Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4448
Dette kommer til å bli en litt dypere tråd der jeg håper å få litt diskusjon rundt det å våge å putte seg selv mere ut i denne verden, og muligens komme frem til noen konkrete tilltak om hvordan en kan øke selvtilliten og øke sannsynligheten for å skape gode og meningsfulle relasjoner.

Jeg har i det siste brukt en del tid på å finne ut av hvordan jeg best mulig kan være meg selv, eller rettere sagt finne ut av hvordan jeg oftere kan komme i den sonen der jeg er ærlig, står opp for meg selv og mine meninger uten å "gjemme" meg bak andre, når jeg kommer i prat med nye mennesker.

Dette høres muligens litt vakt og abstrakt ut, men la meg fortelle litt mere... Jeg voks opp på landet med en heller liten omgangskrets, et par ok kompiser som etterhvert sklei ut i forskjellige retninger på grunn av forskjellig utdannigsløp samt forskjellige interesser. Etter ferdig videregående hadde jeg et par år i forsvaret og etter endt tjeneste gikk jeg for videre studier og holder nå på med en ingeniørgrad i utlandet. Jeg vil ikke akkurat si at jeg sliter med å komme i kontakt med nye mennesker, men heller at jeg føler en trang til å på en eller annen måte forme dypere og mere meningsfulle vennskap. Jeg har begynnt å tenke på om dette er noe jeg har gått glipp av tidligere i livet..

Er det noen som har en app, forum eller ide for å møte likesinnede som ønsker en dypere "connection" ?
Vel, jeg er som deg, ønsker dype meningsfulle vennskap. Den som ønsker det får det gjerne. Ikke vær redd for å snakk om litt mindre overfladiske ting, dersom noen andre ikke liker det er det trolig ikke en person du vil forme et meningsfullt vennskap med. Vær interressert i andre mennesker, lær deg å kjenne dem. Viktigst av alt er jo bare å være en grei fyr som virker avslappet og ikke er redd for å snakke med folk. Det er faktisk ikke så vanskelig, fake it til you make it. Lykke til.
tror det gjelder og oppsøke riktig setting, i en stressende hverdag hvor alle er opptatt er det vanskelig og slippe folk gjennom den overfladiske barrieren. folk har bare forventninger til segselv, krav av samfunnet og skal trave igjennom og få ting gjort. merker ofte at jeg liksom ikke helt "kjenner" alle jeg kjenner. men de jeg kjenner best er de jeg har vært med på feks hytteturer, festivaler osv.

Tror det er derfor barndoms venner er noe helt spessielt, når man var liten fantes det jo ingen travel værdag. Man var tvunget til å bruke fantasien.

om du møter en ny person og prøver å få noe dypere uten grunnlag så blir du kanskje sett på som en weirdo. men prøv å inviter ett denne personen itillegg til noen nære venner på overnatting ute i sommer.

en ting till jeg hater er når folk sitter på den jævla telefonen. å hærregud...
Skulle til å svare mye det samme som magnet, setting er kjempeviktig! I jobb- og skolesammenheng er det vanskelig å komme forbi den upersonlige småpraten. Jeg synes også det er helt intenst kjedelig å snakke om overfladiske ting. I lunsjen på jobb er stort sett politikk og samfunn det eneste interessante som går an å få samtalen inn på. Det er artig nok, men man blir ikke kjent. Det blir aldri noe personlig (utover overfladisk privat dagligliv, hjem, unger osv) eller noe filosofisk.

Magnet sitt tips om hyttetur eller telttur var det jeg hadde tenkt å foreslå. Ikke så veldig mange folk, stuck sammen over tid, naturen og følelsen av å være langt borte fra den daglige verden, kanskje et bål - det er en setting som får samtalen over på dypere ting.

Det går an å bare gå på tur også, gjerne om kvelden. Med folk man ikke kjenner så godt, så er det litt mindre intenst enn å se hverandre inn i øynene over kafebordet.

For å komme til det punktet at det er aktuelt å finne på noe, er det viktig å vise noen "drypp" av deg selv i dagliglivet også. Og se etter slike tegn hos andre. De som er interessert i noe dypere må jo finne hverandre i alt hverdagsmaset. Svar litt spontant, ikke vær redd for å bruke humor, kutt der du kan på frasene. Du studerer utenlands i en fremmed by så om noen synes du framstår som litt rar er ikke så stor risiko. Mange liker raringer.
Sist endret av entropi; 2. juli 2016 kl. 23:59.
Først vil jeg si at du er en en perfect setting for å finne deg selv om være den du ønsker å være. Du kjenner ingen der, du har ingen historie, ingen kjenner deg og ingen vet om din families bakgrunn, etc. Når du treffer nye mennesker så vil de danne seg et bilde av hvem du er på bakgrunn av den personen de møter, altså hvordan du opptrer og er. De vil ikke dømme deg for at din far er voldelig i fylla eller at moren din vanker i rusmiljø. På små plasser så kan slike ting bli et stigma som følger personer og gjør det vanskelig å være seg selv - for folk har alt et bilde av hvem man er og hvor man kommer fra. Var du en "ramp" eller festløve så blir det fort en utfordring å skaffe ny omgangskrets i små miljøer.

Du føler mer for dypere vennskap enn overfladiske face venner, og det er det mange som gjør. Men hvordan treffer man slike? Som andre har sagt, vær deg selv. Snakk om ting du liker, snakk og engasjer deg i den andre/de andre personene og deres liv. Unngå PK small talk. Om folk synes du er rar, fcuk them. Du er på en ny plass med en ny start. Who cares om noen synes du er rar? Etterhvert vil du jo merke om det blir en dypere kontakt.

Når det er sagt er det ofte fint å ha begge deler, både nære venner og mer perifere venner. De perifere vennene er utmerket venner for en tur på byen, en nyttårsfest eller å stikke på konserter etc. Det jeg forsøker å få frem er at ofte så merker man at nære venner i voksen alder ikke er like enkelt som da man var ung. Og for å unngå å "slite ut" sine nære venner med å være for mye på, så er det greit å veksle litt. Og en må heller ikke glemme at det å kunne small talk er en sosial merverdi. Det er noe du vil ha bruk for mange sammenhenger resten av livet. I jobb såvel som privat. Så øv på begge deler.
Sist endret av frtoretang; 3. juli 2016 kl. 20:49.
Sitat av Reven9000 Vis innlegg

Er det noen som har en app, forum eller ide for å møte likesinnede som ønsker en dypere "connection" ?
Vis hele sitatet...
Et forum jeg henger en del på er "Personality Cafe". Et veldig fint sted. Nettstedet er bygd opp på hele MBTI systemet, altså psykoanalyse. På forumet er det flere subforumer av spesifikke personlighetstyper. Jeg har fått 2 veldig gode venner der. Og en av de er fra Norge.

Her kan man finne folk som faktisk er interessert i å prate om dypere emner, følelser og ideer.

Du er vel som meg, INFP eller noe i den duren, værfall INFx. Sjekk det ut
Sitat av entropi Vis innlegg

Magnet sitt tips om hyttetur eller telttur var det jeg hadde tenkt å foreslå. Ikke så veldig mange folk, stuck sammen over tid, naturen og følelsen av å være langt borte fra den daglige verden, kanskje et bål - det er en setting som får samtalen over på dypere ting.
Vis hele sitatet...
Brokeback Mountain
Sitat av berlinZ Vis innlegg
Brokeback Mountain
Vis hele sitatet...
En forespørsel om hytte/telt tur til personer en ennå ikke kjenner skikkelig kan bli virkelig kleint. For begge parter. Og kan fort føre til at folk blir litt skremt av at ts er sååå påå.

Ville heller tatt det litt pent og rolig i starten og også etterhvert når det føles naturlig foreslått turer etc.

Vet av egen erfaring at jeg kan få litt "piggene ut" om noen jeg nylig er blitt kjent med er "for på". Kan ikke helt forklare men kanskje det har noe med at de fremstår needy og masete?

De færreste ønsker jo å ha et "klistremerke" sittende å vente på trappa når en kommer fra jobb. Balansen kan være vanskelig, og tror at det er endel av å bli voksen. Vi har alle så mye som fyller hverdagen og faste gjøremål vi må prioritere at når noen virker "for på" så er det fort å tenke at det blir et helsikes mas.
Sitat av berlinZ Vis innlegg
Brokeback Mountain
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke invitere bare en person, da. Den naturlige måten å utvide en vennekrets på er vel å henge med noen man kjenner, og kanskje noen som de kjenner igjen som du ikke kjenner så godt, invitere med en du nylig har blitt kjent med hvis der er naturlig, etc. Poenget er at man kanskje kan finne på andre ting enn å gå på byen, der det sjelden blir rom for lengre samtaler.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
En forespørsel om hytte/telt tur til personer en ennå ikke kjenner skikkelig kan bli virkelig kleint. For begge parter. Og kan fort føre til at folk blir litt skremt av at ts er sååå påå.

Ville heller tatt det litt pent og rolig i starten og også etterhvert når det føles naturlig foreslått turer etc.
Vis hele sitatet...
Selvsagt tar man det gradvis. Forslaget handlet mer om hva kan finne på enn hvor raskt man gjør det. Jeg synes i alle fall man bonder mer med en vennegjeng på tur enn på byen.

Jeg ville ikke gått bort til en jeg bare var på hils med og spurt om han/hun ville bli med og sove i enmannsteltet mitt.
Sist endret av entropi; 4. juli 2016 kl. 00:13.
Svaret kommer jo veldig an på hvem som spør/inviterer inn i et lite telt
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Svaret er at du aldri blir å finne det du leter etter.

Men meningsfulle vennskap? Det nærmeste jeg kommer det er på fylla. Men så vil jeg ikke ha noen spesielt nære forhold heller så jeg unnviker det så mye som mulig. Jeg elsker folk altså og er en svært sosial fyr, men jeg hater folk flest og har blitt såpass vant med det at jeg ikke lengre trenger menneskelig kontakt for å føle meg bra. Jeg trives i mitt eget selskap, liker jeg å si!
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Svaret er at du aldri blir å finne det du leter etter.

Men meningsfulle vennskap? Det nærmeste jeg kommer det er på fylla. Men så vil jeg ikke ha noen spesielt nære forhold heller så jeg unnviker det så mye som mulig. Jeg elsker folk altså og er en svært sosial fyr, men jeg hater folk flest og har blitt såpass vant med det at jeg ikke lengre trenger menneskelig kontakt for å føle meg bra. Jeg trives i mitt eget selskap, liker jeg å si!
Vis hele sitatet...
Det var da veldig negativt. Meningsfulle vennskap er et litt tullete begrep synes jeg. De fleste venner har en form for verdi for deg. Det er jo en grunn til at man velger å bruke tid, energi og innsats for å opprettholde vennskaper eller skape nye. Selv om årsaken oppleves egoistisk.

Kanskje de vennene du har nå ikke er interessert i samme type forhold som deg, eller har andre måter å uttrykke følelsene man gjerne trakter etter i venner. Mitt råd er å prøve og finne et nytt miljø hvor egenskapene du er interessert i er standarden. Det er veldig store variasjoner innen miljøer, og like barn leker ofte best. Finn klikket som passer deg, så går mye av seg selv. Arenaer hvor det er mulig å dyrke en form for felles interesse synes jeg er best. Da har man alltid noe å falle tilbake på.
Syns det er trist Freak.no ikke har ett kontakt forum.. Jeg har også lyst å finne nye bekjentskaper, men når jeg har prøvd så får jeg trådene slettet. Oppholder meg i Polen og har lyst å finne norske venner her, det finnes nok men om dem bor i polen eller hvor enn det måtte være så ville jeg satt pris på bare å kunne prate med noen... om dem har samme interesser er jo noe en bare må møtes å finne utav. Prøver en ikke så finner en iallefall ingen
Forstår jeg deg slik at du ikke ønsker en kjæreste, men en venn av samme kjønn som snakker mye om følelser?
tordenkatt du får forsøke å sende PM til crewet, kanskje de fikser et nytt underforum.
Eller kanskje du skulle forsøke en ny tråd med avstemning, der freakere kan stemme for eller imot?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
tordenkatt du får forsøke å sende PM til crewet, kanskje de fikser et nytt underforum.
Eller kanskje du skulle forsøke en ny tråd med avstemning, der freakere kan stemme for eller imot?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg skrev akkuratt dette i tråden jeg hadde tidligere idag om at dette kanskje kunne vært en ide, men din ide om avstemning liker jeg så da prøver vi på det med ett håp om at tråden ikke slettes. Flott frtoretang!
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg elsker folk altså og er en svært sosial fyr, men jeg hater folk flest og har blitt såpass vant med det at jeg ikke lengre trenger menneskelig kontakt for å føle meg bra. Jeg trives i mitt eget selskap, liker jeg å si!
Vis hele sitatet...
Nøyaktig her kan jeg relatere så ekstremt. Folk flest er en pest jeg ikke liker men likevel oppsøker for å få stimulering og underholdning samt noen artige opplevelser. Dette har gjort at jeg holder 90% av alle jeg kjenner på det mest overfladiske og kunne ikke brydd meg 2 shits om vi ikke lenger skulle henge. Men jeg har en håndfull mennesker jeg slipper igjennom og inn i mitt indre liv. Det er dog denne lille håndfullen av mennesker jeg anser som meningsfulle vennskap. Mennesker som kjenner dine styrker, dine svakheter mennesker du kan tenke høyt med, og som kan tenke høyt med deg. Folk man er med og føler seg alene og i godt selskap samtidig. Det er dette en må oppsøke. Av egen erfaring så skjer det av cherry-picking ut av denne majoriteten av overfladiske bekjentskaper der jeg møter noen eller begynner å snakke mer interressant med en jeg allerede kjenner. Noen vennskap strekker seg til lvl 9000 og andre fra 0-der.

Jeg synes det egentlig fungerer helt fint. Jeg har grunnmuren med mennesker jeg fungerer med, mennesker rundt er jeg langt ifra avhengig av men fremdeles mennesker jeg er med, får nye bekjentskaper og møter interressante mennesker jeg liker eller delvis liker.

Jeg tror nok ''meningsfulle vennskap'' er noe av det mer individuelle en kan forsøke å definere fast.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Det var da veldig negativt. Meningsfulle vennskap er et litt tullete begrep synes jeg. De fleste venner har en form for verdi for deg. Det er jo en grunn til at man velger å bruke tid, energi og innsats for å opprettholde vennskaper eller skape nye. Selv om årsaken oppleves egoistisk.
Vis hele sitatet...
Mine mest meningsfulle vennskap er med folk som innser at vennskap ikke er meningsfulle. Kall meg gjerne negativ, men jeg er ærlig. De beste vennskapsforholdene mine er som regel basert på at vi misliker det samme, aka det meste av alt.

Sitat av Nether Vis innlegg
Kanskje de vennene du har nå ikke er interessert i samme type forhold som deg, eller har andre måter å uttrykke følelsene man gjerne trakter etter i venner. Mitt råd er å prøve og finne et nytt miljø hvor egenskapene du er interessert i er standarden. Det er veldig store variasjoner innen miljøer, og like barn leker ofte best. Finn klikket som passer deg, så går mye av seg selv. Arenaer hvor det er mulig å dyrke en form for felles interesse synes jeg er best. Da har man alltid noe å falle tilbake på.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at jeg digger vennene mine, og ville ikke byttet de ut for noen. Jeg connecter kanskje ikke med de fleste av de, men de er enda helvetes gode folk som jeg digger.

Å "finne et nytt miljø" vil for meg være svært teit. Jeg hater som sagt det meste, og med en gang noe er populært eller mye likt så misliker jeg det som regel av prinsippsak. Om jeg skal finne et miljø av borderline-ADHD-tullinger som går rundt og hater alt så blir jeg å få til å ende Norge på 2 dager.

Jeg forstår poenget ditt og det kunne kanskje hjulpet mange, men ikke for meg.

Sitat av Relevant Vis innlegg
SNIP
Vis hele sitatet...
Kult å høre at du relaterer! Alle dine opplevelser kjenner jeg meg igjen i også, og det fungerer ganske greit. Det eneste negative er at jeg (og du?) til tider kan bli oppfattet som svært kald og følelsesløs. Hvis jeg har en kjæreste som jeg er helvetes glad i og det blir slutt så merker jeg det gjerne ikke før det har gått 2-3 år.

Det virker som at folk flest blir ensomme og oppsøker kontakt med andre, og ja å være sosial digger jeg. Men hvis jeg ender opp i en situasjon der jeg må sitte helt alene i 12 måneden så hadde ikke det brydd meg spesielt. Hvis jeg aldri får møte en person igjen så bryr ikke det meg spesielt heller, men jeg er ikke en sosiopat, hvis en jeg er glad i dør så bryr jeg meg.
Sist endret av Dongerino; 5. juli 2016 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Mine mest meningsfulle vennskap er med folk som innser at vennskap ikke er meningsfulle. Kall meg gjerne negativ, men jeg er ærlig. De beste vennskapsforholdene mine er som regel basert på at vi misliker det samme, aka det meste av alt.
.....
Vis hele sitatet...
Men da har du jo funnet kretsen som passer deg. Hvordan man ser på vennskap og hva man trenger fra dem er individuelt, og det høres ut som du er veldig fornøyd med ordningen dere har nå selv om den kanskje ikke er av det klassiske slaget
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Men da har du jo funnet kretsen som passer deg. Hvordan man ser på vennskap og hva man trenger fra dem er individuelt, og det høres ut som du er veldig fornøyd med ordningen dere har nå selv om den kanskje ikke er av det klassiske slaget
Vis hele sitatet...
Om det fungerer eller ikke er vel ganske irrelevant her, da poenget mitt var at jeg ikke føler behov for kontakt eller nærhet til andre og at det går greit, men at jeg samtidig liker sosial kontakt med ikke er avhengig av det.