Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 861
Bestilte nettop en boeing 737 trainingmanual (fra USA) som kostet 1500 og etter at varen hadde blitt registrert og pengene var trekt fra kortet så fikk jeg en mail der det står at frakt blir på 1400 kroner uten toll og mva. Kunne ikke avbestille varen siden den allerede var betalt. Varen blei frakta av fedex. Er dette rett? Har aldri opplevd å betale så mye i frakt. Og veit noen om jeg må betale toll på denne varen?

http://www.precisionmanuals.com/Prod...&idcategory=20
For alle varer over 200 kr må du betale 25% mva av varen + toll, så 750 kr
Ja med dette er en slags bok og man må jo ikke betale toll for bøker
Toll, nei. Moms, kanskje. Det er ikke moms på bøker men det spørs om en manual blir definert som bok eller ikke. Lovverket sier :
§ 6-3-2. Publikasjoner som ikke er bøker
c) reglementer, instrukser, vedtekter, forskrifter, lover, traktater, avtaler, stortingsdokumenter, kunngjøringer fra offentlige institusjoner


Det kan hende at manualen blir definert under dette. Det blir spennende for deg å se.

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-2...0-006.html#6-3
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Vontalo Vis innlegg
For alle varer over 200 kr må du betale 25% mva av varen + toll, så 750 kr
Vis hele sitatet...
Feil, diverse ting som bla. klokker og bøker er fratatt toll og mva.

Kilde


EDIT: ninja'ed mens jeg var på jakt etter kilder.
Sist endret av 8bit; 4. september 2013 kl. 23:14.
Vet noen hvorfor frakta ble så dyr?
FedEx tar seg ofte godt betalt om det skal sendes med express.

Hør heller med de om de kan sende det med USPS. Min erfaring er at de er det rimeligste når det kommer til frakt ifra USA.
Fikk nylig tilsendt en ganske stor pakke på ca 10-11 kg og det kom på 80 dollar med USPS Priority Mail.
Jeg venter på bildeler fra USA, og jeg betalte 300,- frakt med USPS Tar litt tid da... delene ligger enda i statene...
Er rimelig sikker på at denne prisen inkluderer moms, tollbehandling og evt. moms. Var i alle fall tilfelle da jeg bestilte noe fra statene hvor FedEx var transportør. Kan sikkert ta kontakt med kundeservice hos FedEx. De vet sikkert dette bedre enn oss.
Fikk ikke velge hvilket selskap som skulle frakte varen. Tok bare det billigeste alternativet fra fedex som var på litt over 200 dollar. Tok litt over en og en halv uke å frakte