Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4625
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Heyhey,

Årets påske gikk på en tur til Ukraina og da måtte jeg selvfølgelig ta en tur til Chernobyl og Pripyat. Og her er noen av de mange bildene jeg tok! Håper dere liker de, og tar gjerne imot tips

https://flic.kr/s/aHsmbD52Y2
Utrolig fett. Hvordan funker det? Kan man bare dra inn eller må du være del av en gruppe osv? Hvordan er det med stråling og sånne ting?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Utrolig fett. Hvordan funker det? Kan man bare dra inn eller må du være del av en gruppe osv? Hvordan er det med stråling og sånne ting?
Vis hele sitatet...
For noen år siden så var det fritt vilt slik som jeg skjønte det, men nå de siste årene så har Chernobyl blitt mer og mer populært så staten har satt visse regler og strammet inn på sikkerheten der nede. Så nå må man dra dit igjennom en offisiell Tour Guide. De ordner visa og innmelding til stedet.

Om man vil dra dit med en gruppe eller alene er opp til deg, men jeg anbefaler ihvertfall å dra dit med en personlig guide. For da kan man få muligheten til å dra innom steder man vanligvis ikke hadde hatt tid, eller lov til. Litt mer fritt for å si det sånn. Guiden min fortalte meg det at det er absolutt ikke lov til å gå inn i bygninger, men han lot oss gå innom noen som du så på bildene. Han fortalte at grunnen til at det ble strengt var fordi selvom staten sa at det ikke var lov til å gå inn i bygninger så kom det masse bilder på nettet av nøyaktig det. Så dessverre om noen år så kan det hende at det blir gjerder og kameraer rundt absolutt alle bygninger

Når det gjelder stråling så er ofte tourene rundt på steder med veldig lite stråling. Selvfølgelig så er det noen visse hot spots med høy stråling f. Eks i nærheten av Red Forest hvor mesteparten av strålingen fra eksplosjonen landet pga vindretningen. Men man går alltid rundt med geigerteller, og får vite hvor man skal holde seg unna.

Anbefaler en tur hvis du er interessert
▼ ... over en måned senere ... ▼
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Her er det ett bilde av sarkofagen over Reaktor 4 som jeg glemte å slenge med i første album https://flic.kr/p/2gat9xN
Første jeg tenker på når jeg ser pariserhjulet og noen av bygningene er multiplayermaps i call of duty. ����

Men kule bilder.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Her er det ett bilde av sarkofagen over Reaktor 4 som jeg glemte å slenge med i første album https://flic.kr/p/2gat9xN
Vis hele sitatet...
Jævlig kult! Kunne gjerne tenkt meg å reist til Chernobyl/Pripyat. Fra før av var det pågrunn av call of duty 4, men så har jo Chernobyl serien (anbefales virkelig! gjort så jeg virkelig får lyst!
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jævlig kult! Kunne gjerne tenkt meg å reist til Chernobyl/Pripyat. Fra før av var det pågrunn av call of duty 4, men så har jo Chernobyl serien (anbefales virkelig! gjort så jeg virkelig får lyst!
Vis hele sitatet...
Jeg spår en markant økning av interessen for å reise dit pga. den serien. Skulle ikke forundre meg om det blir trangt om guidene osv. i sommer.
Fikk lyst til og begynne å ta bilder igjen etter å sett bildene dine! Veldig stilige bilder, hvilken kamera bruker du?
Planlegger selv en tur til neste sommer. Flotte bilder! Tar gjerne imot tips og triks til oppholdet i Pripyat og ellers i området. Hva er "must-see"?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg spår en markant økning av interessen for å reise dit pga. den serien. Skulle ikke forundre meg om det blir trangt om guidene osv. i sommer.
Vis hele sitatet...
Garantert. Er lurt å dra dit i offseason for å sleppe det verste. Skjønte det at det er populært å dra om sommeren, men da er ofte plantene grønne og fulle av blader, så man ser igjen mye mindre av bygninger og diverse

Sitat av steili Vis innlegg
Planlegger selv en tur til neste sommer. Flotte bilder! Tar gjerne imot tips og triks til oppholdet i Pripyat og ellers i området. Hva er "must-see"?
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Skulle gjerne ha kommet med tips, men guidet tour er ofte planlagt hvor du skal dra, og de har tidskjema å følge. Selvfølgelig så er det best med privat guide, da de kan prøve å følge deres ønsker. Guidene har GPS med seg, og de blir ringt av de som styrer guidene hvis de ikke følger touren sin rute. Derfor blir det vanskelig å dra på steder man selv ønsker uten mye styr

Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Fikk lyst til og begynne å ta bilder igjen etter å sett bildene dine! Veldig stilige bilder, hvilken kamera bruker du?
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Bruker en Canon EOS 60D
Sitat av HanDuck Vis innlegg

Guiden min fortalte meg det at det er absolutt ikke lov til å gå inn i bygninger, men han lot oss gå innom noen som du så på bildene. Han fortalte at grunnen til at det ble strengt var fordi selvom staten sa at det ikke var lov til å gå inn i bygninger så kom det masse bilder på nettet av nøyaktig det. Så dessverre om noen år så kan det hende at det blir gjerder og kameraer rundt absolutt alle bygninger
Vis hele sitatet...
Da jeg var der i mars fikk vi gå inn i bygninger og gjøre stort sett det vi ville. Tror det kommer an på hvilken guide man har! Guiden vår sa i alle fall at det varierer veldig, men hun hadde jobba der noen år og var sikkert litt "loose". Hvis noen skal ned dit kan jeg godt sende kontaktinformasjonen hennes

Jeg har også hørt om turer som går over flere dager, der guiden tar deg med dypt inn. Koster litt mer, men helt sikkert verdt det!