Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2450
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har et spørsmål om soning med elektronisk kontroll eller fotlenke som det også kalles.

"Departementet åpner også opp for å bruke sporingsteknologi, videokonferanser, biometri (fingeravtrykk, iris-mønster og ansiktsproposisjoner) og fjernalkoholtesting i kontakten med domfelte."

Hva vil dette si i praksis? Må man tillate noe ansiktsscanning, iris mønster osv for å få fotlenke? Er dette evn noe man kan nekte på men allikevel få fotlenke?

Venter på vurdering for fotlenke og politiet har allerede ordinære fingeravtrykk og bilde av ansikt fra flere vinkler som de tok under arrestasjonen men vil ikke gi fra meg mer enn absolutt nødvendig. Er disse biometri greiene noe jeg kan risikere å plutselig bli bedt om når de kommer å skal installere fotlenka?
Anonym bruker
"Villig Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg tenker det blir som alkoblåser ? fingeravtrykk ved dører og vinduer??
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg tenker det blir som alkoblåser ? fingeravtrykk ved dører og vinduer??
Vis hele sitatet...
Fingeravtrykksleser mener du? Det kan vel faen ikke stemme?! I sitatet kan det høres litt sånn ut men hvordan har det foregått i praksis for dere som har hatt hjemmesoning og hva er evn rettighetene mine i forhold til innsamling av iris mønster og hele den pakka der wtf?!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fingeravtrykksleser mener du? Det kan vel faen ikke stemme?! I sitatet kan det høres litt sånn ut men hvordan har det foregått i praksis for dere som har hatt hjemmesoning og hva er evn rettighetene mine i forhold til innsamling av iris mønster og hele den pakka der wtf?!
Vis hele sitatet...
Jeg sonet med fotlenke november 2020. Ikke noe biometri i det hele tatt. Dem kom på hjemmebesøk og jeg måtte ta vanlige blåsetester med dräger’n.

Det andre du nevner virker veldig ikke OK personvernmessig.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Enig men dette stod på justisdepartementet sin side angående soning med elektronisk kontroll så fikk litt hetta. Er veldig opptatt av personvernet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enig men dette stod på justisdepartementet sin side angående soning med elektronisk kontroll så fikk litt hetta. Er veldig opptatt av personvernet
Vis hele sitatet...
Biometri kan være fingerscanner og øyescanning/iris vel???
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sonet høsten 2019. Hjemmebesøk innimellom, å måtte måte på kontoret, husker ikke om det var 1 eller 2 ganger i uka.
På hjemmebesøk var det alkotest. Og måtte pisse 2-3 ganger da rus var innvolvert i hendelsen. Ikke så gale med tanke på nesten 3mnd soning. Og det var egentlig allt.
Og
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Biometri kan være fingerscanner og øyescanning/iris vel???
Vis hele sitatet...
Ja det er det som konkret nevnes, jeg siterer igjen fra justisdepartementet: ""Departementet åpner også opp for å bruke sporingsteknologi, videokonferanser, biometri (fingeravtrykk, iris-mønster og ansiktsproposisjoner) og fjernalkoholtesting i kontakten med domfelte."

Spørsmålet mitt er om dette er noe som blir brukt i praksis og hva rettighetene mine er rundt dette?!Er ikke interessert i å få scannet iris osv og få shit i en psyko database. fingeravtrykk har politiet fra før men skal de liksom sette opp en maskin hjemme hos meg hvor jeg må scanne hver gang jeg går ut og inn eller hva faen?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slapp helt av, de har ikke ressurser til slikt. Skulle de mot formodning kjøpe 10-20 enheter med slikt utstyr tar det måneder før de har laget retningslinjer for bruk, med departement og datatilsyn og fandens oldemor.

Det blir nok en helt vanlig forlenkesoning.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slapp helt av, de har ikke ressurser til slikt. Skulle de mot formodning kjøpe 10-20 enheter med slikt utstyr tar det måneder før de har laget retningslinjer for bruk, med departement og datatilsyn og fandens oldemor.

Det blir nok en helt vanlig forlenkesoning.
Vis hele sitatet...
Informasjonen fra justisdepartementets nettsider er fra 2017 eller 2018 finner ikke igjen linken akuratt nå. Jeg har aldri hørt om denne type kontroll i forbindelse med fotlenke fra folk som har hatt det men hva er rettighetene mine om de plutselig skal innsamle noe sensitiv identitetsdata?

Hvordan har prosessen vært for andre? Får dere bare signalboksen og fotlenka og thats it eller må man gi fra seg annen data, prøver (foruten rusprøver) og signere på noe vedrørende overvåkning og innsamling av eksempelvis biometri?
Jeg vet man må signere skjema at man skal følge reglene, ikke rus osv men er det noe andre skjemaer enn det jeg må signere på hvor jeg "gir fra meg" personvern og rettigheter?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men jises, nei. Det skjer ikke. Bare slapp helt av, de bruker ikke resurser på slikt. Kjenner flere som sonet på samme måte etter meg, ingenting ekstra hos de heller. Bli nåkk kun blåsetest på alk, å kanskje urin viss rus har blitt nevnt.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De tar hjemmebesøk nå når det er corona. Du får en ekstra tlf de ringer deg på som du må «FaceTime»
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
IKKE.*
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men jises, nei. Det skjer ikke. Bare slapp helt av, de bruker ikke resurser på slikt. Kjenner flere som sonet på samme måte etter meg, ingenting ekstra hos de heller. Bli nåkk kun blåsetest på alk, å kanskje urin viss rus har blitt nevnt.
Vis hele sitatet...
Oke så bruker de ikke ressurser på slikt så braaaa. Men uansett siden de tydeligvis har lov til dette etter forskrift fra justisdepartementet hvordan ville det teoretisk sett foregått, har de sånt utstyr og hva ville vært rettighetene mine i teorien?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Viss de først hadde prøvd å tvunget de på deg kunne du vell nektet og sonet vanlig vill eg tro? Har aldri i mitt lange liv hørt om att de har dratt fram slikt utstyr før.
Trenger du mer svar får du nesten ringe kriminalomsorgen og høre. Regner med du får bra svar der, de fleste som jobber der (vertfall i Bergen) virker å være ok greie folk.
De vill bare hjelpe med å gjøre de på enklest å best måte for begge parter.