Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  700 235788
Hei! I forbindelse med Eidsiva bredbånd sin overgang til Altibox sin infrastruktur, så har de fjernet muligheten for å koble egen ruter direkte til fiber mediakonverteren.
Jeg må dermed bruke ISP sin ruter i "bro modus" for få riktig IP adresse.
Ønsker fortsatt å ha pfSense brannmuren min direkte tilkoblet mediakonverteren, så lurte på om noen på forumet her har peiling på hva slags config som må til for dette.
Ut ifra informasjon jeg fant på nett virker det som Altibox leverer bredbånd via Vlan 102. Eidsiva sin kundeservice sa imidlertid at bredbånd ble levert via Vlan 1122 og IPTV via Vlan 1022.
Har prøvd å opprette Vlan 1122 som WAN interface med MAC adressen til ISP ruteren på pfSense brannmuren min, men ser ikke ut til at jeg får noen IP. Noen som har noe tips på hvordan dette kan løses?
Har i utgangspunktet tenkt å fjerne mediakonverteren også til fordel for sfp modul, men er avhengig av at tilkoblingen mot ISP fungerer først....

Betaler for statisk IP om det har noe betydning.
Forresten, om noen har unifi dream machine (pro) og Q22 der man må bruke IP-TV vlan - kan man muligens teste ut dette scriptet:

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Jeg har ikke testet det selv, men ser ut som det er samme problematikk for KPN (ISP i nederland) som for Altibox.. med vlan og igmp proxy etc..

Dog ser dette ut til å bli et ikke-problem med model A av boksen - selv bruker jeg bare apple-tv altibox app nå (ikke super ideelt). Men om jeg vil bruke altibox poeng til å betale for netflix abbo ser det ut som jeg må punge ut for ny boks..
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
Hei! I forbindelse med Eidsiva bredbånd sin overgang til Altibox sin infrastruktur, så har de fjernet muligheten for å koble egen ruter direkte til fiber mediakonverteren.
Jeg må dermed bruke ISP sin ruter i "bro modus" for få riktig IP adresse.
Ønsker fortsatt å ha pfSense brannmuren min direkte tilkoblet mediakonverteren, så lurte på om noen på forumet her har peiling på hva slags config som må til for dette.
Ut ifra informasjon jeg fant på nett virker det som Altibox leverer bredbånd via Vlan 102. Eidsiva sin kundeservice sa imidlertid at bredbånd ble levert via Vlan 1122 og IPTV via Vlan 1022.
Har prøvd å opprette Vlan 1122 som WAN interface med MAC adressen til ISP ruteren på pfSense brannmuren min, men ser ikke ut til at jeg får noen IP. Noen som har noe tips på hvordan dette kan løses?
Har i utgangspunktet tenkt å fjerne mediakonverteren også til fordel for sfp modul, men er avhengig av at tilkoblingen mot ISP fungerer først....

Betaler for statisk IP om det har noe betydning.
Vis hele sitatet...
Nettverket fungerte plutselig med Vlan 102, fikk også en SFP modul av Altibox i posten så fikk koblet ut mediakonverteren i samme slengen
Sliter fælt med å få åpnet porter etter å ha blitt flyttet over til nytt system av Altibox. Har riktignok klart å få satt opp min egen ruter (Asus ac86) slik at Altibox's hjemmesentral kan pakkes bort, men får altså ikke til portene.

Er eneste løsning å betale Altibox 29kr mnd for statisk IP, eller finnes det en vei rundt dette?
Sitat av Teigen Vis innlegg
Sliter fælt med å få åpnet porter etter å ha blitt flyttet over til nytt system av Altibox. Har riktignok klart å få satt opp min egen ruter (Asus ac86) slik at Altibox's hjemmesentral kan pakkes bort, men får altså ikke til portene.

Er eneste løsning å betale Altibox 29kr mnd for statisk IP, eller finnes det en vei rundt dette?
Vis hele sitatet...
Eidsiva?

I såfall blir du vel cgnated med mindre du kjøper statisk ip.
Hvilke ip får du på din asus? 100.64.x.x eller en offentlig adresse?
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Eidsiva?

I såfall blir du vel cgnated med mindre du kjøper statisk ip.
Hvilke ip får du på din asus? 100.64.x.x eller en offentlig adresse?
Vis hele sitatet...
Eidsiva ja, med 100.66.x.x Så da er det bare å bestille statisk ip, skjønner jeg?
jepp, du blir cgnated så da er det ingen mulighet for portforward.

Sett opp tjenestene på ipv6 heller, du har støtte for dual-stack til egen router.
Hvis jeg får ordnet meg fast ip, er det da noe hokus pokus å få åpnet porter fra min Asus-router, eller må jeg fram med Eidsiva sin?
Sitat av Teigen Vis innlegg
Hvis jeg får ordnet meg fast ip, er det da noe hokus pokus å få åpnet porter fra min Asus-router, eller må jeg fram med Eidsiva sin?
Vis hele sitatet...
Du gjør det direkte på asus dersom du har det koblet opp likt som nå når du får 100.66.x.x på din egen router.
Hei!

Jeg sliter med ustabilt nettverk via NTE’s fiber. Benytter nyere hjemmesentral i bromodus og en Linksys EA7500 via port 4. HS står plassert i 1. etg i bolig over to plan.

Sliter med at nettverk «fallet ut» til tross for at tilkoblet enhet melder om sterkt signal til wifi-router. Hastigheten er god når tilkoblingen er ok.

Har forsøkt kundeservice flere ganger i tro om at det er noe feil med HS, men de er mest interesserte i å selge meg et abonnement på Google Nest.

Jeg har i utgangspunktet ikke tro på at wifi-signalet et problemet da nettverket fungerer fint før det «faller bort». Kommer for øvrig tilbake like fort som det forsvinner og det ser ikke ut til å ha noen betydning om jeg befinner meg langt unna router eller ikke.

Any takes?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
Nettverket fungerte plutselig med Vlan 102, fikk også en SFP modul av Altibox i posten så fikk koblet ut mediakonverteren i samme slengen
Vis hele sitatet...
Fungerer dette for deg fortsatt? Jeg er akkurat i samme knipe som deg, og har lyst til å få pfSense direkte ut på nett. Kunne du ta noen screen shots av pfSense oppsettet? (er litt pfGrønn )

UPDATE: Jeg fant ut av dette, og det fungerer meget bra Gikk noen innlegg tilbake til JohnPohn sitt innlegg den 22.mars.2021


.
.
.
HW: fiber -> media converter -> ethernet -> pfsense


Interface -> Assignments
Lag en AIB_TRUNK og sett nettverksport til den porten der nettet kommer inn.
Klikk på AIB_TRUNK
IPv4 og IPV6 Configuration Type: None
MAC address: lik hjemmesentralen din.

Internett
Interface -> Assigments -> VLANs
Legg til et nytt VLAN:
Parent interface: AIB_TRUNK
VLAN TAG: 102

Interface - >Assigments
Endre WAN til å peke mot VLAN102
Har du ikke WAN så lag en ny assigment ved navn WAN
network port = VLAN 102 on xxx (WAN)

Klikk deg inn på WAN interfacet
Enable: check
IPv4 Configuration Type DHCP
IPv6 Configuraiton Type DHCPv6
Block private networks and loopback addresses: check
Block bogon networks: check

Du skal nå få tildelt IP på WAN-interfacet fra Altibox, sjekk Status -> Interfaces
.
.
.
Vis hele sitatet...
Sist endret av arvebjoe; 6. desember 2021 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, jeg sitter på Vikenfiber Altibox med en UDM Pro og prøver å få opp IPv6. Noen som har fått det til? Jeg bruker DHCPv6 med delegation prefix på 56 men jeg får ikke tildelt noen adresse. Er dual-stack IPv6 ikke rullet ut for Viken enda? Noen med erfaringer? Må jeg bruke IPv6RD?
Sitat av corvy Vis innlegg
Hei, jeg sitter på Vikenfiber Altibox med en UDM Pro og prøver å få opp IPv6. Noen som har fått det til? Jeg bruker DHCPv6 med delegation prefix på 56 men jeg får ikke tildelt noen adresse. Er dual-stack IPv6 ikke rullet ut for Viken enda? Noen med erfaringer? Må jeg bruke IPv6RD?
Vis hele sitatet...
Tror man må benytte IPV6RD, men min erfaring er at den ikke klarer mer enn 200-300mbit. Så med en 1/1gbit linje så mister man jo mye. Har blitt fortalt at dette systemet skal byttes ut, men har ikke skjedd mye de siste årene.
har vel vært støtte for dual stack i ca to år. Ikke bruk 6rd

Sitat av corvy Vis innlegg
Hei, jeg sitter på Vikenfiber Altibox med en UDM Pro og prøver å få opp IPv6. Noen som har fått det til? Jeg bruker DHCPv6 med delegation prefix på 56 men jeg får ikke tildelt noen adresse. Er dual-stack IPv6 ikke rullet ut for Viken enda? Noen med erfaringer? Må jeg bruke IPv6RD?
Vis hele sitatet...
Viken skal ha dualstack, legg med noen skjermbilder eller lignende som viser hvordan du forsøker å sette opp udm.

Og få med en skisse på hvordan ting er koblet, er udm koblet direkte til fiberen? Er den koblet via hjemmesentralen?
Dersom du fremdeles har hjemmesentralen så må du passe på at denne er i bridge modus.
Sist endret av Trrunde; 30. desember 2021 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
har vel vært støtte for dual stack i ca to år. Ikke bruk 6rd

Viken skal ha dualstack, legg med noen skjermbilder eller lignende som viser hvordan du forsøker å sette opp udm.

Og få med en skisse på hvordan ting er koblet, er udm koblet direkte til fiberen? Er den koblet via hjemmesentralen?
Dersom du fremdeles har hjemmesentralen så må du passe på at denne er i bridge modus.
Vis hele sitatet...

Tusen takk for svar!

Jeg har dessverre fortsatt hjemmesentralen fordi forrige eier av huset hadde fått den installert i stuen. Satte denne i bridge modus. Fra stuen har jeg laget et VLAN for å få WAN porten ned i teknisk rom (trunk fra en switch i stuen). Har klart å få layer2 kobling til WAN port 1. Om 3-4 måneder skal jeg route om fiberen og da ønsker jeg å koble fiber direkte. Men det er en senere historie....

WAN porten er satt som følger:



Dette er oppsettet på eth8 (port 9):
# ifconfig eth8
eth8 Link encap:Ethernet HWaddr 74:AC:B9:XX:XX5
inet addr:81.xx.xx.124 Bcast:0.0.0.0 Mask:255.255.248.0
inet6 addr: fe80::76ac:xxxx:fe45:1ed5/64 Scope:Link
inet6 addr: 2a01:798:100:xxxx:xxxx:a07c:38e7:960d/128 Scope:Global
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:393816571 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:177892818 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:525545515089 (489.4 GiB) TX bytes:68799672786 (64.0 GiB)

# ping6 www.vg.no
PING www.vg.no (2001:67c:21e0::16): 56 data bytes
64 bytes from 2001:67c:21e0::16: seq=0 ttl=58 time=1.542 ms
64 bytes from 2001:67c:21e0::16: seq=1 ttl=58 time=1.549 ms
64 bytes from 2001:67c:21e0::16: seq=2 ttl=58 time=1.608 ms
Vis hele sitatet...
Så jeg har fått IPv6 på WAN porten siden forrige post (jeg har bare latt den stå slik for jeg kom ikke videre. Er 56 riktig prefix? Har ikke fått IPv6 på LAN siden. Er det slik at IPv6 adressen endres om IPv4 adressen endres? Eller er IPv6 adressene mer eller mindre fast?



Det fungerer! Jeg måtte bare sette opp dette på LAN nettverket.

Sist endret av corvy; 30. desember 2021 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av corvy Vis innlegg
Tusen takk for svar!

Jeg har dessverre fortsatt hjemmesentralen fordi forrige eier av huset hadde fått den installert i stuen. Satte denne i bridge modus. Fra stuen har jeg laget et VLAN for å få WAN porten ned i teknisk rom (trunk fra en switch i stuen). Har klart å få layer2 kobling til WAN port 1. Om 3-4 måneder skal jeg route om fiberen og da ønsker jeg å koble fiber direkte. Men det er en senere historie....

WAN porten er satt som følger:



Dette er oppsettet på eth8 (port 9):


Så jeg har fått IPv6 på WAN porten siden forrige post (jeg har bare latt den stå slik for jeg kom ikke videre. Er 56 riktig prefix? Har ikke fått IPv6 på LAN siden. Er det slik at IPv6 adressen endres om IPv4 adressen endres? Eller er IPv6 adressene mer eller mindre fast?



Det fungerer! Jeg måtte bare sette opp dette på LAN nettverket.

Vis hele sitatet...

Så lenge du bruker samme DUID så bør ipv6-prefixet ditt være rimelig fast.
HAr du også fått satt opp slaac på lanet? Så instillinger for dhcpv6, men er vel ikke alle klienter som støtter det? (android) så de er avhengige av slaac for å konfigurere ipv6 adresse.
Takk for svar igjen @Trrunde. Om jeg har forstått RFC8415 riktig skal ikke DUID endre seg men jeg kan ta feil: https://datatracker.ietf.org/doc/htm...415#section-11. Her står det at DUID ikke skal endre seg selv om man endrer interface men vi får se.

SLAAC innstillinger finner jeg ikke på Ubiquity UDM-Pro men det er beviselig påslått da jeg ser at bl.a. Android enhetene ikke henter adresse fra DHCPv6 men setter en egenkonfigurert adresse. Jeg skulle gjerne satt IPv6 subnet adressene også for SLAAC. Så jeg tror kanskje beste måten for å kunne lage brannmursregler for IPv6 må være å sette statiske subnet med bit 64 eller høyere per nettverk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av bmork Vis innlegg
Nå har jeg rukket å pakke VMGen godt ned i en kasse i hageboden, og jeg er ikke sikker på om den kommer ut derfra igjen. Interessen er jo kun teoretisk ettersom dette er et Broadcom-design og dermed uansett komplett ubrukelig for noe praktisk formål. Men har du en algoritme så kan det jo tenkes at jeg blir fristet til å teste :-)

Det kan du jo selvsagt få. Serienummer, mac-adresser og versjoner:

Kode

CFE> ATSH

Firmware Version       : V5.13(ABNL.3)D0
Bootbase Version       : V1.61 | 11/20/2019 17:03:47
Vendor Name            : Zyxel Communications Corp.
Product Model          : VMG8825-B50B
Serial Number          : S192V26026860
First MAC Address      : B8D5261F04A9
Last MAC Address       : B8D5261F04B4
MAC Address Quantity   : 12
Default Country Code   : FF
Boot Module Debug Flag : 00
Kernel Checksum        : 0000E45B
RootFS Checksum        : 0000384D
Rom-D Checksum         : N/A
Main Feature Bits      : 00
Other Feature Bits     :
02d89538: 0405040a ffffffff 01030301 00000000    ................
02d89548: ffffffff ffffffff ffffffff ffff         ..............

*** command status = 0
Eksempel på challenge med "New ATEN/ATSE algorithm":

Kode

CFE> atse VMG8825_B50B
1B09802D065022066C0102F06018406AE09E
OK
*** command status = 0
Vis hele sitatet...
Sorry for posting in English. Has anyone cracked the 'New ATEN/ATSE algorithm' yet? I received a Zyxel router from my ISP but most bootloader functions are locked. The only instructions to unlock it are for the old algorithm. Any help would be appreciated!
Sist endret av Jeroen; 19. januar 2022 kl. 16:08.
Don't know if the algorithm is cracked yet, but it doesn't matter. Turns out ZyXEL delivers the necessary code with the routers :-) And some smart guy figured out how to call into those libraries using any serial number of your choice.

I packaged the bare minimum for running the tool here: https://get.dyn.mork.no/zyxel_pwgen.tar.gz

Note that this was intended for the NR7101 which uses one of the other algorithms, so the included getsupervisor.sh script won't work without modifications. But you can easily adapt it for the VMG8825. Just pick the "New algorithm supervisor password" instead of the "Old algorithm supervisor password" used by the NR7101. The password is valid for the "root" console user as well as the "supervisor" GUI user.

Simple recipe:

Kode

wget https://get.dyn.mork.no/zyxel_pwgen.tar.gz
tar zxvf zyxel_pwgen.tar.gz
cd zyxel_pwgen
qemu-arm-static -E SERIAL=S192V26012345 -E LD_PRELOAD=./libhook.so ./getpassword|grep 'New algorithm supervisor'
where "S192V26012345" is your VMG8825 serial number. The only prerequisite is qemu-arm-static which should be readily available in your favourite Linux distro. See the getsupervisor.sh script for installation hints.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
jepp, du blir cgnated så da er det ingen mulighet for portforward.

Sett opp tjenestene på ipv6 heller, du har støtte for dual-stack til egen router.
Vis hele sitatet...
jeg har også problem med fast ip" 192.xxx.xxx.... but outside on internet servers reports my "original ip like 92..xxx.xxx.
router VMG v2... this make me problem for exemple on amazon , still show me iam abroad" or other services like dc++ torrent...
how to make it better?
Sist endret av Oluf77; 23. januar 2022 kl. 11:27.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har oppsett med Mikrotik 3011 med fiber rett i denne som har fungert utmerket i flere år, men de siste dagene har jeg fått mange meldinger på TV-boksen at "Det er et problem med forbindelsen til Altibox. Forsøker å gjenopprette forbindelsen. Vennligst vent" Etter en stund får jeg spørsmål om jeg vil restarte boksen og da fungerer det en stund igjen. Denne meldingen kommer 1-2 ganger i timen når jeg ser på TV, når jeg ser fra ukearkiv ser det greit ut. Noen som har hatt tilsvarende problemer og kan veilede?
Sitat av HarryK Vis innlegg
Har oppsett med Mikrotik 3011 med fiber rett i denne som har fungert utmerket i flere år, men de siste dagene har jeg fått mange meldinger på TV-boksen at "Det er et problem med forbindelsen til Altibox. Forsøker å gjenopprette forbindelsen. Vennligst vent" Etter en stund får jeg spørsmål om jeg vil restarte boksen og da fungerer det en stund igjen. Denne meldingen kommer 1-2 ganger i timen når jeg ser på TV, når jeg ser fra ukearkiv ser det greit ut. Noen som har hatt tilsvarende problemer og kan veilede?
Vis hele sitatet...
Har du Q22 dekoder?
Jeg har Q22 og en RB4011..
Har også den siste tiden hatt noe problemer. men ikke samme som du beskriver, men med tidsforskjøvet visning (når jeg pauser sending), da hender det at bilde kan fryse, eller at sending hopper rett til direkte visning når jeg starter opp igjen...
Lurer litt på om det kan være at Altibox har gjort noen endringer ifm at de har kommet med den nye Modell A dekoderen, og som gjør at Q22`n roter det til, eller at det kanskje kan være oppsettet i Mikrotiken som må endres.. Men vet ikke om dette er tilfelle..
Sist endret av OyvHol; 22. mars 2022 kl. 19:33. Grunn: Legge til opplysninger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av OyvHol Vis innlegg
Har du Q22 dekoder?
Jeg har Q22 og en RB4011..
Har også den siste tiden hatt noe problemer. men ikke samme som du beskriver, men med tidsforskjøvet visning (når jeg pauser sending), da hender det at bilde kan fryse, eller at sending hopper rett til direkte visning når jeg starter opp igjen...
Lurer litt på om det kan være at Altibox har gjort noen endringer ifm at de har kommet med den nye Modell A dekoderen, og som gjør at Q22`n roter det til, eller at det kanskje kan være oppsettet i Mikrotiken som må endres.. Men vet ikke om dette er tilfelle..
Vis hele sitatet...
Det har stabilisert seg hos meg nå uten at jeg har gjort noen endringer, så antar at det har vært noen endringer fra Altibox som har forvirret Q22
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har planer om å bytte ut Zyxel ruteren fra Altibox med en "Ubiquiti UniFi Security Gateway Pro 4" som jeg kobler inn i en POE switch.

Det jeg lurer på er om jeg trenger en spesiell type SFP modul og hva slags fiber kabel som vil fungere. Ser dette greit ut?

https://www.dustinhome.no/product/50...er-single-mode
https://www.dustinhome.no/product/50...duplex-sm-150m
Hei. Har store problemer med å få pfsense til å virke med IPTV direkte på Altibox.

Har den nye modell A boksen, men får den bare til å virke i "internet" modus. Da er det 1min delay, dårligere kvalitet og den "spiser" av internett båndbredden.

Noen som har en oppdatert guide på pfsense/opnsense?

Får ip på vlan 101 og vlan102, men får ikke boksen over i ren IPTV modus...
har du satt opp routing av subnetta via vlan 101 også? Hvordan er model-A koblet opp? Mener den går i iptv modus om du har koblet den opp trådløst.
Sitat av Vintersoldaten Vis innlegg
Har planer om å bytte ut Zyxel ruteren fra Altibox med en "Ubiquiti UniFi Security Gateway Pro 4" som jeg kobler inn i en POE switch.

Det jeg lurer på er om jeg trenger en spesiell type SFP modul og hva slags fiber kabel som vil fungere. Ser dette greit ut?

https://www.dustinhome.no/product/50...er-single-mode
https://www.dustinhome.no/product/50...duplex-sm-150m
Vis hele sitatet...
Specen for SFP har vel vært nevnt noen ganger før i denne tråden. Se f.eks. https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=391

Den linken din gir jo ikke nok deltajer til å kunne svare. Men ut fra det som står på https://dl.ubnt.com/datasheets/fiber...erCable_DS.pdf så ser det jo ut til at bølgelengdene er korrekte ihvertfall. Litt skeptisk til at de bare angir 3km. Distansen i seg selv er nok ikke noe problem, men det kan jo bety at de er litt uttafor spec på sendestyrke og/eller forsterkning. Vanskelig å vite.

Du trenger uansett ikke den gule SFPen, så det virker litt unødvendig å betale for den....

Det enkleste/sikreste er jo å få en VMG med SFP fra Altiboks. Evt bare SFPen, hvis du kan lure dem til å sende deg en slik.

Når de gjelder fiberen så kommer jo det litt an på hva du skal koble den til. Kravene er bare at den er single mode (OS1 er finfint det) med plugger som passer det du kobler til i begge ender. "Passer" betyr at fargen MÅ være den samme som kontakten (blå mot blå osv). Og selvsagt LC mot LC eller SC mot SC.

Og da lurer jeg litt på den du har plukket ut. En dupleks LC plugg vil jo ikke passe i den SFPen (om du ikke modifiserer dev ved å splitte pluggen i to). Hva skal du med dupleks fiber? Og hva med den andre enden? Har du virkelig en LC kontakt der? Der er i så fall nokså uvanlig i Altiboks-verden så vidt jeg vet.

Lengden bør passe til stedet du skal ha fiberen, men det regner jeg med du allerede har tenkt på :-)

Jeg ville nå uansett gått for en enkel fiber i stedet for dupleks. Og sjekket den tilkoblingen til Altiboks en gang til.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
har du satt opp routing av subnetta via vlan 101 også? Hvordan er model-A koblet opp? Mener den går i iptv modus om du har koblet den opp trådløst.
Vis hele sitatet...
Er koblet med kabel. Den går i ren IPTV modus med routeren fra Altibox, men denne har ikke Wireguard+++

Har prøvd med noen av guidene som ligger her, bl.a den til JohnPon på side 9.

Hvilke subnett tenker du på? Kikka også en del på Mikrotik oppsettet som ligger på Github'n (din?), men fikk ikke den til heller... Installerte en x86 versjon på Proxmox serveren.

Tror det er noe fundamentalt jeg ikke helt har fått med meg når det gjelder disse IPTV boksene. Har hatt Telenor fiber (gått over til Altibox pga. supertilbud) og der plugga jeg bare IPTV bosken rett i en switch før routeren. Jeg brukte vel en 3-4 ipadresser der...

Slik jeg har forstått det bruker IPTV boksen multicast fra Vlan101 til direkte tv og til alt det andre (ukesopptak, apper, osv.) via "vanlig" internett, eller har jeg misforstått??

Bare så vi ikke snakker forbi hverandre. Når jeg skriver ren IPTV modus så mener jeg via multicast. Via internett er OTT modus. Boksen har tre moduser virker det som.

IPTV=skikkelig oppsatt med multicast. Ingen forsinkelse og beste kvalitet
IPTV_OTT=Koblet på Altibox nettverket, men ikke multicast. 1min forsinkelse og dårligere kvalitet.
OTT=Koblet på hvilket som helst internett. 1min forsinkelse og elendig kvalitet.
Sist endret av mr.mulet; 29. april 2022 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenkte på 10.133.0.0/16 & 172.21.0.0/16 som skal routes via vlan 101, dersom pf/opensense støtter å ta i mot routing info på dhcp option 121 så kan en bare bruke det, ellers må du statisk route de to subnetta mot din gw på vlan 101.
Må også huske å sette opp igmp proxy med vlan 101 som upstream og ditt lan som downstream.
Byttet ut min q22 med en modell A for etpar uker siden, trengte ikke gjøre noenting med oppsettet og den kjører live-tv som multicast (vises som IPTV i instillinger på dekoderen)
dersom jeg trykker pause/play, eventuellt finner noe i programarkivet så går dette som unicast trafikk (som om det var OTT modus)

Ser ut som opensense sin wiki har en guide for en annen isp. Denne kan nok lett tilpasses til å funke mot altibox.
https://docs.opnsense.org/manual/how...ge_fr_tvf.html
Sist endret av Trrunde; 29. april 2022 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Byttet ut min q22 med en modell A for etpar uker siden, trengte ikke gjøre noenting med oppsettet og den kjører live-tv som multicast
Vis hele sitatet...
Bruker du det oppsettet for Mikrotik som ligger på GitHub fra 2019, og hvis ikke, kunne du ha delt oppsettet ditt?
Kjører samme oppsettet som jeg la på github, med unntaket av at configen ble laga for ROS versjon 6 og ROS versjon 7 som jeg kjører nå har litt ny syntax på configen, men det ble konvertert automatisk når jeg oppgraderte mikrotik.

oppdaterte repo med ROS7 config nå, men er jo etpar ting du kan sjekke under feilsøkingen din:

får du ipadresse på både vlan 102 og 101? Vlan 101 skal ha 10.x.x
er 10.133.0.0/16 & 172.21.0.0/16 routed via vlan 101 gateway? Dette kan enten gjøres statisk eller via dhcp opsjon. Mikrotik configen min bruker dhcp opsjon, derfor er det ikke så lett å lese det ut fra configen på github
Kjører igmp proxy? Vlan 101 som upstream og lan som downstream. 0.0.0.0/0 som ALT net
brannmur - dersom du kjører brannmur på vlan 101 så må du passe på at denne tillater trafikken.

Er ganske sikker på at dersom du verifiserer de punktene der og sjekker at det er som det skal så vil dekoderen din gå over i iptv modus så sant den er koblet opp via kabel.
Sist endret av Trrunde; 30. april 2022 kl. 01:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Kjører samme oppsettet som jeg la på github, med unntaket av at configen ble laga for ROS versjon 6 og ROS versjon 7 som jeg kjører nå har litt ny syntax på configen, men det ble konvertert automatisk når jeg oppgraderte mikrotik.

oppdaterte repo med ROS7 config nå, men er jo etpar ting du kan sjekke under feilsøkingen din:

får du ipadresse på både vlan 102 og 101? Vlan 101 skal ha 10.x.x
er 10.133.0.0/16 & 172.21.0.0/16 routed via vlan 101 gateway? Dette kan enten gjøres statisk eller via dhcp opsjon. Mikrotik configen min bruker dhcp opsjon, derfor er det ikke så lett å lese det ut fra configen på github
Kjører igmp proxy? Vlan 101 som upstream og lan som downstream. 0.0.0.0/0 som ALT net
brannmur - dersom du kjører brannmur på vlan 101 så må du passe på at denne tillater trafikken.

Er ganske sikker på at dersom du verifiserer de punktene der og sjekker at det er som det skal så vil dekoderen din gå over i iptv modus så sant den er koblet opp via kabel.
Vis hele sitatet...
Fantastisk, tusen takk for hjelpen.

Bruker du mye Mikrotik produkter (trådløse access punkter, switcher, osv)?

Har selv Ubiquity AP'er og switcher, men vurderer å selge disse og gå over til Mikrotik. Liker å kunne kofigurere ting akuratt som jeg vil selv.
Kjører ikke veldig mye Mikrotik, kun routeren.
Switch og wifi er fra ubiquity
Sitat av mr.mulet Vis innlegg
Har selv Ubiquity AP'er og switcher, men vurderer å selge disse og gå over til Mikrotik. Liker å kunne kofigurere ting akuratt som jeg vil selv.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke sikkert du trenger å bytte hardware av den grunn. Vurdert OpenWrt?

Kommer selvsagt litt an på hva du har for noe. På switchene er det kanskje ikke så aktuelt (ennå). Men jeg er nå iaffal rimelig fornøyd med OpenWrt på et par Unifi AC Pro (siden 2016) og et par 6 Lite (siden i fjor). Begge modeller er godt støttet i OpenWrt, og bortimot umulig å "bricke" pga Ubiquity sin tftp-failsafe i bootloaderen. Det eneste jeg kjenner til som ikke virker er blåtann på 6 Lite. Der mangler det en driver.
[quote=MeTheWall;3151549]Siden «Den Store Altibox tråden om hjemmesentral (internet)» nå begynner å bli veldig lang, tenkte jeg det var greit å starte en ny tråd.

Alle spørsmål rundt Altibox du ikke får svar på hos kundesupport eller ikke føler du har fått et skikkelig eller forståelig svar på, kan stilles i denne tråden.

Det kan også være lurt å se igjennom den opprinnelige tråden, da det er mye som allerede er besvart.[/QUO


Har noen erfaring med Altibox modell A og Harmony ?

Finner ikke noe oppsett fir denne under devices ?
ikke testet noe selv, men mulig det kan funke med technicolor som er hw produsenten.
Har Altibox endret statisk route igjen? Iptv sluttet å virke for noen dager siden..
Kikket gjennom gamle dhcp leases i backupene mine, og det har ikke vært noen endringer her siden i januar da de droppet tre ruter fra TV-VLANet (81.166.113.0/24, 109.247.117,0/25, 109.247.118.0/24)
Sitat av janolov Vis innlegg
Har Altibox endret statisk route igjen? Iptv sluttet å virke for noen dager siden..
Vis hele sitatet...
nei, men dersom det har vært noe arbeid på noden du er koblet opp mot og du har fått ny ip på vlan 101 så kan det hende at du må peke de statiske routene mot en ny gateway.
Enkleste sjekken for det er å sjekke route tabellen og se om den viser 172.21.0.0/16 via vlan101 og 10.133.0.0/16 via vlan 101.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei! Er det noen som kan hente meg GPL kildekoden for VMG (VMG8825-B50B) hvis det er mulig? Jeg har ikke muligheten til å gjøre det, takk.
Sitat av xm9n6ysM Vis innlegg
Hei! Er det noen som kan hente meg GPL kildekoden for VMG (VMG8825-B50B) hvis det er mulig? Jeg har ikke muligheten til å gjøre det, takk.
Vis hele sitatet...
Jeg har en eldre versjon liggende her: https://get.dyn.mork.no/ABNL3C0(D0).zip

Kos deg! :-)
Hei, kjører @Trrunde sin config på MT RB4011, som han og dette fungerer supert. Har i tillegg en MT CRS328-24P som jeg bruker til alt nettverksutstyr egentlig. Alle portene på denne er i grunn kun satt opp på samme bro uten noe spesiell config.

Per i dag har jeg Altiboxfiber inn på SFP på RB4011, og så har jeg RJ45 mellom RB4011 og CRS328.
Siden CRS328 har 4 SFP, ønsker jeg at altiboxfiber skal inn på en av de portene, og at det kun er 1stk fiberlink mellom RB4011 og CRS328. RB4011 blir således en "Router on a stick". Trenger ikke benytte noen av RJ45 portene på RB4011.

Hvordan kan jeg gjøre dette uten at det bryter med igmp-proxy osv.?
Ønsker mao fortsatt å kunne plugge altibox tvboks i virkårlige nettverksplugger uten å måtte patche om ...
Noen som vet om noen triks for å fornye offentlig IP? Har prøvd å la hjemmesentralen være uten strøm et par dager uten hell.
Sitat av penal24 Vis innlegg
Noen som vet om noen triks for å fornye offentlig IP? Har prøvd å la hjemmesentralen være uten strøm et par dager uten hell.
Vis hele sitatet...
Mulig du deler addresse med flere gjenn dekt tilkoblingspunkt?

Hvorfor vil du få ny ip?
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Mulig du deler addresse med flere gjenn dekt tilkoblingspunkt?
Vis hele sitatet...
Litt usikker på om jeg forstod helt hva du mener her dessverre
Sitat av BigJackW Vis innlegg
Hei, kjører @Trrunde sin config på MT RB4011, som han og dette fungerer supert. Har i tillegg en MT CRS328-24P som jeg bruker til alt nettverksutstyr egentlig. Alle portene på denne er i grunn kun satt opp på samme bro uten noe spesiell config.

Per i dag har jeg Altiboxfiber inn på SFP på RB4011, og så har jeg RJ45 mellom RB4011 og CRS328.
Siden CRS328 har 4 SFP, ønsker jeg at altiboxfiber skal inn på en av de portene, og at det kun er 1stk fiberlink mellom RB4011 og CRS328. RB4011 blir således en "Router on a stick". Trenger ikke benytte noen av RJ45 portene på RB4011.

Hvordan kan jeg gjøre dette uten at det bryter med igmp-proxy osv.?
Ønsker mao fortsatt å kunne plugge altibox tvboks i virkårlige nettverksplugger uten å måtte patche om ...
Vis hele sitatet...
Burde ikke være verre enn å definere et nytt vlan på sfp interfacet, så flytter du all config som idag peker på bridge-lan til å heller gå mot det nye vlanet ditt.
På CRS så setter du opp interface mellom CRS og RB4011 som trunk med vlan 101,102 + ditt nye lan
Så setter du opp interface mot altibox som trunk med vlan 101 + 102
Hei...
Står fast etter oppgrading til ROS 7, tok samtidig også en total reset av RB4011 før jeg la inn config på nytt, men får nå unknown error når jeg skal skal koble opp mot Altibox...
Har gått igjennom config, den eneste feilen jeg kan finne er at den merker denne oppføringen som invalid:

/ip dhcp-server
add address-pool=dhcp interface=bridge-lan lease-time=23h59m name=lan

Kan bare ikke skjønne hvorfor... Noen som kan gi meg ett tips?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Burde ikke være verre enn å definere et nytt vlan på sfp interfacet, så flytter du all config som idag peker på bridge-lan til å heller gå mot det nye vlanet ditt.
På CRS så setter du opp interface mellom CRS og RB4011 som trunk med vlan 101,102 + ditt nye lan
Så setter du opp interface mot altibox som trunk med vlan 101 + 102
Vis hele sitatet...
Får tilgang til internett og TV nå, men TV faller ut etter kort tid. Blir svart skjerm, og jeg må bytte kanal en gang for å få bilde igjen. Har du noe formening om hva det kan være?
RB4011: https://pastebin.com/TZNLgWHn
CRS328: https://pastebin.com/rmhvfEqK

Endra all config på RB4011 som tidligere pekte mot bridge til RoaS-Trunk VLANet i stedet. På CRS328 som tidligere ikke hadde noe spesiell config, kun ren switch. La jeg til VLAN 101, 102 og 10 bridge mellom SFP til RB4011 og Altibox. I tillegg aktiverte jeg VLAN filtrering på bridge og endre PVID på alle porter til 10 (RoaS-Trunket).
høres ut som det er problemer med multicast biten.
Legger merke til at Q22 får IP fra lokal DHCP server ...
Hva er det som avgjør om den skal få IP fra RB4011 eller Altibox?