Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3315
Jeg har nå da en mor som jeg faktisk ikke vet om jeg bør få tatt opp sak mot eller hva jeg bør gjøre😫.

Jeg var jo så utrolig heldig at da jeg var liten jente og mine besteforeldre på pappa sin side desverre gikk bort, Arvet jeg hele 4000 tusen kroner. Disse pengene ble sperret av på egen konto til jeg ble 25 år gammel slik at de ikke ble tullet bort. Bestefar ville at jeg skulle ha muligheten til å utdanne meg vis jeg ville det eller bruke pengene smart som å kjøpe leilighet.

Litt av summen brukte jeg til å ta bil lappen og få kjøpt meg en rimelig bruktbil, som ente 2 år senere med ny bruktbil på grunn av ulykke ja og pluss en del dyre regninger. Når jeg var 24 år ville min mor og min stefar at jeg skulle legge resterende pengene i en leilighet noe som da ente opp i at jeg kjøpte en ungdomsbolig til 365.000 kr.
Vis jeg husker ca riktig så hadde jeg 168 eller 180 tusen igjen på kontoen så resterende ble da tatt opp i lån.

I 4 måneder føre kjøpet prøvde jeg å si til de at jeg var sikker på at dette heller var en mindre og dårlig idet, ikke hadde jeg jobb, levde på Nav med ca 8000 til 9000 kr og det å vite at man må leve på å spørre mor stadig etter røyk og annet diverse nei det synes jeg ikke noe om.

Kort sammendrag : Mistet bil lappen for en tid tilbake Mor skrotet bilen og tok pengene selv, Maset meg så og si inn i denne leiligheten som hun en gang sa var min Nå sier hun at hun eier her siden hun hjelper meg å betale ned et lån ( Som jeg viste jeg ikke kom til å ha råd til ) , Har nevnt nå at jeg vill skaffe kode lås på døren og hun mener da at hun krever egen kode når jeg ikke har egen kode hjem til de og sist men ikke minst Jeg har en hund som pappa ikke orket å ha å når mamma ikke da får viljen sin truer hun meg med å omplassere hunden, gi stygge blikk, klype å små slå å for å ikke snakke om hvor stygg hun kan være i munnen sin!.

Det siste ho skrev på meld til meg som gjordet at jeg virkelig ble knekt var ‘ jeg håper faen du aldri får noen barn ‘ 😔. Det å høre noe slikt fra sin egen mor er noe man rett å slett aldri kan forvente seg.

Så vær så snill vis noen har råd, tips, vet regler og lover jeg burde vite om som hun har brutt så si i fra ❤️❤️❤️
Så voks opp da.

Ta ansvar for hva du gjør, hva du vil og ikke la andre ta valg for deg. Vil du ikke ha leiligheten med lån? Selg! Vil du bytte lås? Bytt lås!

Hva er egentlig problemet?
Dette var litt vanskelig å lese synes jeg, sammenhengen er litt frem og tilbake og det er mange spm. og påstander kastet sammen.

Først og fremst hvor gammel er du? Hvis du er myndig og ellers ikke har noen form for svekkelser av din rett til selvbestemmelse kan du jo i bunn og grunn gjøre som du vil med hva du eier. Hvis det er slik at din mor hjelper deg med penger til å betale ned et lån med uten noen formelle bindende avtaler om hvorvidt hun skal ha noen gjenytelser for dette kan hun vanskelig forsvare at hun så eier noe som står i ditt navn.

Når det kommer til å la foreldrene dine ha ubegrenset og personlig tilgang til huset ditt er ikke dette noe de har krav på sånn uten videre. For det første er det jo et tvilstilfelle om hun har noen form for eierskapsrett på boligen din i det heletatt, for det andre så kan man ikke bare ta seg til rette i andres hjem selv om man eier boligen de bor i. Som utleier f.eks kan man ikke gå inn i huset man leier ut i tide og utide, selv om det er ditt hus! Langt mindre om det ikke er ditt hus i det heletatt.

Ellers fremstår det jo som om du har en betydelig rushistorikk og kanskje dette er en faktor i din familes innblanding i livet ditt. Hvis du har skikket deg på en måte som gjør at de føler de må formene seg på hva du holder på med eller ikke kan jo de være en faktor. Uansett er det ikke greit for en mor å true og klype(?)..
##Nightdiver
Frøken.Natt10's Avatar
Trådstarter
19 4
Det som er problemet her er at vær gang jeg faktisk tar et valg tar min mor å bruker egentlig hunden på det meste for å få viljen sin, og dette fordi hunden var pappa sin fram til for 2 år siden. Men der igjen så har ikke pappa skrevet over eieskiftet på hunden og er usikker på om han kommer til å gjøre dette ��.

Den hunden betyr alt for meg og vi er så knyttet til verandre at bare tanken på å sende han bort knekker meg helt ��.
Hm. Du har altså fylt 25 siden du har fått tilgang til pengene. Og likevel så setter du ikke ned foten ovenfor mor?
Bytt lås på døren straks helgen er over, og si klart ifra at heretter så blir alt på dine premisser. Ingen kan leve ditt liv. Ingen kan bestemme hva du skal gjøre eller ikke gjøre. Du er din egen sjef og kun du. Skal moren din innom så får hun komme når du er hjemme, om det var meg så ville jeg nok sagt at heretter får hun kontakte deg først for å sjekke om det passer at hun kommer.

At du setter foten ned betyr også at du blir ansvarlig for deg selv og dine handlinger. Du kan ikke lengre regne med at mor stiller opp med almisser eller penger til røyk eller hva det måtte være. Det er på tide å bli voksen, og å leve som voksen. Har du ikke penger til røyk så må du enten røyke mye mindre slik at det passer budsjettet eller så må du slutte evt. gå over til damp som er direkte billig i forhold til røyk .

Du har den inntekten du har. Det betyr at det er det du må klare deg hver måned. Både til husleie, mat, transport og strøm etc. Er du på NAV så kan du selvsagt søke om utvidet livsopphold om pengene ikke strekker til, du finner tråder her om emnet. Kort sagt så skal du etter å ha betalte bo/strøm ha ca 4-6000 kr disponibelt per måned til hva du ellers behøver inkludert tøy, sko, mat, toalettsaker etc. Har du lavere disponibel sum per måned kan du søke nav om livsopphold.

Moren din eier ikke en dritt om det ikke er kontraktsfestet og tinglyst. At hun har gitt deg penger er jo flott, men det betyr ikke at hun er deleier i din bolig. Men vær klar over at din mor kommer nok til å forsøke å manipulere deg til å la henne ha kontroll over livet ditt og deg fremover når du nå setter foten ned. Hun vil sikkert forsøke å friste deg med penger, matvarer og hva du nå enn trenger.

Din mor skrotet din bil? Var bilen registrert på deg? Ingen kan ta dine ting, ikke engang mor.
Sitat av Frøken.Natt10 Vis innlegg
Det som er problemet her er at vær gang jeg faktisk tar et valg tar min mor å bruker egentlig hunden på det meste for å få viljen sin, og dette fordi hunden var pappa sin fram til for 2 år siden. Men der igjen så har ikke pappa skrevet over eieskiftet på hunden og er usikker på om han kommer til å gjøre dette ��.

Den hunden betyr alt for meg og vi er så knyttet til verandre at bare tanken på å sende han bort knekker meg helt ��.
Vis hele sitatet...
Eier du bikkja? Om nei så har du faktisk ikke noe annet valg enn at du må akseptere de krav som eierene stiller. Om du eier bikkja, så er problemet løst.

Dette handler også om ansvar og valg. Du har et valg her, du vil bare ikke innse det.
Sist endret av nomore; 29. juli 2018 kl. 16:00.
Få din far til å skrive hunden over på deg hvis det er aktuelt. Hvis ikke så får du bare akseptere at det ikke er din hund og at den evt. blir fjernet i fra livet ditt om du ikke "hører på mor".

Til syvende og sist er det "bare" en hund. Du kan ikke leve resten av livet ditt i et emosjonelt fengsel fordi du ikke orker å løsrive deg fra en hund..
Du har åpenbart et giftig avhengighetsforhold til moren din. Dette er ikke en helt uvanlig situasjon. Det er mange som har et dårlig forhold til foreldrene sine, men som er fanget i relasjonen pga. økonomisk avhengighet. Hvis man i tillegg sliter med sykdom eller psykiske plager, så kan det være vanskelig å komme seg ut av situasjonen, fordi det begrenser kapasiteten man har til å frigjøre seg gjennom økt inntekt og økonomisk selvstendighet. Allikevel er valget det samme. Fortsette å være gissel, eller omstrukturere livet og økonomien slik at man kan leve sitt eget voksenliv i frihet.

Det er vanskelig å si noe om leiligheten, siden det ikke er helt klart for meg hvem som faktisk eier den, og hvem som har tatt opp lånet. I tillegg virker det som du roter litt med prisen. Allikevel, hvis leiligheten står i ditt navn, så får ikke moren din noe automatisk eierskap av å nedbetale lånet ditt. Men all den tid hun gjør det, og du ønsker at hun skal fortsette med det, så blir du jo pent nødt til å være etterkommende overfor henne.
Sist endret av mentalmelt; 29. juli 2018 kl. 16:10.
Og sannsynligvis, selv om vi bare har den ene siden av historien her, om det ikke er hunden som blir brukt som pressmiddel er det noe annet.
Foreldra dine hae jo hjulpet deg masse og gjort smarte valg for deg og framtia di som å låse penga på konto til du ble eldre og hjelpe deg å investere i leilighet, som er kjempegunstig
På 9000 i mnd fra nav kunne du lett betalt 4-5000 i mnd ned på lånet og allikevel hatt peng til røyk og mat.
Istedet har du sløsa penger (på rus ut fra andre poster her?) og ikke giddet å jobbe som vanlige ungdommer og voksne så foreldra dine har måttet hjelpe deg me lånet så du ikke blir satt i stor gjeld til banken med høye renter.

At mora di tok skrotpenga for bilen er helt ok siden hun faktisk betaler flerfoldige tusen på lånet ditt.

Og ut fra andre poster du har skrivd her inne driver du jo mye med rus og viser at du ikke klarer å ta ansvar for eget liv eller økonomisk så er nok derfor hu sier hunden må omplasseres eller du ikke burde få barn.

Gå til sak mot foreldra dine fordi de hjelper deg giga mye økonomisk og er snille å legger ut for lånet ditt ?? Whut? Hun har ikke brutt non lover eller regler men du har jo det med rusbruk og ikke holde kontrakten om nedbetaling av lånet. Og ja du må regne med å gi hun deler av kjøpssummen for det hun har lagt ut for deg på lånet. Du kan ikke få alt gratis
Foreldre kan være pain in the ass men de gjør alltid det beste for deg. Ta deg sammen , bli voksen og innse hvor heldig du er at foreldra dine hjelper deg med lånet, at du arva mange penger for det er ingen selvfølge og at du eier leilighet/formue! Men de kan ikke hjelpe deg for alltid så du må begynne å ta ansvar for deg selv nå å bli voksen, er jo ikke mora di som nekter deg det faktisk har hun hjulpet og veileda deg tilrettelagt det for deg men du gidder ikke

Edit: det skulle stå ja du må nok regne med å gi hun deler av salgssummen på leiligheten tilbake for det hun har lagt ut for deg på lånet
Sist endret av celticwiz; 29. juli 2018 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
##Nightdiver
Frøken.Natt10's Avatar
Trådstarter
19 4
Ser at det har blitt hentydet til at jeg fint kunne ha betalt ned lån på siden med da mindre Nav penger i måneden en jeg får nå. Så skal prøve nå å legge fram min økonomi så godt jeg kan her for blir litt frustrert av akkurat dette.

Siden jeg har akk vært i behandling og utredning og da forsatt driver med utredning av ADHD får jeg avklaringspenger hos Nav. Der får jeg utbetalt 14.000 kr i måneden men som jeg igjen da får fordelt på 2 uker med en utbetaling på 5.600 kr etter skatt.

Av denne månede summen går da 5.500 kr i fellesgjelden på boretslaget, 1000 kr på strøm og internett, 400 kr i tv kanaler, 2000 kr i måneden til mat og annet, 400 kr måneden mobil regning, 700 kr til hunden og da 500 kr til røyk.
Jeg har da en regnings konto som trekker 4000 kr vær 2 uke bare for at jeg skal ha råd til å betale regninger og slikt. Så det jeg egentlig da har å bruke på mat, hygiene saker osv er 2400 kr i måneden. Så ja jeg må være forsiktig jeg ��.
Vel, da har du ikke råd til å bo der du nå bor, eller du må akseptere at du er avhengig av noen andre.
Sitat av Frøken.Natt10 Vis innlegg
Ser at det har blitt hentydet til at jeg fint kunne ha betalt ned lån på siden med da mindre Nav penger i måneden en jeg får nå. Så skal prøve nå å legge fram min økonomi så godt jeg kan her for blir litt frustrert av akkurat dette.

Siden jeg har akk vært i behandling og utredning og da forsatt driver med utredning av ADHD får jeg avklaringspenger hos Nav. Der får jeg utbetalt 14.000 kr i måneden men som jeg igjen da får fordelt på 2 uker med en utbetaling på 5.600 kr etter skatt.

Av denne månede summen går da 5.500 kr i fellesgjelden på boretslaget, 1000 kr på strøm og internett, 400 kr i tv kanaler, 2000 kr i måneden til mat og annet, 400 kr måneden mobil regning, 700 kr til hunden og da 500 kr til røyk.
Jeg har da en regnings konto som trekker 4000 kr vær 2 uke bare for at jeg skal ha råd til å betale regninger og slikt. Så det jeg egentlig da har å bruke på mat, hygiene saker osv er 2400 kr i måneden. Så ja jeg må være forsiktig jeg ��.
Vis hele sitatet...
Da må du nesten slutte å røyke, si opp tv kanalene (nrk er gratis), finne billigere mobilabonnement og du må vurdere om du har råd til hunden.
Sitat av Frøken.Natt10 Vis innlegg
Ser at det har blitt hentydet til at jeg fint kunne ha betalt ned lån på siden med da mindre Nav penger i måneden en jeg får nå. Så skal prøve nå å legge fram min økonomi så godt jeg kan her for blir litt frustrert av akkurat dette.

Siden jeg har akk vært i behandling og utredning og da forsatt driver med utredning av ADHD får jeg avklaringspenger hos Nav. Der får jeg utbetalt 14.000 kr i måneden men som jeg igjen da får fordelt på 2 uker med en utbetaling på 5.600 kr etter skatt.

Av denne månede summen går da 5.500 kr i fellesgjelden på boretslaget, 1000 kr på strøm og internett, 400 kr i tv kanaler, 2000 kr i måneden til mat og annet, 400 kr måneden mobil regning, 700 kr til hunden og da 500 kr til røyk.
Jeg har da en regnings konto som trekker 4000 kr vær 2 uke bare for at jeg skal ha råd til å betale regninger og slikt. Så det jeg egentlig da har å bruke på mat, hygiene saker osv er 2400 kr i måneden. Så ja jeg må være forsiktig jeg ��.
Vis hele sitatet...

Du har jo ganske bra inntekt egentlig, og om du går nøye gjennom utgifter og ser hva du evt. kan sløyfe så bør du kunne klare deg helt uten hjelp fra mor fremover.

Umiddelbart så ser du ut til å kvalifisere for ytterligere hjelp hos NAV. Kanskje bostøtte eller utvidet livsopphold. Eller en blanding?

Hunden kan du nok snakke deg til å få hjelp til å beholde vil jeg tro. Tv kanaler, vel tv er luksus. Enten må du prioritere strammere eller så må du kanskje droppe TV? Røyk, vel det vil jo gå av dine husholdningspenger, så om du spiser litt rimeligere så kan du jo fortsette å røke om du ikke klarer å slutte.

Anbefaler deg å sette opp en oversikt over alle dine utgifter per måned. Alt fra lån og fellesutgifter, til strøm, varme, forsikring, mat, medisiner, etc. Når du har full oversikt så kan du evt. poste her å se om noen har konkrete forslag til hvordan du skal klare deg på dagens inntekt eller du kan gå på nav og snakke med saksbehandler eller søke om bostøtte og utvidet livsopphold.
Enkleste er å slutte å røyke, få mora di til å betale for hunden siden den ikke er din uansett og kutte ut tv (utenom NRK) og så bytte mobil abonnement. Sparer nesten 2000 bare der.

En del av det å være voksen er å forsake det en ikke har råd til.. du bruker mer enn hva jeg selv ville brukt på det selv med en mye høyere inntekt.
##Nightdiver
Frøken.Natt10's Avatar
Trådstarter
19 4
Sitat av nomore Vis innlegg
Eier du bikkja? Om nei så har du faktisk ikke noe annet valg enn at du må akseptere de krav som eierene stiller. Om du eier bikkja, så er problemet løst.

Dette handler også om ansvar og valg. Du har et valg her, du vil bare ikke innse det.
Vis hele sitatet...
Pappa kjøpte denne hunden her til min lillesøster da hun var 12 år gammel og i denne perioden var pappa og hennes mor fortsatt sammen. Da pappa og henne skilte seg for 2 år siden flyttet hun og lillesøster til en mindre leilighet hvor det ikke var lov med hund. Denne boxer hunden ble verende da hos min far som synes at gresset utenfor verandakanten er greit nok til å bæsje på, biting på flasker og stålrør var helt okey som leking og vis han far hadde en dårlig dag var det helt greit å la humøret gå utover hunden.
Når jeg drev å så etter leilighet ringte han en dag og spurte om jeg var innteresert i å overta han på grunn av at pappa ikke orket og han hadde ikke tiden lengre. Å jeg husker så godt hvordan han spurte om jeg ville ta over cico slik at lillesøster slapp å miste hunden sin også. Men fikk jeg ikke leil med dyrehold måtte de bare gi han bort eller noe, A jeg klarte ikke å la det skje med tanke på lillesøss.
Hadde jeg vist da alt han allerede ikke fortalte meg ang tenner som måtte trekkes, hvor knyttet jeg selv skulle bli, hvor mye jobb det ble på grunn av alt det han har vært igjennom osv så hadde jeg nok der og da ja kansje takket nei. Men er det en ting jeg vært fall har gjort så er det å ta ansvar der i vært fall !. Av min egen lomme gikk det 5000 kr til han slik at han skulle slippe å ha vondt, måtte trekke 3 tenner og pappa hadde vist om dette i 1 år 😫. Ja og trenet på så og si alt av innen dørs og utedørs aktiviteter. 😊
Da er det jo din hund nå da. Du kan til og med dokumentere å ha brukt betydelige summer hos veterinær osv. Hvordan har det seg da at din mor kan omplassere den? Det virker ikke som en realistisk ting hun kan gjøre.. Er det ikke bare tomme trusler da?

Er enig i at du bør se på å kutte pengeforbruket litt her og der, og søk bostøtte. Det kvalifiserer du til når du har såpass lav brutto fra Nav. De 2-3k ekstra i mnd hjelper noe veldig! Ellers bør du jo rett og slett bare finne dine egne bein å stå på og be din mor om å legge av seg med det kaoset.
##Nightdiver
Frøken.Natt10's Avatar
Trådstarter
19 4
Sitat av nomore Vis innlegg
Eier du bikkja? Om nei så har du faktisk ikke noe annet valg enn at du må akseptere de krav som eierene stiller. Om du eier bikkja, så er problemet løst.

Dette handler også om ansvar og valg. Du har et valg her, du vil bare ikke innse det.
Vis hele sitatet...
Sitat av rfa Vis innlegg
Enkleste er å slutte å røyke, få mora di til å betale for hunden siden den ikke er din uansett og kutte ut tv (utenom NRK) og så bytte mobil abonnement. Sparer nesten 2000 bare der.

En del av det å være voksen er å forsake det en ikke har råd til.. du bruker mer enn hva jeg selv ville brukt på det selv med en mye høyere inntekt.
Vis hele sitatet...
Skal skjøpe meg el sigg i første omgang nå så ser jeg om det fungerer, å dette er en start i vært fall. For det første er den ikke mamma sin igjenn er pappa sin. Men derimot ut av dette igjen er det stadig vekk full krangel mellom mamma og pappa igjenn. Pappa lovet å legge ut for mat til cico til eierskiftet ble gjort men har ent opp med at mamma har mått trådd inn når pengene ikke har holdt. Stefaren min har ordnet det billigste abbonente med mest data ink da jeg bruker mye mobdata.
Jeg har hatt jobb ( vikar ) vær dag i ett år og tru meg jeg snur på vær eneste krone nå for å prøve å få alt til å gå rundt
Bare å prioritere å bruke mindre mobildata og tv pakke er heller ikke noe en trenger.

Mye rart i kvardagen som baller på seg om en har litt abonnement på slikt, strømmetjenester og andre småting her og der av faste utgifter som igrunn ikke er noe en må ha.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Du har Internett hjemme? Så hvorfor bruker du så mye mobildata? Og uansett om hunden betyr mye for deg og din lillesøster, vis du ikke har råd til å ha den så har du rett og slett ikke råd til å ha den.
Sist endret av Nitropop; 30. juli 2018 kl. 02:48.
Vet ikke hvor dyrt det er, men vil anta ditt gjentagene amfetaminmisbruk spiser endel av NAV pengene dine.. du kan ikke forvente at dine foreldre ikke skal blande seg i livet ditt når du ikke tar vare på deg selv og i bunn og grunn snylter på de rundt deg.