Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1928
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er straks ferdig på rehabilitering, men sliter fortsatt med sosial angst. Har tiligere slitt med blandingsmisbruk av hovedsak piller, men også forskjellige andre stoffer. Har ett håp om å få sobril, i medisinke doser, noen som har erfaring med det? Var det vanskelig å få utakrevet sobril etter rehabilitering? Og hva sa dere for å få det?
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler på at du får det når du har vært avhengig av piller desverre. Har selv vært på rusbehandling for alkohol og piller, fikk vival ikke lenge etter jeg var skrevet ut men min lege er nok litt sløv.
Hva med å jobbe konstruktivt med å overvinne angsten en gang for alle fremfor å spekulere på veier rundt systemet slik at du fortsatt kan ha tilgang på benzo eller benzoliknende medisiner? Tror det blir spesielt viktig for deg mtp din spesifikke rusbakgrunn. Du må nok trå veldig forsiktig for å ikke ramle utpå igjen og få ny runde med rusmisbruk.

Snakk med de på behandlingsstedet. Snakk med legen din alt nå. Be om henvisning til terapi mot angsten. Veldig veldig mange som sliter med angst kan jobbe seg fram ved terapi og eksponeringsterapi til å komme dit at de takler hverdagen og sosiale settinger uten medisiner, kanskje kjenner de fortsatt litt på angsten, men angsten tar ikke overhånd lenger og den blir håndterbar.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kom ut av rehab forrige søndag, på mandag fikk jeg et glass med 50 stk valium av fastlegen min. Fikk forøvrig benzo rett før rehab og selv når jeg sa jeg var alkoholavhengig. han bryr seg ikke. Legen min skriver ut på sekundet jeg ber om benzoresept, men de legene tilhører sjeldenheten. Må som regel ha lege fra den gamle skolen og godt opp i årene. Brukte lang tid på å finne en slik lege, de aller fleste er nazi.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kom ut av rehab forrige søndag, på mandag fikk jeg et glass med 50 stk valium av fastlegen min. Fikk forøvrig benzo rett før rehab og selv når jeg sa jeg var alkoholavhengig. han bryr seg ikke. Legen min skriver ut på sekundet jeg ber om benzoresept, men de legene tilhører sjeldenheten. Må som regel ha lege fra den gamle skolen og godt opp i årene. Brukte lang tid på å finne en slik lege, de aller fleste er nazi.
Vis hele sitatet...
Det er mange som er alkoholavhengig som får benzo for å takle abstinenser og annet dritt som følge av alkoholbruk, forstå det den som kan.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar. Er ikke en måte å «gå rundt systemet» men skjønner det virker sånn. Går i psykologbehandling, og eksponering er en del av rehabiliteringa, som jeg har vært på i ett år. Spiste før jeg dro inn 10-15mg alprazolam eller 100-150mg diazepam om dagen i flere år. Det jeg tenker på er foreksempel 25mg sobril dagen/ved behov. Psykologtimer vil jeg fortsette med. Angsten er problemer jeg har hatt siden tidlig barneskole, så lenge jeg har husker. Er over 30år i dag, å er klar over farene med benzo, men vet i riktig bruk kan det hjelpe meg også.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar. Er ikke en måte å «gå rundt systemet» men skjønner det virker sånn. Går i psykologbehandling, og eksponering er en del av rehabiliteringa, som jeg har vært på i ett år. Spiste før jeg dro inn 10-15mg alprazolam eller 100-150mg diazepam om dagen i flere år. Det jeg tenker på er foreksempel 25mg sobril dagen/ved behov. Psykologtimer vil jeg fortsette med. Angsten er problemer jeg har hatt siden tidlig barneskole, så lenge jeg har husker. Er over 30år i dag, å er klar over farene med benzo, men vet i riktig bruk kan det hjelpe meg også.
Vis hele sitatet...
Greia med benzo er at det mister fort effekten. Brukte for en stund siden vival i en periode på 2-3 uker og starta på 2,5mg men etter ei lita stund funka ikke 10 engang og prøvde da med 15, men kunne ikke gå over pga at jeg måtte kjøre på jobb osv.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar. Er ikke en måte å «gå rundt systemet» men skjønner det virker sånn. Går i psykologbehandling, og eksponering er en del av rehabiliteringa, som jeg har vært på i ett år. Spiste før jeg dro inn 10-15mg alprazolam eller 100-150mg diazepam om dagen i flere år. Det jeg tenker på er foreksempel 25mg sobril dagen/ved behov. Psykologtimer vil jeg fortsette med. Angsten er problemer jeg har hatt siden tidlig barneskole, så lenge jeg har husker. Er over 30år i dag, å er klar over farene med benzo, men vet i riktig bruk kan det hjelpe meg også.
Vis hele sitatet...
Jeg er også foreskrevet benzo mot angst. Prøvde 1 ikke-vanedanende medisin først, sa den ikke fungerte, så spurte han om jeg hadde prøvd Sobril, så fikk jeg det. Sa det ikke fungerte helt og spurte om å få prøve Vival i steden. - Har noen diagnoser også som sikkert hjelper på å få utskrevet ting, men er hovedsaklig kun angst.

Leger er utrolig individuelle. Men sobril kan det være mulig å få, værtfall med den bakgrunnen og historikken du skriver om. Forklar det nøye og press på.
R.i.p 23.04.2021
Greia er at du er tidlige misbruker ,selvom du er clean etter rehablitering så vet alle at 9 av 10 ganger så vil pasienten begynne og misbruke igjen vis det er tilgjengelig for brukeren. Du kan klare deg fint på en dose her og der bed behov.men så kommer den ene dagen qom føles dårlig,impulsene er ute av kontroll,og da nesten automatisk uten at du egentlig er klar over det så har du plutselig spist flere en du skal ,så er det rett tilbake til start. Du må lære deg nye metoder for og takle angsten. Medisiner er ikke en fiks
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Greia med benzo er at det mister fort effekten. Brukte for en stund siden vival i en periode på 2-3 uker og starta på 2,5mg men etter ei lita stund funka ikke 10 engang og prøvde da med 15, men kunne ikke gå over pga at jeg måtte kjøre på jobb osv.
Vis hele sitatet...
Har samme erfaring med Vival. Synes det er oppskrytt. Men takker ikke nei når jeg først får utskrevet 100 stk i måneden. Men er ikke noe man burde gå på fast nei, ikke gjør jeg det heller. Tar mer enn foreskrevet så jeg holder meg perioder uten slik at jeg unngår avhengighet.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatt et par runder i behandling, og kan velge mellom 100 vival og 100 sobril pr 3/4 mnd. Er vel enighet om at en pille er sunnere for kroppen enn å drekke.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det tok 17 år fra korttids pillemisbruk til noen leger ville gi meg sobril eller andre vanedannene medisiner igjen. Det eneste de hadde på meg vedr misbruk var en bekymringsmelding fra en overbeskyttende forelder jeg var ellers helt oppegående holdt avtaler og ikke på det nivået at jeg måtte på rehab. Tror du kommer til å slite hardt med å få sobril eller andre vanedannene medisiner med det første..
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Greia med benzo er at det mister fort effekten. Brukte for en stund siden vival i en periode på 2-3 uker og starta på 2,5mg men etter ei lita stund funka ikke 10 engang og prøvde da med 15, men kunne ikke gå over pga at jeg måtte kjøre på jobb osv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke meningen at man skal bruke benzo daglig egentlig, nettopp fordi toleransen øker fort og avhengigheten starter fort.
Du åpner opp med at du er i rusbehandling, for piller og har lyst på mer piller? Sorry mac, du er ikke fri for avhengigheten og om noen andre skulle ha fått det tilbudet så har det ingenting med din sak å gjøre.

Det her blir sak for sak, behandler for behandler. En god behandler, eller en vettug en kommer til å si nei. Ser ingen grunn til at du skal få benzo, du kan jo spørre å se hva de sier. Men som jeg alltid har sagt;

Spør du får du faen meg tåle et nei.

Når jeg leser det du beskriver her så kjenner jeg det lukter både bullshit og piss. Hjernen din finner alle grunner til at du har behov for de her medisinene. Det er en del av avhengigheten, og hvis du ikke ser det nå så står jeg på mitt. Du er ikke frisk, avhengighet er en livskamp men etter å ha vært i behandling så er det dummeste du gjør å be om benzo, eller spekulere i det i det hele tatt.

Du kan si at du har angst og alt som gjelder, det hjelper ikke. Angst forårsakes av noe underliggende, det er ikke normalt at kroppen trigger fight-or-flight av seg selv og kjører hue i høygir. Så løsningen ligger ikke i medikamenter, du må jobbe med deg selv og innstillingen din. No excuses.
Sist endret av Jokke; 28. februar 2021 kl. 22:35.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jokkerella: er faktisk enig i det du sier, men «som unnskyldning» tenkte jeg som tillegsbehandling, samt fortsette timer hos psykolog for å jobbe med psyken.

Er også bekymret for å komme hjem til egen leilighet i kommunen jeg kommer fra, og møte de utfordningene jeg vil møte der. Har levd i en «boble» i ett år på rehabiliteringssenter og først nå er det dags for å bo alene, møte familie og gamle venner.

Er redd for å skaffe nye relasjoner og må lære og leve på nytt. Vet det er dumt å begynne på sobril, så er ikke noe jeg går for som ett utgangspungt, men hvis alternativet blir å kjøpe sterke benzo illegalt, vil jeg heller gå for sobril.

Vet ærlig talt ikke hva jeg har i vente. Siste jeg vil er tilbake der jeg var.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jokkerella: er faktisk enig i det du sier, men «som unnskyldning» tenkte jeg som tillegsbehandling, samt fortsette timer hos psykolog for å jobbe med psyken.

Er også bekymret for å komme hjem til egen leilighet i kommunen jeg kommer fra, og møte de utfordningene jeg vil møte der. Har levd i en «boble» i ett år på rehabiliteringssenter og først nå er det dags for å bo alene, møte familie og gamle venner.

Er redd for å skaffe nye relasjoner og må lære og leve på nytt. Vet det er dumt å begynne på sobril, så er ikke noe jeg går for som ett utgangspungt, men hvis alternativet blir å kjøpe sterke benzo illegalt, vil jeg heller gå for sobril.

Vet ærlig talt ikke hva jeg har i vente. Siste jeg vil er tilbake der jeg var.
Vis hele sitatet...
Synes det er betryggende å se at du har innsikt i det minste, jeg tenker du har lært deg mange nyttige verktøy og mestringsstrategier i behandlingen din. Ingen forventer at du skal være 100% i orden, jeg mener det når jeg sier at det her er en kamp for livet.

Klapp deg selv på skuldra for at du søkte hjelp, det krever mot. Skjønner at det blir triggende, modus operandi for behandling er jo å skifte miljø samt. vaner. Er det her noe du har fått formidlet til behandlere? Og det med psykologitimer tenker jeg er en god idé uavhengig av om du får medisiner eller ikke.

Du slår meg som at du prøver å gå inn for bedring, og jeg tror du er på rett kjør: men vil ikke at du skal gi etter. Min erfaring tilsier at søvnrutiner, godt kosthold og regelmessig mosjon samt. kortsiktige og realistiske mål er alfa omega når det kommer til bedring av psykisk helse generelt.

Hvordan er arbeidssituasjonen din? Er du klar for å komme ut i arbeid? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å finne noe du liker å gjøre som kan erstatte de tankene, det siste du burde gjøre er å sitte hjemme og vente. Du vil da vente forgjeves, det her vet du jo helt sikkert, men skal ha det sagt.

At du ikke vil tilbake til dit du var er bra. Det er ekstra vanskelig når en føler seg alene, og sannheten er jo at du er alene i denne kampen. Vet ikke om de rundt deg har tatt avstand eller om du har lovt dem noe som helst, men det eneste du kan love deg selv og alle andre er at du prøver.

Ingen løfter om perfeksjon, ingen løfter om umiddelbare resultater: vær klar og tydelig, du prøver!
R.i.p 23.04.2021
Tydligvis ikke lært veldig mye på rehab? Er du der frivillig eller pga at andre vil? Det at det første du snakker om for og takle angsten eller problemene er og ordne sterke benzo eller sobril fra legen ,så forteller det meg at du ikke er ferdig i behandlig i det hele tatt.du må først bli kvit den tankegangen du har at benzo er løsningen vis du skulle få problemer igjen. Lær deg andre metoder for og takle angsten. Er det første du tenker på & ta en pille for en quickfix er du ikke i nærheten av og være 'frisk' sorry for et aggresivt inlegg ,men noen burte si det.
Sist endret av Tarm; 1. mars 2021 kl. 10:38.