Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 961
Jeg er en mann på 28 som i flere år hatt et moderat forhold til rusmidler, at det var noe som skjedde en gang i blant eller på festival osv. Mest psykadelika men også litt coke og amf her og der.

Har merket at siste halvåret så tar jeg dop stadig oftere og har blitt mer ukritisk til å være rusa foran "streite" venner. Nå tar jeg cola og/eller amfetamin minst en gang hver helg. Føler jeg står akkurat på tippepunktet hvor jeg tror jeg har en god sjangs til å slutte med det eller at jeg fortsetter og det ender opp med at jeg flytter flere grenser og f.eks tar amfetamin på jobb eller andre upassende settinger.

Spørsmålet mitt er hvordan går jeg frem? Er det fastlegen som henviser meg til noe annet, del gjerne hvis du har hatt lignende problemstillinger og hva slags behandlingsformer du tror er relevant for meg i min situasjon.

Det her høres kanskje banalt ut men hva tenker dere om å fortelle det til mamma? Hun har vært veldig støttende i lignende situasjoner men hun har et veldig gammeldags syn på rus(hun tror man blir schizo av å prøve hasj) så er redd det vil skremme henne veldig.

På forhånd tusen takk
Vanligvis ville legen anbefalt/henvist deg til avrusning men virker ikke som om det hjelper noe i ditt tilfelle. Hvis du klarer å ta 1 uke pause mellom hver gang hjelper ikke avrusning. Cola/amf er mye psykisk avhengighet i forhold til andre former for rus. Så mye står på deg selv, prøv å Finn deg nye hobbier spesielt i helger.
Høres ikke ut som du har et problem, høres ut som du har ganske god kontroll og ikke at du tar det når du har bestemt deg for å ikke ta det. Eller?
Prøv å gå over til å kun ta det 1 gang hver 2. Uke, så videre til kun 1 gang hver måned.

Visst du har et avhengighetsproblem så er du iallefall veldig bevisst på det og virker som du har veldig god kontroll på den eventuelle avhengigheten.
For ditt bruk tror jeg ikke rusbehandling vil ha effekt. Visst du går til legen om dette så vil det ødelegge mye. Jeg vil kraftig advare mot det, med mindre du er skikkelig avhengig og desperat må bli lagt inn for å klare å slutte.

Vær heller åpen om rusbruken med moren din enn med helsevesenet.
Er du åpen med helsevesenet om din rusbruk så blir det plutselig nesten umulig å få sovemedisiner, beroligende, smertestillende, medisiner for ADHD og alt annet som er i gruppen A og B. Der vil du ikke ende, for en gang vil du sannsynligvis få skikkelig behov for skikkelige smertestillende etter sykdom eller skade. Det får du mye mindre av visst legen vet at du har brukt rus før.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 16:39.
Grunnen til at jeg ikke bruker ketamin flere ganger i uken, men minimerer bruken til 1 gang hver 14. dag (som oftest), er at det bygger toleranse og en må ha større doser og da risikerer man med ketamin å ødelegge urinblæra. Vil ikke stå å pisse blod, så jeg modererer meg. Jeg har ikke hatt noen tidlige symptomer på problemer med bruken min og vil tenker å fortsette slik.

Langvarig bruk av kokain og amfetamin er jo kjent for å forårsake bl.a. hjerteproblemer. Jeg vil si at det er mer alvorlig enn ketaminbruk hvor en i verstefall, med en fæl avhengighet til ketamin kanskje må få operert inn kunstig blære.
Sist endret av Hans Høyhet; 3. mars 2024 kl. 16:39.
Det er fælt å si faktisk, for jeg skulle oppriktig ønske det ikke var slik, men jeg vil ikke anbefale deg å ta det med helsevesenet. Hvis du tenker du har ett begynnende problem, så tenker jeg kanskje noe ala NA eller A-Larm er bedre. Der kan du prate med andre folk som er utpå. Spesielt A-larm syntes jeg var veldig allright når jeg gikk der, veldig mye hyggelige og reflekterte folk som har sett sin del med shit.

Ellers ville jeg funnet på noe annet å drive med i helgene som krevde at du var rusfri iblant, typ klatring, øvrig sport, allier deg med noen ekstra streite venner, whatever. Bare noe som flytter fokuset vekk fra festing og til andre aktiviteter som er mer givende. Finnes det noe kurs elns du kunne tenke deg å ta? Kreative ting? Lære deg å spille gitar? Du skjønner poenget

Hvis du tenker det er hensiktsmessig å fortelle det til moren din for å få ekstra støtte, så gjør du det. Du vet bedre enn oss hvordan moren din tar sånn informasjon. Ellers har du forhåpentlig venner du kan prate om det med, som ikke nødvendigvis tror du blir junkie av å røyke rev iblant. Utover det finnes det jo også en rekke hjelpetelefoner/chat hvor du kan lette litt på trykket, om ikke omgangskretsen din tåler det helt. Jeg tenker at det er bedre du får god oppbacking, enn at du sendes lengre inn i skam og dårlig samvittighet. Erfaringsmessig har ikke sånne følelser hjulpet på eget misbruk, tvert imot har det ofte bare mata inn i det.
Storetrær
Lycke's Avatar
Takker for tips, problemet mitt er vel ikke stort nok enda til at jeg ikke skal klare å snu det selv, tror jeg gjør meg selv en tjeneste ved å kutte alkohol for noen måneder også da dette er den desidert største «enableren»

Trist å lese at det ikke er lurt å dra til fastlege/helsevesenet med slike problemer, virker utrolig baklengs i forhold til hvor langt fremme Norge er på andre sider av samfunnet.
Ikke dra til fastlegen. Du risikerer førerkort og vil bli behandlet som en rusmisbruker resten av livet mtp resepter og den slags. Jeg ville bare kuttet det fullstendig ut om du er i retningen av å eskalere bruken.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du vil fremprovosere en nykter periode er å forsvinne på en hytte eller noe annet øde en slags mulighet, da finner du fort ut hvor motivert du er


Bruker du for å ha det bra eller fungere på jobb så vil du merke ting er kjipere uten
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Vanligvis ville legen anbefalt/henvist deg til avrusning men virker ikke som om det hjelper noe i ditt tilfelle. Hvis du klarer å ta 1 uke pause mellom hver gang hjelper ikke avrusning. Cola/amf er mye psykisk avhengighet i forhold til andre former for rus. Så mye står på deg selv, prøv å Finn deg nye hobbier spesielt i helger.
Vis hele sitatet...
Med dette forbruket ville man aldri bli akseptert for avrusning. Er enig i siste tipset ditt, å bytte ut rus mot noe annet, bare tenk hvor mange som holder på sånn som ts gjør. Det er ikke få...

TS: uansett hva du gjør vær ekstremt forsiktig med hva du sier til den offentlige helsesektor. Narkoman-stempelet kommer raskere enn lynet, og varer lengre enn evigheten... Virkelig. Hadde jeg vært deg, og du ser at du er i ferd med å utvikle et problem så ville jeg gått til en privat lege eller helst psykiater. Det beste er såklart om du klarer det selv, det er bra du er bevisst over problemet ditt og hva som eventuelt kommer.

Det kan bli så sinnsykt mye verre, og det å løse ting på egenhånd kan være vanskelig da vi mennesker tydeligvis er eksperter på å finne opp unnskyldninger, uansett hvor små de vil være. Hey, du har bursdag i dag selvom det er en mandag, må være helt greit å sluke en liter vodka og beise på med et gram ikke sant?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Henvsining kan sendes via Fastlegen, kommunens rus og avhengighetstjeneste eller hvis dere har en feltpleie så kan de også henvise deg til avrusning.