Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2362
reagerer man annerledes på narkotika når man har Autisme?
hvis jeg ville kunne jeg har brukt medisiner som inneholder mye Metamfetamin eller Amfetamin
Sist endret av isnitrolife; 1. mai 2015 kl. 17:24. Grunn: skrivefeil
Narkotika er et ganske vidt begrep og mennesker reagerer forskjellig på forskjellige stoffer.
Når det kommer til autisme og rus er det vel egentlig lite materiell som er tilgjengelig.
Det er jo også to sider ved rus, den ene er det rent kjemiske og hva som skjer i kroppen, den andre er hvordan man selv opplever det.
Når det kommer til kjemien og hvordan den påvirker biologien vår, skal jeg la være å si noe, da jeg kan for lite om det.
Når det kommer til hvordan man opplever rus, vil jeg tro, at det som med andre er helt individuelt og veldig avhengig av ens personlighet.
Jeg tror også, siden mange med autismediagnoser ofte har en litt annerledes oppfatning av verden vi lever i, at mange med autismediagnoser vil kunne oppleve rus annerledes.

Det finnes så langt jeg vet, ingen medisiner man kan ta for å "dempe" autismen.
Det jeg derimot har fått forståelsen av, er at mange med autismediagnoser også har tilleggs-diagnoser som for eksempel ADHD, da kan medisiner som inneholder Metylfenidat (som er et amfetamin-liknende stoff) forsøkes.

(Uttalelsen mine er bare synsing, men basert på at jeg har en tenåringssønn som har en autismediagnose, og i den forbindelse også har møtt en del barn og ungdom med autismediagnoser.)
Sist endret av Veggen; 2. mai 2015 kl. 03:34.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Mener du vanlig autisme eller autismespekterforstyrrelser? Førstnevnte har jeg ikke satt meg så veldig mye inn i, bortsett fra det grunnleggende. Har derimot mye erfaring med sistnevnte og bruk av rusmidler.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det finnes så langt jeg vet, ingen medisiner man kan ta for å "dempe" autismen.
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg ikke uttale meg om vanlig autisme, men når det kommer til autismespekterforstyrrelser, så kan jeg si av egen erfaring at sentralstimulerende midler demper de sosiale utfordringene og samtidig øker interessen for å være sammen med andre folk, høre på hva andre folk sier, prate om ting man vanligvis ikke viser interesse for, og viser empati i mye bedre grad. Men det bør gjøres med måte. Trykker man fart i flere dager, så blir man rimelig kokt, uansett hvilken diagnose man måtte ha.

Kilde: Egen erfaring.
Sist endret av Mexxy; 3. mai 2015 kl. 09:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det kommer til drogenes rent fysiske virkning på kroppen vil jeg tro det skal være helt likt som hos folk flest. Men folk flest uten autisme reagerer forskjellig på stoffene også. Alle mennesker har et helt unikt bilde av verden, med svært unike følelser til forskjellige lukter, farger, minner, og situasjoner. Når et menneske inntar et rusmiddel, vil gjerne dette rusmiddelet påvirke sansene våre, samt hvordan vi oppfatter situasjoner, lukter, farger, og andre mennesker. Rusmidlene forandrer da bare på hver enkelts allerede unike oppfattelse av virkeligheten. Antakeligvis vil en autentisk person da oppleve rusen forskjellig fra alle andre - men dette er noe som gjelder for alle, autist eller ikke. Det er også forskjell på autister, som det er forskjell på to friske mennesker.

Om det er et spesielt mønster på hvordan autister opplever diverse rusmidler i en nogenlunde lik boks vet jeg absolutt ingenting om, alt hva jeg har kommet med nå er kun brainstorming, og det kan godt være at det inntreffer et vakkert paradoks i innlegget mitt.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Nå kan jeg ikke uttale meg om vanlig autisme, men når det kommer til autismespekterforstyrrelser, så kan jeg si av egen erfaring at sentralstimulerende midler demper de sosiale utfordringene og samtidig øker interessen for å være sammen med andre folk, høre på hva andre folk sier, prate om ting man vanligvis ikke viser interesse for, og viser empati i mye bedre grad. Men det bør gjøres med måte. Trykker man fart i flere dager, så blir man rimelig kokt, uansett hvilken diagnose man måtte ha.

Kilde: Egen erfaring.
Vis hele sitatet...
Har akkurat samme erfaring, da terapautisk dose.