Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3414
Er det noen her som har prøvd å ta bilder av høye bølgeskvulp i liten kuling (12-13 m/s)? Er dette trygt når man står på et svaberg, eller er det for riskabelt.

Jeg regner med at det kan bli vanskelig å ta bilder med lang eksponeringstid fra stativ for å få et silkeaktig bilde av vannet, så hvis noen her har erfaring og kan gi noen tips så ville det vert fint..
Hvor trygt det er blir veldig vanskelig å svarepå uten å se de faktiske forholdene. Dersom bølgene skyller over svaberget med full kraft, vil det naturlig nok ikke være trygt å stå der. Om det derinot er et sted det er mulig å stå uten å bli truffet av bølgene, vil det straks bli mye tryggere.

Når det gjelder lukketiden, kommer det mye an på lysforholdene, men et gradert eller delt filter vil antagelig være en stor fordel, slik at ikke himmelen blir for lys, avhengig av når på døgnet du har tenkt til å ta bilder.
Om det blir my vannsprut, ha noe du kan skjerme/dekke til kameraet med, still in kameraet, juster fokus, tørk objektiv/filter og dekk til kameraet, når du synes det er gode forhold for å ta bilde, fjerner du tildekking og knipser ett eller flere bilder, alt etter som værforholdene tillater og gjentar til du er fornøyd.

Jeg ville prøvd meg frem litt med lukketiden, for med urolig sjø trorjjeg det kan bli tøft med rask lukketid også
som MeTheWall sier så er det umulig å si om det er trygt eller ikke.

Et problem med lang lukkertid i mye vind er at det er vanskeligere å få kameraet til å stå helt rolig. Gode stativer har gjerne en krok i enden av midtsøylen slik at du kan henge på mer vekt for å få det mer stabilt.

Personlig syns jeg ikke veldig lange lukkertider på flere sekunder og urolig hav er så jævlig fett. Det syns jeg funker bedre når det er roligere forhold og bølgene ikke er det viktigste i bildet. Syns heller det er kult når man beveger seg mot 1/32s-1/16s, kanskje også 1/8s i lukkertid, men ikke noe mer enn det. Da får du et ganske blurry bilde som likevel viser bølgene uten at det ser silkeaktig og rolig ut.

Utenom det er trikset å sette på at kameraet tar så mange bilder i serie som det klarer. 90% av det som kommer ut vil være drit, så du trenger mange eksponeringer for å få tak i de som er bra
Å gå ut på berget når det er ruskevær er ikke lurt. Mange har havnet i sjøen og drukna. Plutselig dukker det opp en bølge som er mye større enn de andre og så ryker man uti. Eller man kan skli på noe glatt og ramle uti.

https://www.nettavisen.no/meninger/g...423516194.html
Trådstarter
Jeg har erfaring med at det kan dukke opp en bølge som er større enn de andre. Det skjedde med meg da jeg var ti år gammel da det plutselig kom inn en bølge som rakk meg over knærne. Jeg hadde vel bare flaks dengang som klarte å bli stående uten å bli skyllet til havs.

Men hvordan fungerer kamera på stativ i vindhastigheter i størrelsen 12 m/s? Vil det ikke bevege på seg selv om man har et tungt lodd hengende i kroken under?
Kommer vel ann på kameraet. Et kuleformet kamera (ala 360 man får kjøpt nå til dags) vil vel la vinden enklere suse forbi enn et typisk dSLR. Hvorfor ikke heller bruke en høy stein og finne en sprekk du kan gorillapod'e kameraet godt inni? Steinen vil nok ikke rikke seg, og alt etter hvordan du plasserer kameraet "inni" steinen vil bevegelser minimeres (og vindmotstand minimeres).
Kan ikke se helt den store risikoen for annet enn at man blir våt om man tar på hjelm og fortøyer seg selv + evt. kamera stramt til land i bakkant, men det absolutt tryggeste vil nok være å ha en annen person tilstede.
Det finnes veldig mange steder med brygge/trapp ned mot sjøen hvor du kan ta bilder uten altfor stor risiko.

Hiver du på deg en sele kan du henge i alle mulige vinkler.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Men hvordan fungerer kamera på stativ i vindhastigheter i størrelsen 12 m/s? Vil det ikke bevege på seg selv om man har et tungt lodd hengende i kroken under?
Vis hele sitatet...
Du fester et lodd under stativet, og/eller stabler tunge steiner rundt stativ-bena. Og du har sef stativet lavest mulig. Du må også ha et stivt stativ, så det ikke vrir seg i vinden. Å sette kameraet rett på bakken med noe tungt over seg er muligens det beste. Men pass på at kameraet tåler vann, eller pakk det godt inn.

Og tenk på helsa di. Du vet aldri om neste bølge når opp til deg. Vurdér et tau rundt livet og fest andre enden i noe som holder.
Et tips når man er nærme havet og det blåser så mye, er at det gjerne blåses opp mye saltholdig vann som setter seg på kameraet og stativet. Ha med andre ord deksel på objektivet så ofte som mulig, og vask av med en gang du kommer innendørs.

Og man må selvsagt ikke ha på ev. bærereim på kameraet, for å ytterligere minimere påvirkningen av vinden.
Går an å bruke undervannshus mot vannet, men da øker jo vind-draget. Bruk et billig filter foran objektivet, og pakk inn resten i en plastpose eller lignende.
12 m/s er jo ikke så mye, men sleipe svaberg og bølger kan jo være litt skummelt om du ramler
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Dersom bølgehøyden er varslet til f.eks 3m, hvor høyt kan vannet da sprute opp dersom bølgene går inn i en kile eller liten bukt? Er det noen her som har erfaring med det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lorentz Vis innlegg
Dersom bølgehøyden er varslet til f.eks 3m, hvor høyt kan vannet da sprute opp dersom bølgene går inn i en kile eller liten bukt? Er det noen her som har erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Umulig å sei. Bølgehøgda er ei snitthøgde i ope farvatn. Korleis bølgjene vil bryte nær land kjem an på lokal geografi. Somme stader vil du knapt sjå det i vasskanten når det er tre meter eit par hundre meter frå land. Andre stader vil du få langt meir enn tre meter.

I tillegg er det viktig å hugse på at det kan komme høgare sjøar, utan stort forvarsel. Det er vanskeleg å sjå kva som vil bryte høgare enn resten over land. Om du ikkje har erfaring ville eg vore svært forsiktig med å opphalde meg nær sjøen i stor sjø. Det skal ikkje mykje til før du mister fotfestet, og kombinasjonen av nedkjøling, slag og stor sjø kan veldig fort få tragisk utfall.