Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1435
driver å mekke forskjellige databaser med php og mysql (er veldig ny i begge, men kan det meste av html)..

til nå har jeg lagd databaser hvor man kan legge til, fjerne og redigere lissom, men den nyeste legger seg under resten, noe som passer bra dårlig til et nyhetsscript f.eks, skal titte litt på det nå men tenkte jeg likegodt kunne spør, og kanskje få litt liv i dette forumet..
Vet ikke heeelt om jeg forstod spm. ditt men..

Lurer du på om Mysql kan få de nye radene til å komme over de gamle?

– Nei. Men du har vel en nyhets-ID som du kan sortere etter?

[ 23-04-2001: Message edited by: dephic ]
zeth's Avatar
Trådstarter
som jeg tror jeg nevnte er jeg helt ny med både php og mysql, men her er kodene jeg har brukt:

MySQL
create table newsarch ( newsheadline varchar(100), newstext TEXT, newsposter varchar(100), ID int not null auto_increment, primary key(ID));

PHP
For å vise nyhetene
<?php

$db = mysql_connect("localhost", "root");

mysql_select_db("news",$db);

$result = mysql_query("SELECT * FROM newsarch",$db);

if ($myrow = mysql_fetch_array($result)) {

echo "<div align=center><table border=0 width=700 cellspacing=1 cellpadding=2 bgcolor=000000>\n";


do {

printf("<tr><td width=700 bgcolor=000000 align=center><font color=ffffff face=verdana size=2><b>%s</b></font></td></tr>\n", $myrow["newsheadline"]);
printf("<tr><td height=2 bgcolor=006666><div align=center><font face=Verdana size=1 color=FFFFFF><b>%s</b></font><font size=1 color=FFFFFF></font></div>\n", $myrow["newstext"], $myrow["newsposter"]);

} while ($myrow = mysql_fetch_array($result));

echo "</table></div>\n";

} else {

echo "Sorry, no records were found!";

}

?>


For å legge til
<?php

if ($submit) {

$db = mysql_connect("localhost", "root");

mysql_select_db ("news",$db);

$sql = "INSERT INTO newsarch (newsheadline,newstext,newsposter) VALUES ('$newsheadline','$newstext','$newsposter')";

$result = mysql_query($sql);

echo "<center><font face=arial size=2>News posted.</center><br>\n";
echo "<center><font face=arial size=2><a href=news.php>BACK</a>\n";

} else {

?>

så har jeg lagd form'ene og det jeg bruker til å poste lissom..

fatter du hva jeg mener? heh, sikkert dårlig men som sagt jeg er helt ny med dette..

[ 24-04-2001: Message edited by: zeth ]
Hvis du mener at du vil ha den nyeste nyheten øverst må du bare legge til "ORDER BY ID DESC" sånn at det blir noe sånt:
result = mysql_query("SELECT * FROM newsarch ORDER BY ID DESC",$db);
zeth's Avatar
Trådstarter
jepp skulle si at jeg hadde fått det til men så sovna jeg, er syk ;(

men takker for fint svar