Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3855
Tipper kanskje det ikke er det aller beste fora å spørre, men prøver likevel.

Jeg har lest meg rimelig godt frem til hva en kausjonist er, men det jeg lurer på er hvor mye en kausjonist kan stille sikkerhet med? Der er det lite info å finne.

La oss si at jeg spør moren min om hun kan kausjonere for meg i et boliglån. Hun har en bolig (selveiende) som blir taksert til 2 millioner. Hun har selv 1 million i lån på boligen selv. Betyr det at hun kan kausjonere med 1 million (altså differansen mellom hennes verdi og hennes lån)?
Jeg vet ikke hva man regner som verdi men vil tro det er slik det fungerer.
Men fleste banker krever vel ikke mere enn 10-20% sikkerhet av en sum innforbi din låne ramme.
Tenker du mest mulig i sikkerhet for høyere lån ?
Sist endret av Mrlarsen; 9. juni 2010 kl. 16:44.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Tenker mest mulig i sikkerhet for høyere lån ja. Jeg fikk opplyst i banken at jeg fikk 100% finansiering, men om jeg skulle ha ønsket lånebeløp, måtte jeg ha kausjonist. Summen som ble opplyst da- var over 30% av ønsket lånebeløp.. Synest det hørtes mye ut.
Det kommer jo ann på. De regner jo ut hvor mye lån du skal kunne klare og holde i forhold til din inntekt. Vis du skal langt forbi denne grensen skjønner jeg godt at de vil ha mere sikkerhet.

Kom på noe mere vet ikke om det er helt relevant men uansett:

Banken sier du kan få optill 2 mill i lån.
La oss si huset koster 1mill.
Og du skal pusse opp for 500 000,-
Da vil banken ha 10% sikkerhet (egenkapital eller kausjonist.) Av 1 mill, altså kjøpsum på bolig. Deretter for de resterende 500 000,- krever banken 100% sikkerhet. Selv om begge disse summene er i et og samme boliglån.
Og ikke går over din låneramme.

Vet ikke helt hvorfor det er slik men var nettop i banken selv og fikk høre dette.
Nå vet jeg ikke om dette gjelder i alle banker men hvertfall min lokal bank.