Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1673
[COLOR=Red]Hei, jeg vil ha noen tilbakemeldinger på:[/COLOR]
http://www.probilpleie.no
Vennligst sjekk så mange linker/sider dere kan før dere kommenterer. Spesielt de med rollover! Tusen Hjertelig takk for alle typer kommentarer

Anbefalt nettleser: Internett Explorer
Anbefalt hastighet: 56
Anbefaler en HD skjerm!

PS: Dette er min aller første webside/design.
(En del linker/evnt. andre ting er ikke på plass ennå)
Sist endret av export; 4. januar 2008 kl. 18:51.
For trist og grått etter min smak. Men ikke verst til å være det første webdesignet du har laget
Putt css i en .css fil, og legg dette inn i head-taggen: <link href="filnavn.css" rel="stylesheet" type="text/css">
Tables er vel også fy fy - Lær deg å bruke div og span kombinert med css
Sist endret av boblesaft; 4. januar 2008 kl. 18:55.
Virket veldig bra.

Kanskje midtstille ?

La merke til en liten skriveleif på kontaktinfo "kjema"

Ellers virket det som en grei side, jeg ville vært fornøyd om jeg selv hadde laget den.
bilpleie.htm var dau.
Trådstarter
60 1
Sitat av Cinamon
For trist og grått etter min smak. Men ikke verst til å være det første webdesignet du har laget
Putt css i en .css fil, og legg dette inn i head-taggen: <link href="filnavn.css" rel="stylesheet" type="text/css">
Tables er vel også fy fy - Lær deg å bruke div og span
Vis hele sitatet...
Hmm.. kan du si hvilke områder på websiden, sånn at jeg har noe å gå ut i fra
Takker
Du har flere skrivefeil på hele siden.
Hva med å fikse menyen istedet for å få denne: "Menyen er aktiv fra vår index, vennligst klikk på probilpleie logoen, og deretter på menyen."
(ekstremt stor skrift på Bestill)
Trådstarter
60 1
Sitat av Intramin
Du har flere skrivefeil på hele siden.
Hva med å fikse menyen istedet for å få denne: "Menyen er aktiv fra vår index, vennligst klikk på probilpleie logoen, og deretter på menyen."
(ekstremt stor skrift på Bestill)
Vis hele sitatet...
jada, den skal jeg fikse, men disse er ikke på plass ennå og heller ikke linken bilpleie.htm
Skrivefeil skal jeg nok fikse snart ja, takk
Sist endret av export; 4. januar 2008 kl. 19:00.
Sånn rent kodemessig: Tabeller skal ikke brukes til design, men til tabulært innhold. For din egen skyld anbefaller jeg deg og å legge CSS-koden til ett eksternt stilark. Ikke validerer den heller.

Designmessig føler jeg veldig at siden er uferdig, og mangler gjennomgående konsistens. Det store "Nyheter"-bildet er veldig dårlig utført, og jeg tror du ville kommet mye bedre ut av det med vanlig header-bruk.

Sist, men ikke minst, alt for mange menyer! Er du sikker på at du virkelig trenger TRE stykk? Det at den ene er "skjult" er ille nok i seg selv, men den er streng tatt helt unødvendig uansett.

Siden tar for øvrig lang tid å laste. Kanskje du bør gå over bildebruken en gang til. Jeg er i stor grad enig i det meste som har blitt sagt til nå, og siden var veldig grå og kjedelig.

EDIT: Mens vi snakker om ting du ikke trenger, hva er reklamen på Tilbuder-siden godt for? Den passer over hodet ikke inn, den har ingenting med bilvask å gjøre, og det virker ikke som om den har noe med firmaet å gjøre heller. Det virker mer som en klipp-og-lim-template, noe jeg tør å si med ganske stor sikkerhet at det er. Fyfy
Sist endret av ulldott; 4. januar 2008 kl. 19:05.
Trådstarter
60 1
Sitat av Nubeland
Virket veldig bra.

Kanskje midtstille ?

La merke til en liten skriveleif på kontaktinfo "kjema"

Ellers virket det som en grei side, jeg ville vært fornøyd om jeg selv hadde laget den.
Vis hele sitatet...
Pga ApDivs blir det umulig å midtstille siden, sorry

Sitat av ulldott
Sånn rent kodemessig: Tabeller skal ikke brukes til design, men til tabulært innhold. For din egen skyld anbefaller jeg deg og å legge CSS-koden til ett eksternt stilark. Ikke validerer den heller.

Designmessig føler jeg veldig at siden er uferdig, og mangler gjennomgående konsistens. Det store "Nyheter"-bildet er veldig dårlig utført, og jeg tror du ville kommet mye bedre ut av det med vanlig header-bruk.

Sist, men ikke minst, alt for mange menyer! Er du sikker på at du virkelig trenger TRE stykk? Det at den ene er "skjult" er ille nok i seg selv, men den er streng tatt helt unødvendig uansett.

Siden tar for øvrig lang tid å laste. Kanskje du bør gå over bildebruken en gang til.
Vis hele sitatet...
Takker , veldig bra kommentar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av export
Pga ApDivs blir det umulig å midtstille siden, sorry
Vis hele sitatet...
Dersom ei bestemt løsning begrenser noko du vil gjere, så er det rimelig godt tegn på at du bør scrappe den løsninga og finne ei anna som tillater deg å gjere det du vil.

Som ulldott var inne på: for din eigen del bør du scrappe tabeller, og lære deg skikkelig css.
Et tilbud, flere tilbud, alle tilbudene.

Forslag til kortere lastetid: Gjør om alle bildene til .PNG i stedet for .JPG. Dette gjøres lett i Photoshop, med Save for web-funksjonen.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av export
Anbefalt nettleser: Internett Explorer
Vis hele sitatet...
Come again?
Sist endret av Cheroxx; 5. januar 2008 kl. 21:50.
Hvis jeg er under «bilder» og trykker på «meny» får jeg opp en dialogboks som ber meg om å trykke «bilpleie logoen» først for å kunne bruke menyen. Hvorfor det? Håpløs GUI.

-Zorro
Trådstarter
60 1
Sitat av Viva la Opium
Et tilbud, flere tilbud, alle tilbudene.

Forslag til kortere lastetid: Gjør om alle bildene til .PNG i stedet for .JPG. Dette gjøres lett i Photoshop, med Save for web-funksjonen.
Vis hele sitatet...
Ok, takk, hvor mange K er det å spare på det ?


(Tilbud = pga ikke retting ennå, holder bare med design og funksjonen, resten kommer senere)

Sitat av El-Zorro
Hvis jeg er under «bilder» og trykker på «meny» får jeg opp en dialogboks som ber meg om å trykke «bilpleie logoen» først for å kunne bruke menyen. Hvorfor det? Håpløs GUI.

-Zorro
Vis hele sitatet...
Fordi menyen ikke er programer der ennå... det skal gjøres senere
Det er din oppgave som designer å sette oppløsningen til det som treffer målgruppens generelle utstyr. Du bør for eksempel ikke sette krav (ser at det står anbefalt) om HD-skjerm og Internet Eksplorer. Nå er det riktignok veldig mange innenfor en vis målgruppe som bruker IE, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å ikke teste siden i firefox, opera og andre nettlesere pluss diverse oppløsninger.
det om hd-skjerm (hva legger du egentlig i dette?) er ihvertfall noe du bare bør droppe, og tilpasse deg realitetene.

Her er litt statistikk fra den siste måneden på www.juiced.no:
http://bildr.no/image/136337.jpeg
Som du ser, så er det kun 1-2% du "mister" ved å tilpasse deg 1024x768 (istedet for å gå helt ned til 800x600), mens kanskje 80% vil se siden din i en ganske "passe" størrelse, selv med maksimert browservindu. Så kommer en liten gruppe på litt under 10% som vil få litt mer merkbart med tom plass på skjermen, men ikke så mye (1400 og 1440px bredde). Går du opp i skjermbredder på 1600 og oppover, så tror jeg det er veldig få som faktisk bruker browservinduet maksimert når man har så stor skjerm, og samme hva så er det ikke så mange vi snakker om - hva blir det? 6%?

Dette avhenger selvsagt litt av publikumet ditt. Skulle det f.ex. ha vært designere du retter deg mot, så vil du nok oppleve at det er generelt en del større oppløsninger, og også flere på widescreen, siden mac er mye større innen design/kommunikasjon enn i markedet generelt, og mac ganske lenge har hatt en bred formfaktor på skjermene sine (f.ex. alle macbook pro, powerbook 15" & 17" ++). Moralen er rett og slett: kjenn ditt publikum. Men - for folk flest kan du fint bruke tallene jeg har lagt fram over her.

Noen vil si at det er lurt å bruke størrelser i %, men da blir plutselig sida di totalt ødelagt når en tulling kommer med kjempeskjerm, og for de andre vil det fremdeles ikke bli noe bedre resultat enn om du brukte faste størrelser.
Litt vanskelig å se hva statistikken sier. Ironisk at du holder foredrag om oppløsning =)
Meny knappen virker kun på index sia. Greit nok, på sidene kontakt og bestill får du en popup som sier at du må trykke probilpleie logoen og deretter på meny. Når du trykker på tilbud får du ikke opp menyen eller popupen. Dessuten bare plagsomt at en popup skal si at du må tilbake til index først.

Sitat av dynamite
Litt vanskelig å se hva statistikken sier. Ironisk at du holder foredrag om oppløsning =)
Vis hele sitatet...
LoL. Men enig. Fint om du kunne gjort det til en link til statistikken eller liknende.
Sist endret av zaXu; 7. januar 2008 kl. 13:39.
Sitat av dynamite
Litt vanskelig å se hva statistikken sier. Ironisk at du holder foredrag om oppløsning =)
Vis hele sitatet...
Nei... bildet er faktisk fin størrelse det, men det blir resiza av forumet her av en eller annen grunn ser jeg. Hvis du f.ex. trekker det opp i adresselinja, så du får det for seg selv, så ser du det i rett størrelse. Her er link rett til samme bilde: http://bildr.no/image/136337.jpeg

Heh, og, ser jeg - går du tilbake inn på sida her igjen etterpå, så vil bildet vises i rett størrelse her også. Snålt.
Sist endret av atomet; 7. januar 2008 kl. 16:51.
Bildet var like lite på linken som det er på forumet her for min del.
Det er enorme mengder skrivefeil, altfor mange til at jeg gidder å liste dem her. Inn skrives f.eks med to n-er.
Sitat av export
Ok, takk, hvor mange K er det å spare på det ?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på bildet, og dine valg. Foto f.ex. lønner seg vanligvis å lagre som jpg (hvor mye du skal komprimere er opp til deg, se det litt an på hvor bra kvalitet det bør være vs filstørrelse), mens grafikk som logoer og slikt (flater med ensfarga områder, lite gradvise overganger til andre farger osv) vanligvis blir best (både kvalitet og filstørrelse) som 8-bits png, evt gif.
Trådstarter
60 1
Sitat av dynamite
Det er din oppgave som designer å sette oppløsningen til det som treffer målgruppens generelle utstyr. Du bør for eksempel ikke sette krav (ser at det står anbefalt) om HD-skjerm og Internet Eksplorer. Nå er det riktignok veldig mange innenfor en vis målgruppe som bruker IE, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å ikke teste siden i firefox, opera og andre nettlesere pluss diverse oppløsninger.
Vis hele sitatet...
Klart det, men HD skjerm er bare det som er "inn" nå.. det var bare en ironisk "retrodusksjon". Jeg mente for "ekstra" fornøyelse! .. så ikke noe farlig i det hele tatt

Sitat av dynamite
Litt vanskelig å se hva statistikken sier. Ironisk at du holder foredrag om oppløsning =)
Vis hele sitatet...
Litt enig der!

Sitat av zaXu
Meny knappen virker kun på index sia. Greit nok, på sidene kontakt og bestill får du en popup som sier at du må trykke probilpleie logoen og deretter på meny. Når du trykker på tilbud får du ikke opp menyen eller popupen. Dessuten bare plagsomt at en popup skal si at du må tilbake til index først.

LoL. Men enig. Fint om du kunne gjort det til en link til statistikken eller liknende.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt det 1000 ganger og sier det igjen: Jeg holder på menyen ennå, er ikke ferdig med den.

Sitat av DonTomaso
Det er enorme mengder skrivefeil, altfor mange til at jeg gidder å liste dem her. Inn skrives f.eks med to n-er.
Vis hele sitatet...
Skrivefeilene rettes til slutt, dette er bare for å få en illustrasjon av hvordan siden kommer til å se ut : derfor gikk det litt fort da jeg skreiv det!

Til sist:
Hva synes dere om /bilder ? ... (ganske fornøyd med det jeg fikk til)
Sist endret av export; 8. januar 2008 kl. 18:49.
Hva mener du med at HD-skjerm er det som er "inn" nå? Har du i det hele tatt lest posten jeg skrev ang. skjermoppløsninger og sånt?
Trådstarter
60 1
Sitat av atomet
Hva mener du med at HD-skjerm er det som er "inn" nå? Har du i det hele tatt lest posten jeg skrev ang. skjermoppløsninger og sånt?
Vis hele sitatet...
High Definition (vet ikke hvordan det skrives)
Det betyr / altså jeg mener ikke at det skal/må observeres med en HD skjerm, eller at det er best eller noe lignende,, det jeg mener er at det kan/blir bedre med en HD skjerm, og det er ikke bare for websiden men for alt andre også! ..
Håper dere forstår meg altså-- det ble skikkelig misforståelser rundt det der...

(jeg hadde skrevet webside, men det skulle stå website... går litt for fort noen ganger ja!
Sist endret av export; 8. januar 2008 kl. 18:56.
Skjønner hva du mener når du sier HD-skjerm, men det er et uttrykk som ikke brukes innen webdesign siden det har veldig vag betydning (i TV-sammenheng, der det brukes.)

Når man designer websider går man heller gjerne rett på nøyaktig oppløsning. Tidligere kunne jeg påstått at en korrekt oppløsning kan være 800 piksler i bredden. Høyden er jo irrelevant da scrolling ofte forekommer. Dette kan du måle i Photoshop dersom du ikke skal kode selv, men bare designe. Nå er kanskje en litt mer normal storleik 1000 pikslers bredde. Prøv deg fram og les litt om emnet. Kanskje du bør gjøre et søk på google ála 'webside width standards'?
Herregud, er det mulig da... Jeg skjønte at du mente High Definition, men som dynamite sier - det brukes om TV, ikke dataskjermer, så da spør jeg igjen, på en litt annen måte:

Hvor stor OPPLØSNING forestiller du deg at folk skal ha?

Den sida di (og hvilket annet innhold er det du snakker om?) passer IKKE inn på 1024x768, som fremdeles er den vanligste oppløsningen på dataskjermer, som jeg har sagt 3 ganger nå (på 1024x768 er det et område på omtrent 990x600px du kan være ganske sikker på at vil være tilgjengelig på brukerens skjerm uten scrolling. Og selv om det er relativt greit/"godtatt" å scrolle vertikalt, så er det veldig lurt å tenke på høyden for det, siden det som kommer over "bretten" (dvs nederste kanten på skjermen) når siden først loader er det eneste du kan være relativt SIKKER på at brukeren ser, det vil si at alt VIKTIG innhold bør være over denne linja, SPESIELT når det er snakk om en firmaside.

En annen ting du bør ha i bakhodet, er at du kan regne med å miste 1/3 av brukerne for hvert klikk de må ta før de finner innholdet de leter etter, så du bør tenke litt gjennom det menysystemet ditt, det var ikke direkte intuitivt foreløpig.
Hehe, pass på blodåren i panna nå, atomet =)