Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1559
Kjøpte meg en Asus VivoMini vm65n som skulle stå på stua og ta seg av det jeg matet den av filmer. Denne boksen skulle fint klare 4k 60hz (riktignok kun gjennom displayporten, noe jeg har kjøpt).
Men, bare å se på 4k på Youtube er håpløst, og 2160p i mediespilleren (har prøvd VLC,MPC,PowerDVD,Kodi,Potplayer) er heller ingen suksess.

Kjørte test på Userbenchmark og fikk disse resultatene:

http://www.userbenchmark.com/UserRun...#GRAPHICS_CARD

Har oppdatert de siste driverne, prøvd å avinstallere og reinstallere skjermkortene, uten hell.

Noen med forslag til hva jeg kan gjøre?
Du har gått for en maskin med en "U" (ultra-low power) prosessor. Vil tippe at det er her flaskehalsen sitter.
men den skal jo være i stand til å spille av 4k, det oppgir Asus på sine sider. Chrome og Firefox er helt håpløse når det kommer til 4k på youtube, mens Edge faktisk funker noenlunde greit.
Kjenner ikke merket, men har du slått av all mulig strømsparing på den? Både tredje parts og Windows sin?

Står skjermkortet som default på alle programmer? Eller har den et CPU skjermkort som stjeler f. Eks videoavspilling?
Uvaksinert 👍
Denne har to skjermkort, ett intel og ett nvidia. Du må passe på så det er nvidia kortet som brukes.
Et 930M er langt ifra et powerhouse kort for å si det mildt. Forøvrig viktig å gjøre forskjell på kan spille 4k og burde spille 4k

Grafikkkortet støtter i prinsipp 4k ut da displayporten er av høy nok standard til at den er godkjent for 4k. Dette sier på ingen måte at den vil klare å kjøre 4k i noenlunde akseptabel fart
I så fall er beskrivelsen av produktet veldig misvisende:

"Den støtter 4K UHD (3840 x 2160)-skjermer, så du kan fordype deg i filmer med 4K-kinokvalitet".

Har gjort et forsøk på å disable alt av strømsparing, uten hell.
Irriterende nok virker Film & TV-appen til Microsoft relativt godt til å spille av 2160p-klippene, (dog blir det fort krøll dersom jeg feks endrer lydkanal eller undertekst), så den klarer å spille av 4k-materiale, bare ikke med de programmene jeg ønsker å benytte meg av.
Skjønner at du syntes det er misvisende, er forsåvidt enig med deg i det. Men som sagt det ligger noe i reklameringen når de bruker ordene "Den støtter 4k". Det er jo en ganske vag påstand, og på ingen måte sier at den vil klare å kjøre 4k smooth nok til at man kan leve med det.

Blir nesten litt som å si at menneskekroppen støtter opptil 12 meter/sekundet(Usain Bolt), mens i virkeligheten vil menneskekroppen ha vanskeligheter med å bare komme seg av sofaen(den gjennomsnittlige mann). Drar kanskje metaforen litt langt men du tar poenget =)
Sitat av Brekker Vis innlegg
Skjønner at du syntes det er misvisende, er forsåvidt enig med deg i det. Men som sagt det ligger noe i reklameringen når de bruker ordene "Den støtter 4k". Det er jo en ganske vag påstand, og på ingen måte sier at den vil klare å kjøre 4k smooth nok til at man kan leve med det.

Blir nesten litt som å si at menneskekroppen støtter opptil 12 meter/sekundet(Usain Bolt), mens i virkeligheten vil menneskekroppen ha vanskeligheter med å bare komme seg av sofaen(den gjennomsnittlige mann). Drar kanskje metaforen litt langt men du tar poenget =)
Vis hele sitatet...

Nå står det også at "du kan fordype deg i skjermen i kinokvalitet". TS opplever helt klart ikke noe kinokvalitet så jeg ville klaget og bedt om pengene tilbake.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Nå står det også at "du kan fordype deg i skjermen i kinokvalitet". TS opplever helt klart ikke noe kinokvalitet så jeg ville klaget og bedt om pengene tilbake.
Vis hele sitatet...
TS får ta seg en tur til en omreisende bygdekino så han får litt "kinokvalitet" å sammenligne med....
Sist endret av BAN; 22. september 2018 kl. 11:42.