Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2942
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
For noen uker siden skulle skolen bli kvitt gamle datamaskiner og jeg sikret meg to gamle, komplette 486er med skjerm, tastatur osv for under hundrelappen!
Det var win95 på de, og nettverkskort osv, så jeg tenkte jeg skulle fikse no greier hjemme.
Men når jeg skulle ordne ip-adresser osv, måtte jeg jo selvsagt ha win95-disketter!!! Finnes dette no sted på nettet? Det er jo selvsagt ikke cd-rom i de, og ikke mulig å sette inn heller!

Noen som har no forslag om hva jeg skal gjøre med disse?
Hadde jeg hatt peil på linux, kunne jeg jo lagt inn det...
Hva for linux-disp. anbefales, og hva kan legges inn på diskett,
og hvor får jeg tak i dette?
rekylvinyl.no
Slackware kan være tingen for deg. Jeg bruker slackwarecurrent(7.1-7.3) på min 486, og det går rimelig fort unna Siden du har nettverkskort, kan du installerer det med først 2 bootdisketter, så kan du enkelt laste ned en nettverskdiskett slik at du kan få kommet deg på nettverket. Derretter kan du f.eks. sette opp en ftp på din opprinnelig pc, med slackwarecden, eller hvis du har rask internett koble deg rett til det gjennom netterverket, da laster den ned bare de pakke som du ønsker, du trenger da ikke skaffe, eller laste ned en hel cdrom.
Du har en mulighet til, som kan være litt enklere. Ta 486'enes harddisk, sett de inn i din pc og overfør slackwarecdrom-filene på de, merk: ETTER at du har bruk f.esk. partitionmagic og formattert de til linux-filsystem(ext2).

PartitionMagic finner du f.eks. på sunchildFTPen.
Slackware finner du på ftp.slackware.com
Slackware current (med ISOer!!!) finner du på den norske ftpen ftp.linuxno.org

lykke til

metrom
Vel, jeg har en 464(!) her med 16 mb ram og 66mhz, vil ha slack på den.
Men den har ikke nettverks kort, hva gjør jeg?
Gidder ikke å kjøpe...
Hvis du virkelig vil ha linux på 486'en finnes det følgende valg.

1. Få fatt i en cdrom. Hvis ikke hovedkortet støtter det(!), må du få tak i en kontroller, f.eks. et sånt gammelt lydkort fra Creative med cdrom utgang på og tilhørende cdrom... Jeg tror jeg har en slik liggende, men om Linux støtter den, har jeg ikke peiling på.

2. Mulighet for å få Internet på 486'en? Hent ned installasjonsdiskett med "net" til den distroen du vil installere, i dette tilfellet; slack, og kjør en net-install, slik at den henter ned filene fra Internet, istedenfor fra Cdrom/hd.

3. Nå vet jeg ikke hva du skal bruke linux-boxen til, men det finnes faktisk Linux-distroer som kommer på en diskett eller to.. gå på http://www.freshmeat.net og søk på "floppy linux" eller noe lignende. Disse Linux distroene fungerer f.eks. glimrende til et par oppgaver, men ikke mer. Så som webserver, mailserver, firewall osv...

Det er sikkert mange andre muligheter, men jeg kom bare på disse i farten.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Originally posted by metrom
PartitionMagic finner du f.eks. på sunchildFTPen.
Vis hele sitatet...
Hvor finner jeg sunchildFTPen..?
Originally posted by tore-
vil ha slack på den. Men den har ikke nettverks kort, hva gjør jeg?
Vis hele sitatet...
Hva du skal med slack på en box som er uten LAN-kort skjønner jeg ikke..? :P
Det jeg tenkte på var at hvis jeg kunne brukt serial port eller.no kunne slack pcen gått igjennom min....

Er ikke sikker på om jeg trenger en linux box, og da er et nett. kort unødvendig innkjøp...

Derfor kunne jeg testet det først....
rekylvinyl.no
seriellport kommunikasjon er meget primitiv, veldig få muligheter. tro ikke at du kan gjøre akkurat som i et lan, men bare at det går tregt. bra at du vil teste ut linux og slack. jeg begynte også med en 486
men det er da ikke store innkjøpet som skal til...
veldig mange selger brukte 3com509 ethkort, du får det for 50-100 kr. perfekt til dette bruket.
På diverse loppemarked får du 10mbit(?)'s ISA nettverkskort til 20 kroningen, du får også diverse gamle skjermkort og ellers det du skulle trenge til en 486.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
du får lett et billig nettverkskort på qxl...
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Hvor mye plass må jeg ha for å installere slackware?
Eller noen andre versjoner for den saks skyld...
ZipSlack tar 100mb eller.no, men du finner også linux os som tar 15 mb..
har en distro på en pcpluss cd som krever 3mb hd eller .no sånt.....small linux eller .no trur jeg den het...vist noen er intisert kan jeg sjekke det opp....
Floppy versjonen er den samme som CD-ROM versjonen av WIN95, så du brude fint mekke å få den over via disketter (10-15stk?) hvis du bare "dropper" alt pisset på CDen, slik som AVI filer m.m.
Eller du kan laste over filene du trenger ( *.CAB via nullmodem kabel )

Free6
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trådstarter
Originally posted by n|dar0z
har en distro på en pcpluss cd som krever 3mb hd eller .no sånt.....small linux eller .no trur jeg den het...vist noen er intisert kan jeg sjekke det opp....
Vis hele sitatet...
Det hadde vært fint!
Hakke så mye diskplass på de gamle 486ene nemligen..
Monkey linux er også et sånt mini-linux-alternativ.. Søk på www.google.com så finner du det meste..