Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  418 115319
http://www.aftenposten.no/kultur/Na-...tml#xtor=RSS-3

I lys av denne artikkelen har jeg nå slettet uTorrent, og vurderer å slutte å laste ned filmer, TV-serier og spill fra The Pirate Bay. Med andre ord er livet mitt over.

Noen grunn til å ty til slike ekstreme tiltak, eller er sjansen for å bli straffeforfulgt eventuelt bøtelagt for ulovlig nedlasting fortsatt minimal?

EDIT: skriveleif
Sist endret av Gave; 10. juni 2013 kl. 00:07.
Bypass med Proxy / VPN
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hehe hvem bruker public trackers lengre Sålenge en er på en privat bør en jo være tryggere.
Sist endret av Quakecry; 10. juni 2013 kl. 00:10.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
"Det er slett ikke sikkert at noen allerede 1. juli vil begynne overvåking og gå til retten med en gang. Men i teorien er altså søndag 9. juni den siste «sikre» dagen for norske fildelere."
Vis hele sitatet...
Jeg satser på dette jeg, og fortsetter pirat tokten min etter nye skatter.
Sist endret av BrilleSheik; 10. juni 2013 kl. 00:12.
Tar du noen forhåndsregler så skal det ikke by på noen problemer, selv kommer jeg til å fortsette å laste ned filmer og tvserier inntil det kommer en god betalt tjeneste som kan levere samme opplevelse.
Jeg har helt sluttet å laste ned musikk etter Spotify tok av.
At filmbransjen velger å straffe istedenfor å tilby bedre tjenester til sitt publikum kommer de ikke lang vei med.
Slik jeg ser det har hele hele greia med piratkopiering vært en nødvendig steg i utviklingen av metoder for en bedre måte å kommunisere på og utveksle informasjon på alle måter.

Måten man kommer seg rundt dette problemet på?

Man oppretter et eget nett.

Relevant: http://www.reddit.com/r/darknetplan/

Eksempel: Community Wireless Networks Across America
Sist endret av Turbolego; 10. juni 2013 kl. 00:15.
Nei. har du litt i mellom ørene, så kommer ikkje den loven til å påvirke deg.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Tar du noen forhåndsregler så skal det ikke by på noen problemer, selv kommer jeg til å fortsette å laste ned filmer og tvserier inntil det kommer en god betalt tjeneste som kan levere samme opplevelse.
Jeg har helt sluttet å laste ned musikk etter Spotify tok av.
At filmbransjen velger å straffe istedenfor å tilby bedre tjenester til sitt publikum kommer de ikke lang vei med.
Vis hele sitatet...
Henger meg på denne, laster ikke ned musikk som jeg kan få på spotify, kommer kansje til å gå over på google all access.

Men intil de kommer med noen akseptabel streaming tilbud som har (nesten) alle serier og alle filmer on the go så tyr man nok til pirattokter.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hehe hvem bruker public trackers lengre Sålenge en er på en privat bør en jo være tryggere.
Vis hele sitatet...
Noen med relevant kunnskap som har anledning til å utdype denne påstanden?
Jeg er ikke viden kjent innenfor metodene antipiratene benytter seg av, men en privat tracker burde jo hjelpe da de må ha tilgang til ip-listene til den spesifikke torrenten for å høste ip-er?
Sist endret av antring; 10. juni 2013 kl. 00:29. Grunn: Skrivefeil
De kan da umulig gå ut og ta privatpersoner som laster ned en film i ny og ne. Jeg forholder meg rolig.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
De kan da umulig gå ut og ta privatpersoner som laster ned en film i ny og ne. Jeg forholder meg rolig.
Vis hele sitatet...
Alle ip adresser som kobles opp mot ulovlig nedlasting av en fil lagres i en log som rettighetshaverne overvåker. De kan så gå til rettssak med den loggen for å få nett leverandører til å utgi informasjon om hvor den ip adressen fører til.
Etter det: ''kan fildelerne risikere bøter og opp til tre måneder i fengsel, eller opp til tre år i fengsel dersom det er særlig skjerpende forhold.''
Det skal også sies at rettighetshaverne må ha medhold i rettsaken før de får utlevert ip informasjon.

kilde

Sitat av 8bit Vis innlegg
Henger meg på denne, laster ikke ned musikk som jeg kan få på spotify, kommer kansje til å gå over på google all access.

Men intil de kommer med noen akseptabel streaming tilbud som har (nesten) alle serier og alle filmer on the go så tyr man nok til pirattokter.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror det er mange som føler det slik.
Jeg personlig er ikke noe stolt pirat, jeg betaler gjerne for en god tjeneste, men da må den være god.
Jeg gidder ikke å punge ut for å se tvserier et år etter resten av verden med mitt smale budsjett når jeg kan få det et par timer etter det kommer ut i Usa, gratis.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Har selv gjort et tappert forsøk i det siste ved å teste en rekke streaming tjenester.

HBO nordic er det eneste som har fungert siden de kommer med Got dagen etter Usa. Alt annet på HBO suger imo, men Got er verdt de kronene abonnement koster.

De andre seriene jeg følger som Himym, Simpsons, Family Guy osvosv finnes ikke så de må lastes ned. Når der gjelder filmer er tilbudet til Netflix, Viasat og Hbo rimelig tragisk.
Så det er med en liten klump i magen at jeg må laste ned det også. For ja, litt bekymret er jeg mtp disse nye reglene. Godt de fleste serier har sommerferie så jeg kan se fra sidelinjen hva som skjer med pirater fremover.
Jeg har ikke sett noen saker i avisene angående noen som har fått sak mot seg pga nedlastning. Jeg antar at dette vil skape overskrifter når det først skjer.
Hmm, ser at de får lov til å lagre ip-adressene til folk.

men vil telenor levere ut informasjonen til selskapene? må de ikke ha høyesteretts dommer for å hente slik informasjon? frem til nå har telenor uansett avvist alle som laster ned piratvare?

ok hva kan man få i bot her i norge om man laster ned kopibeskyttet materiale? det filmen koster f.eks?

EDIT: quote fra artikkelen:

"De som skal lagre personopplysninger, som en IP-adresse er, må melde fra til Datatilsynet 30 dager før de begynner lagringen"

spørs om tilsynet i det hele tatt gir den lov til å overvåke. og når det kommer til datatilsynet er vel ikke de noe fan av overvåking?
Sist endret av WhiteHat; 10. juni 2013 kl. 01:29.
Vis noen har jailbreaka iphone, ta å last ned movie box . Der er det veldig stort utvalg av filmer/serier de kan streames eller lastes ned.

Og er jo bare å kjøpe VPN så er du sikker, og kan laste ned så mye du vil
Den som bare er der
Nå er det jo ekstremt lett og det er ekstremt mange som piratkopierer. Tror dere de kommer til å dele ut bøter og fengselsstraff i titusenvis?
Sant! Hvor mange innbyggere er det i norge? hvor mange som laster ned torrents totalt av alle innbyggere? blir litt vanskelig å bure "alle" innbyggere som laster ned piratvarer inne, eller bot.
Tror heller politiet har bedre ting å gjøre.
Sist endret av Pyromannn; 10. juni 2013 kl. 01:35.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Nå er det jo ekstremt lett og det er ekstremt mange som piratkopierer. Tror dere de kommer til å dele ut bøter og fengselsstraff i titusenvis?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ærlig talt filmbransjen er hevngjerrig etter alle pengene de har tapt til pirater på grunn av deres elendige markedsstrategi.
Så ja, jeg tror faktisk vi kan se mange bøter, men lite fengselstraffer.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Jeg tror ærlig talt filmbransjen er hevngjerrig etter alle pengene de har tapt til pirater på grunn av deres elendige markedsstrategi.
Så ja, jeg tror faktisk vi kan se mange bøter, men lite fengselstraffer.
Vis hele sitatet...
Bare å ikke betale boten da? eller nekte på at man har laste ned noe, eventuelt krypere hardisken
Sist endret av Pyromannn; 10. juni 2013 kl. 01:36.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Bare å ikke betale boten da? eller nekte på at man har laste ned noe, eventuelt krypere hardisken
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere i denne tråden, så er det jo bare et par forhåndsregler som skal til for å holde deg unna en slik liste.
Jeg tenker på alle de som kjører uten ''protection''.
De kan våkne opp til ubehagelige nyheter.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Som sagt tidligere i denne tråden, så er det jo bare et par forhåndsregler som skal til for å holde deg unna en slik liste.
Jeg tenker på alle de som kjører uten ''protection''.
De kan våkne opp til ubehagelige nyheter.
Vis hele sitatet...
Sant! Men kjøpte VPN er ikke så raske de heller :/ så man må vente i flere timer før en torrent har blitt lasta ned. Men er seff mye bedre en å betale flere tusen i bot
Sist endret av Pyromannn; 10. juni 2013 kl. 01:41.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Sant! Men kjøpte VPN er ikke så raske de heller :/ så man må vente i flere timer før en torrent har blitt lasta ned. Men er seff mye bedre en å betale flere tusen i bot
Vis hele sitatet...
Jeg betaler selv rundt 200 kr i mnd for 1Gbit seedbox. Laster så ned til min maskin via FTP. Raskt og enkelt
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg betaler selv rundt 200 kr i mnd for 1Gbit seedbox. Laster så ned til min maskin via FTP. Raskt og enkelt
Vis hele sitatet...
Hva er en seedbox egentlig? Er det en VPS på en måte? laste ned torrents der å sende over med FTP?
Sist endret av Pyromannn; 10. juni 2013 kl. 01:48.
Velger da streaming istedenfor siden det er i gråsonen og du ikke kan få noe straff for det egentlig
Sitat av Lima Vis innlegg
Family Guy osvosv finnes ikke så de må lastes ned. Når der gjelder filmer er tilbudet til Netflix, Viasat og Hbo rimelig tragisk.
Vis hele sitatet...
Family guy ligger på Netflix, i tillegg finner du Futurama, American dad, King of the hill og mere til, så lenge du bruker Firefox eller Chrome med utvidelsen Mediahint. Og med tilgang på det amerikanske utvalget, blir Netflix betraktelig mer interessant, både på film og serie fronten.

Selv sluttet jeg helt å laste ned før jul en gang, i påvente av det nye lovverket. Og etter at jeg skaffet meg Netflix, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har savnet å laste ned, med unntak av noen få serier, men utvalget er såpass stort at jeg bare finner noe annet å se på.
Sist endret av Veggen; 10. juni 2013 kl. 01:52.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hva er en seedbox egentlig?
Vis hele sitatet...
En maskin som står på en annen lokasjon, men som du har tilgang til. En server om du vil, hvor den eneste funksjonen er å laste torrentfiler. Jeg får tilgang til torrentklienten (ruTorrent) via nettleseren, og kan der både kjøre torrentfiler manuelt eller bruke .rss for å automatisere det. De 200 kr som jeg betaler inkluderer også i overkant av 300gb lagringsplass. Jeg bruker seednet.eu.
Jeg har egentlig ingen tro på at de velger å gå ut direkte med nedlastere i begynnelsen. Håper de går etter de som laster opp i så fall.

Ser ikke logikken i å overse han som laster opp 100filmer, bare for å bøtelegge han som ikke ville vente 8mnd med å se neste episode av favorittserien!
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg har egentlig ingen tro på at de velger å gå ut direkte med nedlastere i begynnelsen. Håper de går etter de som laster opp i så fall.

Ser ikke logikken i å overse han som laster opp 100filmer, bare for å bøtelegge han som ikke ville vente 8mnd med å se neste episode av favorittserien!
Vis hele sitatet...
Sant! blir for dumt å gå etter han som laster ned, fordi det vil aldri hjelpe med å bare ta de som laster ned, vis dem tar dem som laster opp så vil det kanskje ha en liten virkning. Men å gå etter de som laster ned, er bare galskap :/
Sist endret av Pyromannn; 10. juni 2013 kl. 01:57.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Vi som bruker private trackere da, burde ikke vi være nogenlunde tryggere?
Seedbox har den ulempen at man lett kan finne ut hvem som eier seedboxen ved å se på navnet til kredittkortet, eller paypal kontoen, og da er man like langt... ved mindre man finner noen som tar bitcoin.

Noen som vet om en god måte å bruke VPN bare på utorrent? Det hadde vært kjekt, og ikke så dyrt heller.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vi som bruker private trackere da, burde ikke vi være nogenlunde tryggere?
Vis hele sitatet...
Nei, man trenger ikke være noe geni for å få seg en invite på private trackere.
Sitat av Warz Vis innlegg
Seedbox har den ulempen at man lett kan finne ut hvem som eier seedboxen ved å se på navnet til kredittkortet, eller paypal kontoen, og da er man like langt... ved mindre man finner noen som tar bitcoin.

Noen som vet om en god måte å bruke VPN bare på utorrent? Det hadde vært kjekt, og ikke så dyrt heller.

Nei, man trenger ikke være noe geni for å få seg en invite på private trackere.
Vis hele sitatet...
Spendon? Skriver ikke inn no navn da, ikke ditt eget hvertfall
Sitat av Warz Vis innlegg
Seedbox har den ulempen at man lett kan finne ut hvem som eier seedboxen ved å se på navnet til kredittkortet, eller paypal kontoen, og da er man like langt... ved mindre man finner noen som tar bitcoin.
Vis hele sitatet...
Spendon kort betalt med cash burde fikse den biffen.
Noe dritt altså. Nå som Dexter og True Blood snart starter igjen. Man må jo bare ha det?

Jeg skjønner ikke hva dere sier i denne tråden, så jeg tar nok sjansen på å bare laste ned.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Noe dritt altså. Nå som Dexter og True Blood snart starter igjen. Man må jo bare ha det?

Jeg skjønner ikke hva dere sier i denne tråden, så jeg tar nok sjansen på å bare laste ned.
Vis hele sitatet...
Da er vel du nFFs offisielle testkanin for hvor effektivt dette systemet er, regner jeg med?
Sist endret av ZELDUR; 10. juni 2013 kl. 02:29.
Kan noen av dere Freaks utdype litt om hva slags forhåndsregler og beskyttelse man burde skaffe seg hvis man skal laste ned fra bukta? Selv forstår jeg ikke bæret av hva VPS og alt det andre dere snakker om her..
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Shitbreak Vis innlegg
Kan noen av dere Freaks utdype litt om hva slags forhåndsregler og beskyttelse man burde skaffe seg hvis man skal laste ned fra bukta? Selv forstår jeg ikke bæret av hva VPS og alt det andre dere snakker om her..
Vis hele sitatet...
VPN er gjerne det man har nevnt her.
Seedbox er også nevnt.

Hvis du vil vite hva det er kan du benytte en side som er ganske kjent, www.google.no.

Tips til hva du kan søke på er følgende:
"Hva er en VPN?"
"What is a VPN?"
"What is VPN?"
"VPN"

"What is a seedbox?"
"Seedbox"
"Hva er en seedbox?"
Dette likte jeg ikke.
Som sagt tidligere i tråden, så har jeg også sluttet å laste ned musikk etter at spotify kom.
Det fungerer såpass bra og har et såpass stort og oppdatert utvalg at jeg ikke trenger noe annet.

Dagen det det kommer et like godt tilbud for videotjenester, skal jeg gladelig gå over til det fremfor å laste ned torrents.

Jeg vil bruke NRK nett-tv som et eksempel på en videotjeneste som fungerer godt nok. (Det finnes nok av mangler).
Her blir episoder og noen filmer gjort tilgjengelig på nett samtidig som det sendes på tv. De legger ut stort sett alt og det legges ut i god kvalitet.
Feilen er at episodene forsvinner etter en stund når lisensen NRK har kjøpt løper ut.

Når det kommer til forskjellig software som spill og programmer, så er det bare å innse at dette må man betale for.
Det er syns i og med at det ofte er her man trenger å teste programmet eller spillet før man velger å kjøpe det.
Det er ikke alltid at demoversjoner sier nok om programvaren.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Spendon kort betalt med cash burde fikse den biffen.
Vis hele sitatet...
God ide, selv har jeg opplevd å måtte scanne inn mitt kort for å bevise navn ved leie av server, men det er mange som ikke krever det også, så vet man dette på forhånd er vel saken biff.
Sitat av Pope Vis innlegg
Når det kommer til forskjellig software som spill og programmer, så er det bare å innse at dette må man betale for.
Vis hele sitatet...
Nei! Hvorfor skal man betale for noe som ligger lett tilgjenglig og gratis? bare å bruk VPN eller seedbox. Er ikke alle som er kjempe rike for å kjøpe fks adobe photoshop, da er TPB perfekt fordi det er enkelt og gratis
Sist endret av Pyromannn; 10. juni 2013 kl. 02:51.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Bare å ikke betale boten da? eller nekte på at man har laste ned noe, eventuelt krypere hardisken
Vis hele sitatet...
Du kan bruke VPN?
Sitat av caperno Vis innlegg
En maskin som står på en annen lokasjon, men som du har tilgang til. En server om du vil, hvor den eneste funksjonen er å laste torrentfiler. Jeg får tilgang til torrentklienten (ruTorrent) via nettleseren, og kan der både kjøre torrentfiler manuelt eller bruke .rss for å automatisere det. De 200 kr som jeg betaler inkluderer også i overkant av 300gb lagringsplass. Jeg bruker seednet.eu.
Vis hele sitatet...
Ser seednet.eu sine gigabit planer er out of stock. Vet du om noen andre gode plasser å skaffe seedbox?
Hva vist jeg bruker min 8 åring som proxy? De kan vel ikke dømme h*n så mye, utenom å frata h*n evt. internet/data. Bare kjøpe en liten bærbar å åpne deling + torrent klient. Bare å gi h*n en liten liste med hva så må nedlastes samt kvalitets sjekkes. Dette mens du selv er på trening eller jobb :P
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Alle ip adresser som kobles opp mot ulovlig nedlasting av en fil lagres i en log som rettighetshaverne overvåker. De kan så gå til rettssak med den loggen for å få nett leverandører til å utgi informasjon om hvor den ip adressen fører til.
Etter det: ''kan fildelerne risikere bøter og opp til tre måneder i fengsel, eller opp til tre år i fengsel dersom det er særlig skjerpende forhold.''
Det skal også sies at rettighetshaverne må ha medhold i rettsaken før de får utlevert ip informasjon.

kilde



Ja, jeg tror det er mange som føler det slik.
Jeg personlig er ikke noe stolt pirat, jeg betaler gjerne for en god tjeneste, men da må den være god.
Jeg gidder ikke å punge ut for å se tvserier et år etter resten av verden med mitt smale budsjett når jeg kan få det et par timer etter det kommer ut i Usa, gratis.
Vis hele sitatet...

Nei, du sier ikkje det?
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Hva vist jeg bruker min 8 åring som proxy? De kan vel ikke dømme h*n så mye, utenom å frata h*n evt. internet/data. Bare kjøpe en liten bærbar å åpne deling + torrent klient. Bare å gi h*n en liten liste med hva så må nedlastes samt kvalitets sjekkes. Dette mens du selv er på trening eller jobb :P
Vis hele sitatet...
En åtteåring kan ikke være eier av et internettabonnement, dessuten ville det gå rett på foreldre når det er en så ung lovbryter.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Family guy ligger på Netflix, i tillegg finner du Futurama, American dad, King of the hill og mere til, så lenge du bruker Firefox eller Chrome med utvidelsen Mediahint. Og med tilgang på det amerikanske utvalget, blir Netflix betraktelig mer interessant, både på film og serie fronten.

Selv sluttet jeg helt å laste ned før jul en gang, i påvente av det nye lovverket. Og etter at jeg skaffet meg Netflix, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har savnet å laste ned, med unntak av noen få serier, men utvalget er såpass stort at jeg bare finner noe annet å se på.
Vis hele sitatet...
Så når du sier at American dad ligger på netflix så mener du fra sesong 1-8 ligger der?
Eller er det som Viasat sin tjeneste som skrøt av at de hadde family Guy også var alt de hadde en helt random sesong, tror det var nr11. Det gir ingen mening
Sitat av Kyrios Vis innlegg
De kan da umulig gå ut og ta privatpersoner som laster ned en film i ny og ne. Jeg forholder meg rolig.
Vis hele sitatet...
Naivt.
De går etter privatpersoner for enkelthendelser i land vi liker å sammenligne oss med.
Er det ikke bare å slette alt du har lasta ned hvis det kommer noen på døra di? Også bare nekte for alt. Skjønner ikke all noiaen her.
Hva med folk som bor i kollektiv å deler 1 nett linje? En kompis av meg bor sammen med 8-10 andre i et hus å alle deler en 50mb linje. Om 1 fyr laster ned hvordan kan de finne ut hvem?

Eller hva om du bruker naboens nett? Kan naboen din bli tatt for det da? Så da kan du frame naboen din om du ikke liker han

Godt jeg bor i Thailand der policen gir totalt F i alt.
Sist endret av Litago1; 10. juni 2013 kl. 09:40.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Så når du sier at American dad ligger på netflix så mener du fra sesong 1-8 ligger der?
Eller er det som Viasat sin tjeneste som skrøt av at de hadde family Guy også var alt de hadde en helt random sesong, tror det var nr11. Det gir ingen mening
Vis hele sitatet...
Sesong 1-7 ligger der.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Hva med folk som bor i kollektiv å deler 1 nett linje? En kompis av meg bor sammen med 8-10 andre i et hus å alle deler en 50mb linje. Om 1 fyr laster ned hvordan kan de finne ut hvem?

Eller hva om du bruker naboens nett? Kan naboen din bli tatt for det da? Så da kan du frame naboen din om du ikke liker han
Vis hele sitatet...
Det er et dårlig system.. VPN,kryptering, deling av nettlinje, og sikker mye annet jeg ikke kommer på som feiler.