Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 12438
Kan noen smarte folk svare på dette spørsmålet?


Okey la meg forklare årsaken(e) til dette spørsmålet:

Jeg vil gå til bake i tid

Det er mulig å gå fram i tid (Man gjør det hele tiden. Og tiden i verdensrommet noen plasser går raskere en på jorden)


Et Google søk fortalte meg at det ikke var mulig.....

Men en annen ting jeg vil fram med i denne tråden er en diskusjon angående hva du ville gjort og/eller forhindret om du kunne hoppet i en tidsmaskin.

Jeg ville gjort mange ting som, investert i bitcoin, gjort en god del ting annerledes i livet, oppfunnet elektrisitet før Thomas A. Edison.


Hva ville du gjort og er det mulig?
Sist endret av vet_ikke_jeg; 3. februar 2021 kl. 05:14.
jeg ville ikke solgt bitcoinsa mine i 2016, jeg vill kjøpt mer. utenom det hadde jeg ikke endra en ting
Gått tilbake i tid å endret alle dumme valg jeg har gjort tidligere, slik som alle andre ville ha gjort.

Rick & Morty S04E08 er veldig relevant her.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Kan noen smarte folk svare på dette spørsmålet?


Okey la meg forklare årsaken(e) til dette spørsmålet:

Jeg vil gå til bake i tid

Det er mulig å gå fram i tid (Man gjør det hele tiden. Og tiden i verdensrommet noen plasser går raskere en på jorden)


Et Google søk fortalte meg at det ikke var mulig.....

Men en annen ting jeg vil fram med i denne tråden er en diskusjon angående hva du ville gjort og/eller forhindret om du kunne hoppet i en tidsmaskin.

Jeg ville gjort mange ting som, investert i bitcoin, gjort en god del ting annerledes i livet, oppfunnet elektrisitet før Thomas A. Edison.


Hva ville du gjort og er det mulig?
Vis hele sitatet...
Reiser bakover i tid er en av disse tingene vi har svært gode grunner til å anta at er komplett umulig, men det er ikke tilfredsstillende bevist at så er tilfelle. Hvis vi skal diskutere disse greiene er vi nødt til å grave oss ganske dypt ned i fysikken, og jeg vet ikke om jeg er kompetent til å gjøre det skikkelig. Men vi kan i alle fall krafse litt i overflaten. Så for å starte litt på toppen: Teoretisk fysikk handler grovt sagt om å starte med noen antakelser om virkeligheten - gjerne kalt postulater - og deretter se hva som rent matematisk følger av disse - dette kalles prediksjoner. Så får man siden forsøke å teste disse prediksjonene med eksperimenter. Noen ganger er det snakk om latterlig enkle eksperimenter som ingen bare hadde tenkt på å gjøre. Det er tross alt uendelig mye du kan forsøke, men det ligger gjerne en tanke bak idéene du tester. Andre ganger fordrer prediksjonene dine at du må bygge en monstermaskin som krysser landegrenser, og det kan ta en mannsalder eller mer fra prediksjonene er publisert til eksperimentet er utført. Peter Higgs forutså bosonet som bærer hans navn allerede i 1964 ved å sitte å leke med matematiske følger av den såkalte standardmodellen, men det var først i 2012 at CERN kunne rapportere at de hadde eksperimentelt grunnlag til å si Higgs hadde rett. Noen ganger er eksperimentene enda vanskeligere å gjennomføre, og vi blir hengende med drømmer og science fiction frem til eksperimentalistene får grått seg til nok penger og de nye leketøyene deres er installert.

Problemet med tidsreiser er imidlertid at teoretikerne ikke er helt i mål ennå. Er det mulig å konstruere en teori som tillater tidsreiser, som samtidig forklarer alt annet vi vet at stemmer om verden, og tillater oss å konstruere et eksperiment hvorved vi kan teste denne tidsreisen vår (det vil for alle praktiske formål si å bygge en tidsmaskin)? Veeeel. Vi vet ikke. All sunn fornuft og intuisjon tilsier at det ikke er mulig. For eksempel åpner vi opp for en del ufne paradokser, så som at jeg kan reise tilbake i tid og ta livet av meg selv før jeg går inn i tidsmaskinen. Termodynamikk og tidsreiser er i liten grad på talefot (det er som alltid entropi sin skyld!), og kausaliteten er fucka nok som den er av kvantemekanikken. Einstein og relativitetsteorien ser forøvrig med ublide øyne på muligheten til å overføre informasjon raskere enn lysfarten, og fraværet av tidsreisende turister er påfallende. Men ingen av disse er dealbreakers i seg selv. Det er sånt vi kan peke på og si at er grunnen til at det er umulig når vi krangler ved middagsbordet, men umuligheten er ikke formelt bevist. Ingen har klart å rettferdiggjøre at det ikke kan eksistere en teori som beskriver alle verdens fasetter slik vi kjenner de og som samtidig ikke kan åpne for tidsreiser. Bare at det i så fall er fryktelig vanskelig og etter alle soletegn er det komplett umulig.

Jeg kan dessverre ikke gi noen stort bedre forklaring av den underliggende problemstillingen uten å begynne å kikke på selve fysikken, og den er ganske hårete.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. februar 2021 kl. 23:31.
Jeg skulle gått tilbake i tid til før jeg fikk mine første saker på rulleblad og ha alt det ugjort, så ville jeg kommet med en annen holdning til utdanning så jeg kunne ha fått en annen jobb og ikke vært "kloakken" og nederst på rangstigen i industrien som vi nå er.
Vanskelig og si om jeg aldri skulle ha prøvd narkotika å heroin iv da tiden som narkoman har formet meg veldig til den personen jeg er idag.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Termodynamikk og tidsreiser er i liten grad på talefot (det er som alltid entropi sin skyld!)
Vis hele sitatet...
Sorry

Jeg føler et visst ansvar nå for å forklare dette, og det skal jeg gjøre på overforenklet vis, uten bruk av matte og vanskelig fysikk (lat som om det er i pedagogisk øyemed og ikke fordi jeg ikke kan det bedre).

Termodynamikkens andre lov sier at entropi en i et system alltid øker. Entropi er uorden. Dette er ren statistikk, egentlig. Hvis et puslespill skal henge sammen, er det bare én måte brikkene kan organiseres på for å få det til. Det er derimot milliardvis av måter brikkene kan ligge rundtomkring på bordet som ikke gir et bilde. Legger du dem tilfeldig ut, vil de derfor ikke legge seg som et bilde. Du kan selvsagt pusle dem. Men det vil du bruke energi på, og den ordnede kjemiske energien du har i kroppen vil gå over til varme, som er en kaotisk energiform. Det er jo bare tilfeldig bevegelse i partiklene. Entropien i puslespillet har minket, men entropien til sammen i stua di har økt.

Det at entropien alltid øker, tvinger tiden til å kun gå i én retning, siden det ville minke entropien igjen om vi spolte bakover. Entropien kan øke langsomt eller raskt, og tiden kan også gå langsomt eller raskt, men den kan altså ikke gå bakover. En kopp du kaster i gulvet knuser. Kaster du glasskårene i gulvet, blir det ikke en kopp. Når du bremser med bilen blir dekkene varme. Bevegelsen i pariklene(som er temperatur) ordner seg ikke i en retning og får hjulet til å rulle igjen. Ting går ikke fra kaos til orden.

Dette gjelder altså i et lukket system, så vi må anta at universet er det. Hvis det er sånn at energi kan komme utenfra, så skulle det være mulig å senke entropien og dermed snu tidspilen.

PS: Her håper jeg en fysiker griper inn og retter hvis jeg forklarer det feil! Det ville jo være typisk meg å rote det til
Sist endret av *pi; 3. februar 2021 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alltid syns tanken på tidsreiser er fascinerende. Men desverre er jeg nok for "dum" til å forstå hvorfor det er mulig/hvorfor det ikke er mulig.
Men jeg har alltid tenkt at HVIS det i det hele tatt skal være mulig, så må det være noen form for "regler" - Det være seg at det finnes alternative univers som da ligger bak og foran oss i det universet vi er i (Altså at tiden starter fra 0 hele tiden og skaper fler og fler alternativer universer helt like våres).

Det er bare en av mine teorier, selvom det mest sannsynlig ikke er tilfelle, er det gøy å tenke på.

Men når det kommer til det å reise i tid, spesielt bakover, vil jo det meste man foretar seg skape ett paradoks. Hvis jeg reiser tilbake i tid for å stoppe meg selv, fra å gjøre noe. Blir det ett paradoks, for så fort jeg har stoppet meg selv fra å gjøre det, så har jeg jo ikke noe grunn til å gå tilbake i tid osv osv. Så det er vel ikke spesielt mye man kan gjøre annet enn å observere? Og det er det jeg ville gjort, jeg ville gått tilbake i tid for å observert 40-50-60 tallet ihvertfall.

Beklager hvis det jeg sier høres dumt ut, dette er bare sånn jeg tenker.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Så det er vel ikke spesielt mye man kan gjøre annet enn å observere? Og det er det jeg ville gjort
Vis hele sitatet...
Observere fortiden kan du gjøre allerede, det er bare å se på en hvilken som helst stjerne. Solen ser du f eks 8 min i fortid.
Om tidsreiser faktisk var mulig skulle jeg reist tilbake til slutten av tenårene. Og med den akkumulerte kunnskapen jeg har nå ville jeg sikkert blitt en særdeles ufordragelig 19 åring, men du verden det ville vært gøy å levd de samme situasjonene opp at bare med mer kunnskap, også hadde man jo fått sett hvordan selv små endringer ville endret en hel kjede andre ting. Og ting som virket umulig eller skremmende ville blitt gjort helt uten stress. Men siden jeg egentlig ikke har troen på at det er mulig med tidsreiser så tenker jeg at jeg stopper der.

Eller forresten, jeg skulle nok jobbet litt hardere med statistikken. Ikke bare bestått eksamen men faktisk kunne brukt den uten å måtte stusse på om jeg husker det viktigste.
Man kan jo tenke seg til at om vi noen gang i fremtiden vil være i stand til å reise bakover i tid, så skulle vi allerede ha blitt besøkt fra fremtiden.

Jeg hadde ihvertfall spilt cod mw2 i sin storhetstid.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Reiser bakover i tid er en av disse tingene vi har svært gode grunner til å anta at er komplett umulig, men det er ikke tilfredsstillende bevist at så er tilfelle. Hvis vi skal diskutere disse greiene er vi nødt til å grave oss ganske dypt ned i fysikken, og jeg vet ikke om jeg er kompetent til å gjøre det skikkelig. Men vi kan i alle fall krafse litt i overflaten. Så for å starte litt på toppen: Teporetisk fysikk handler grovt sagt om å starte med noen antakelser om virkeligheten - gjerne kalt postulater - og deretter se hva som rent matematisk følger av disse - dette kalles prediksjoner. Så får man siden forsøke å teste disse prediksjonene med eksperimenter. Noen ganger er det snakk om latterlig enkle eksperimenter som ingen bare hadde tenkt på å gjøre. Det er tross alt uendelig mye du kan forsøke, men det ligger gjerne en tanke bak idéene du tester. Andre ganger fordrer prediksjonene dine at du må bygge en monstermaskin som krysser landegrenser, og det kan ta en mannsalder eller mer fra prediksjonene er publisert til eksperimentet er utført. Peter Higgs forutså bosonet som bærer hans navn allerede i 1964 ved å sitte å leke med matematiske følger av den såkalte standardmodellen, men det var først i 2012 at CERN kunne rapportere at de hadde ekspermentelt grunnlag til å si Higgs hadde rett. Noen ganger er eksperimentene enda vanskeligere å gjennomføre, og vi blir hengende med drømmer og science fiction frem til eksperimentalistene får grått seg til nok penger og de nye leketøyene deres er installert.

Problemet med tidsreiser er imidlertid at teoretikerne ikke er helt i mål ennå. Er det mulig å konstruere en teori som tillater tidsreiser, som samtidig forklarer alt annet vi vet at stemmer om verden, og tillater oss å konstruere et eksperiment hvorved vi kan teste denne tidsreisen vår (det vil for alle praktiske formål si å bygge en tidsmaskin)? Veeeel. Vi vet ikke. All sunn fornuft og intuisjon tilsier at det ikke er mulig. For eksempel åpner vi opp for en del ufne paradokser, så som at jeg kan reise tilbake i tid og ta livet av meg selv før jeg går inn i tidsmaskinen. Termodynamikk og tidsreiser er i liten grad på talefot (det er som alltid entropi sin skyld!), og kausaliteten er fucka nok som den er av kvantemekanikken. Einstein og relativitetsteorien ser forøvrig med ublide øyne på muligheten til å overføre informasjon raskere enn lysfarten, og fraværet av tidsreisende turister er påfallende. Men ingen av disse er dealbreakers i seg selv. Det er sånt vi kan peke på og si at er grunnen til at det er umulig når vi krangler ved middagsbordet, men umuligheten er ikke formelt bevist. Ingen har klart å rettferdiggjøre at det ikke kan eksistere en teori som beskriver alle verdens fasetter slik vi kjenner de og som samtidig ikke kan åpne for tidsreiser. Bare at det i så fall er fryktelig vanskelig og etter alle soletegn er det komplett umulig.

Jeg kan dessverre ikke gi noen stort bedre forklaring av den underliggende problemstillingen uten å begynne å kikke på selve fysikken, og den er ganske hårete.
Vis hele sitatet...
Det burde jo være en teoretisk mulighet å spole tiden tilbake. Om all kraft har en like stor motsatt kraft så burde det være mulig å beregne hvor noe var for 1 minutt siden ved å se på kreftene som har vært i spill og overføring av energi.
Om det er praktisk mulig er vel heller tvilsomt da mengden data som behøves for hvert enkelt atom vil være enorm og noe vanskelig å måle. For ikke å snakke om vår manglende evne til å reversere omdanning av energi på den måte.

Du vil ikke kunne reise tilbake i tid å drepe deg selv siden du vil være den samme massen gjennom hele reisen og du vil heller ikke kunne reise lenger tilbake enn til når du ble født.
Hadde en tanke en gang om at jeg lagde en tidsmaskin men ikke turte å prøve den for hva hvis all tid, selv fra eget perspektiv ble skrudd bakover og jeg prøvde forsiktig med fem minutter først så blir jeg fanget i en tidsloop hvor jeg bare hele tiden reiser bakover fem minutter i tid uten å skjønne at jeg er fanget. Da ville også hele universet klikka og romvesenene hadde oppfattet at simuleringen klikka.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hadde en tanke en gang om at jeg lagde en tidsmaskin men ikke turte å prøve den for hva hvis all tid, selv fra eget perspektiv ble skrudd bakover og jeg prøvde forsiktig med fem minutter først så blir jeg fanget i en tidsloop hvor jeg bare hele tiden reiser bakover fem minutter i tid uten å skjønne at jeg er fanget. Da ville også hele universet klikka og romvesenene hadde oppfattet at simuleringen klikka.
Vis hele sitatet...

Hvis du først skal være fanget i en tidsloop, så bør den helst være lengre enn 5 minutter.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det burde jo være en teoretisk mulighet å spole tiden tilbake. Om all kraft har en like stor motsatt kraft så burde det være mulig å beregne hvor noe var for 1 minutt siden ved å se på kreftene som har vært i spill og overføring av energi.
Om det er praktisk mulig er vel heller tvilsomt da mengden data som behøves for hvert enkelt atom vil være enorm og noe vanskelig å måle. For ikke å snakke om vår manglende evne til å reversere omdanning av energi på den måte.
Vis hele sitatet...
Her tar du ikke hensyn til entropien. Du vil teoretisk kunne spole det systemet, det du kaller "noe", tilbake og gjøre det på nytt, men kun ved å tilføre energi utenfra systemet. Hvis du ikke inkluderer deg selv og alt annet i rekonstruksjoner, så har du ikke spilt tiden tilbake, du har bare gjort en handling om igjen. Alt rundt er jo annerledes enn første gang.

Herregud, det var rotete forklart.
Sist endret av *pi; 3. februar 2021 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg

Hvis du først skal være fanget i en tidsloop, så bør den helst være lengre enn 5 minutter.
Vis hele sitatet...
Man ville nok ikke visst forskjellen. Men heldigvis med mine kunnskaper om tidsreise så er det nok lengre tid enn fem minutter til jeg lager en slik maskin. Men det kan for den saks skyld være noen andre i universet som lager det. Kanskje vi alle bare opplever de samme tre sekundene på loop i en uendelighet. I så fall hadde det vært en finurlig match for deg som leser dette innlegget om det er dette du gjør over og over igjen. Over og over igjen. Over og over igjen. Over og over igjen. Over og over igjen.
Sist endret av Relevant; 3. februar 2021 kl. 12:44.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det burde jo være en teoretisk mulighet å spole tiden tilbake. Om all kraft har en like stor motsatt kraft så burde det være mulig å beregne hvor noe var for 1 minutt siden ved å se på kreftene som har vært i spill og overføring av energi.
Vis hele sitatet...
Min utheving, og svaret er at det ikke er like rett frem som det høres ut, selv i teorien: Du kan nemlig ikke kopiere en kvantetilstand. Resonnementet ditt fungerer til en viss grad på makroskopiske systemer, og du kan uten videre problemer simulere en stjernehimmel tusenvis av år tilbake i tid. Men det er ikke slik det fungerer når vi graver oss dypt ned i kvantemekanikken, så å hente frem en kopi av en gammel tilstand lar seg nok ikke gjøre - hverken i teori eller praksis.

*pi: Termodynamikkens andre hovedsetning er liksom sølvkula vi lader børsa med når vi skal henrette bullshit... De fleste naturlovene våre er symmetriske ved reversering av tiden (T-symmetri), men T2L er et markant unntak. Det er T2L som hindrer makroskopiske fenomener i å ha en T-symmetri. Men paradoksalt nok kan ikke disse betrakningene brukes på enkeltpartikler. Det var liksom åpenbart for alle at den scenen i Terminator2 hvor han smelter og reiser seg opp var en film av smeltende klumper spilt av i revers. Hvorfor? Entropi. Men sett at vi hadde laget en film hvor vi fulgte ett enkelt molekyl. Så vi da på en utfrysning, eller så vi på en smelteprosess spilt baklengs? Plutselig er ikke skillet like skarpt lenger. Jeg argumenterer ikke for at termodynamikken tar feil! Jeg sier bare at problemer som dette her er med på å gjøre det vanskelig å få termodynamikk til å snakke pent med tidsreiser, men også at det er vanskelig å kategorisk utelukke de. Vi kan henvise til T2L når vi snakker om alle praktiske konsekvenser og observasjoner av virkeligheten - ja. Men når disse infame teorerikerne skal lage teoriene sine, så trengs det grovere skyts for å skremme de vekk.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. februar 2021 kl. 23:33.
🍁420🍁
Trådstarter
Godt å se noen gamle freaks, og en tråd bli så aktiv uten det innebærer rusmiddler!


Enda et spørsmål, det er mulig å gå frem i tid på mange måter, meeeen hvorfor er det ikke forsøkt? Jeg så en dokumentar (lenge siden) har ikke kilde som er dumt, men hvorfor er det ingen som forsøker det, på dokumentaren ble det fortalt at noen plasser i verdensrommet er tid raskere en på jorden (kan noen flere smarte folk forklare hvor og hvorfor dette)
Helt greit at det kan/er farlig, men jeg ville gjerne offeret det for en sånn sak og sikkert mange andre.
Verdensrommet er ganske stort, og vi mennesker har foreløpig ikke satt foten vår særlig langt utenfor vår egen bakgård. Her, ta en titt på denne: https://joshworth.com/dev/pixelspace...larsystem.html
Den gir deg en liten pekepinn på størrelsesforholdet i vårt eget solsystem som vi knapt har begynt å utforske. Det er en stund til mennesker kan reise mellom stjernene.

Du trenger heldigvis ikke å reise så langt for å teste idéen: dersom du har en satelitt med ei nøyaktig klokke ombord som er synkronisert mot ei klokke på jorda, så kan du måle tidsdilatasjonen. GPS må kompensere for denne driften med omlag 45 mikrosekunder hver dag siden satelittene beveger seg fort rundt et relativt tungt objekt (jorda).
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Verdensrommet er ganske stort, og vi mennesker har foreløpig ikke satt foten vår særlig langt utenfor vår egen bakgård. Her, ta en titt på denne: https://joshworth.com/dev/pixelspace...larsystem.html
Den gir deg en liten pekepinn på størrelsesforholdet i vårt eget solsystem som vi knapt har begynt å utforske. Det er en stund til mennesker kan reise mellom stjernene.

Du trenger heldigvis ikke å reise så langt for å teste idéen: dersom du har en satelitt med ei nøyaktig klokke ombord som er synkronisert mot ei klokke på jorda, så kan du måle tidsdilatasjonen. GPS må kompensere for denne driften med omlag 45 mikrosekunder hver dag siden satelittene beveger seg fort rundt et relativt tungt objekt (jorda).
Vis hele sitatet...
Trenger ikke kjøre på med satelitter en gang. Sett deg inn i matematikk og jordens dimensjoner og rotasjonshastighet, deretter lån to svinedyre atomklokker, sett de på synkront og ta med den ene og fly rundt jorden en gang. Da du er tilbake viser den du hadde med deg at det har gått litt mindre tid enn den som sto hvor du reiste fra. Med tidligere anskaffet lærdom kan man fastslå nogenlunde tidsdialasjon om jeg ikke tar helt gæli.
Sist endret av Relevant; 4. februar 2021 kl. 09:27.
En ting er nå dette med å reise tilbake i tid for å levere riktig lottokupong, investere i Apple/Bitcoin/whatever, eller andre finurlige måter å gjøre seg selv rik på. Jeg synes imidlertid bestefarparadokset og sånt er ganske skummelt, så når jeg blir diktator så skal tidsturistene bare kunne se, ikke røre. Kanskje man reiser i en slags boble man kan se ut fra, men som er usynlig for andre. Jeg vet ikke, har ikke bestemt meg for detaljene ennå!

Anyways. Jeg er mest nysgjerrig på hvordan kjente, historiske personer egentlig så ut. Jesus. Muhammad. Sokrates. Platon. Cæsar. Kleopatra. Hannibal. Djengis Khan. Harald Hårfagre. Leonardo da Vinci. Galilei. Mozart og Beethoven. Napoleon. Og så videre! Jeg har dannet meg et inntrykk av alle disse, men jeg lurer på hvordan det var å faktisk stå ansikt til ansikt med dem. Se dem inn i øynene, se hvordan de faktisk var. Det er nesten så man glemmer at de faktisk var mennesker av kjøtt og blod, akkurat som deg og meg, og ikke disse ultraberømte «larger than life»-skikkelsene man kanskje ser for seg. Men også mer moderne folk som har utseendet sitt grundig dokumentert gjennom fotografier, egentlig. Lincoln. Hitler. Einstein. Og yngre utgaver av «gamlingene» i familietreet mitt. Så mange mennesker å se, så lite tid!

Gleder meg til maskinen står ferdig!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er dessverre bare å glemme det. Bestefars-paradokset gjelder selv om du ikke gjør noe drastisk. Uansett hvor forsiktig du er så vil de små endringene du forårsaker endre verden, slik at den originale deg kanskje vil trykke på knappen et nanosekund senere, som igjen vil forårsake en endring. En annen ting å tenke på er, hva skjer med resten av verden når du drar tilbake og endrer fortiden? Forsvinner de bare?xEksisterte de aldri?xI så fall, hvorfor eksisterte du? And so on and so on.
La meg prøve å svare på noen av tingene diskutert her. Det er essensielt tre distinkte men relaterte problemer som vi kan diskutere:
1) Kan vi reise tilbake i tid?
2) Hvorfor har tiden en distingvert retning (retningen hvor entropien øker)?
3) Hvorfor opplever vi subjektivt at vi reiser kun i en retning i tiden?

Spørsmål nummer 3 er et stort mysterie og jeg har lite å si. For de to første spørsmålene har vi en del forståelse. Jeg vil prøve å svare på nummer 1 først. Beklager wall of text. Jeg skal prøve å komme tilbake til spørsmål 2 en annen dag.


Først må vi bestemme oss for hvilket rammeverk vi skal prøve å besvare spørsmålet innenfor. Jeg vil besvare spørsmålet innenfor rammeverket av standardmodellen for partikkelfysikk kombinert med Einsteins gravitasjonsteori (inkludert små kvanteeffekter). I motsetning til hva som ofte sies så har vi en forståelse av hvordan kvanteversjonen av Einsteins teori fungerer så lenge energiene er små nok. For de aller flest formål, med noe få hederlige unntak i kosmologi (mørk materie), så må vil til ekstremt små avstander/ekstremt store energier før det trengs ny fysikk som vi ikke kjenner til. Når vi kommer til små nok avstander/store nok energier så forventer vi at konseptet lokalitet og romtid bryter helt ned. Her vet vi ikke hva som skjer, og siden konseptet “tid” antageligvis knapt er gjenkjennbart her så er det lite intelligent vi kan si om tidsreiser på slike skalaer. La oss dermed holde oss til etablert fysikk. Siden vi mennesker uansett er makroskopiske objekter så vil ethvert smutthull som potensielt måtte finnes der fysikk er ukjent være av en slik natur at et makroskopisk menneske ikke kan utnytte det.


Standardmodellen for partikkelfysikk er et spesielt tilfelle av noe som heter lokal kvantefeltteori. Lokal kvantefeltteori vil alltid være kausal. Det betyr at enhver partikkel alltid vil reise innfor sin såkalte lyskjegle — dette er det som vanligvis beskrives som å bevege seg tregere enn lyshastigheten. Vi har all grunn til å tro at mørk materie også er beskrevet av lokal kvantefeltteori.

La oss begynne med tenke på oss selv, for enkelhets skyld, som en partikkel. La oss også glemme kvante-effekter (lokal kvanteteori var dog fortsatt viktig input for å begrunne kausaliteten vi antar i det følgende).

En partikkel (uten kvanteeffekter) er essensielt intet mer enn en kurve i romtiden som alltid har hastighet lavere en lyset. Hvert punkt på kurven svarer til et øyeblikk — en kombinasjon av et sted og en tid. Enhver slik kurve har en innebygd klokke — du kan på en veldig naturlig matematisk måte assosiere en kontinuering økende størrelse langs kurven. Hvis vi leser av denne størrelsen på et punkt på kurven så vil denne størrelsen svare til tiden du leser på klokka (gitt en konvensjon for hvor du setter klokka til 0).

Et spørsmål du kan spørre her er: hvorfor er vår subjektive opplevelse en serie av øyeblikk som er ordnet i samme rekkefølge som den innebygde matematiske klokka til denne kurven? Dette er spørsmål 3 og jeg har ikke noe svar. Men heldigvis så har svaret på dette spørsmålet ingen relevans for bestefarsparadokset, som vi skal komme tilbake til.

Vi har nå allerede utelukket èn form for tidsreiser. Det å bevege seg i èn retning langs en kurve i romtiden som ikke beveger seg raskere en lyshastigheten er selve definisjonen på å “reise fremover i tid” i fysikk.

Men vi er langt fra ferdig — det er nå ting blir interessant. Vi er alltid nødt til å reise fremover i tid, men hva hvis romtiden ser ut som en fire-dimensional ball? Eller, hvis vi glemmer rommet og bare tenker på tiden, hva hvis tidsdimensjonen ser ut som en sirkel? Selv om vi er tvunget til å kun reise i en retning på sirkelen, “fremover i tid”, så kan vi likevel komme tilbake til start. Og, fascinerende nok, Einsteins gravitasjonsteori sammen med ordinær materie tillater nettopp slik løsninger. Konseptet called closed timeline curves (CTC).

Dermed ser det ut som vi har et stort problem. Blir vi konfrontert med bestefarsparadokset?
Svaret er etter min mening nei. Disclaimer: det som kommer nå er min mening som teoretisk fysiker. Jeg har inntrykk av at en del fysikere har ansett disse CTC-løsningene som problematisk, i det minste historisk sett. Men de er etter min mening ikke problematiske.

For å forstå dette må vi ha en mer sofistikert forståelse av hva en observatør er. Vanligvis holder det å tenke på en partikkel, eller deg som person, som et objekt som beveger seg i en romtid som objektet ikke påvirker. Romtiden er en scene som skuespillet foregår på. Men dette er en tilnærming. I virkeligheten så er det kun èn beskrivelse som gjelder: vi har en samling med ligninger, og enhver beskrivelse av naturen er simpelthen en løsning av disse ligningene. En beskrivelse av hva noen opplever eller hva noen “velger å gjøre” er kun en tolkning av en løsning av disse ligningene.


Så, hva er disse ligningene? De er Einsteins gravitasjonsligninger pluss ligningene for elektroner, fotoner og annen materie. Det viktige å forstå er at du på det fundamentale nivå aldri kan løse kun en av disse ligningene alene. Du kan ikke først løse Einsteins gravitasjonsligninger for å bestemme hvordan romtiden ser ut og deretter etterpå løse for elektron og fotonligningene. Du må løse alle ligningene samtidig. Det faktum at du har et elektron påvirker hvordan romtiden vil se ut. Det samme gjelder en samling av mange elektroner, fotoner, protoner og nøytroner som utgjør et menneske. Du påvirker romtiden og romtiden påvirker deg.

La oss endelig se for oss en romtid kombinert med materie hvor hvor tiden er en sirkel. Siden denne kombinasjonen av romtid og materie er en gyldig løsning av gravitasjons+materie-ligningene så må løsningen være periodisk. Dersom du har et elektron på et gitt sted og tid, dersom du reiser en runde gjennom tids-sirkelen så vil du igjen finne elektronet på samme sted - hvis ikke så hadde du ikke hatt en konsistent løsning av ligningene. Men en bestefar er bare en samling elektroner. Hvis du har en løsning av ligningene som har en slik sirkulær tidsdimensjon så vil du alltid finne bestefar etter en runde rundt sirkelen. Å snakke om å utføre en handling, slik som drap av bestefar, er ikke en meningsfull ting å snakke om på dette nivået av beskrivelse. Å snakke om handlinger vi kan velge eller ikke å ta er kun ord vi bruker får å beskrive løsningen av natur-ligningene på et tilnærmet nivå i dagliglivet.

TLDR: ethvert scenario hvor vi reiser tilbake i tid gjennom å utnytte en sirkulær tidsdimensjon og dermed dreper bestefar er ikke en faktisk løsning av naturligningene og kan dermed aldri skje. Vi kan snakke om scenarioer hvor vi reiser tilbake i tid, men de er alltid av slik en natur at ingenting vil være endret. Du vil bare oppleve det samme en gang til. Jeg ser ikke noen grunn til at dette ikke generaliserer til standard kvanteteori med svake kvanteeffekter for gravitasjon (gitt at vi feier kontroversielle punkter rundt tolkning av kvantemekanikk under teppet). For kvante-connoisseurene der ute: vi nå er nødt til å ha bølgefunksjoner som er periodiske i den sirkulære tidsdimensjonen.


Og jeg har ikke engang snakket om hvor ustabile vi tror disse CTC-løsningene er. Dersom du endrer bittelitt på en løsning, i en viss teknisk forstand, så vil eksistensen av en sirkulær tidsdimensjon bryte ned. Så hvis vi ser for oss enhver løsning av til naturligningene som et halmstrå i en helt absurd svær høystakk, så vil disse løsningene være en nål — eller kanskje heller ett av atomene i et av halmstråene. Så vi har ingen grunn til å tro at en sirkulær tidsdimensjon er realisert.
Sist endret av Pinneknurk; 27. februar 2021 kl. 19:35.
En liten "deteknifisering" av det svært gode innlegget over, som kanskje kan være nyttig for de som ikke er så inne i fysikksjargongen: Mennesker, inkludert våre tanker, beslutninger og handlinger, er som alt annet underlagt naturlovene. Og naturlovene kan ikke gi opphav til faktiske paradokser. Men det betyr ikke at tidsreiser nødvendigvis er umulig. Det er fortsatt flere muligheter. For eksempel at situasjoner hvor noen drar tilbake i tid og endrer fortiden slik at de ikke kunne dra tilbake i tid likevel, er umulig. Det er dette Pinneknurk snakker om over, og som også er kjent som "the Novikov self-consistency principle". En naturlig videre tolkning av dette er at det ikke er mulig å endre fortiden i det hele tatt. Alt du drar tilbake og gjør er ting som "alltid ble gjort", selv om du kanskje ikke visste om det. Om du prøver å drepe din egen unge bestefar, eller baby-Hitler, så vil du på en eller annen måte feile, og dette drapsforsøket var noe som lå tilbake i din egen fortid også før du reiste tilbake i tid.

Det kan også være andre løsninger. Som en many worlds-variant hvor den fortid du drar tilbake til aldri er den samme fortiden som ligger tilbake i din egen tidslinje, ved at den endres gjennom tilstedeværelsen av den tidsreisende. I stedet er den spaltet av den av slik at man har to, eller flere, globale tidslinjer som deler "rot" i det øyeblikk før tidsreisen skilte dem.
Sist endret av Provo; 2. mars 2021 kl. 10:02.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
3) Hvorfor opplever vi subjektivt at vi reiser kun i en retning i tiden?
Vis hele sitatet...
Man blir jo opplært til det. Det gjelder i alle land, alle kulturer.
Det er innarbeidet i språket vårt. Noe har skjedd i fortiden, noe skal skje i fremtiden.
Særlig knyttet til oppvekst og utvikling.
Måten vi beskriver tid på, måler tid på og alle begrepene knyttet til det (sekunder, timer, dager, år)
i klokker og kalendere alt dette er jo menneske skapt. Og alle går fremover.

En forklaring er kanskje opplevelsen av at vi ikke kan gjøre om ting som har skjedd,
men vi kan planlegge noe som skal skje.
Et kjapt spørsmål, hvis man i teorien kan reise frem i tid, er ikke da fremtiden vår allerede bestemt? Ergo har vi en skjebne..?
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Et kjapt spørsmål, hvis man i teorien kan reise frem i tid, er ikke da fremtiden vår allerede bestemt? Ergo har vi en skjebne..?
Vis hele sitatet...
Det at du ikke kan påvirke verden i et gitt tidsrom betyr ikke at fremtiden er forutbestemt.

Tankeeksperiment: Per og Pål er tvillinger. De er 25 år gamle. Per sendes ut i verdensrommet med et romskip som akselererer til ukristelige hastigheter, og på grunn av alle relativitetens finurligheter går tiden saktere for ham. Han opplever derfor å reise i 1 måned, men på jorda har det gått 50 år. Per forventer derfor å møte broren sin igjen som en gammel mann på 75. Men Pål kan ikke se for seg å leve mesteparten av livet sitt uten broren. Han har derfor lagt kroppen sin i en kunstig dvale. I denne dvalen er han ikke død, men alle biokjemiske prosesser stanser nesten. Han vekkes til live igjen når Per lander, og er biologisk sett fortsatt en ung mann på 25 år. I mellomtiden har mennesker blitt født og dødd, skjebnesvangre valg har blitt tatt og samfunnet har endret seg. Men skjebne? Det eneste vi kan si er at hverken Per eller Pål har hatt mulgihet til å påvirke verden.

Det er mye som kunne ha skjedd. Kanskje romskipet til Per hadde blitt skutt i filler i det det nærma seg jorda, eller kanskje dvaleanlegget Pål lå i hadde brent ned. Dette er hendeler hverken Per eller Pål kunne ha gjort særlig mye med. Men det er jo ikke snakmk om skjebne i noen meningsfull forstand.
Sitat av Provo Vis innlegg
En liten "deteknifisering" av det svært gode innlegget over, som kanskje kan være nyttig for de som ikke er så inne i fysikksjargongen: Mennesker, inkludert våre tanker, beslutninger og handlinger, er som alt annet underlagt naturlovene. Og naturlovene kan ikke gi opphav til faktiske paradokser. Men det betyr ikke at tidsreiser nødvendigvis er umulig. Det er fortsatt flere muligheter. For eksempel at situasjoner hvor noen drar tilbake i tid og endrer fortiden slik at de ikke kunne dra tilbake i tid likevel er umulig. Det er dette Pinneknurk snakker om over, og som også er kjent som "the Novikov self-consistency principle". En naturlig videre tolkning av dette er at det ikke er mulig å endre fortiden i det hele tatt. Alt du drar tilbake og gjør er ting som "alltid ble gjort", selv om du kanskje ikke visste om det. Om du prøver å drepe din egen unge bestefar, eller baby-Hitler, så vil du på en eller annen måte feile, og dette drapsforsøket var noe som lå tilbake i din egen fortid også før du reiste tilbake i tid.

Det kan også være andre løsninger. Som en many worlds-variant hvor den fortid du drar tilbake til aldri er den samme fortiden som ligger tilbake i din egen tidslinje, ved at den endres gjennom tilstedeværelsen av den tidsreisende. I stedet er den spaltet av den av slik at man har to, eller flere, globale tidslinjer som deler "rot" i det øyeblikk før tidsreisen skilte dem.
Vis hele sitatet...
Takk for 'deteknifisering'! Jeg hadde ikke hoert om Novikov self-consistency principle, men jeg innser at det er akkurat dette prinsippet jeg argumenterer for. Takk!

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Man blir jo opplært til det. Det gjelder i alle land, alle kulturer.
Det er innarbeidet i språket vårt. Noe har skjedd i fortiden, noe skal skje i fremtiden.
Særlig knyttet til oppvekst og utvikling.
Måten vi beskriver tid på, måler tid på og alle begrepene knyttet til det (sekunder, timer, dager, år)
i klokker og kalendere alt dette er jo menneske skapt. Og alle går fremover.

En forklaring er kanskje opplevelsen av at vi ikke kan gjøre om ting som har skjedd,
men vi kan planlegge noe som skal skje.
Vis hele sitatet...
Du opplever ikke at klokka plutselig skifter retning. Eller dersom du ikke liker menneskeskapte klokker, at sola plutselig beveger seg i feil retning over himmelen. Problem 3 har nok ikke noe aa gjoere med hva vi er opplaert til.

Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Et kjapt spørsmål, hvis man i teorien kan reise frem i tid, er ikke da fremtiden vår allerede bestemt? Ergo har vi en skjebne..?
Vis hele sitatet...
Aa reise frem i tid er hva du har gjort hele ditt liv. Saa det er ikke engang teori

Alt vi vet om vitenskap tilsier at du ikke har noen fri vilje. Det finnes likevel genuine tilfeldigheter pga kvantemekanikk. Om du kaller kombinasjonen av disse faktum for skjebne faar vaere opp til deg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Du opplever ikke at klokka plutselig skifter retning. Eller dersom du ikke liker menneskeskapte klokker, at sola plutselig beveger seg i feil retning over himmelen. Problem 3 har nok ikke noe aa gjoere med hva vi er opplaert til.
Vis hele sitatet...
Eneste måte å finne ut av det på ville jo være å la noen vokse opp fullstendig isolert
på en øde øy og avskåret i fra all menneskelig kontakt i fra dag en.

Hvis vi ser bort fra at de ikke ville overlevd og heller ikke ville vært i stand til å kommunisere med oss i noe særlig grad.
Så kunne man sett om de hadde utviklet et begrep om tid.
Sist endret av vindaloo; 1. mars 2021 kl. 15:28.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Eneste måte å finne ut av det på ville jo være å la noen vokse opp fullstendig isolert
på en øde øy og avskåret i fra all menneskelig kontakt i fra dag en.

Hvis vi ser bort fra at de ikke ville overlevd og heller ikke ville vært i stand til å kommunisere med oss i noe særlig grad.
Så kunne man sett om de hadde utviklet et begrep om tid.
Vis hele sitatet...
Vår ensomme Robinson Crusoe ville aldri observere at aske trakk varme, lys og sotpartikler ut av lufta og spontant rekombinerte til en håndfull vedpinner stablet som et bål. Jeg vet at enkelte konsepter hele verden gjerne tok for gitt inntil ganske nylig nå gjerne omtales som sosiale konstruksjoner og meninger, men fundamental fysikk har forhåpentligvis ikke havnet helt der ennå.
BRAND ∞ STRONG
Spm. vi ønsket besvart var:
"3) Hvorfor opplever vi subjektivt at vi reiser kun i en retning i tiden?"
Jeg tenkte at det var tillært.
Hvordan ville Mr. Crusoe opplevd det?
Crusoe ville, i likhet med alle andre entiteter, oppleve at enkelte prosesser var irreversible og at tiden således ubønnhørlig gikk i én retning.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg


Så, hva er disse ligningene? De er Einsteins gravitasjonsligninger pluss ligningene for elektroner, fotoner og annen materie. Det viktige å forstå er at du på det fundamentale nivå aldri kan løse kun en av disse ligningene alene. Du kan ikke først løse Einsteins gravitasjonsligninger for å bestemme hvordan romtiden ser ut og deretter etterpå løse for elektron og fotonligningene. Du må løse alle ligningene samtidig. Det faktum at du har et elektron påvirker hvordan romtiden vil se ut. Det samme gjelder en samling av mange elektroner, fotoner, protoner og nøytroner som utgjør et menneske. Du påvirker romtiden og romtiden påvirker deg.

La oss endelig se for oss en romtid kombinert med materie hvor hvor tiden er en sirkel. Siden denne kombinasjonen av romtid og materie er en gyldig løsning av gravitasjons+materie-ligningene så må løsningen være periodisk. Dersom du har et elektron på et gitt sted og tid, dersom du reiser en runde gjennom tids-sirkelen så vil du igjen finne elektronet på samme sted - hvis ikke så hadde du ikke hatt en konsistent løsning av ligningene. Men en bestefar er bare en samling elektroner.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg skjønner hva du vil fram til når det er snakk om en partikkel, men ett menneske er jo en ansamling av partikler og ingen enkeltpartikler i seg selv. I teorien vil jo alle partiklene ett menneske består av kunne byttes ut over tid.

La oss si at vi har ett menneske. Vi bytter deretter ut alle molekylene mennesket består av med ett annet.Ett etter ett. Vil det ikke da være mulig å finne en løsning av ligningen som ikke krever at en partikkel befinner seg to steder på en gang?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Spm. vi ønsket besvart var:
"3) Hvorfor opplever vi subjektivt at vi reiser kun i en retning i tiden?"
Jeg tenkte at det var tillært.
Hvordan ville Mr. Crusoe opplevd det?
Vis hele sitatet...
Det er nok snakk om litt forskjellige ting her. Det tillærte angår perspektiver på tid. Hvordan man tenker på tid, hva slags konsepter man internaliserer. For eksempel om man tenker på tid som noe syklisk eller mer lineært, oppstykket eller flytende, uendelig eller endelig. Men den grunnleggende fenomenologiske opplevelsen av tid, er etter alt å dømme en opplevelse av ustanselig drift fra fortid til fremtid for alle. Man kan ikke lære noen å oppleve sin egen alderdom "før" sin egen barndom. Eller lære noen å oppleve annenhver torsdag baklengs.

Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Jeg tror jeg skjønner hva du vil fram til når det er snakk om en partikkel, men ett menneske er jo en ansamling av partikler og ingen enkeltpartikler i seg selv. I teorien vil jo alle partiklene ett menneske består av kunne byttes ut over tid.

La oss si at vi har ett menneske. Vi bytter deretter ut alle molekylene mennesket består av med ett annet.Ett etter ett. Vil det ikke da være mulig å finne en løsning av ligningen som ikke krever at en partikkel befinner seg to steder på en gang?
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke egentlig tilstedeværelsen av samme partikkel to steder på en gang. Problemet oppstår om noe drar tilbake i tid og saboterer sin egen tidsreise. Eksemplifisert gjennom bestefarparadokset: Du drar tilbake i tid og skyter din egen bestefar før han fikk barn, som fører til at du ikke ble født, som gjør at du ikke kan dra tilbake i tid og skyte din egen bestefar likevel. Det er hypotetiske tidsreiser som leder til selvmotsigelser som er problemet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet er ikke egentlig tilstedeværelsen av samme partikkel to steder på en gang..
Vis hele sitatet...
Om en partikkel kan være flere steder på samme tid, blir det ikke da feil å si at man nødvendigvis vil finne igjen elektronet, eller en tidsreisende person, på samme sted etter en runde i sirkelen av romtid? Vil elektronet/personen for eksempel kunne befinne seg på samme sted hver femte runde i sirkelen eller hver hundrede, mens andre elektroner/personer vil ta samme plassen som det det første har hatt de andre gangene? Vil jeg oppleve å være flere steder på en gang om jeg skulle være så uheldig å fullføre en hel runde sirkelen?

Ble også litt nysgjerrig på om romtiden bare kan være sirkulær eller lineær nå. Finnes det løsninger på ligningene som for eksempel gjør at bare deler av romtiden går i sirkel mens resten er lineær?

Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet oppstår om noe drar tilbake i tid og saboterer sin egen tidsreise. Eksemplifisert gjennom bestefarparadokset: Du drar tilbake i tid og skyter din egen bestefar før han fikk barn, som fører til at du ikke ble født, som gjør at du ikke kan dra tilbake i tid og skyte din egen bestefar likevel. Det er hypotetiske tidsreiser som leder til selvmotsigelser som er problemet.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg, men tolket pinneknurk sånn at ligningene også umuliggjorde mange tidsreiser der historien ikke blir forandret fordi en partikkel bare kan være ett sted på en tid.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er nok snakk om litt forskjellige ting her. Det tillærte angår perspektiver på tid. Hvordan man tenker på tid, hva slags konsepter man internaliserer. For eksempel om man tenker på tid som noe syklisk eller mer lineært, oppstykket eller flytende, uendelig eller endelig. Men den grunnleggende fenomenologiske opplevelsen av tid, er etter alt å dømme en opplevelse av ustanselig drift fra fortid til fremtid for alle. Man kan ikke lære noen å oppleve sin egen alderdom "før" sin egen barndom. Eller lære noen å oppleve annenhver torsdag baklengs.
Vis hele sitatet...
Sant.
Men fra det øyeblikket det går opp for oss at konseptet tid eksistere så har vi to tidskoder klare allerede.
Og som attpåtil representerer de to mest dramatiske tingene i et menneskes liv.

At vi har blitt født. De vet vi har skjedd.
At vi skal dø. De vet vi skal skje.
Alt i mellom er tid.