Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1844
Hei! Denne mailen ble sendt ut til alle i min klasse på vgs i stad via outlook


IT Service Help Desk
Kjære e-postbruker

Vennligst Logg på Outlook Web Access for å oppdatere Outlook-kontoen din til den nye sikrede versjonen for å unngå nylig spam i 2017.

Takk skal du ha
IT Service Help Desk.

Mailen ble iroinsk nokk sendt 5 ganger.

Linken fører til denne siden: hxxp://microsoft-help-desk.sitey.me

Det lukter phishing i lange baner, noen som er enige?
Sist endret av Dyret; 19. oktober 2017 kl. 09:04. Grunn: Deaktiverte spam-link
Du har vel egentlig svart på ditt eget spørsmål.
Microsoft ville for det første aldri sendt deg til den URL'en.
Selv utenom det er det klassisk phishing mail.
Trådstarter
30 1
Noen som er veldig flinke innenfor IT og kan hjelpe meg å finne ut av hvem som står bak siden og sendte mailen?
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Noen som er veldig flinke innenfor IT og kan hjelpe meg å finne ut av hvem som står bak siden og sendte mailen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Du har fått spam. Noe slikt som 80% av alle erposter som sendes er spam. Av og til slipper de gjennom filteret. Så hva har du tenkt til å gjøre, om du så skulle ha funnet ut hvem som sendte den? Skal du reise til Nigeria og kjefte på de?

Uansett, første sted å begynne er epostens headere.
https://support.office.com/en-us/art...4-c048563d212c
De spør bare om brukernavn, passord og epost. Brukte https://tools.pingdom.com/ for å kunne få et screenshot av nettsiden:



Kan jo være noe JavaScript i tillegg da
Trådstarter
30 1
Ønsker å lære litt mer om IT. Hvordan går jeg frem for å finne ut hvem som sendte dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Ønsker å lære litt mer om IT. Hvordan går jeg frem for å finne ut hvem som sendte dette?
Vis hele sitatet...
Det generelle svaret er at du gjer ikkje det. Du kjem kanskje fram til ei IP-adresse, og den tilhøyrer antakelig ein privatperson i USA eller liknande.

Spam Nation av Brian Krebs tar for seg litt om det å spore opp spammere.
Trådstarter
30 1
Hvordan kommer jeg frem til en IP adresse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Hvordan kommer jeg frem til en IP adresse?
Vis hele sitatet...
Har du lest svara du har fått? Myoxo kom med eit innlegg litt lenger oppe som peikte på ein naturleg plass å leite.

Eit anna alternativ er jo google t.d. 'e-mail find IP sender'
Trådstarter
30 1
Takk for svar! Men hvordan kan en slik epost bli sendt. Den ble sendt fra en lærer sin konto. Burde den ikke bli stoppen av et spam filter eller liknende?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Takk for svar! Men hvordan kan en slik epost bli sendt. Den ble sendt fra en lærer sin konto. Burde den ikke bli stoppen av et spam filter eller liknende?
Vis hele sitatet...
Den vart ikkje sendt frå ein lærar sin konto. Den vart sendt med ein lærar si avsenderadresse. Og joda, optimalt sett burde spamfilter fungere 100% - men det gjer dei ikkje.

Om temaet interesserer deg anbefaler eg ei ukes wikipediastudium i korleis e-post fungerer.