Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 11392
Hei, folkens.
Det har seg slik at jeg for tiden sliter litt med et menneske som nekter å godta/respektere at jeg ikke ønsker å ha kontakt. Ja, jeg har blokkert nummeret hans og alt det der. Problemet er at han strekker seg så langt som å låne andres telefoner, benytte seg av ulike kontoer på facebook, ringe/tekste vennene mine og generelt alt som kan tenkes for å få tak i meg. Nå kan jeg altså ikke ta telefonen om jeg ikke har nummeret lagret. Det er jo helt greit det, altså. Men hele dette opplegget har gjort meg nokså paranoid, og jeg syns ikke det er så fryktelig gøy å gå rundt med tynnslitte nerver. Dette her har pågått lenge nok nå.
Så, spørsmålet er altså om noen av dere har lignende erfaring? Har hørt at politiet dessverre ikke har så mye ressurser til slikt? Hadde nå tenkt meg en tur innom på mandag, men hvis dette faktisk er tilfelle er jeg bare nødt til å finne en annen løsning på problemet. Er det noen her som har anmeldt noen for slikt? Hva er erfaringene deres?

Takk på forhånd!

Mvh
Lucy
Hvor gamle er dere?

Hvis han er under 18 år, så ville jeg ha kontaktet foreldrene hans.

Hvis han er over 18 år, så er politiet eneste veien.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Begge er over atten, ja.
Da ville jeg ha tatt turen innom politistasjonen på mandag og anmeldt forholdet. Selvsagt så er det en liten risiko for at saken blir henlagt.

Men selv om saken blir henlagt så kan det være avskrekkende nok å bli anmeldt for et forhold. Vedkommende vil jo både bli informert om at han er anmeldt, samt innkalt til avhør.

Viktige her er jo at du har flere vitner som kan bekrefte det du forteller til politiet er sant. Jo flere vitner som stiller opp for deg, jo mer troverdig vil saken din være.
Et par spørsmål:

1) Hvor godt kjenner du han eller han deg fra før av? Jeg går ut fra at du er kvinne.

2) Hvor lenge har problemet foregått, siden du kjente han eller hun, og/eller siden du og han eller hun falt ut?
Lagre logg over alt han sier og du eventuelt svarer. Sett opp kamera utenfor der du bor hvis han henger i området. Gå til politiet med ferdig innsamlede bevis selv om det ikke er din jobb å samle de.

Funker ikke dette kan du ta en prat med eventuelle kontakter han har og forklare de hvordan situasjonen er. De fleste miljøer ser ned på slik oppførsel.

En annen løsning blir å forklare situasjonen til noen av dine venner og håpe de kan hjelpe deg kue han til stillhet.

Siste utvei som jeg kan tenke meg i dette øyeblikk (forutenom flytting), er å få noen andre til å fange oppmerksomheten hans. Veldig lite moralsk, men hvis du har noen uvenner...

Så skal det og sies at noen få velger å gi opp av seg selv, men ville ikke regnet med det.
Gjelder besøksforbud for telefon også?
Sleit med en mongo pillesatan som var av samme kaliber, sa at jeg kom til å kontakte politiet om det ikke ble rolig snart, pluss en kraftig utskjelling. Vært rolig i ett år nå så funka tålig greit, men det tok sin tid.. Lykke til!
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Det er en han.

Det har vart i fire måneder nå (har kjent ham i fire-fem år, sånn ca).

0xFF: Takker for tips og råd! Skal snakke med vennene mine så fort det er mulig. Av en eller annen grunn slo det meg ikke at jeg faktisk har ganske mange som kan bekrefte at dette stemmer, ha ha.

Katalysator: Tusen takk for veldig gode innspill! Å kue ham til stillhet har i alle fall ikke fungert hittil. Så jeg tenker jeg starter med å snakke med venner/kjente som kan bekrefte historien min, og deretter anmelde. Så får vi se hva slags lyd pipa får!
Sist endret av Lucy In The Sky; 11. oktober 2015 kl. 02:47.
Mitt lille råd blir å spille på lag... ikke til den grad at dere skal blir bestevenner (selv om det hadde alltid vært det beste), men om at han så din sak, og at du kunne anmeldt han og fått din sak slått frem!

Her er mitt råd: Tenk om hele verden var under din kontroll, og du kunne stille hvilken som helst rådighet som du ville? Tenk om du var en svært viktig person, som fikk den beskyttelsen du ville ha? Hva er det du egentlig er redd for; At den personen skal brekke opp døra di om natten? Det er svært liten sannsynlighet for at det skal skje.

Men jeg mener at det er veldig viktig at du snakker med politiet. Det kan virke for veldig mange at de "ikke bryr seg", men faktisk; De registerer alt som blir anmeldt i et register!! Og DA; HVIS noe skjer med den du har anmeldt .. da står den personen -svakere- når han blir anmeldt. Så ... -Anmeld- han, og vær ærlig. Spill på lag med polisen. Du tjener på det.

Ellers har Katalysator veldig gode innspill.........
Sist endret av Oro; 11. oktober 2015 kl. 03:25.
Litt tåpelig tanke her kanskje, men.. Har du gjort det klart at du virkelig ikke ønsker kontakt med han og misliker det såpass sterkt som du gir utrykk for her? Virker jo som han gjør sport av det og at du kanskje bare spiller litt hard to get i hans øyne? Er ikke alle som er flinke på å tolke, til tross for at blokkering av nummeret hans burde vært ett jævla godt hint.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Skjønner at det er den første tanken som slår deg. Men jeg er altså helt ærlig og oppriktig når jeg forteller at jeg så absolutt ikke ønsker noe kontakt med dette mennesket. Som sagt, jeg har gjort det helt klart og tydelig for ham også. Fyren vet hvor intenst jeg hater ham. Har bedt ham dra til helvete mange ganger, med andre ord. Det siste han sa var at hvis jeg ikke lar ham prate i "bare" fem minutter så kommer han ikke til å slutte å plage meg.
har ett lignende problem, men denne stalkern er så vanskelig at det hadde tatt flere timer og beskrive dette... Alt je sier er faktisk HJELP PLS noen! hva kan jeg gjøre..

Trenger hardt arbeid her.. fåkk svart detter mer in need of help...
Sist endret av frisksom1fisk; 11. oktober 2015 kl. 04:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Det siste han sa var at hvis jeg ikke lar ham prate i "bare" fem minutter så kommer han ikke til å slutte å plage meg.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg tatt de 5 minuttene på telefon, tatt tida, og avsluttet med nå har det gått 5 minutter jeg ser fram imot at du aldri tar kontakt igjen.
Sitat av nudo Vis innlegg
Da ville jeg tatt de 5 minuttene på telefon, tatt tida, og avsluttet med nå har det gått 5 minutter jeg ser fram imot at du aldri tar kontakt igjen.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg møtte deg på byn og sa jeg bare skulle knulle deg i 5 min så hadde du tatt imot? Alternativt ville jeg plage deg resten av kvelden..

(Gitt du er gutt seff.)
Sist endret av Tøffetom; 11. oktober 2015 kl. 04:42.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Så hvis jeg møtte deg på byn og sa jeg bare skulle knulle deg i 5 min så hadde du tatt imot? Alternativt ville jeg plage deg resten av kvelden..

(Gitt du er gutt seff.)
Vis hele sitatet...
Der får du sette dine grenser oppi ditt hode for deg selv; både når det kommer til fantasi og virkelighet.

Her var det snakk om en samtale; det å ta den samtalen pr telefon, ta tida, og avslutte som avtalt. Kan virke som en god løsning på det hele. Alternativt bytte nummer, noe jeg vet folk gjør i slike situasjoner.
Sitat av nudo Vis innlegg
Der får du sette dine grenser oppi ditt hode for deg selv; både når det kommer til fantasi og virkelighet.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Man setter selv sine egne grenser for hva man aksepterer og hva man finner seg i.

Lucy har satt den grensen for lengst, på samme måte som at du sannsynligvis ville satt grensen langt før jeg var inni deg. Lucy skal ikke trenge å snakke i 5 minutter med han slik som du ikke skal trenge å ta i mot i 5 minutter.

Sitat av nudo Vis innlegg
Her var det snakk om en samtale; det å ta den samtalen pr telefon, ta tida, og avslutte som avtalt. Kan virke som en god løsning på det hele. Alternativt bytte nummer, noe jeg vet folk gjør i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
Virker dette som en kar som bare skal ha de 5 minuttene? Tror du dette er den endelige grensen han innser og anerkjenner?

At du i det hele tatt bringer nummerskifting på banen er for meg rimelig absurd.

Blir som om du skal gå på et annet utested enn der alle vennene dine er, fordi jeg er der du er og har lyst til å være ekkel med deg i 5 kjappe min..

Man skal aldri måtte inngå et kompromiss mellom sine egne absolutte grenser og andres påtrengende grenseoverskridelser. Dette er vel selve definisjonen på det å mangle integritet og ryggrad. Men vi har vel alle våre verdier.,,,,
Sist endret av Tøffetom; 11. oktober 2015 kl. 08:09.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Tøffetom oppsummerer ganske greit hva jeg selv også mener om disse "fem minuttene". For det første er jeg ikke nødt til noe som helst. Fyren har faktisk slått til meg og tatt kveletak. Det han ønsker er fullstendig kontroll, og det ønsker ikke jeg å gi ham. Alt er ferdigsnakket for lenge siden. Og jeg tror forøvrig det stemmer at det neppe vil være nok med fem minutter i telefonen. Ikke slik han holder på.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Når han prater med deg, ikke gi ham noe. Ikke svar han i det hele tatt. Det vil si, ta telefonen, men når sekundene begynner å gå, ikke si noe, la det være stille. Hvis det er fire måneder han har holdt på gir han seg sikkert snart. Vet du om han har noen slags form for psykorelatert diagnose?
Du trenger ikke være psykotisk for å være en ekkel stalker, Duckie. I så tilfelle ville det vært veldig mange med udiagnostiserte psykoser her i landet. Du skal ikke inngå kompromisser med en person som dette, det blir bare tolket som et tegn på svakhet, og neste gang er det ikke fem minutter det er snakk om. Da er det personlig oppmøte i tide og utide. Ting eskalerer veldig fort med en person som dette.

Hvordan vet du at han kommer til å gi seg snart? Siden det har gått fire måneder? Alt tilsier noe annet, han har tross alt allerede holdt på i fire måneder.

Eneste måten fremover, spesielt med tanke på at han er voldelig, er å dokumentere alt og ta det opp med politiet. Forhåpentligvis vil du kunne få besøksforbud og voldsalarm. Det er åpenbart ikke en stabil fyr.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg ikke gitt ham noe form for svar i det hele tatt. Skulle jo tro at han gikk lei til slutt, men det tror jeg faktisk ikke han kommer til å gjøre. Ikke har jeg tenkt til å finne meg i det noe lenger heller. Aner ikke hva slags diagnose han har men det er krystallklare trekk av antisosial atferd i bildet, i alle fall.

Skal gjøre slik jeg har fått råd om her, og se om jeg får en slutt på det en gang for alle. Dette er ikke noe jeg skal være nødt til å finne meg i. Det skal ikke være slik at jeg må gå rundt og kikke meg over skulderen til en hver tid fordi jeg blir terrorisert av en gal skrulle. Hele greia gjør meg faktisk ganske paranoid og kronisk på vakt. Han har faktisk forsøkt å komme for å hente meg da jeg var hos en venn. Ble selvfølgelig ikke med ham. Også denne gangen reagerte han med voldelige fakter.
Sist endret av Lucy In The Sky; 11. oktober 2015 kl. 13:17.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du trenger ikke være psykotisk for å være en ekkel stalker, Duckie.
Vis hele sitatet...
Nei, det var derfor jeg spurte om og ikke hvilken.
OT:
Sitat av Deezire Vis innlegg
Sitat av Duckie Vis innlegg
Vet du om han har noen slags form for psykorelatert diagnose?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke være psykotisk for å være en ekkel stalker, Duckie. I så tilfelle ville det vært veldig mange med udiagnostiserte psykoser her i landet.
Vis hele sitatet...
Du er vel ikke uenig i, at det kan være milevis forskjell mellom "psykorelatert diagnose"og "psykose"? Med "psykorelatert diagnose" kan det være alt fra en depresjon, diverse personlighetsforstyrrelser til schizofreni, mens "psykoser" ser en for det meste hos schizofrene og dem med alvorlig bipolar lidelse (manisk depressiv). Men psykoser kan forekomme ellers også, men det er sjeldent.

Ellers er jeg enig, ikke gi "skruen" en fingertupp. Hvis han skal ha noen tupp, så må det bli en skotupp i baken...
Jeg må da være den eneste som tolker ordet "psykorelatert" til "psykose". Jeg har aldri hørt det ordet før, så jeg jeg måtte bare anta hva Duckie mente. Google ordet, så skjønner du fort hva jeg mener.

Jeg syntes det er helt poengløst, stigmatiserede og skyggeleggende å synse om stalkerens mentale helse.

Hvis du vil diskutere problemet så tror jeg du kan ha en langt mer fruktbar diskusjon rundt hvordan samfunnet håndterer jenter og gutter. Stalking er på ingen måte et unikt problem blant gutter, men det er stygt overrepresentert.
Politiet er desverre ikke den som anses til å være raskest ute i stalking/trakassering/trussel-situasjonen, alt med hensyn til bevis, ressurser osv.

I en situasjon som dette, hvis jeg var en kvinne og en løen mann stalket meg, så er jo politiet såklart verdt er forsøk, med mindre man går for plan B, og kall meg gjerne en krakk; skremme personen nok til at han holder seg unna.

Men herr.Bruskork, vold løser ingenting!
Tja, det kan man også si, men erfaringsmessig så er det ikke garantert at en "psyk" nok person vil stoppe med brudd på privatlivets fred bare fordi han får tlf/brev i posten om at politiet snuser litt på han. Og en universal følelse de aller fleste ikke takler, er frykt.

Nå aner jeg ikke åssen type dette er, men om det hadde vært en ellers inneslutta creep, så kunne man vurdert å betalt en luring eller to til å snakke litt hardt til han, kanskje knuse en vase eller to? Er det fare for at han slår til med samme mynt, burde dette revurderes, såklart. (Vinninga går opp i spinninga?)

Jeg oppfordrer såklart ikke til vold, torpedovirksomhet eller denslags, men jeg er sterkt troende påat frykt kan stoppe og/eller knekke de aller fleste mennesker, og om ikke politiet gjør en dritt så skal ikke en jente måtte flytte eller skifte identitet for en mann som ikke vet hva "Jeg vil ikke ha mer med deg å gjøre" betyr. Jeg forstår veldig godt at det er lett å bli paranoid av en sånn oppførsel, uavhengig av hva jeg vet om situasjonen. Må man, så må man, er kanskje et vurderende ordtak. Og hvis politiet for løst opp i dette, så er det jo for all del supert!

Håper det løser seg på et vis, Lucy!
Sist endret av Bruskork1; 11. oktober 2015 kl. 16:23.
Bruskork:
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Tøffetom oppsummerer ganske greit hva jeg selv også mener om disse "fem minuttene". For det første er jeg ikke nødt til noe som helst. Fyren har faktisk slått til meg og tatt kveletak. Det han ønsker er fullstendig kontroll, og det ønsker ikke jeg å gi ham. Alt er ferdigsnakket for lenge siden. Og jeg tror forøvrig det stemmer at det neppe vil være nok med fem minutter i telefonen. Ikke slik han holder på.
Vis hele sitatet...
Dette virker ikke som en person man burde eskalere det fysisk på. En voldelig person med tanke/handlingsmønster som har gått fullstendig i stå er ikke en person man ønsker å eskalere konflikten mot. Tenker heller at dette er en person som eskalerer rett tilbake heller å enn gi seg, og at løsningene her innebærer å ta tiden til hjelp.

Får egentlig inntrykk av at Lucy_in_the_sky har valgt eneste taktikken som kan virke her. Hun burde muligens ha gått til politiet tidligere, fordi å bygge opp en sterk nok sak hvor man viser at dette ikke 'bare er drama', men faktisk genuint trakasserende atferd tar tid. Det er også begrenset hva politiet egentlig kan gjøre mot personer som ikke er redd dem, så lenge disse personene ikke har gått langt nok over streken til at de kan bli dømt til fengsel. De har mye mer soft-power mot velfungerende mennesker (hvor bare det å møte opp på arbeidsplassen til noen for en prat er en trussel) enn mot dårlig fungerende mennesker.

Ett poeng når det gjelder hvorfor han fortsatt holder på kan det være fordi det til en hvis grad virker. Har hatt flere bekjente som ikke har gått ut av forhold de virkelig, virkelig burde gått ut av fordi de var redde for typen sin. Har også sett tilfeller av jenter som har gjort det særdeles klart at de aldri noensinne vil ha noe med jævelen å gjøre igjen, for å møte dem to måneder seinere sammen med nøyaktig den jævelen. I praksis satser han vel på at du er/blir svak og redd.
"Fyren har faktisk slått til meg og tatt kveletak." var den eneste setningen jeg ikke fikk med meg.

Da har jo pipa en annen tone, og hele innlegget mitt burde ikke taes som en løsning.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Politiet er desverre ikke den som anses til å være raskest ute i stalking/trakassering/trussel-situasjonen, alt med hensyn til bevis, ressurser osv.

I en situasjon som dette, hvis jeg var en kvinne og en løen mann stalket meg, så er jo politiet såklart verdt er forsøk, med mindre man går for plan B, og kall meg gjerne en krakk; skremme personen nok til at han holder seg unna.

Men herr.Bruskork, vold løser ingenting!
Tja, det kan man også si, men erfaringsmessig så er det ikke garantert at en "psyk" nok person vil stoppe med brudd på privatlivets fred bare fordi han får tlf/brev i posten om at politiet snuser litt på han. Og en universal følelse de aller fleste ikke takler, er frykt.

Nå aner jeg ikke åssen type dette er, men om det hadde vært en ellers inneslutta creep, så kunne man vurdert å betalt en luring eller to til å snakke litt hardt til han, kanskje knuse en vase eller to? Er det fare for at han slår til med samme mynt, burde dette revurderes, såklart. (Vinninga går opp i spinninga?)

Jeg oppfordrer såklart ikke til vold, torpedovirksomhet eller denslags, men jeg er sterkt troende påat frykt kan stoppe og/eller knekke de aller fleste mennesker, og om ikke politiet gjør en dritt så skal ikke en jente måtte flytte eller skifte identitet for en mann som ikke vet hva "Jeg vil ikke ha mer med deg å gjøre" betyr. Jeg forstår veldig godt at det er lett å bli paranoid av en sånn oppførsel, uavhengig av hva jeg vet om situasjonen. Må man, så må man, er kanskje et vurderende ordtak. Og hvis politiet for løst opp i dette, så er det jo for all del supert!

Håper det løser seg på et vis, Lucy!
Vis hele sitatet...
En kompis av meg hadde en gang problemer med en homofil amerikaner som faktisk gikk så langt som å komme til Norge etter semesteret de hadde hatt sammen på vestkysten et sted der borte. Bilen til foreldrene ble blant annet herpa, samtidig som det lå blodige servietter og liknende i postkassen av og til. Needless to say, restraining order hos politiet hjalp ikke. Altså det må vel ofte være en "på fersk gjerning" type sak før politiet kan gjøre noe ordentlig med saken har jeg inntrykk av.

Uansett, en sen kveld på et kjent utested på Grønland så dukket denne karen opp for ente gang og kompisen min blir helt hvit i ansiktet og er tydelig preget av situasjonen. Så gode kamerater vi er gjør vi dørvaktene oppmerksomme på dette, ingen grunn til å bruke vold. De kan selvfølgelig ikke gjøre noe og vi forlater stedet så diskré vi kan. Neste utested, samme greia. Plutselig er han der igjen og det blir amper stemning. Kort fortalt, sparket ned en trapp og kastet ut av stedet før han blir plukket opp av politiet.

Men det gav seg ikke, han hadde vært helt uberørt av hendelsen og virket heller mer ivrig. Personen har aldri brukt vold eller trusler, og har mest sannsynlig en alvorlig psykisk lidelse. En psykiater fortalte noe slik som at det finnes enkelte lidelser som ikke klarer å skille mellom ulike typer kroppskontakt. Altså at de kan anse selv vold som noe positivt. Kan godt være jeg surrer litt med faktaene her. Mennesker med psykiske lidelser kan fort reagere uventet ved ulik "stimuli". Vær forsiktig.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Lucy, kan du få noen til å legge en lapp i postkassa hans? Som du skriver, mens du later som det er noen andre? Type "Hvis du fortsetter å plage Lucy..."?
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Takker alle for gode råd og støtte! Settes stor pris på!
Kommer til å oppdatere tråden hvis det skulle skje noe av betydning.
Sitat av nudo Vis innlegg
Da ville jeg tatt de 5 minuttene på telefon, tatt tida, og avsluttet med nå har det gått 5 minutter jeg ser fram imot at du aldri tar kontakt igjen.
Vis hele sitatet...
Her arbeider du under premisset om at han
a) akter å holde sin del av avtalen, og
b) at det han virkelig ønsker faktisk er det samme som det han ber om.

Hvis noen stiller slike krav er ingen av antakelsene rimelige. Tvert imot er det der ganske standardoppsett for folk som ønsker å utøve makt mot andre; få deg til å si ja til noe uskyldig først og så kreve mer og mer. Jeg synes rådet ditt virker naivt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her arbeider du under premisset om at han
a) akter å holde sin del av avtalen, og
b) at det han virkelig ønsker faktisk er det samme som det han ber om.

Hvis noen stiller slike krav er ingen av antakelsene rimelige. Tvert imot er det der ganske standardoppsett for folk som ønsker å utøve makt mot andre; få deg til å si ja til noe uskyldig først og så kreve mer og mer. Jeg synes rådet ditt virker naivt.
Vis hele sitatet...
Jeg vurderte samme rådet, og i andre tilfeller tror jeg det ville hengt på greip.

Spesifikt, om dette var en i utgangspunktet en ikke altfor ubalansert person som hadde en lengre nedtur psykisk, så kunne en ordentlig, balansert og skikkelig konfrotasjon (med rolige venner til stede som sørget for at ingen trådde over noen som helst grenser) sørge for at alle håpløse 'om jeg bare fikk vist henne hvordan jeg egentlig er' eller 'om jeg bare fikk sagt akkurat dette' tanker ble effektivt slått ned. Å behandle noen som kanskje ikke akkurat har hatt sine stolteste 4 måneder bak seg med respekt kunne også hjulpet til å ha satt punktum. Altså, om desperasjon heller enn aggressivitet hadde vært den grunnleggende grunnen tror jeg det hadde vært ett god råd. Ikke dette tilfellet dog.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Politiet er desverre ikke den som anses til å være raskest ute i stalking/trakassering/trussel-situasjonen, alt med hensyn til bevis, ressurser osv.

I en situasjon som dette, hvis jeg var en kvinne og en løen mann stalket meg, så er jo politiet såklart verdt er forsøk, med mindre man går for plan B, og kall meg gjerne en krakk; skremme personen nok til at han holder seg unna.
Vis hele sitatet...
Skremme stalkere kan utløse en motsatt negativ effekt, person kan oppfatte at nu må noe gjøres fort! Kan gå stygt både for person eller offeret. Har sett noen dokumentarer om stalker livet, det er ikke pent for å si det sånn..

Alternativet om man har litt penger å bruke er privatdetektiver?
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
KaiN: Men hva skal jeg med en privatdetektiv, da?
Har alle bevis, altså.
Sist endret av Lucy In The Sky; 12. oktober 2015 kl. 00:36.
Hvis du har alt av bevis så ville jeg prøvd å anmeldt det, men med tanke på hvor udugelige politiet i norge er så blir det vel dessverre henlagt! men ville ha prøvd da
Hvordan er stalkeren din sine familiebånd? Tenker da på mor og far, evt søsken som kan legg fram ditt synspunkt. Mulig det får annen slagkraft når det kommer fra de og at de setter ned foten for det. Ikke veit jeg om det hjelper deg men ingen har nevnt det så jeg gjør det
Hva med å viderekoble alle innkommende samtaler på telefonen din til f.eks Politiet? Eller moren/vennene hans etc?
"Politiet har ikke ressurser"

Mistet all respekt for politiet må jeg si, her spaner de daglig etter sopp plukkere mens samtidig folk ved flere anledninger blir overfalt/voldtatt samtidig, bare noen kraftige steinkast unna...

Trapp opp bestemt på politikammeret med bevis og fortell hele situasjonen din å akkurat hva du mener om deres ressursbruk! Husk å nevn hva denne psykotiske mannen har utført på deg tidligere med tanke på vold og fortell du er oppriktig redd for denne personen...

For min del virker det kun som de tar de enkle å offerløse sakene kun for å mate oppklaringsprosenten sin!
De burde skamme seg!

Håpet de stopper meg meg en sen kveld når jeg går tur i området hvor mange plukker sopp her, slik at jeg kan si akkurat hva jeg mener om de!

Senest fredag kveld var jeg ute å tuslet mens de kom spanende med full flombelysning for å se om noen plukket sopp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Oppdatering: Det later til å virke som om det har sluttet nå. For alt jeg vet kan han jo fremdeles sitte der og runke til facebookbilder av meg. Men akkurat det driter jeg langt i så lenge han ikke glor inn vinduet mitt eller plager meg generelt. Om noen lurer på hvilke årsaker som gjorde at han sluttet; vel, flere venner og venninner så seg lei av oppførselen. Akkurat i dette tilfellet tror jeg det var like greit at noen andre ba han ligge unna enn meg. Når jeg gjorde det ble det jo bare mer spennende, tydeligvis.

Vel, hurra, folkens! /Løst
Bra at det løste seg. Hadde tenkt og gi tips iforhold til en situasjon jeg har vært i årevis men mulig at jeg burde bruke ditt tips med at andre burde si ifra. Virker som personen jeg har problemer med også synes det er spennende når det kommer en reaksjon fra meg uansett hva den skulle være. Jeg har litt kontroll ved at jeg ikke har gått til politiet men alt som blir sagt og gjort vil bli overlevert hvis det eskalerer.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg skjønner jo hva det er min stalker ønsket å oppnå. Han ville ha kontroll over meg, og ønsket å eie meg. I den grad at han prøvde alle mulige tiltak for å nå målet sitt. Dessverre for ham har jeg vært borti noe lignende (bare enda verre) før, og det kan jo umulig ha gitt tilfredsstillende resultater, for å si det sånn. Han har som sagt prøvd å fysisk hente meg når jeg har vært hos venner og lignende. Nektet å bli med ham alle gangene. Man blir faktisk jævlig lei sånt til slutt, og det går en viss grense.
Hvordan er vedkommende du har havnet borti? Hva er motivet? Hva er profilen, for å si det slik? Ta utgangspunkt i hva det er han/hun ønsker å oppnå ved å holde på slik. Hvis noen ønsker å snakke om dette temaet på PM er det bare å ta kontakt.
Den jeg har problemer med ticker de fleste boksene hvis man googler opp psykopat. Forsøker og få meg ut av hans nettverk når han merker at ingen av herske teknikkene han bruker biter på. Aldri vært noe fysisk vold men trusler og stalking på mitt nettverk som han ikke er en del av. Han fortsetter å angripe selv når jeg har holdt meg helt borte fra hans krets. Det er min stalkers profil.

Din stalker høres verre ut ved at han er fysisk voldelig men tror også da at det er lettere og bli kvitt problemet.
Synes alle som har vært igjennom et forhold som har gått i dass har møtt på en "psykopat" er jo tusenvis av tråder som "kjæresten var psykopat" eller lignende. Under et brudd forandrer mange veldig personlighet men de aller aller færreste er vel en "psykopat" som per dags dato ikke er noen diagnose, sikkert en haug med folk som under forholdsbrudd får en voldsom oppførsel siden det er mye følelser i sving
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Åh, som tråden din om at du er en "psykopat", mener du? Var det ikke noe om at du gravde opp dyrelik og sånt? Bare nysgjerrig.

Greit, skal forklare en gang til. Det har seg slik at vedkommende har holdt på slik siden første gang han så meg (noe som er rundt 4-5 år siden nå, og da sier det sitt). Han har fortalt om de syke fantasiene sine i ettertid. Jeg tok det dessverre ikke så alvorlig før det hadde gått for langt. Hva mer er det å si om det? Ingen skal måtte bli utsatt for slikt.
Sist endret av Lucy In The Sky; 20. november 2015 kl. 13:50.
Hehe, jeg var litt sprellsk i barndommen, ja. Men dette var aldri noe som var beslektet med noe psykopatisk, langt ifra.

Jeg mente egentlig å svare Kvartan27 som driver å googler rundt og konkluderer med at kjæreste/samboer har en slik diagnose, men for all del kan det stemme, synes bare det er et begrep som alle liker å bruke om x'en sin
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Er det virkelig din definisjon på sprelsk, altså? Jaja...

Folk kan like det akkurat så mye de bare vil. Men saken her er at ingen skal måtte gå rundt og ha det forferdelig fordi de vet at alt de sier/gjør blir overvåket på en eller annen måte. Du vet, å få noen slag i trynet bryr jeg meg ikke så mye om. Men å stalke meg i årevis, det tolererer jeg ikke.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Synes alle som har vært igjennom et forhold som har gått i dass har møtt på en "psykopat" er jo tusenvis av tråder som "kjæresten var psykopat" eller lignende. Under et brudd forandrer mange veldig personlighet men de aller aller færreste er vel en "psykopat" som per dags dato ikke er noen diagnose, sikkert en haug med folk som under forholdsbrudd får en voldsom oppførsel siden det er mye følelser i sving
Vis hele sitatet...
Det er anslått at 2-4% av menn i verden har dyssosial personlighetsforstyrrelse. I Norge anslår man at ca. 1% av befolkningen har denne tilstanden. Det er ikke så rent få, og det er dermed heller ikke spesielt rart at man finner rikelig med beskrivelser av nære relasjoner til disse menenskene på internett.

Men du har nok rett i at mange kan være litt for ivrige etter å spekulere i de retningene allikevel.
Sist endret av mentalmelt; 20. november 2015 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har fått med meg at man har gått noe bort ifra og kalle folk psykopat. Derfor ordla jeg meg som jeg gjorde uten at jeg kalte personen for psykopat.

Jeg personlig har hatt en person som har stor overbevisning kraft og et sykelig forhold til makt etter meg i årevis og han tikker de fleste boksene når man Googler psykopat.

Jeg har gått igjennom en del brudd og følelser etter et brudd og "psykopat" er to helt forskjellige ting hvis man har opplevd begge deler.