Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 17170
Hvor mange kilo ANFO vil man kunne sette av med 170g dynamitt?
Det minker på dynamitten og jeg vil utnytte den best mulig. Jeg har alltid følgt 10% regelen med godt resultat, men jeg vil som sagt utnytte dynamitten ENDA bedre, så mitt spørsmål er: vil det være mulig å sette av 3-4kg ANFO med denne mengden dynamitt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja det vil være mulig, men om man får High Order kan man ikke vite.
Men her er ett par gode tips som vil hjelpe deg på god vei.

1. Legg ANFO'en i en beholder, som gir god "ladningsdiameter". F.eks en papprørbit som er 25 cm bred, og 25 cm høy, framfor en bit som er 10 cm bred og 50 cm høy. (Jeg regnet ikke på volumet her. Bare ilustrerer litt)
Det er en fordel om beholderen klarer holde på ANFO'en ganske "lenge", så mest mulig energi fra dynamitten blir tatt opp av ANFO'en. Et 8-10" shell, med pasting ville vært ypperlig.

2. Ikke bruk diesel, men etylen glykol. Denne miksen krever en hel del mindre juling for å gå av enn ANFO.
Denne miksen kalles ANEG, og pop-kulturen med å bruke EG til AN starta litt i Norge.

Følger du disse 2 stegene, så blir du ikke skuffet!
Håper dette hjelper. EG er konsentrert frostvæske. Meget mulig det står 1,2-etandiol bak flaska også. Det er IUPAC navnet.

EDIT: Når det er snakk om ANFO, så er det greit å holde seg til 10% regelen...
PS. denne tråden skulle vært postet i Eksplosiver. Mods?
Sist endret av Up; 20. desember 2009 kl. 11:56.
Takker for et godt svar, som absolutt skal komme til nytte.
Satte av 1kg ANFO under isen i dag med 70g dynamitt, og dette førte til High Order
Men nå var det riktignok oppi en stålbeholder :P (liker egentlig ikke å pakke ting inn i stål, men dette var under vann)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
1.Hvordan i huleste vet du om det er High eller Low order om det ikke er i friluft?

2. Hvor langt under vann? Greit at du ikke liker å pakke ting i stål, men HE pakker du ALDRI inn i stål, med mindre målet er å drepe. Derfor bombene de bruker til å bombe mål med ikke har pappcasing. Men du var kanskje trygg viss det var langt under vann, måtte bare si det der, så du værtfall er klar over det om du ikke var det fra før.
Sitat av Carpenter Vis innlegg
Takker for et godt svar, som absolutt skal komme til nytte.
Satte av 1kg ANFO under isen i dag med 70g dynamitt, og dette førte til High Order
Men nå var det riktignok oppi en stålbeholder :P (liker egentlig ikke å pakke ting inn i stål, men dette var under vann)
Vis hele sitatet...
Filmet du denne episoden?
Nitrofis: Ja, jeg filmer nesten alt som sprenger : )

Up: grunnen til at jeg vet det er fordi jeg har detonert utallige ladninger med 1kg ANFO under isen.
Den samme dagen sammenlignet vi eksplosjonen detonert med 100g dynamitt og 70g dynamitt. Samme
resultat. Det var ca 1m dypt og isen var 15cm tykk/tynn. Splinter fra en aluminium-beholder har ikke sjans til å komme seg opp fra 1m dyp å drepe noen som står på land. Et skudd fra en BARRETT .50 som har en utgangshastighet på 3000m/s går i oppløsning og stopper helt opp når den når 70cm under vann,
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss du tror du _vet_ det da, så går det vel greit.
70g dynamitt klarer vel å ta 1 kg ANFO viss det er godt innesluttet.

Quoter meg selv litt jeg:
Sitat av Up Vis innlegg
Men du var kanskje trygg viss det var langt under vann
Vis hele sitatet...
Men så må du ikke glemme en ting... om bomba ligger på 1 meters dybde, så får du en detonasjon av rundt 1010 liter gasser. Det blir en stor sphere, og det vil skyve metallet på fronten av trykkbølgen.

Anngående kaliber 50: Stopper den ikke før 50 cm? Mythbusters fant jo ut av dette de og
▼ ... over et år senere ... ▼
35.56* cm under vann- og du er trygg. Om du slipper helskinna fra sjokket som kula vil generere i vannet er vel noe annet..
Necroposts gonna necro

Foreslår at dere ser på siste innleggsdato før dere poster
Sitat av Carpenter Vis innlegg
Nitrofis: Ja, jeg filmer nesten alt som sprenger : )

Up: grunnen til at jeg vet det er fordi jeg har detonert utallige ladninger med 1kg ANFO under isen.
Den samme dagen sammenlignet vi eksplosjonen detonert med 100g dynamitt og 70g dynamitt. Samme
resultat. Det var ca 1m dypt og isen var 15cm tykk/tynn. Splinter fra en aluminium-beholder har ikke sjans til å komme seg opp fra 1m dyp å drepe noen som står på land. Et skudd fra en BARRETT .50 som har en utgangshastighet på 3000m/s går i oppløsning og stopper helt opp når den når 70cm under vann,
Vis hele sitatet...
3000 m/s? Hehe jadu, det hadde vært noe
Stål burde være sikkert på dette dypet, men om det gir noen nevneverdig effekt fremfor alternative innslutninger tviler jeg på. Men gjør som Up sier ja, sentrer boosteren slik at det er jevnt med sprengstoff rundt den.
Sitat av Carpenter Vis innlegg
Et skudd fra en BARRETT .50 som har en utgangshastighet på 3000m/s går i oppløsning og stopper helt opp når den når 70cm under vann,
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at du kikket på Wikipedia om dette? Det står nemlig 3000ft/s, noe som tilsvarer ca 980m/s... Det er kulehastigheter! 3000m/s? Da er det nermere detonasjonshastigheter for eksplosiver enn kulehastigheter! (f. eks sølvazid som har det.hast. på 4000m/s)
Sist endret av Pyrotecnican; 21. januar 2011 kl. 17:06.
Sitat av Carpenter Vis innlegg
Nitrofis: Ja, jeg filmer nesten alt som sprenger : )

Up: grunnen til at jeg vet det er fordi jeg har detonert utallige ladninger med 1kg ANFO under isen.
Den samme dagen sammenlignet vi eksplosjonen detonert med 100g dynamitt og 70g dynamitt. Samme
resultat. Det var ca 1m dypt og isen var 15cm tykk/tynn. Splinter fra en aluminium-beholder har ikke sjans til å komme seg opp fra 1m dyp å drepe noen som står på land. Et skudd fra en BARRETT .50 som har en utgangshastighet på 3000m/s går i oppløsning og stopper helt opp når den når 70cm under vann,
Vis hele sitatet...
Må bare tilføye at tyngden og farten til en kule 50 cal. gjør at den blir rivet istykker når den treffer vann, små splinter opplever ikke samme vannmotstanden
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Men de har heller ikke noe bevegelsesenergi å snakke om, og vil derfor stoppe relativt raskt. Derav kulens stans. Hadde splintene fortsatt langt fremover i stor hastighet ville det vel være pussig både å si at kulen har stanset og at den er ufarlig etter X cm vann?

Jeg ville ikke lagt meg foran en slik kule uansett. Særlig om det kunne være en mulighet for at det ble skutt med massive kobberkuler eller panserbrytende.

Offtopic ftw.
Sist endret av Nygaard; 21. januar 2011 kl. 18:01.
De har testet dette på Mythbusters.

http://www.youtube.com/watch?v=yvSTuLIjRm8
▼ ... over et år senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Var ute å testet noe småtteri i dag i det fine været ( Lucky Jack)

http://www.youtube.com/watch?v=qGkMv...cYQvfw&index=1