Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3275
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg og kjæresten min vil gjerne dele på et hybelrom. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg har fått avslag når jeg har spurt hybeleiere om å få til en slik ordning. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få det til å fungere?
Er nå hybeleier som bestemmer dette.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Poverud Vis innlegg
Er nå hybeleier som bestemmer dette.
Vis hele sitatet...
Såklart. Det jeg lurer på er kanskje om det finnes noen direkte lovgivning rundt dette som enten komplett forhindrer en slik avtale, eller om det var en løsning flere andre har brukt for å få det til å fungere. Jeg vet det er vagt og jeg forventer ikke stort. Det er mer et skudd i blinde enn noen ting annet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få det til å fungere?
Vis hele sitatet...
Tilby en passende ekstra husleie.
Bare hold kjeft om det og lev fint sammen.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helst ikke gjør det. Regner med at det bor andre der som dere kommer til å dele bad osv med. En ekstra og dele bad med kan utgjøre en betydelig forskjell. Levestandaren på en typisk norsk hybel er ikke skyhøy, du trenger ikke å bidra aktivt for å forminske den ytterligere.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg fikk nettopp høre fra en hybeleier som har mange hybler og leiligheter rundt om i landet at slik en ordning ville være utopisk og det vil aldri kunne skje. At det er egne regler på det når det gjelder brannsikkerhet OL.. Ikke skjønner jeg hvorfor, i en leilighet ville vi uansett sovet i samme rom.
Ingen som hindrer dere i å leie to rom og sove på det ene. Å skulle presse inn en til i en leilighet dimensjonert for et visst antall er en helt annen sak, og uaktuelt for alle ansvarlige utleiere.
Det kan ikke utleier nekte deg (jfr. husleieloven § 7-1). Men så er det kanskje ikke så hyggelig å leie et sted der du smeller loven i bordet og blir uvenner med utleier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av newsflash Vis innlegg
Det kan ikke utleier nekte deg (jfr. husleieloven § 7-1). Men så er det kanskje ikke så hyggelig å leie et sted der du smeller loven i bordet og blir uvenner med utleier.
Vis hele sitatet...
Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
Vis hele sitatet...
Det er altså ikkje ein ubetinga rett. Kva som er kravet for klart ovebefolka veit eg ikkje, men det er ikkje heilt utenkjeleg at det vil kunne nyttast i eit slikt tilfelle.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er altså ikkje ein ubetinga rett. Kva som er kravet for klart ovebefolka veit eg ikkje, men det er ikkje heilt utenkjeleg at det vil kunne nyttast i eit slikt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Jeg kan selvfølgelig ta feil, men slik jeg leser det refererer det til forrige setning, altså at det kan nektes for de som det kan kreves godkjenning for. For å ta hele:
Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
Vis hele sitatet...