Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3486
Ble svindlet på finn for 4-5 uker tilbake for en macbook.
Hadde da lagt ut annonse og vedkommende hadde sendt over kvittering som tydeligvis var "fake" . Ja og jeg som aldri er naiv tenkte dette er good og tok det for god fisk...

Denne macbook ble hentet av en venn av vedkommende fordi ham selv ikke kunne hente den.

Skjønte fort at jeg hadde blitt svindlet og anmeldte forholdet til politiet. Senere har jeg funnet ut hvem personen er og adressen på egenhånd og gitt disse opplysningene til polititet.

Har ringt politiet mange ganger og spurt hvordan saken ligger ann men kommer aldri i kontakt og de er håpløse å ha med å gjøre.

Så nå har jeg tenkt en del på å kanskje søke opp personen selv og prøve å få tilbake macbooken hvis denne svindleren ikke har solgt den videre eller få pengene i hvertfall ettersom det er av stor verdi.

Hva skal jeg gjøre? any help?
Forstår det sånn at du har solgt en macbook og blitt lurt til å tro han overførte penger.
Samtidig hentes varen fysisk av en annen (eller kanskje han, hva vet du) person. Hvorfor denne personen ikke kunne betale er jo en smule rart...

Hvis adressen er i nærheten av der du bor kan du jo ta en tur, mulig det er falsk adresse eller han ikke bor der lenger. Hva slags alder er det på personen ? Hvis ung, ta kontakt med foreldre. De vil gjerne ikke ha avkommet inn i polititregistere.

4-5 uker nå på sommeren er kanskje ikke så lenge, har du fått brev om at anmeldelsen er registert ?
Du har anmeldt saken til Politiet?
Da skal du være veldig forsiktig med hva du selv gjør/sier ovenfor personen, så ikke saken slår tilbake på deg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja. Du har ikkje fått pengane. Eg hadde stilt og roleg gått til forliksrådet med det. Møter vedkommande opp der, kan du få dom. Møter han ikkje opp får du fråversdom, og vil ha tvangsgrunnlag for å få namsmannen til å trekke vedkommande for penger.

Det koster eit lite gebyr å ta saka inn for forliksrådet, men er rimeleg kurant, og du treng ikkje advokat. Berre dokumenter kva som har skjedd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
5 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja. Du har ikkje fått pengane. Eg hadde stilt og roleg gått til forliksrådet med det. Møter vedkommande opp der, kan du få dom. Møter han ikkje opp får du fråversdom, og vil ha tvangsgrunnlag for å få namsmannen til å trekke vedkommande for penger.

Det koster eit lite gebyr å ta saka inn for forliksrådet, men er rimeleg kurant, og du treng ikkje advokat. Berre dokumenter kva som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg fått svar om at politiet henlegger saken. Så useriøst.
Har prøvd å nå ham på egenhånd men uten noe hell.
Hvordan fungerer forliksrådet egentlig ?
Dette hørtes ut som en veeeldig kjent fremgangsmåte når det gjelder kjøp og salg av mac og iphone.

Av nysgjerrighet, vil du fortelle hvilket område i Norge vedkommende holder til?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja. Du har ikkje fått pengane. Eg hadde stilt og roleg gått til forliksrådet med det. Møter vedkommande opp der, kan du få dom. Møter han ikkje opp får du fråversdom, og vil ha tvangsgrunnlag for å få namsmannen til å trekke vedkommande for penger.

Det koster eit lite gebyr å ta saka inn for forliksrådet, men er rimeleg kurant, og du treng ikkje advokat. Berre dokumenter kva som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Jeg er relativt sikker på at Forliksrådet krever en form for skriftlig avtale som er underskrevet av begge parter før de tar i saken
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg er relativt sikker på at Forliksrådet krever en form for skriftlig avtale som er underskrevet av begge parter før de tar i saken
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt noe om. Men at de er veldig opptatt av dokmentasjon generelt er jeg og sikker på. Så da spørs det jo hva TS kan dokumentere. Det er heller ikke normalen i dag at man nødvendigvis underskriver avtaler for kjøp og salg av 2nd hand forbrukervarer. Da vil dokumentasjon være kommunikasjon (sms/epost) og kvitteringer (bankoverføring).