Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2505
Hei!

Lang historie kort; For litt over 3 uker siden fikk jeg førerkortet mitt beslaglagt da jeg ikke stoppet for kontroll og ble innhentet etter i etterkant. Jeg nektet og godta en fartsbot (grunnlaget for at de prøvde å stoppe meg) samt førerkort beslag (for å ikke stoppe i kontroll). Jeg forklarte meg i avhør der og da, men har ikke hørt, eller hatt noe kontakt med de i senere tid.

Iom at det nå har gått 3 uker lurer jeg på hvordan jeg går frem for å finne ut om de har oversendt saken til tingretten?

(Quote hentet fra artikkel hos Help.no)
3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Er det slik å forstå at jeg bare kan gå opp på politistasjonen og høre om de har sendt det videre til tingretten, og visst det ikke er tilfellet kreve sertifikatet tilbake?
Har jeg rett på og få utlevert kopi av avhøret? Det ble gjennomført når jeg fortsatt var full i adrenalin rett etter hendelsen og jeg husker igrunnen ikke så mye av det.
Er det noe mer jeg kan gjøre for å hjelpe min sak? Enten det skulle være for å få den henlagt eller for å få fortgang i saken?

Videre lurer jeg på om det er noe håp om å få tilbakebetalt utgifter knyttet til advokat dersom jeg skulle vinne saken i tingretten?

Takk på forhånd!
Flott respekt for politiet. Og du var heller ikke ruset ?
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Flott respekt for politiet. Og du var heller ikke ruset ?
Vis hele sitatet...
Hei!
Takk for hjelpen, setter veldig pris på svaret ditt, det oser kvalitet.

Uten at jeg føler behovet for å forklare meg til forum deltakere kan jeg si at saken er veldig kompleks og jeg oppfattet aldri at politiet prøvde å stoppe meg. Og nei, jeg var edru og svært samarbeidsvillig så fort jeg forstod at Politiet faktisk ville ha tak i meg.
Hvorfor ikke bare ta en telefor og ringe? Har du fått noen papirer i det hele tatt? Står det hvilken betjent/jurist som har saken? Da spør du evnt. etter vedkommende.

Også vil jeg anbefale litt større respekt for fartsgrenser og den utøvende myndighet,
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvorfor ikke bare ta en telefor og ringe? Har du fått noen papirer i det hele tatt? Står det hvilken betjent/jurist som har saken? Da spør du evnt. etter vedkommende.

Også vil jeg anbefale litt større respekt for fartsgrenser og den utøvende myndighet,
Vis hele sitatet...
Hei.

Kunne ringt de, men jeg vil gjerne ha litt kunnskapsgrunnlag ang hvordan praksisen er før jeg henvender meg til de.
Har ikke fått noen papirer, saksbehandler eller liknende. Vet bare hvilket lensmannskontor/Avdeling som skulle føre saken.

Forøvrig en fin oppfordring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Samtykka du til beslag eller ikkje? Om du ikkje samtykka gjeld trevekersfristen for å få saka inn for tingretten. Om du samtykka gjeld ikkje fristen. Om du trekkjer samtykket tek fristen til å gjelde.

Forøvrig risikerer du jo at tapstida vert påvirka av at du henta ut lappen, og det er lite eller ingenting å hente på å krangle i slike saker. Det er sjablongmessig kva straff du får.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Samtykka du til beslag eller ikkje? Om du ikkje samtykka gjeld trevekersfristen for å få saka inn for tingretten. Om du samtykka gjeld ikkje fristen. Om du trekkjer samtykket tek fristen til å gjelde.

Forøvrig risikerer du jo at tapstida vert påvirka av at du henta ut lappen, og det er lite eller ingenting å hente på å krangle i slike saker. Det er sjablongmessig kva straff du får.
Vis hele sitatet...
Hei!
Jeg samtykket ikke. Så da er det slik å forstå at jeg kan steppe opp på politistasjonen å se bevis på at de har sendt det til tingretten, visst ikke kan jeg kreve sertifikatet tilbake?

Vel, i utgangspunktet ville jeg bare ha godtatt beslag og ''lært på den harde måten'' dersom jeg hadde vert skyldig. Men det er jeg altså ikke i denne saken.
Det finnes vell trolig ingenting så irriterende som å bli uskyldig dømt.
Dersom beslaget ikke er sendt til behandling, er politiet pliktige å levere ut. Jeg har inntrykk av at de sjelden er vanskelige på akkurat det. Normalt vil du da beholde førerkortet til saken er endelig avgjort, men det er som vidarlo sier greit å være klar over at det kan påvirke tapstiden.

Hva gjelder advokat, vil du ikke få det dekket. Det skader riktignok ikke å få en vurdering av om du faktisk har en sak, dersom ting nå forholder seg som du sier.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Vel, i utgangspunktet ville jeg bare ha godtatt beslag og ''lært på den harde måten'' dersom jeg hadde vert skyldig. Men det er jeg altså ikke i denne saken.
Det finnes vell trolig ingenting så irriterende som å bli uskyldig dømt.
Vis hele sitatet...
Nå blir jeg oppriktig nysgjerrig. I åpningsposten skriver du at du kjørte for fort og at du ikke stoppet da politiet forsøkte å innhente deg. Du fikk det ikke med deg? Blålys og sirener er ikke akkurat verdens mest subtile hint... Likevel hevder du å være uskyldig. Jeg prøver ikke å krangle eller å moralisere her, og jeg er ikke ute etter å ta deg - jeg vil bare vite hvordan i alle dager noe slikt kan ha skjedd. For det klarer jeg ikke helt å se for meg.

Her høres det ut som om det ligger en underholdende historie på lur.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. juli 2018 kl. 18:45.
Unlicensed Surgeon
Er det slik å forstå at jeg bare kan gå opp på politistasjonen og høre om de har sendt det videre til tingretten, og visst det ikke er tilfellet kreve sertifikatet tilbake?
Vis hele sitatet...
Ja.

Har jeg rett på og få utlevert kopi av avhøret? Det ble gjennomført når jeg fortsatt var full i adrenalin rett etter hendelsen og jeg husker igrunnen ikke så mye av det.
Vis hele sitatet...
Nei (du har ikke rett på kopi), men du har innsynsrett så møter du opp på politistasjonen så får du lese det der.
Takker for fornuftige svar.

For de nysgjerrige; Vi var et MC følge (med litt avstand) som ble (forsøkt) stoppet i det vi svingte av hovedveien og inn på landevei. Politibilen hadde da ligget bak oss og tatt gjennomsnittmåling over en gitt distanse. Jeg som var fremst i følget fikk ikke med meg at de bak ble stoppet. Det ble ikke brukt sirene, bare blålys. Knall sol, avstand mellom syklene og sol visir er stikkordene her.
Var dere mange i følge? Vist di skal ta deg så må dem vell ha en måling på akuratt deg. og ikke bare av hele klyngen hadde kjørt på med advokat uansett for å få innsyn i saken å stille sterkest mulig fra begynnelsen.
Ja, dem må jo ta følge av 1 person. Med mindre de hadde videobil og filmet at alle holdt lik avstand og lik fart og passerte målepunkter nogenlunde nøyaktig likt så får den juridisk sett BARE tatt vedkommende de tok måling på.

På gjennomsnittsmåling må dem skrive opp regnr på den de måler. Ergo, uten videobevis får dem ikke bevist de andre kjørte like fort som vedkommende de tok måling på, ergo, de kan ikke "flytte" og "kopiere" denne målingen over på andre trafikanter bare fordi dem var i samme område og vi bare antar de kjørte like fort.

Jeg hadde funnet ut HVEM det er som ble målt. Spør etter opprinnelig målelogg. Deretter burde dere alle gå til sak angående dette her, ihvertfall nekte forelegget, unntatt vedkommende som ble målt, selvfølgelig, og dessverre.
Hvor mange motorsykler var dere i det følget? Hva vil du tippe avstand mellom hver motorsyklist var? Feks vil jo 1 sekund i 80 kmt/ være 22m. En god advokat vil nok greit klare å overbevise retten om at du alt var svingt av når blålys kom på og dermed ikke kunne vite at noen i ditt følge ble stoppet.

Tror du har et godt case, ikke gi deg. Stå på ditt, og er du heldig henlegges saken. Om ikke vil du nok vinne fram i retten. At du stoppet straks du oppfattet blålys gjaldt deg styrker jo også din sak. Om du hadde forsøkt å unndra kontroll, så hadde du jo neppe stoppet i det hele tatt.

Lukter betjent med overtenning og snevert gangsyn.
Har ikke lest hele tråden, men min erfaring er at å ikke stoppe for kontroll betyr en bot på 2000-3000 tusen. Veldig mye mindre alvorlig enn man tror..blir eventuelt lagt på det man har blitt tatt på fra før av..(eller ikke tatt for)
Hadde ikke vedtatt bot for å ikke stoppe heller si du hadde musikk på ørene og ikke så dem i speilet før det var godt en stund. Og skaff deg en advokat.