes når fastlegen har fri og det har skjedd noe som ikke kan vente.

Fastlegen eller legevakten?

Legevaktens skal hjelpe deg med helseproblemer som ikke kan vente. Eksempler på tilstander som bør håndteres på legevakten og ikke utsettes til fastlegens kontortid:

smerter i brystet eller magen

akutt sykdom eller alvorlig forverring

nedsatt allmenntilstand hos barn

alvorlig pustevansker

alvorlig psykisk sykdom

mistanke om komplikasjoner i svangerskap

skader som må behandles kirurgisk

Legevakten er ikke ment for deg som har en vanlig forkjølelse eller sykdom over flere dager, med mindre det oppstår en akutt forverring.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Alt i alt... Legevakten i Oslo er helt OK
Vis hele sitatet...
Det har faktisk vært inntrykket mitt hele tiden, så glad jeg fikk det bekreftet

Sitat av Ueland Vis innlegg
For meg virker det som dere bruker legevakten som fastlege begge 2, da kan jeg skjønne dere kjapt blir avvist. Anskaff fastlege og gå den veien, som er den korrekte veien.
Vis hele sitatet...
Personlig så respekterer jeg faktisk det å bare bruke legevakten i helger, på helligdager, og når fastlegen min ikke er på jobb.

Men når man har f.eks ganske alkoholabstinens som man ikke klarer å komme seg gjennom på egenhånd så er helt klart legevakten den rette plassen å dra.

Slike abstinenser kan tross alt være dødelige uten medikamentell behandling og overvåkning.
Hvis folk slutter å monge rundt hos legevakten og heller dra til fastlege for lol-skader dere pådrar dere så hjelper det en god del.
Legevakt er for deg som er:
- Blitt akkutt syk.
- Har brekt beinet eller knust nesa
- Har fått en flaske knust over hodet i bråk på byen og må sy
- Er blitt voldtatt
- og lignende situasjoner.

"Legevakta kan brukes ved behov for legehjelp når det er medisinsk nødvendig med hjelp som ikke kan vente til legekontorene åpner".
Om legevakten får en dude på døra som sliter med abstinenser etter alkoholslutt så skjønner jeg det veldig godt at de aviser deg. Det er ikke deres jobb.
Om du planlegger å slutte å drikke(eller spille, i dont care); book deg time hos fastlegen og få all hjelp du kan trenge.

Selv har jeg bare gode erfaringer med legevakten. Høgde meg i beinet med øks; til legevakten for å sy. Akutt astma-anfall; på legevakten å få puste-ting. Kuttet meg på skjæremaskin på jobb; på legevakten for å sy. En treningskompis brakk beinet i en kamp: på legevakten å lappe sammen. Null stress i joggedress.
Fint om en admin skal slette innleggene mine da de ikke er relevante for tråden. Jeg misforsto forskjellen mellom legevakta og fastlegen. Det er altså ikke legevakten jeg oppsøkte.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Om legevakten får en dude på døra som sliter med abstinenser etter alkoholslutt så skjønner jeg det veldig godt at de aviser deg. Det er ikke deres jobb.
Om du planlegger å slutte å drikke(eller spille, i dont care); book deg time hos fastlegen og få all hjelp du kan trenge.
Vis hele sitatet...
Sammenligner du seriøst spilleavhengighet med alkoholavhengighet?
Hadde hele Norges legevakt hatt denne tankegangen hadde vi virkelig hatt mange dødsfall og alkohollikere..
Sist endret av GangM; 24. juli 2013 kl. 16:37.
Sitat av GangM Vis innlegg
Sammenligner du seriøst spilleavhengighet med alkoholavhengighet?
Hadde hele Norges legevakt hatt denne tankegangen hadde vi virkelig hatt mange dødsfall og alkohollikere..
Vis hele sitatet...
Dude....
Om du leser et par innlegg lenger opp så er det en annen bruker som sier han gikk til legevakt for spilleavhengighet.
Slapp av mann
Sitat av moret Vis innlegg
Dude....
Om du leser et par innlegg lenger opp så er det en annen bruker som sier han gikk til legevakt for spilleavhengighet.
Slapp av mann
Vis hele sitatet...
Om du også leser et par innlegg opp, så ser du at jeg ikke har oppsøkt legevakt.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Dude....
Om du leser et par innlegg lenger opp så er det en annen bruker som sier han gikk til legevakt for spilleavhengighet.
Slapp av mann
Vis hele sitatet...
Det fikk jeg med meg, og jeg skal ikke motsi deg på at legevakten helt klart ikke er stedet du oppsøker for spilleavhengighet.

Men om du faktisk leser innlegget ditt, så virker det veldig som du sammenligner alkoholavhengighet med spilleavhengighet.
Sitat av GangM Vis innlegg
Personlig har jeg spesielt den siste tiden flere ganger bare blitt avvist av legen(e) på legevakten.
De tar meg nesten aldri seriøst, utenom i ekstreme tilfeller der jeg har vært ute i stand til å bevege kroppsdeler på kommando.

Ellers har jeg helst bare blitt tatt seriøst for "mindre" problemer når legen er kvinnelig og ung.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel heller hvorfor du alltid oppsøker legevakten fremfor fastlege, spesielt siden du har så dårlige erfaringer. Høres nesten ut som du er blitt en gjenganger der.
Det er to typer avhengighet... du vet, de har like symptomer.
Alt det jeg sier er at om man sliter med avhengighet så er festlegen personen å gå til: der får du hjelp. Om ikke annet så blir du henvist til en spesialist.
Jeg vil ikke si at det er sammenligning per se.
Trådstarter
Sitat av raze Vis innlegg
Spørsmålet er vel heller hvorfor du alltid oppsøker legevakten fremfor fastlege, spesielt siden du har så dårlige erfaringer. Høres nesten ut som du er blitt en gjenganger der.
Vis hele sitatet...
Hovedsakelig fordi fastlegen min ikke er på jobb når jeg har måtte oppsøkt legevakt.
Det er ofte om kvelden, nettene eller enormt tidlig på morgenen (04-06- tiden), jeg har måtte oppsøkt legevakten for diverse "problemer".

Ellers så har dette vært i helligdager, helger og når fastlegen min ikke er på jobb.

Jeg er ingen "gjenganger" der, som du kaller det.
Det er f.eks ikke slik at jeg drar på legevakten når jeg vil ha resept på et medikament.

De fleste gangene jeg faktisk har endt på legevakten har vært når jeg har vært helt ute av stand til å bevege kroppsdeler på kommando.
Sist endret av GangM; 24. juli 2013 kl. 17:03.
Det spørs hvor i Norge du bor. Ble syk mens jeg var militæret, i Bodø, etter en kjapp tur på legevakten ble jeg sneket fremst i køen til akutten. I Trondheim med samme problemet, ble jeg satt i "hastekø" som var tre uker fra jeg tok opp problemet, og den dagen jeg kom dit måtte jeg vente i fire timer. MEN, jeg klager ikke, fordi de som jobber der vet at det finnes folk med større problemer enn meg, så jeg har ingenting imot at folk kommer før meg. Den som hyler høyest blir tatt til slutt, for han vet de lever!
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Det er to typer avhengighet... du vet, de har like symptomer.
Alt det jeg sier er at om man sliter med avhengighet så er festlegen personen å gå til: der får du hjelp. Om ikke annet så blir du henvist til en spesialist.
Jeg vil ikke si at det er sammenligning per se.
Vis hele sitatet...
Vel, her er det iallefall snakk om fysisk avhengighet (leste ikke så nøye gjennom siden du linket til).

Og ja, du har helt rett i at man får hjelp hos fastlegen.
Men dersom man så blir sendt hjem igjen der man omtrent svømmer i alkohol, så gjør det avrusningen mye vanskeligere.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
skjønner ikke helt dette, hva gjør dere for å oppsøke legevakta til stadighet?
tror jeg har vært der to ganger i mitt liv.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Dette er Norge, det er nok best å ikke bli syk.
Vis hele sitatet...
Reis til USA og bli syk i stedet, du. Eller et hvilket som helst land sør eller øst for Tyskland. Så får du se om resten av verden faktisk er bedre enn "teite Norge".
Trådstarter
Sitat av somnium Vis innlegg
skjønner ikke helt dette, hva gjør dere for å oppsøke legevakta til stadighet?
tror jeg har vært der to ganger i mitt liv.
Vis hele sitatet...
Om du sikter til blant annet meg, så vil svaret være sykdom, medisiner - sjeldne bivirkninger, og et ganske usunt forhold til rusmidler.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Dette er Norge, det er nok best å ikke bli syk.
Vis hele sitatet...
Hvis dette var et seriøst innlegg og ikke satire:

Buuullshiiiiit!
Norge er et av de beste landene i verden man kan være i om man blir syk!

Flesteparten av verdens befolkning har ikke tilgang/råd til medisiner eller behandling om man blir syk. Her i Norge tar vi det som god fisk og klager istedet over ventetiden på legekontoret eller hvorfor legen ikke vil gi ut morsomme piller på blå resept.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Dette er Norge, det er nok best å ikke bli syk.
Vis hele sitatet...
Du kan alltids dra på en privat legeklinikk. Nei, stemmer det. Ingen under en milliard i årslønn som har råd til det, kanskje ikke så dårlig med gratis lege allikevel da?
Sitat av Ueland Vis innlegg
For meg virker det som dere bruker legevakten som fastlege begge 2, da kan jeg skjønne dere kjapt blir avvist. Anskaff fastlege og gå den veien, som er den korrekte veien.
Vis hele sitatet...
Hvis man har fått en alvorlig skade, eller er alvorlig nedtrykt, av f.eks rusmisbruk eller psykiske plager, og trenger umiddelbar hjelp, som f.eks henvisning til institusjon, så sier det seg selv at man ikke kan vente to-tre uker på at en grådig fastlege skal gidde å snakke med deg...

Selv har jeg kun gode erfaringer med legevakt. Har fått både henvisning derfra, og sterke smertestillende, i påvente av at fastlege skulle få fingeren ut av rævhølet...
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Reis til USA og bli syk i stedet, du. Eller et hvilket som helst land sør eller øst for Tyskland. Så får du se om resten av verden faktisk er bedre enn "teite Norge".
Vis hele sitatet...
Du mener ett hvilket som helst annet land enn Frankrike, Italia, San Marino, Andorra, Malta, Singapore, Oman, Østerrike og Japan?

Det er isåfall riktig det. De landene er bedre enn oss på helsetjenester, men om ikke annet så har vi iallefall mest penger.

Kilde
Sist endret av caperno; 24. juli 2013 kl. 18:10.
http://cdn.memegenerator.net/instances/250x250/38349012.jpg
Neida
Her i Trondheim har jeg forskjellige erfaringer med legevakta, for det meste positive erfaringer.
Det har for det meste vært rus i bildet hver gang jeg har vært på legevakta, det har vært blant annet en overdose, abstinenser og psykiatrisk hjelp.

Da jeg bodde et annet sted enn i Trondheim, litt lenger nord, og fortsatt hadde fastlege i Trondheim, ble jeg likevel ønsket velkommen til legevakten der jeg bodde, da jeg kom innom med bronkitt / influensa.
Sitat av moret Vis innlegg
Hvis folk slutter å monge rundt hos legevakten og heller dra til fastlege for lol-skader dere pådrar dere så hjelper det en god del.
Legevakt er for deg som er:
- Blitt akkutt syk.
- Har brekt beinet eller knust nesa
- Har fått en flaske knust over hodet i bråk på byen og må sy
- Er blitt voldtatt
- og lignende situasjoner.

"Legevakta kan brukes ved behov for legehjelp når det er medisinsk nødvendig med hjelp som ikke kan vente til legekontorene åpner".
Om legevakten får en dude på døra som sliter med abstinenser etter alkoholslutt så skjønner jeg det veldig godt at de aviser deg. Det er ikke deres jobb.
Om du planlegger å slutte å drikke(eller spille, i dont care); book deg time hos fastlegen og få all hjelp du kan trenge.

Selv har jeg bare gode erfaringer med legevakten. Høgde meg i beinet med øks; til legevakten for å sy. Akutt astma-anfall; på legevakten å få puste-ting. Kuttet meg på skjæremaskin på jobb; på legevakten for å sy. En treningskompis brakk beinet i en kamp: på legevakten å lappe sammen. Null stress i joggedress.
Vis hele sitatet...
Flere av disse tingene ville jeg heller sagt var noe for skadepoliklinikk eller akuttmottak. Ihvertfall her i byen. I Oslo er det vel riktig.

Uansett skal legevakten kun brukes for ting som ikke kan vente til neste virkedag. Har ikke fastlegen kapasitet (f.eks. ferie), skal de ordne vikar.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Er tro det eller ei bruker av privat helsetjeneste (tror jeg?, siden bedriften er privat), og dét på studentøkonomi - det ble bare slik at fastlegen min ble privat. Måtte innom et par tre-fire ganger på høstsemestret i fjor pga forskjellige ting. Altså legene er hyggelige og veldig kompetente de og kommuniserer godt med meg, men ikke så veldig imøtekommende pga kronisk dårlig tid (rart siden det er privat bedrift, kanskje har de bare mange pasienter).

Ellers er det forbanna dyrt med legetime der.., blir noe utstyr brukt hopper prisen på fort over 400kr.

Forøvrig så har jeg også erfaringer med offentlige leger ifra store sentralsykehus - nærmere bestemt St.Olavs i Trondheim. Der var jo legene vel så kompetente om ikke enda mer, eller faktisk er ordentlig superfornøyd med behandlingen jeg fikk på StOlavs for en tid siden (øyeinfeksjon).

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Reis til USA og bli syk i stedet, du. Eller et hvilket som helst land sør eller øst for Tyskland. Så får du se om resten av verden faktisk er bedre enn "teite Norge".
Vis hele sitatet...
HELT riktig for USA. Det du bommer hardt på er Øst-Europa. De har veldig mange ganger bedre leger enn den gjennomsnittlige norske kommunelegen, selv om utstyret, teknologien og standarden generelt ikke er på norskt nivå.

Dét hindrer dem ikke å mye oftere gi rett/mer presis diagnose enn det de average norske legene gir, og medisinutdannelsen i østeuropeiske land har alltid vært sinnsvakt hard.
Polske, jugoslaviske, iranske eller russiske leger FTW! Ikke at de norske er dårlige, som nevnt er de på sentralsykehusene jævlig gode.

Alltid viktig med gode nok leger, kan bety forskjellen mellom liv og død.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Er ikke ofte jeg har oppsøkt legevakten i byen jeg bor i nå, men i dag måtte jeg faktisk ringe dem
Grunnen var at jeg har sterke smerter i begge bein. og fastlegen min sin telefon gikk rett til svarer, har forsøkt flere dager.

I dag ble smertene værre, så jeg ringte legevakta og spurte om hva jeg skulle gjøre.
Resepsjonisten la på, og ringte meg noen minutter etterpå og hadde ordnet en annen lege som kunne se på meg med engang.

Så i bunn og grunn bare positive opplevelser med både fastlege og legevakt, men jeg kommer til å minne fastlegen min på å si fra på svareren at hu er på ferie neste gang jeg møter henne
Jeg skal fortelle en opplevelse jeg hadde.

Det var en episode i 2011, hvor jeg hadde utrolig vondt i magen. Dette var på et nivå jeg aldri hadde hatt før, og jeg kastet opp hver gang jeg fikk i meg mat/drikke. (Vi snakker om at det kom slående smerte i intervaller, nok til at jeg ikke klarte å prate, og endte med å tømme lungene for luft hver gang, fordi det var så vondt.)

Dette var i en fellesferie, så legevakta var ikke oppe på denne tiden. Det startet med dag 1#, hvor det startet på formiddagen. Fair enough tenkte jeg, og tenkte å la tiden gå, og se om det gikk over. La meg i senga, forsøkte å sove litt, tok smertestillende som jeg kastet opp 15 sekunder etterpå, forså å legge meg igjen. Når klokka nærmet seg 11 på kvelden, så hadde det enda ikke gitt seg. Klokka slo 2 på natta, og jeg sa til moren min at hu skulle ringe legevakta og høre om det var mulig å komme opp en tur. (Jeg klarte jo ikke prate når det slo til, så ville jo bare blitt hakkete uansett.)

Joda, etter 13 spørsmål og 20 til, så fikk jeg lov til å komme opp. Vi satt oss i bilen, jeg lot mora mi kjøre, siden jeg ville vel kjørt ut av veien pga rykningene jeg fikk. På veien opp, så kastet jeg opp 3 ganger (10-15 min kjøretur), og når jeg kom opp, så var det ventetid. Helt ok, venting må til, ikke noe stress.

Så er det min tur, jeg slipper inn, og en lege som snakket såpass gebrokkent at man skulle tro han var dratt ut av GTA IV, begynte å undersøke basic ting. Stilte noen spørsmål, så på historikken min med diverse kirurgiske inngrep osv, også kom det sjokkerende:

Etter å ha sjekket ting som puls, diverse trykkpunkter osv, så sa han "Hvorfor du være så redd? Du er frisk, du kan stå oppreist, do ar ikke syk." Jeg trodde ikke mine egne ører, så jeg spurte igjen, "Hva sa du? Tror du jeg innbiller meg alt dette?" Og da gjentok han; "Jeg bare lurer på hvorfor du være så nervøs, du kan stå oppreist, du ikke uroe deg, du er frisk!"

Det endte med at han bare sendte meg hjem igjen, og jeg spydde 6 ganger på veien hjem igjen, forsøkte å sove, noe jeg klarte tilslutt. Klokka 11 våknet jeg neste dag, og da var det værre. Jeg klarte ikke annet enn å ligge vri meg i smerte, og jeg sa til moren min at jeg nok en gang måtte på legevakta, dette gikk ikke mer, omså "Herr.Niko Bellic" ville eller ei.

Vi kom opp klokka 3, hvor jeg ble møtt av ei hyggelig japsekjerring. Det første jeg spurte om, var om denne østeuropeèrn var på jobb, noe han ikke var. Flaks for meg, for hu tok en stikkprøve av fingeren min, og sa jeg skulle pisse i en kopp. Dette gjorde jeg, og jeg pisset blod. Prøvene var fine, og jeg fikk med meg en bunke med Tramadol eller noe lignende. Poppet en slik en, og det var nydelig. Jeg fikk endelig delvis fri fra smertene, etter nesten 2 dager med uutholdelig smerte. Fikk også spise/drikke igjen, annet enn 2 marie-kjeks som var konsumert den dagen.

Det viste seg at det var nyrestein, en relativt stor en også. Hovedlegen sendte meg ut igjen første natten, påtross av en legejournal som kunne henvise til tidligere operasjoner, derav hjerteoperasjoner, med mer.
For som vi alle vet, jeg var jo helt frisk, jeg kunne jo stå oppreist.

Absolutt ingen hyggelig opplevelse, og jeg mistet vel en del tillit til legevakten den tiden der, men nå var det jo først og fremst legen som var problemet.
Sist endret av Bruskork1; 24. juli 2013 kl. 19:02.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@Bruskork1; vel, da har vi to sikkert hatt veldig forskjellige opplevelser av østeuropeiske leger.. Var tilfellet med denne Niko Bellic eneste gangen du har møtt på østeuropeisk lege?? Du ser, de er ikke like myke med pasientene sine som de norske og noe mer autoritære, derfor kanskje litt kultursjokk for deg. Ellers Niko Belic høres ut som en kroater om du spør meg.
Hehe var nok første gangen jeg har vært borti en lege som ikke er norsk, ja. Jeg gikk utifra at han var østeuropèer, han hadde et klassisk russisk/polsk fornavn med noe "skij/czy" på slutten av etternavnet, så kroatisk spørs.

Jeg har såklart ikke noe imot leger uansett hvor dem er fra, synes bare det var en litt rar konklusjon fra den legen! Har da ingenting imot østeuropèere heller, om det så sånn ut?
Sist endret av Bruskork1; 24. juli 2013 kl. 19:15.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sliter folk med å se forskjell på legevakt og fastlege? Du går da vel ikke på legevakt med kroniske problemer?

Min erfaring med legevakt var da jeg ble sendt dit av fastlegen min. Fikk latterkrampe på venterommet etter å ha sittet der i seks timer...
Mine erfaringer med legevakten er at de er oppegående og hjelpsomme. Du må riktignok forsere dragen i skranken først - jeg har aldri møtt en helsesekretær som ikke er ei mannevond tispe med mer byråkratiske nykker enn en byggesaksbehandler - men hvis man faktisk får snakket med en lege eller sykepleier, så får man hjelp.
Har vært en del på legevakta i Trondheim i min barndom, også litt i ungdommen når jeg drev med div guttestreker.
Kun gode opplevelser derifra, selv om jeg en gang måtte vente 6 timer med åpen legg, fikk heldigvis bandasje rett på venterommet.

Av personlig erfaring virker det som de som klager på legevakten er for det meste de som tror det er en slags fastlege, eller at de skal få hjelp umiddelbart selv om de ikke er livstruende skadd.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hehe var nok første gangen jeg har vært borti en lege som ikke er norsk, ja. Jeg gikk utifra at han var østeuropèer, han hadde et klassisk russisk/polsk fornavn med noe "skij/czy" på slutten av etternavnet, så kroatisk spørs.

Jeg har såklart ikke noe imot leger uansett hvor dem er fra, synes bare det var en litt rar konklusjon fra den legen! Har da ingenting imot østeuropèere heller, om det så sånn ut?
Vis hele sitatet...
Ja, de pleier som regel å kommunisere på en annerledes måte og kan virke litt grumpy nokså ofte, men de er ofte gode i diagnosering er min opplevelse.

Ellers, synes folk her det er forskjell på private eller offentlige fastleger, som de har vært borti?? Jeg har hatt toppen 3, husker ikke eksakt, én sykt god offentlig, én grei nok offentlig, og sistemann nå en ganske god privat..
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mine erfaringer med legevakten er at de er oppegående og hjelpsomme. Du må riktignok forsere dragen i skranken først - jeg har aldri møtt en helsesekretær som ikke er ei mannevond tispe med mer byråkratiske nykker enn en byggesaksbehandler - men hvis man faktisk får snakket med en lege eller sykepleier, så får man hjelp.
Vis hele sitatet...
Det er min erfaring også. Fikk beskjed av helsesekretær (muligens sykepleier) på sørlandet om at de ikke tok slike ting på legevakten. Hun var dritforbannet fordi hun mente at det var en fastlegeting. Sykemelding kunne jeg se langt etter, "du får antiobiotika her, så er det rett på jobb imorgen tidlig".

Ble lagt inn og fikk sykemelding i to uker...

Edit: Skal sies at jeg har jobbet mye som helsesekretær. Liker å tro at jeg er snill mesteparten av tiden. Prøver å tenke på min egen redsel for "lukefolket".
Sist endret av hemulen; 24. juli 2013 kl. 20:51.
Hver gang jeg har vært hos legevakten har Legene/sykepleierne alltid vært proffesjonelle. Men jeg har alltid må som regel vente 3-6 timer ....
Er hverken narkis eller alkoholiker, så legevakten har tatt sek av saken de få gangene jeg har vært der opp gjennom årene. Kan skjønne at dem blir lei viss folk som ikke greier å få livet sitt på stell hele tiden skal besøke dem




Og lol han som sa at man ikke bør bli syk i norge. Folk har dødd i sykebilen i usa fordi ambulansepersonelle har letet etter helseforsikringen til pasienten før dem hjelper h*n. Andre blir reddet og får heftig bot
Sist endret av Vontalo; 24. juli 2013 kl. 21:26.
har mest gode erfaringer men har en jævlig en. Når jeg var 15 klarte jeg å dette ned fra garasjen å slo meg noe helt jævlig.

Dette var en fredag så fastlegen min var ikke på kontoret (fredag er fri for legen min) jeg hadde syke smerter så vi reiste på legevakta. der fikk jeg oksygen frem til jeg ikke slet med å puste. samt noen smertestillende og smertekrem, fikk vite at alt var ok, jeg hadde bare slått meg hardt. vi reiste hjem å her starter helvettet. jeg har sykt vondt hele helga så vi ringer legevakta på ny å får til svar di ikke har tid, å jeg ikke er skadet. hele helga går i et sant smerehelvette. mandag morning får jeg hastetime hos legen.han undersøker meg i 5min går ut på gangen til min mor, henter henne og sier ambulansen er på vei.

det viser seg at jeg har indreblødninger. flere brukne ribbein. vann på lungene. et av ribbeina mine har brukket slik at det har stukket hull på milten. 2 1/2 uke på sykehuset..
Anmeldte legevakten. saken avvist...

ellers har jeg bare gode erfaringer. rask og god hjelp. skal sies at jeg skal ha det ganske bæd før jeg kontakter di ser heller ann situasjonen.

Dette er snakk om Sandnes legevakt
Sist endret av tøffel; 24. juli 2013 kl. 21:46.
Jeg har skrevet om min erfaring med legevakta her. Mods: Slett i vei, hvis dere mener dette er mer "reklame" enn relevant.
I høstferien i fjor var jeg på legevakten etter at jeg hadde vondt i magen. Måtte vente utrolig lenge før jeg ble sendt til en turnus husker jeg. Måtte operere ut blindtarmen dagen etter, siden den var i ferd med å sprekke. Kunne i så fall blitt ganske dramatisk, men føler jeg ble behandlet bra. Hyggelige leger og kirurger også. Det verste var vel at jeg måtte dele rom med 5 andre, og var på dette rommet i 7 dager elns. I Nabosengen var en gammel mann som hadde konstant diaré som dret i en bøtte. Akkurat det var helt forferdelig, luktet veldig!
Fikk noen generøse doser morfin under deler av oppholdet, så var nå ikke så veldig ille Siste dagene fikk jeg ikke mer, så sov ikke noe særlig da, gjorde fryktelig vondt.
Vet ikke om det var slikt du mente med erfaringer, men er nå dette som var mitt første og eneste møte (foreløpig) med legevakten.
Alt i alt, helt ok
Sist endret av Knäppgök; 24. juli 2013 kl. 22:32.
Har aldri vært hos legevakten for min egen del, men har vært vært der noen ganger for å følge andre dit. Bortsett fra litt ventetid så har alle gangene vært positive opplevelser der symptomer har blitt fulgt opp. Både av norske og ikke etnisk norske leger. En gang med innleggelse og operasjon, de andre par gangene med relevante medikamenter.

Den ene gangen jeg selv har hatt nogenlunde akutt behov for å oppsøke lege dro jeg til mitt legekontor, og fikk resept på det jeg trengte.
Etter en operasjon av en edel del var jeg redd for at jeg fikk en infeksjon, dro til legevakten. Viste seg at jeg ikke hadde det og snakket litt med legen og sier at det gjør vondt innimellom. Også skriver hun ut nobligan til meg
Bare gode erfaringer
Trådstarter
Var nettopp på legevakten da alkoholabstinensen min ble akutt verre (er på 3. dag uten alkohol).
Har en del dystoni, og glemmer hele tiden nesten å puste.

Og fy faen for en jævlig lege som hadde vakt.
Legen var svensk, men utseende messig virket han av egentlig indisk opprinnelse.

Jeg fortalte at jeg hadde alkoholabstinens (jeg hadde enorme pupiller også. Så store at han mistenkte at jeg hadde inntatt amfetamin..).
Han var ganske hyggelig, og etter at jeg fortalte om alle symptomene mine (hovedsakelig psykologiske) og magesår, mistenkte han at jeg har Delirium (ser krypdyr overalt omtrent).

Han fortalte meg bare da at det ikke er virkelig.
Han hadde visstnok hatt flere pasienter tidligere med Delirium som visstnok hadde lagt på gulvet, skreket, og sett alt ifra små krypdyr overalt til aper som klatrer rundt om i hele rommet, men har aldri gitt benzodiazepiner, eller så vidt jeg forsto han; prøvd å roe de ned.

HELT UTROLIG at slike leger som mildt sagt er en dødelig fare for pasientene faktisk får jobbe som lege..

Ble sendt hjem med noe paracet og et søvndyssende C- preparat.
Sist endret av GangM; 25. juli 2013 kl. 00:38.
Har variabel erfaring med legevakta.

Slet en lengre periode med stadige tilbakvendende sterke magesmerter. Kom som regel sent på kvelden. Første og andre gang på legevakten ble jeg sendt hjem med beskjed om å unngå stress, det var samme lege begge ganger, og han tok ikke symptomene så særlig seriøst. Tredje gang var smertene verre, og jeg ble henvist til ultralyd av en svensk lege som var totalt uinteressert. Måtte vente noen uker før jeg fikk time, og smertene fortsatte hele perioden, og det viste seg at ultralyd var ubrukelig da det var for vanskelig å få innsyn til at de kunne utelukke noe som helst.

Smertene fortsatte, og jeg begynte å få feber samtidig som smertene var på det verste. Gikk til legevakten for fjerde gang, og ble da sendt inn igjennom ambulanseinngangen for mer akutte tilfeller grunnet feberen. Fikk da en meget hyggelig lege som tok seg god tid. Følte at han tok dette seriøst. Endte opp med at han fikk meg innlagt på sykehus, hvor jeg fikk skikkelig diagnosering og hjelp. Synd det skulle ta mange uker.

For de som måtte lure, så var jeg også innom fastlege mens dette pågikk, men han henviste meg bare til en spesialist med veldig lang ventetid.
Sist endret av danielsk; 25. juli 2013 kl. 03:09.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av GangM Vis innlegg
Var nettopp på legevakten da alkoholabstinensen min ble akutt verre (er på 3. dag uten alkohol).
Har en del dystoni, og glemmer hele tiden nesten å puste.

Og fy faen for en jævlig lege som hadde vakt.
Legen var svensk, men utseende messig virket han av egentlig indisk opprinnelse.

Jeg fortalte at jeg hadde alkoholabstinens (jeg hadde enorme pupiller også. Så store at han mistenkte at jeg hadde inntatt amfetamin..).
Han var ganske hyggelig, og etter at jeg fortalte om alle symptomene mine (hovedsakelig psykologiske) og magesår, mistenkte han at jeg har Delirium (ser krypdyr overalt omtrent).

Han fortalte meg bare da at det ikke er virkelig.
Han hadde visstnok hatt flere pasienter tidligere med Delirium som visstnok hadde lagt på gulvet, skreket, og sett alt ifra små krypdyr overalt til aper som klatrer rundt om i hele rommet, men har aldri gitt benzodiazepiner, eller så vidt jeg forsto han; prøvd å roe de ned.

HELT UTROLIG at slike leger som mildt sagt er en dødelig fare for pasientene faktisk får jobbe som lege..

Ble sendt hjem med noe paracet og et søvndyssende C- preparat.
Vis hele sitatet...
Hva er det du egentlig forventer at legen, av usikkert etnisk opphav, på legevakta skal gjøre for deg når abstinensene river som verst? Vil du legges inn på Lovisenberg, få skrevet ut benzoer eller hva?


Min erfaring med legevakta i Oslo er at de syr meg sammen igjen med et smil.
Så lenge GangM ikke ser ut som en narkis ute etter dop ser jeg virkelig ikke problemet med å gi han en tipakk valium. Hvis den legen har som prinsipp om å aldri skrive ut benzo, selv til pasienter med muligens dødelige abstinenser er han jo idiot.
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
Hva er det du egentlig forventer at legen, av usikkert etnisk opphav, på legevakta skal gjøre for deg når abstinensene river som verst? Vil du legges inn på Lovisenberg, få skrevet ut benzoer eller hva?


Min erfaring med legevakta i Oslo er at de syr meg sammen igjen med et smil.
Vis hele sitatet...
Dersom jeg har Delirium burde jeg helt uten tvil legges inn.
Jeg har allerede Valium, men kan ikke si at de virker noe særlig.

Faktisk så ba han meg bytte til han som fastlege fordi han hadde skrevet ut benzo til meg..