Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2239
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Fikk i går et brev fra Politet angående en sak om mitt førerkortbeslag. Var på jobb så på skumleste gjennom brevet, og leste blant annet at politiadvokaten ønsker å beholde førerkortet mitt beslaglagt i minimum 18 måneder.
I dag som jeg skulle lese nøyere på brevet så finner jeg det ikke igjen? Har sett igjennom arkiverte mapper, søppelpost og slettede brev. Finner nada.

Hva kan ha skjedd?
Dette er en sak som har pågått siden trafikkulykken skjedde i februar. Jeg ble dog i august brev om at førerkortbeslaget mitt var blitt midlertidig opphevet, siden politiet hadde glemt å sende inn blodprøveanalysene. Så jeg har kjørt bil fra august - starten av september hvor de fikk svar på prøvene.

Siden jeg fortsatt ikke har vært i tilståelsesdom etter 3 uker, vil jeg da kunne kjøre bil fra nåkommende torsdag siden jeg fikk førerkortet midlertidig beslaglagt på nytt torsdag den 1. september?
Sjekk altinn, ligger nok der
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg fant det nå!

Forslag til straff: 18 måneder førerkortbeslag, halvannen månedslønn brutto og 21 dager betinget fengsel. Så regner med det blir en tilståelsesdom nå snart?

Etterforskeren mente jeg burde få rabatt i form av reduksjon i bøter med tanke på hvor lang tid saken har tatt, hvorfor får jeg da bot som følger normen ved slike saker?
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og hvordan skal boten blir beregnet når jeg er vikar og ikke har fast jobb? Jeg går på månedskontrakter fordi jeg er vikar, hvordan skal jeg betjene en bot ifh. lønnen min om jeg en dag ikke lenger for lenger får forlengelse av vikarbyrået?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og hvordan skal boten blir beregnet når jeg er vikar og ikke har fast jobb? Jeg går på månedskontrakter fordi jeg er vikar, hvordan skal jeg betjene en bot ifh. lønnen min om jeg en dag ikke lenger for lenger får forlengelse av vikarbyrået?
Vis hele sitatet...
Boten fastsettes ut fra den økonomiske situasjonen din på tidspunktet du fikk dommen, det at du ikke kan betjene boten seinere blir på din kappe, dog er jo fine nedbetalingsplaner, men seff ikke lett
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okay. Skjønner!
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Boten fastsettes ut fra den økonomiske situasjonen din på tidspunktet du fikk dommen, det at du ikke kan betjene boten seinere blir på din kappe, dog er jo fine nedbetalingsplaner, men seff ikke lett
Vis hele sitatet...
Da jeg fikk bot for samme så virka det som om de gikk etter inntekta året før. Hadde utbetalt ca 20k i mnd og fikk 10k i bot.
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Året før var jeg student halve året, så der er det ikke mye inntekt å ta utgangspunkt på så å slippe unne med «kun» 10k hadde vært beleilig.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min bot ble satt av inntekt på forrige selvangivelse, i tillegg ble jeg bedt om å oppgi nåværende lønn. 1,5 brutto månedslønn i bot er standarden, så kan der være noen individuelle hensyn her og der. Bota mi var på 50.000!!
Der du har mottatt i altinn er vel samme info som etterforsker sender til retten. Fortsatt tar det nok litt tid før det blir berammet i retten, litt avhengig av hvor du bor. For meg tok det vel 2-3 måneder, men selve rettssaken med tilståelsesdom var over på en halvtime.
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan jeg kjøre fra idag siden det har gått 3 uker?
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må nok kreve å få det tilbake først. Sjekk i førerkort-appen, men jeg er rimelig sikker på at du må inn til politet og kreve å få det tilbake / trekke tilbake samtykke til førerkortbeslag. Da vil en jurist avgjøre om du kan kjøre frem til rettssaken eller ikke. Hvis kortet er OK i appen, tut og kjør. Har de glemt å sende inn blodprøven? Til analyse eller til jurist?

Det er imidlertid flere ting å tenke på her: hvis du eventuelt trekker samtykke til beslag og samtidig skal gå for tilståelsesdom, da snakket du imot deg selv litt. Skulle du få kjøre rundt nå i noen uker før rettssak, vil du forskyve beslaget tilsvarende fra dommen faller.
Mitt tips er at du derfor bare innstiller deg på 18 måneder uten kort, med mindre førerkortappen sier noe annet. Appen fantes ikke når jeg var uten førerkort, men når jeg logget inn på vegvesen.no sto det «inndratt» og datoen. Det er et godt sted å begynne!
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Står det ikke inndratt på vegvesen.no så har du førerkort foreløpig.
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har ikke stått indratt siden det ble midlertidig beslaglagt på nytt for eksakt 3 uker siden idag…
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må nok kreve å få det tilbake først. Sjekk i førerkort-appen, men jeg er rimelig sikker på at du må inn til politet og kreve å få det tilbake / trekke tilbake samtykke til førerkortbeslag. Da vil en jurist avgjøre om du kan kjøre frem til rettssaken eller ikke. Hvis kortet er OK i appen, tut og kjør. Har de glemt å sende inn blodprøven? Til analyse eller til jurist?

Det er imidlertid flere ting å tenke på her: hvis du eventuelt trekker samtykke til beslag og samtidig skal gå for tilståelsesdom, da snakket du imot deg selv litt. Skulle du få kjøre rundt nå i noen uker før rettssak, vil du forskyve beslaget tilsvarende fra dommen faller.
Mitt tips er at du derfor bare innstiller deg på 18 måneder uten kort, med mindre førerkortappen sier noe annet. Appen fantes ikke når jeg var uten førerkort, men når jeg logget inn på vegvesen.no sto det «inndratt» og datoen. Det er et godt sted å begynne!
Vis hele sitatet...
Jeg trakk samtykket av den enkle grunn at jeg ønsker at ting går fort, jeg vil ha saken ut av verden. Dette forklarte jeg til etterforskeren. Saken ble startet i februar, så har allerede vært 6 måneder uten lappen. Under første beslag godtok jeg, men nå for 3 uker siden valgte jeg å ikke godta så politiet ikke «glemmer» saken min som de gjorde i vinter/vår. Er forberedt på 12 måneder til uten lappen.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da burde jo dette gå raskt. I mitt tilfelle gikk det 6 mnd fra idiotien til jeg var ferdig i retten. Mye bedre enn å ha det hengende over seg.

Lykke til, og håper du tar lærdom slik jeg gjorde ��
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For ca 12 år siden ble jeg stoppet med 2,2 i promille og siden jeg satt helt uten inntekt klarte jeg å få boten min helt ned i 5000. Er forrige års selvangivelse som legges til grunn.
Anonym bruker
"Flink Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da burde jo dette gå raskt. I mitt tilfelle gikk det 6 mnd fra idiotien til jeg var ferdig i retten. Mye bedre enn å ha det hengende over seg.

Lykke til, og håper du tar lærdom slik jeg gjorde ��
Vis hele sitatet...
Såklart, skal aldri røyke hasj igjen kvelden før jeg skal kjøre bil
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min bot ble satt av inntekt på forrige selvangivelse, i tillegg ble jeg bedt om å oppgi nåværende lønn. 1,5 brutto månedslønn i bot er standarden, så kan der være noen individuelle hensyn her og der. Bota mi var på 50.000!!
Der du har mottatt i altinn er vel samme info som etterforsker sender til retten. Fortsatt tar det nok litt tid før det blir berammet i retten, litt avhengig av hvor du bor. For meg tok det vel 2-3 måneder, men selve rettssaken med tilståelsesdom var over på en halvtime.
Vis hele sitatet...
Hvorfor så høy?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor så høy?
Vis hele sitatet...
vel hvis vi skal følge 1,5 brutto, så er det 50000/1.5=33333, så er vel rundt der ett sted han ligger i lønn, blir jo dyrere jo mere du tjener..