Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1418
hva er forskjellen? hva er best? nå tenker jeg på dvd-brenner har sett en til 900kr som jeg kanskje har tenkt til å kjøpe. den er bare + burde jeg gå for den ?
Hvis du har råd, kan du gi 1600 og få begge to.
Sorry for svar du ikke ville ha
Men bare et tips om du har mer penger.
Trådstarter
det er denne brenneren jeg har sett på

http://www.psdata.no/default.asp?pro...732&banid=hwpg

Tilbakemeldinger på brenneren ?
Hmm..fant en link som kansje gir deg noen svar ...
http://www.dvdrhelp.com/dvd.htm

Selv venter jeg på at DVD-brennerne skal bli bedre..vil ha minst 36 X brennehastighet jeg :P
Trådstarter
er det dvd platene som er det eneste som er forskjell? jeg kan brenne alle dvd``er og sånt som det ikke er sikkerhetskopierings på ? uansett om jeg har + eller - og kan alle dvd spillere spille av + og - ? haster litt siden jeg skal kanskje kjøpe i morra salg!
Tror det er sånn som det jeg skriver nå, men er ikke 100% sikker på at det er rett...

+R/RW støttes av nesten alle lesere. Det gjør _ikke_ -R/RW. Dessuten er det flere som lager plater osv til + (såvidt jeg vet).
Jeg ville anbefalt +, men aller helst en kombo, som kan brenne begge typer... You never know, vettu...

ne0: 36x brennehastighet?
De fleste harddisker nå for tida som ikke er 10.000rpm SCSI eller SATA har problemer med å levere data raskt nok til dagens 8x-brennere. Altså, hvis du ikke har enten 2 10.000rpm-disker i RAID elns, så har du ingen sjangs til å utnytte mer enn 8x DVD-brenning uansett...
¨
Hvis jeg ikke husker feil tilsvarer 1x DVD-brenning ca 10x CD-brenning...
jeg har en god plextor, som jeg syntes at virker raskere enn antall X hastighet, hvis dere skjønner, den ha vanlig brenning på 40X, og så ha jeg en sony combo brenner på 48X, plextoren brenner kjappere...

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&GrpID=10&s=pl
http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&GrpID=10&s=pl

syns den så fin ut, der har du pluss og minus, kan være greit å ha
Magne: Det er forskjell på teoretisk brennehastighet og faktisk brennehastighet. De fleste brennere som har en maxfart på 48x brenner i gjennomsnitt på noe over 30x. Det varierer fra brenner til brenner, seff, og det hender også at tregere brennere er bedre enn de som er raske, pga at de er av høy kvalitet. Det som stort sett gjelder er at desto dyrere en brenner er, desto nærmere toppfarta er gjennomsnittsfarta på brenninga. Dessuten er Plextor kjent for å ha høy kvalitet på sine ting.
Såvidt jeg kan se koster den brenneren 992, altså nærmere tusenlappen, enn 900.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Crazytomato:
Støtte for + og - på dvdspillere/dvd-rom er omtrent lik.
- er en godkjent standard og dermed offesiell, mens + er en mer opprørsk standard som enda har til gode å bli godkjent av DVDforum.

Forskjellene på de to formatene er små og vil ha lite å si i praksis for vanlige brukere. Jeg ville gått for +.
Hvis du har dvd spiller, sjekk hva slags format den tar. Tar den f.eks. bare +, så kjøper du iallefall en brenner som kan brenne +. Mitt råd er en NEC 1300a (som tar både + og -) som koster under tusenlappen for bulk versjon.
Tias: DVD-spillern vi har i stua her støtter hvertfall bare +R/RW (den støtter ikke -R, men den støtter -RW... snålt). Jeg har hørt om mange andre som også har Stand-alone DVD-spillere som ikke støtter -. Kan godt hende at dette er bedre på nye spillere, den jeg har er hvertfall ganske gammel. Vet det med at + ikke er "godkjent" osv, men likevel er det det beste formatet, hvertfall såvidt jeg vet.

Gå for +, om du ikke har råd til combo.
men det med at den ikke støtter + eller - stemmer ikke helt. Jeg sjekka min dvd spiller på www.dvdrhelp.com og der sto det at min ikke kunne ha +. Da ble jeg litt lei meg fordi jeg nettop hadde kjøpt en + brenner. Men jeg bestemte meg for å iallefall gi det et forsøk. Og det gikk veldig fint, jeg kan se dvd+r på min dvd spiller som egentlig ikke kunne det.

Men jeg ville også gått for + hvis du ikke har råd til begge. Alle som driver butikker etc. Som jeg har snakka med sier at det er + som leder markedet og det er + som kommer til å "vinne" :P
Xylo: stemmer at det de sier fra fabrikkene ikke alltid stemmer, men jeg har testa selv, så det jeg sier om min egen spiller vet jeg at stemmer 100%.
Trådstarter
Nå har jeg kjøpt dvd-brenner, bare + format da. Men jeg fikk den for 795kr hos elkjøp dro ned ditt i dag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mye forvirring i mitt hode her nå(men det er jo meg..)
Fikk det for meg at R+ var til PC og R- til Playstation, DVD etc.
Men drit i det!? Hvorfor lage to formater? Er jo bare for å tjene penger!!?
Menmen, ikke godt å si
Opprinnelig postet av ne0
Selv venter jeg på at DVD-brennerne skal bli bedre..vil ha minst 36 X brennehastighet jeg :P
Vis hele sitatet...
Ja, skulle likt å se en DVD bli brent på 1.65 minutter. Også er det mange flotte harddisker med 200.000 rpm :P
Opprinnelig postet av ZyPreXa
Mye forvirring i mitt hode her nå(men det er jo meg..)
Fikk det for meg at R+ var til PC og R- til Playstation, DVD etc.
Men drit i det!? Hvorfor lage to formater? Er jo bare for å tjene penger!!?
Menmen, ikke godt å si
Vis hele sitatet...
Playstation kan ihvertfall DVD+R...
ZyPreXa: damn, du er forvirra ja
Alle de 3 DVD-formatene (DVD-R/RW, DVD+R/RW og DVD-RAM) er universelle, de virker på alle systemer, men ikke alle spillere som støtter dem.

Grunnen til at de har laget 3 formater: Hovedsakelig at SONY er en gjeng med monopolistiske kapitalistjævler, som nekter å gå med på at noen andre enn de kan å lage bra ting. Derfor har de funnet på sitt eget format (som ikke er best), som alle andre må betale for å bruke, mens de bra formatene er gratis. Nå har SONY hvertfall tatt til vettet og gått med på at +R/RW er like bra. Og som de fleste har fått med seg så er -RAM en total flopp, som ingen bruker.
Sist endret av Crazytomato; 10. januar 2004 kl. 16:59.
Opprinnelig postet av rogr|less
Playstation kan ihvertfall DVD+R...
Vis hele sitatet...
Er det sikkert ? Jeg og vurdere og kjøpe meg dvd brenner fra elkjøp. Men eneste dvd spilleren jeg har er Playstation 2en. Kjjjipt viss den ikke støtter + da.

her er url til brenneren. Noen som har noen erfaringer eller kan si noe om den ? Og hvis noen hadde svart i dag hadde det vært flott. Vurderer og kjøpe den i dag

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text

Takk
Angående hastigheter.

Samsung (tror jeg) her klart å lage en 16x dvd brenner. Problemet med den er att den er like stor som ett bra gutte rom.

Over 16x har de problem med att dvd platen går i stykker fordi materialet ikke er sterkt nokk og det er umulig å oppnå null vibrasjoner..
hadde vært kjekkt å ha en "DVD trykker" som de bruker når de lager alle DVD- Filmene. Tar sikkert 1 sek. å trykke en plate. En sånn må jeg få tak i . Eneste problemet er at jeg ikke får plass til den i kjellern..
Bruker Playstation dvd + eller - ?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
fint at du skrev det b1rken for da slipper jeg og starte ny post!
leste dere ikke posten først? stod jo at den bruker +.
Trådstarter
det stod også at den brukte -. virka veldig usikkert det der. Har gjort om en film til dvd-r funker det da og brenne dne på + dvd ?