Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 11808
Først og fremst vil jeg bare si at jeg sjeldent bruker rusmidler, Ettersom jeg virkelig ikke føler noe behov for det.
Jeg startet først med amfetamin faktisk, også ble det til hasj, xtc, kokain osv.

Jeg har prøvd mye, men har egentlig aldri vært avhengig av noe av det vil jeg si.
Jeg røyka weed hverdag med mine venner som var 4-5 år eldre enn meg (Kan ikke kalle det gode venner egentlig) og det ble liksom til en "sosial" ting vi gjorde.
Etterhvert fikk jeg bare en tanke som sa meg at å være fjern og sløv hele tiden, ikke var meg mer.

Så, jeg stoppet fra den dagen tanken slo meg inn og røyke hasj og weed. (Når jeg sier stoppet, mener jeg ikke at jeg har slutta og røyke for alltid, men jeg gjør det såpass sjeldent at det ikke gjør noe, det pleier gå ca 6-7 mnd mellom hver joint, og røyker kanskje 1gr da.

det samme med alle andre drugs, Jeg gjør det såpass sjeldent at jeg ikke klarer å bli avhengig av noe, Selvfølgelig kan jeg det, men jeg tror mye med avhengighet har med psyke og viljestyrke å gjøre. (Kokain spesielt har jeg bare så lyst på når grammern er tatt, men ettersom det er dyre priser funker det å ikke bli avhengig av det hvertfall.) Hvis jeg først bestemmer meg f.eks for å ta 2 gram fordelt på en helg (med kokain) så blir det sånn, Sier jeg at jeg setter nål bare en gang, så blir det sånn. skal jeg røyke heroin, og har bestemt meg for det, blir det sånn. Selvfølgelig tenker jeg lenge før jeg begir meg ut på nye eventyr, Kanskje ikke godt nok?

Vel, over til sprøyten :


på fredag møtte jeg dama, hun hadde cash, og jeg hadde cash, hun hadde lyst til å ta speed og jeg bryr meg egentlig ikke. Etter å ha tenkt litt over det, sa jeg til henne greit til at hun kunne ta det

(Ettersom hun spør meg om min mening rundt om hun skal ta det eller ikke, hun visste ikke om jeg skulle og hu er sånn at når jeg f.eks tar speed blir hun med uansett, mens derimot når hun tar speed tar ikke altid jeg det),

Jeg hadde by that point ingen planer om å ta speed, ettersom jeg vet at nedturene ofte kan være jævlige.
Vel, vi tok toget mot lillestrøm og møtte X og Y som er gode venner av dama.
fikk speeden fra dem og satte oss på toget, vi begynte å snakke om hvor bra den er og hvor ren osv.

Da vi kom til oslo stakk jeg og hentet sprøyter ved sprøyterommet (Mens hun gikk på burgerking for å få i seg noe mat).
Jeg hadde aldri hentet selv der (Og fordi jeg ikke bruker nåler), for dama pleide selv og hente når hun trengte det. De spurte meg sykt mange spørsmål, Hvor er du fra i oslo? Hvor gammel er du? Hva skyter du? har du kontakt med uteseksjonen? (Mest sannsynlig fordi jeg er ung?) - 18 år.

Vi kom oss hjem etter å ha vært i byen, Hu satt seg ned med engang og fiksa seg sitt skudd (Hun hadde da ikke satt skudd på 9 mnd ). Vel, Jeg var utrolig trøtt egentlig, så bestemte meg for å ta en liner, og sa til henne at dette er siste gang jeg tar amfetamin innenfor dette året, eller liksom bare denne helgen her. Amfen var sykt bra, den kicka med engang. rundt 2 på natta fylte jeg på med en liner til, og den kicka.
kl 10 var all speeden borte, og dama begynte å få nedtur, hun skulle ha mer. Vi hadde null cash osv, men når man er hekta på noe klarer man alltid skaffe penger, Det får hun hvertfall til. Uansett, Jeg ringte en god kompis av meg, og fikk ordna med penger nok til et gram. Vi ringte så Y og X igjen, og dro til dem for hente det.
På toget tilbake igjen kom jeg på tanken, "Jeg har lyst til å prøve nåla". Og dama sa med engang, Vel om du skal prøve nåla, blir dette første gang og siste gang i ditt liv, og jeg så henne inn i øynene og svarte "Ja okey" (Når jeg sier noe blir det sånn) (Altså, bare denne helgen her var sprøyte tillat)

Vi kom hjem, Jeg tok opp sprøytepakken, satte meg ned ved bordet i stua. Tok ut en pumpe, kanyl (Den hetta) og sånn desinfeksjon du renser huden med før du setter skudd. Jeg vet jo hvordan man setter skudd ettersom dama har gjort det foran meg, og p.g.a Min tidligere ex stefar var narkoman. Jeg helte amfen i et glass med lunkent vann, dro opp med sprøyta, og gjorde klar en åre.

Fuck, Jeg bomma! Sa jeg idet jeg trykka inn amfen, Jeg visste faen ikke åssen det skulle kjennes, Dama hadde tilbyd seg å gjøre det, men dum som et brød, ville jeg absolutt gjøre det selv. Huden hovna opp litt, og det svei ganske mye. Vel, etter dette lot jeg dama sette nåla, og det gjorde hun.

Kicket kom med engang, og det var sykt deilig. Nå skjønner jeg hvorfor så mange vil fortsette med nåla, og hvor fantastisk det faktisk er.
Alikevel, så skjønner jeg hvor avhengighetskapende det er, og hvor mye det kan ødelegge enn om ikke du har vilje som en .... I dont know.
Uansett, i løpet av helgen fram til søndag ettermiddag satt jeg skudd 5 ganger, det var godt hver eneste gang.
Men selvfølgelig, Jeg holder hva jeg lover og etter denne helgen skulle jeg aldri gjøre det mer. Og ikke kommer jeg til å gjøre det heller, hverken tenker jeg på å ta nåla igjen, eller pepper på en veldig lang stund.

Mange sier at etter nåla så vender du ikke tilbake til snortinga.
Kan godt stemme det, men for meg gjelder ikke den regelen, jeg foretrekker faktisk å snorte amfetamin.


Fuck, Jeg bomma! Sa jeg idet jeg trykka inn amfen, Jeg visste faen ikke åssen det skulle kjennes, Dama hadde tilbyd seg å gjøre det, men dum som et brød, ville jeg absolutt gjøre det selv. Huden hovna opp litt, og det svei ganske mye. Vel, etter dette lot jeg dama sette nåla, og det gjorde hun.
Vis hele sitatet...
Kan dette være farlig, hvilke symptomer skal jeg se etter når det gjelder infeksjoner osv, gjør det vondt dagen etter?

Btw, Jeg syns dette kan være en liten advarsel til alle der ute som ønsker å teste sprøyta - Uansett hvor mye du har lyst er det ikke verdt det, Jeg kjenner minst 20 personer som setter skudd, og det har de gjort hverdag siden de satte den første, med små pauser noenganger.
Jeg er ikke noe bevis på at du burde gjøre det, siden jeg klarer meg fint nå, uten noen nål eller speed. Men jeg skal love deg, jeg kan nesten forestille meg at denne rusen vinner over deg i 19 av 20 tilfeller, Jeg var den 1'e som ikke ble avhengig, og som aldri kommer til å bli.


Jeg vet ikke om denne tråden betyr noe i det hele tatt, men følte for å få skrevet det ned her, og dele det med dere, I tilleg til spørsmålene mine.

- Kingpill
Sist endret av Saint123; 11. mai 2009 kl. 11:09. Grunn: Advarsel
Du får ihvertfall understreket din enorme selvkontroll... Skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette liksom.
I <3 DMT
Trådstarter
Vel, Jeg føler at hver tråd angående sprøyter altid kommer til en negativ konklusjon og gir deg svaret - du kommer til å bli avhengig og narkoman.
Sitat av KingPill Vis innlegg
Vel, Jeg føler at hver tråd angående sprøyter altid kommer til en negativ konklusjon og gir deg svaret - du kommer til å bli avhengig og narkoman.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke så rart - basert på statistikken?

Mulig du føler at du har kontroll akkurat nå, og at du ikke kommer til å gjøre det igjen.

Men fakta er at du har injisert et stoff som du ikke kjenner opphavet til og som ikke er foreskrevet av en lege - da er du rimelig desperat etter en rus, spør du meg. Dersom viljestyrken din hadde vært noe å skryte av, så hadde du vel ikke rørt slike stoffer i utgangspunktet? Hva stopper deg fra å prøve igjen? Hva stopper deg fra å prøve andre stoffer?

Du har jo åpenbart kontakt med et narkotikamiljø, og bruker selv stoff sporadisk (foreløpig).

Det er bare én vei dette kan ta med mindre du slutter helt. Nedover.

Jeg har hatt mye kontakt med narkomane i forbindelse med jobben. Alle forteller samme historie...
Du sier du har selvkontroll. Om det var denne helgen du sist gjorde det, så har vel ikke suget kommet tilbake enda.
Har alderi prøvd sprøyte selv, driver heller ikke med rusmidler. Prøvde sist anf for 1 år siden. Og etter et år, er fortsatt litt sug der enda, når jeg er på fest. Etter en sprøyte, tror jeg det kan være helt forferdelig til sug?

Uansett, da jeg var mellom 16 og 18 år, hadde jeg mange naive venner som testet anfetamin og andre rusmidler.
Di er alle nå sprøytenarkomane og er rundt 25 år idag. Etter di fylte 18, har di tilbringt halle livet i fengsel og resten av tiden til å "Stresse"

En av kompisene mine er så dritt lei suget at han har begått selmord, men voknet på sykehuset "Uheldigvis etter hans egen mening" Fordi livet som narkoman er ikke livet verd sier han.

Har en annen kompis som er verd og nevne. Han er på avrusning nå og sa til meg før han dro dit. At han angret bittert.

Så du da, slutt med det før det er forsent.
Jeg må faktisk si jeg vrei meg litt i smerte når jeg leste dette.. sprøyteskrekken slo inn tenker jeg. Sterkt!
Sitat av capidog Vis innlegg
Dersom viljestyrken din hadde vært noe å skryte av, så hadde du vel ikke rørt slike stoffer i utgangspunktet? Hva stopper deg fra å prøve igjen? Hva stopper deg fra å prøve andre stoffer?
Vis hele sitatet...
Vel, man kan vel ikke automatisk si at en person har dårlig viljestyrke selv om han har prøvd rusmidler?
Sitat av obskøn Vis innlegg
Vel, man kan vel ikke automatisk si at en person har dårlig viljestyrke selv om han har prøvd rusmidler?
Vis hele sitatet...
Har du noen gang snakket med en som "eksprimenterer" med dop på den måten, som IKKE, har full kontroll og god selvbeherskelse?
I dette tilfellet er det jo tydelig at vedkommende er litt forbi "bare-prøve-en-gang" stadiet.

I frykt for å virke generaliserende eller dømmende skal jeg ikke begi meg ut på noe lang diskusjon her. Men jeg tenker mitt når jeg leser åpningsinnlegget i denne tråden...
Sist endret av Solbrille; 11. mai 2009 kl. 14:30.
Sitat av Solbrille Vis innlegg
Har du noen gang snakket med en som "eksprimenterer" med dop på den måten, som IKKE, har full kontroll og god selvbeherskelse?
I dette tilfellet er det jo tydelig at vedkommende er litt forbi "bare-prøve-en-gang" stadiet.

I frykt for å virke generaliserende eller dømmende skal jeg ikke begi meg ut på noe lang diskusjon her. Men jeg tenker mitt når jeg leser åpningsinnlegget i denne tråden...
Vis hele sitatet...
Nei, kan ikke si at jeg har snakket med noen som eksperimenterer med dop på den måten, men det er heller ikke det jeg prøver å si. Jeg mener det blir feil å si at en person son har prøvd rusmidler automatisk har dårlig viljestyrke, for det trenger over hodet ikke å være tilfellet. Hos mange er det sikkert det, men du skal ikke dra alle under en kam.
Sitat av capidog Vis innlegg
Du har jo åpenbart kontakt med et narkotikamiljø, og bruker selv stoff sporadisk (foreløpig).
Det er bare én vei dette kan ta med mindre du slutter helt. Nedover.
Vis hele sitatet...
Dette er en tåpelig påstand. Jeg har selv brukt ulovlige rusmidler ved enkelte anledninger og kjenner mange som bruker det oftere enn meg selv. Man kan trygt si at jeg har "kontakt med et narkotikamiljø". Jeg synes konklusjonen din om at man er nødt til å aldri bruke et narkotisk stoff igjen for å ikke gå "nedover" som du sier, er trukket på et dårlig grunnlag. Det er godt mulig du har rett i dette tilfellet, trådstarter virker i mine øyne som en relativt typisk ung, uansvarlig rus(mis)bruker og potensiell søpple-jukie (unskyld uttrykket), men det er ingen absolutt regel, uten unntak, at slike som ham (og meg) vil ende opp som gatenarkomane.

Og for ordens skyld folkens, det heter aMfetamin/aMf ikke aNfetamin/aNf.
Sist endret av felix_poker; 11. mai 2009 kl. 15:02.
Sitat av KingPill Vis innlegg
Vel, Jeg føler at hver tråd angående sprøyter altid kommer til en negativ konklusjon og gir deg svaret - du kommer til å bli avhengig og narkoman.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at du kommer til å bli narkoman nei. Men jeg gjør meg et intrykk av deg gjennom det du skriver. Du bestemte deg for å prøve sprøyten mens du satt på toget! For real dude...

Det virker på meg som om du beveger deg i litt farligere terreng en du kanskje selv er i stand til å se selv. No blame, men om noen å vil du gjerne forstå hva jeg mener...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
...Jeg synes konklusjonen din om at man er nødt til å aldri bruke et narkotisk stoff igjen for å ikke gå "nedover" som du sier, er trukket på et dårlig grunnlag.
...
Vis hele sitatet...
Det får du selvfølgelig lov til å synes. Min slutning er basert på alle de stakkars narkomane jeg har snakket med opp gjennom årene. Ingen ville dit. Og de fleste startet akkurat på denne måten som trådstarter beskriver. De hadde full kontroll, osv.

Poenget er at vår venn her har tatt et vesentlig skritt dypere ned i avgrunnen ved å begynne å ta stoffet intravenøst. Dette er først og fremst en mental innstilling. Når denne barrieren er brutt, skal det så lite til å forsøke igjen, og eventuelt åpne seg for andre stoffer (H).

Det jeg skrev med "kontakt med et narkotikamiljø", var vel mest myntet på hans kvinnelige bedre halvdel. Hun var angivelig kjent med sprøyter fra før, og er kanskje et hakk lenger på skalaen. Hennes reaksjon på at han ønsket å skyte er også ganske beskrivende.

Uansett. Hvis du spør tilfeldige mennesker på gata hva man kaller en person som bruker narkotika, og inntar stoffet intravenøst, så tror jeg de fleste vil svare sprøytenarkoman eller junkie. Det er ingen som spør "hvor ofte?" før de svarer.
Dette er ikke ment som kritikk til trådstarter, men mer hva jeg tror og mener ut i fra innlegget:

Jeg driver selv ikke med rusmidler, jeg røyker ikke, og drikker ikke. Dette gjør jo sitt til at jeg kanskje ikke har
beste grunnlag for å uttale meg, men jeg gjør det likevel.
Slik du skriver, virker det mer som om du prøver å overbevise deg selv om at du har full kontroll, og når man
må overbevise seg selv, da er det på tide å si stopp. Det er du har sjansen til å legge sakene på hylla. Senere kan det være for sent. Går det feil vei, kommer du til å angre vannvittig mye, slik som det er nevnt tidligere i tråden. Mitt råd til deg er dropp alt som heter narkotika, før det går feil vei. Det er ikke verd å risikere livet/ødelegge livet sitt for.

Har for øvrig ingen kunnskap om hva stoffet kan gjøre under huden.

Lykke til i livet!
Til Obskøn;

Les det jeg skriver da mann... Vet du va det vil si å generalisere?
For noen år tilbake var jeg svært ung og naiv, og var villig til å prøve det meste. Jeg fikk satt en sprøyte amfetamin i foten, men merket ingen annen rus enn den jeg fikk da jeg snortet. Kanskje heldigvis? Var også såpass dum at jeg absolutt skulle prøve heroin en kveld, men klarte å spy like etter at jeg tok dosen -og ville bare hjem. Og det takker jeg "hvem vet jeg" for den dag i dag.
I <3 DMT
Trådstarter
Til Capidog
Vel, det med statestikken tror jeg har mye å gjøre med om du allerede er i det miljøet, er du rundt folk som driver mye med sprøyer, hard narkotika og bruker det svært ofte er det veldig lett selv og skli ut på den tynne isen. Dette er da ikke tilfelle hos meg.

Vel, Joa du har rett i det du sier mer eller mindre med at jeg er desperat etter rus, men det er sånn at jeg klarer og vurdere også, Om jeg vet med 100% sikkerhet at jeg kommer til å fortsette velger jeg selvfølgelig ikke å gjøre det igjen.
Vel, det at jeg har prøvd sprøyte nå, og fått det kicket gjør at jeg ikke gjør det igjen, Jeg vet at dette er noe jeg ikke trenger, og kan se framtiden om man fortsetter.
Vel, det er ingenting som stopper meg fra å prøve et stoff, med mindre det er stor sannsynlighet for å dø ved å ta det, Jeg pleier som oftest og gjøre meg godt kjent med det jeg gjør - Kanskje litt selvmotsigende ettersom jeg ikke gjorde godt nok reasearch angående åreinfeksjon osv.

Til Ertsaas
Vel, Jeg vet ikke. Det var på lørdagen jeg satte sprøyte, og kjenner ikke det minste suget til å sette skudd igjen, Igjen tviler jeg også på at jeg kommer til å få det - Når jeg velger å ikke ta skudd igjen, skjer det ikke, og selv om jeg eventuelt skulle få et sug etter det, vet jeg at jeg ikke kommer til å gjøre det, ettersom jeg kan se konsekvenser det kan føre til om det fortsetter.
Jeg husker engang jeg røyka crack, det var kanskje den beste følelsen noensinne, neste gang jeg kjøpte meg en grammer kom selvfølgelig suget, men alikevel er det enkelt og greit og bare si til seg selv - Nei!.

Beklager det med vennene dine, det er selvfølgelig alltid trist, men jeg mener også på den andre måten at de fleste av de valgene de tok sto de for selv, Kriminaliteten rundt dette er idiotisk, og jeg mener - Klarer du å bruke et stoff forsvarlig, selv om det er med nåla burde det gå bra, så lenge du ikke tar det ofte, normal dose (Dette kan selvfølgelig bli større og større, men om du la oss f.eks tar skudd en gang hver 6 mnd tror jeg ikke du trenger å justere det oppover) . I tilleg tror jeg også det skyldes miljøet du henger i, Jeg er f.eks ikke med folk som ruser seg hele tiden, og dama dumpa jeg forresten idag, som følge av at jeg kan se at det ikke er bra for meg at hun driver med dop.

Felix_poker - Vel, Uansvarlig var jeg nok i dette tilfellet, og kan si meg enig i det, Det at jeg er en potensiel søpple-junkie er også greit for min del, men ser ikke helt hvorfor du mener her?
Er man da også en potensiel søpple junkie om man røyker hasj? Kan hende jeg misforsto deg, men men, Jeg kan hvertfall i mine øyne se at dette vil gå bra og at jeg hverken havner på gata, eller på sykehuset p.g.a OD.

Solbrille - Kan si meg enig i at jeg er i et farlig terreng, men jeg er veldig vanskelig å påvirke ettersom jeg vet hva jeg vil, og vet hva jeg skal gjøre for å ikke havne på kjøret.

Tagefo - Jeg er overbevisst fra før av, og ja du har helt rett, kanskje jeg bare skal droppe all eksperimenteringen med narkotika, Men hvorfor? Kanskje fordi en dag så vil jeg bli avhengig og da er det forseint. Selvfølgelig er det ikke verdt å risikere livet eller ødelegge livet, men så lenge jeg gjør det uten å virke uforsvarlig tror jeg nok det skal gå fint, hvertfall sånn jeg ser det, Ja. det var uforsvarlig av meg denne gang, men om jeg eventuelt velger å ta sprøyte igjen (Noe som ikke skjer - Eksempel.) Så skal jeg gjøre meg bedre kjent, og vite alt som går ann før jeg gjør det.
du er som fleste 18 åringer. tar livet lett og ikke vet noe om faren før den er på fanget. da er det for sent å snu.. slutt å omgås med folk som bruker noe stoff. skaff deg nye venner før du kommer til å angre i narkogjeld pg nerveproblemer. av kjøtt og blod er du også av.
I <3 DMT
Trådstarter
Forresten, Var hos legen for sikkerhets skyld idag.
No worries, Ingenting farlig skjedde, og traff visst ikke feil heller, var nok bare meg som bekymra meg for mye.
KingPill

Hvis du mener og står 100% for det du lirer av deg her synes jeg synd på deg. Du skriver at du i ditt tilfelle ikke er en del av et rusmiljø men at `damen pleier å skyte´. Du sier også rett ut at det ikke bryr deg nevneverdig at hun skyter amfetamin. Deretter sier du deg enig med at du selv har potensiale som narkoman. Samtidig understreker du til det kjedsommelige hvor viljesterk og målrettet du er. Du tegner ikke ett typisk bilde av en målrettet og viljesterk ung mann på 18 år. Ikke ta det ille opp, for jeg vil deg ingenting vondt. Men du bør stikke fingrene dypt ned i jorden og tenke deg godt om. Credz for dumpiga av madamen, hvis man kan si det. Hvis det er et ledd i ett oppgjør med deg selv ser jeg ikke noe feil med det. Hun var tydeligvis ikke viktig for deg uansett. Uansett, mitt personlige råd til deg er som følger; Søk hjelp. Snakk med en fagmann om problemene dine, for du ser ikke ut til å se de selv.

Siterer deg på denne og; Solbrille - Kan si meg enig i at jeg er i et farlig terreng, men jeg er veldig vanskelig å påvirke ettersom jeg vet hva jeg vil, og vet hva jeg skal gjøre for å ikke havne på kjøret.

Du virker ikke så veldig vannskelig å påvirke så lenge det er de riktige typene som påvirker... Vanskelig setning ja. Men seriøst mann. Du sier at du har nærmest fått føle på kroppen de negative sidene med narkotika. Hvorfor i helvete eksponere seg selv for farene da? Den "eksprimenteringen" du beskriver i flere av dine innlegg vil jeg, og høyst sannsynlig flere enn meg, kalle hodeløs. Mennesker flest vil som regel alltid hige etter å bryte barrierer og tøyle sine grenser. Det kan vel kanskje sies at det er en del av det som driver oss menesker, men det får da være grenser.

Jeg kjenner ikke særlig godt til byens ungdomsmiljøer pr. dags dato. Men jeg husker hvordan det gikk for seg på Exodus på slutten av 90`tallet. Det høres klisje ut, men det kan faktisk sies at det skyllte en ecstacy bølge over bergen og oslo ihvertfall. Og jeg påstår ikke at det var mere, men det var ihvertfall ikke mindre tilgang heller. Jeg var myyye på party`s i Bergen i de årene, og jeg tror flere enn meg kan skrive under på at det gikk for seg. Til slutt innså jeg at jeg måtte ta ett valg. I 2001 ble jeg beleilig innkalt til militæret og det var nok delvis avgjørende for meg. Men det gjorde jobben. Idag tenker jeg av og til hva om jeg ikke hadde tatt det valget? Mest sannsynlig hadde jeg nok greid meg jeg og, men oddsene hadde vært dårligere.
De aller fleste jeg omgikk meg med på den tiden brukte ett eller annet. Størsteparten klarte seg på ett vis også, men det var de som innså at nok var nok. Jeg mener at voksne mennesker kan ha et kontrollert forbruk av rusmidler og psykoaktive stoffer. Men du får en plutselig innskytelse (Lol, ordspill...Sry, klarte ikke dy meg om at du skal prøve sprøyten, og så faktisk går du hen og gjør det umiddelbart etterpå. Tar du poenget eller?

Det er ikke meningen min å moralisere eller dømme deg. Jeg tror deg rett og slett bare ikke når du sier du har full kontroll. Og du trenger ikke poengtere mer for meg. Jeg har hørt deg og gjort meg opp min mening om det du kaller eksprimentering. Du sier det så fint selv synes jeg;

Btw, Jeg syns dette kan være en liten advarsel til alle der ute som ønsker å teste sprøyta - Uansett hvor mye du har lyst er det ikke verdt det, Jeg kjenner minst 20 personer som setter skudd, og det har de gjort hverdag siden de satte den første, med små pauser noenganger.
Jeg er ikke noe bevis på at du burde gjøre det, siden jeg klarer meg fint nå, uten noen nål eller speed. Men jeg skal love deg, jeg kan nesten forestille meg at denne rusen vinner over deg i 19 av 20 tilfeller, Jeg var den 1'e som ikke ble avhengig, og som aldri kommer til å bli.

Jeg håper og antar, for din del at du aldri noen gang har vært borti odds eller noenslags former for den type spill. Hvis du har rett i teorien din om at 19 av 20 taper over sprøyten spiller du høyt synes jeg. Hvis alle valgene du foretar deg innenfor denne typen eksperimenter er like gjennomtenkte har du oddsen mot deg, for og si det sånn! Og når du sier at det gikk bra og du ikke ble avhengig og skal slutte med droger, så blir det litt som en som sluttet å røyke igår og skryter over hvor lett det er å slutte. Skriv til meg og si at det går bra om 3-4 år. Da skal jeg med glede spise alle mine harde ord mot deg. Men hvis du ønsker å få rett, vil jeg råde deg til å tenke nøye igjennom hvordan du selv ønsker at livet ditt skal være i fremtiden. Du har de feteste årene i livet forran dine føtter. Nyt de med den forstanden du har.

Da har jeg sagt mitt i denne tråden. Jeg ble rett og slett så provosert av din likegyldighet at jeg ikke klarte å la være å svare en siste gang. Jeg ble faktisk sint.

Lykke til ihvertfall og jeg håper at du har rett...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Solbrille: er det vanlig taktikk hos dere å bryte ned folk til å inrømme at de har et større problem enn de opprinnelig har?
Det virker for meg her som om du snakker mot din hensikt, og det å kaste ALLE stoff-brukere under "misbrukere"-taket blir forferdelig feil.

Sier man til Einstein at han er dum mange nok ganger...til slutt vil han føle seg dum og uten håp.

Du virker som en reflektert person, men du er nok påvirket såpass av miljøet du har vært del av, at du ikke er reflektert nok.

Ja, narkotika kan dra deg ned i et hull.
Nei, ikke alle er misbrukere.
Ja, det kan komme positive ting ut av narkotika og.
Les innlegget mitt ordentlig foreslår jeg.

Og av frykt for at du ikke tar poenget da heller, kan jeg si deg det at jeg kjemmer ingen andre en trådstarter under denne kammen.

Og forresten så tror jeg at du kan fortelle Einstein at han er dum, så mye du vil uten at han reagerer nevneverdig...
Sist endret av Solbrille; 12. mai 2009 kl. 03:15.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Solbrille Vis innlegg
Og forresten så tror jeg at du kan fortelle Einstein at han er dum, så mye du vil uten at han reagerer nevneverdig...
Vis hele sitatet...
tror ikke det er jeg som ikke (vil) forstå her
Ta en sprøyte og dine problemer lindres umiddelbart. Problemet er at så fort virkningen er ute så er trangen til en ny sprøyte så stor at du er villig til å ofre alt for å få den. Er det verdt det?
I <3 DMT
Trådstarter
Til solbrille - Hva jeg har skrevet, står jeg 100% for.
Men derimot mener jeg oppfatningen din er feil. Først og fremst, er hun kanskje en av de eneste som driver med hard narkotika av de folka jeg var med (Skriver var, for dumpa henne idag, og kommer nok ikke til å ha mer kontakt med henne mer. Var sammen med hu i 3 uker. )
Egentlig føler jeg ikke for å forsvare meg, men alikevel føler jeg at jeg må i og med du feiltolka en del av hva jeg har skrevet.

Da jeg skrev jeg har potensiale for å bli narkoman, skrev jeg også under er de som røyker hasj også det da? I og med jeg mener at alle da er potensiale narkomane, det kommer nok bare ann på hvilke valg man tar, og hvem du henger rundt. Eller, - Okey, da er alle som driver med stoff potensiale narkomaner i og med det er en sjans for at de blir avhengig og starter med sterkere saker.

Jeg tar det egentlig ikke ille, Ettersom jeg ikke helt føler deg på hva du skriver.
Du har rett i at jeg understreker det ofte i posten min, men av den grunn at - Ikke alle som setter nåler ender opp som junkies, som det alltid kommer fram til i andre poster.

"Du sier at du har nærmest fått føle på kroppen de negative sidene med narkotika. Hvorfor i helvete eksponere seg selv for farene da? Den "eksprimenteringen" du beskriver i flere av dine innlegg vil jeg, og høyst sannsynlig flere enn meg, kalle hodeløs. Mennesker flest vil som regel alltid hige etter å bryte barrierer og tøyle sine grenser. Det kan vel kanskje sies at det er en del av det som driver oss menesker, men det får da være grenser."

Vel, Grensene mine er kanskje høyere enn andre's.
Når jeg skater, og dropper fra den største rampen, vet jeg det er stor sjans for falle å tryne veldig hardt, Har faktisk brukket bein p.g.a skating opptil 20 ganger, men alikevel fortsetter jeg å skate og prøver nye triks som kanskje er vanskeligere. Da jeg har klart det, går jeg videre til neste. Blri kanskje dårlig sammenlingning ettersom du fortsetter å hoppe, men ja. om jeg velger å la vær å gjøre et triks mer, så kan jeg gå god for det.

Sier meg enig i at jeg tok en for rask konklusjon angående om å sette skudd, Hadde jeg gjort litt mer research og snakket mer med dama, og kanskje vært mer tålmodig hadde hun nok gjort det først, og treffi riktig åre,

Nei, Har aldri vært borti odds,
Vel, egentlig ikke, Det er jo sånn at de fleste som setter nåla faktisk går det til helvete til med, men jeg har den oppfattningen av at de er way way langt nedi gjørma fra før, alså hvor de bruker speed til daglig uansett, er avhengig av det fra før osv.

Jepp, skal skrive til deg om 3-4 år å si at alt er perfekt.

Til Janedoe Det gjelder ikke alle. Og jeg vil ikke si dine problemer lindres egentlig, for de jo der uansett, og når rusen avtar er det nok bare enda verre, så å ruse seg vekk fra problemene sine er bare tull.
Jeg gidder ikke ta den diskusjonen med deg rett og slett. I begynnelsen kunne jeg ha litt sympati, men det har jeg ikke lenger. Så fort du tar en sprøyte så beveger du deg ut på ukjente marker. Jeg har selv tatt EN sprøyte, og det gjorde meg ikke til narkoman. Så jeg vil si at en må bare ta seg veldig sammen og mobilisere de krefter en har og komme seg på beina igjen. Det er ingen som vil gå de skrittene for deg iallefall. Det høres vondt og kynisk ut, men sånn er det. Noen tak må man ta selv.
Trådstarter: Hva vil du fram til? Blir din viljestyrke noe sterkere med at du søker positivt respons på ditt rusbruk av andre her på forumet - noe det ser ut til at du ikke kommer til og få uansett. Var det virkelig værdt det og sette en sprøyte med møkkastoffet amfetamin? Hva fikk du ut av det i ettertid? Er du blitt mer menneske? Har du utviklet deg som person etter dette skuddet?

Dette høres ut som en skrytetråd...
Sist endret av Quetzalcoatl; 12. mai 2009 kl. 12:34.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Utrolig hva folk griner over. Trådstarter sier han er en av de få personene som klarer å ha et forhold til ulike typer narkotika, uten å dra det for langt. Og her på forumet er det 5-6 personer som prøver å overbevise han om at han er narkoman eller kommer til å bli det.

Djeezes
En jente jeg " kjente" før Mista armen pga dette. Alle skjønte på hu at det lå i kortene hennes at hu kom til å ende opp i oslo.. Der hun satt en sprøyte HELT feil å fikk miltbrann i armen.
Sitat av mizfitnilz Vis innlegg
En jente jeg " kjente" før Mista armen pga dette. Alle skjønte på hu at det lå i kortene hennes at hu kom til å ende opp i oslo.. Der hun satt en sprøyte HELT feil å fikk miltbrann i armen.
Vis hele sitatet...

Du mener muligens koldbrann(?)?
Miltbrann skjer vel gjerne i milten? :b
Mulig jeg tar feil, måtte bare kommentere.
Sitat av reedhelvet Vis innlegg
Du mener muligens koldbrann(?)?
Miltbrann skjer vel gjerne i milten? :b
Mulig jeg tar feil, måtte bare kommentere.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mulig å få miltbrann i huden:

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/miltbrann.php

Andre former for infeksjon er lunge- og tarm.

Fint om du sjekker fakta før du kommenterer.
Sitat av capidog Vis innlegg
Min slutning er basert på alle de stakkars narkomane jeg har snakket med opp gjennom årene. Ingen ville dit. Og de fleste startet akkurat på denne måten som trådstarter beskriver. De hadde full kontroll, osv.
Vis hele sitatet...
Konklusjonen din er trukket på et totalt ensidig og syltynt grunnlag. Du tar bare en ytterst liten del av alle som har eksperimentert med rusmidler, med i betraktningen din. Man kan sammenlikne det du sier med når noen argumenterer slik som dette, for den velkjente "trappetrinnsteorien":

"Alle heroinister begynte med hasj, ergo leder hasjbruk til heroinbruk"

Dette er også en totalt feiltrukket sluttning. Man må snu på flisa! Hvor mange av de som prøver hasj blir avhengige av heroin? Ytterst få! På samme måte må man snu på ditt lille regnestykke. Hvor mange av de som eksperimenterer med amfetamin og andre rusmidler, og som har kontakt med et narkotikamiljø, ender opp som gatenarkomane? Jeg har ingen nøyaktig oversikt oer dette, det er det ingen som har, men jeg kan si deg en ting sikkert; det er ikke alle!

Sitat av capidog Vis innlegg
Poenget er at vår venn her har tatt et vesentlig skritt dypere ned i avgrunnen ved å begynne å ta stoffet intravenøst.
Vis hele sitatet...
Horfor demonisere dette med å ta stoffet intravenøst? Det er ikke nødvendigvis mer "farlig" enn andre inntaksmetoder. I akkurat dette tilfellet er det riktignok to faktorer som gjør at jeg ville frarådet injeksjon på det sterkeste, nemlig at trådstarter tydeligvis ikke kan sette sprøyter. Den eneste "opplæringen" han har fått er å se på andre rusmiddelbrukere injisere. Den andre faktoren er at man ikke har noen garanti for stoffets renhetsgrad, og dermed ikke bør injisere det, og i utgansgpunktet ikke innta det det hele tatt. På et generelt plan er det imidlertid ikke grunnlag for en slik demonisering.
Sitat av capidog Vis innlegg
Dette er først og fremst en mental innstilling. Når denne barrieren er brutt, skal det så lite til å forsøke igjen, og eventuelt åpne seg for andre stoffer (H).
Vis hele sitatet...
Dette er synsing fra din side.
Sitat av capidog Vis innlegg
Uansett. Hvis du spør tilfeldige mennesker på gata hva man kaller en person som bruker narkotika, og inntar stoffet intravenøst, så tror jeg de fleste vil svare sprøytenarkoman eller junkie. Det er ingen som spør "hvor ofte?" før de svarer.
Vis hele sitatet...
Dette beskriver bare folks generelle uvitenhet og ignorante holdninger, intet annet.



Sitat av KingPill Vis innlegg

Felix_poker - Vel, Uansvarlig var jeg nok i dette tilfellet, og kan si meg enig i det, Det at jeg er en potensiel søpple-junkie er også greit for min del, men ser ikke helt hvorfor du mener her?
Vis hele sitatet...
Jeg ser på deg som en potensiell misbruker nettopp fordi du utviser en uansvarlig oppførsel. Du kan si at dette går helt fint og at du har full kontroll, så mye du vil, men du er ung og tar ukloke avgjørelser og man har ingen garanti for at du vil leve opp til den ekstreme seldisiplinen du maler et bilde av. Dermed ser jeg et potensiale for at ting kan gå veldig galt, men jeg går ikke like langt som til å si at du er dømt til å ende som misbruker, slik Capidog gjør.

Sitat av KingPill Vis innlegg
Er man da også en potensiel søpple junkie om man røyker hasj?
Vis hele sitatet...
Om man f. eks. bruker hasj daglig, slik at det kommer i veien for personlig utvikling og andre aspekter av liet ditt, som skolegang, jobb, sosialliv, familieliv etc. vil jeg påstå at man står i fare for å miste kontrollen og ende opp som det jeg kaller en søppeljunkie. Jeg burde nok ha holdt meg til et mer seriøst uttrykk som rusmisbruker, men lot meg rive med.
Sitat av obskøn Vis innlegg
Vel, man kan vel ikke automatisk si at en person har dårlig viljestyrke selv om han har prøvd rusmidler?
Vis hele sitatet...
Om du må tilsette deg et stoff for å komme deg igjennom hverdagen, har du ikke mye viljestyrke.
Ærlig talt. Tror du alle som eksperimenterer med rusmidler gjør det for å "komme seg gjennom hverdagen"?
Hvor firkanta går det ann å bli..
Sitat av Joey Vis innlegg
Utrolig hva folk griner over. Trådstarter sier han er en av de få personene som klarer å ha et forhold til ulike typer narkotika, uten å dra det for langt. Og her på forumet er det 5-6 personer som prøver å overbevise han om at han er narkoman eller kommer til å bli det.

Djeezes
Vis hele sitatet...
Jeg gir opp. Vanskelig å ta dette seriøst lenger. Synd, for ofte er det nettop disse trådene det blir referert til i tabloidene. I negativ forstand. Trekker ihvertfall ikke opp nivået på forumet her.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Konklusjonen din er trukket på et totalt ensidig og syltynt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Syltynt, mulig. Men ensidig - nei. Jeg vet at jeg ikke er alene om disse tankene. Og hvis du leser nøye, ser du at jeg ikke trekker noen konklusjoner, men videreformidler tanker.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Man kan sammenlikne det du sier med når noen argumenterer ...[snip]... for den velkjente "trappetrinnsteorien":
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Det ene kan føre til det andre. Men det ikke, som i ordets rette forstand.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvor mange av de som eksperimenterer med amfetamin og andre rusmidler, og som har kontakt med et narkotikamiljø, ender opp som gatenarkomane? ..., men jeg kan si deg en ting sikkert; det er ikke alle!
Vis hele sitatet...
På samme måte kan jeg si deg noe sikkert. Det er flere enn ingen.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Horfor demonisere dette med å ta stoffet intravenøst?
...
I akkurat dette tilfellet er det riktignok to faktorer som gjør at jeg ville frarådet injeksjon på det sterkeste, nemlig at trådstarter tydeligvis ikke kan sette sprøyter. ...[snip].. Den andre faktoren er at man ikke har noen garanti for stoffets renhetsgrad, og dermed ikke bør injisere det, og i utgansgpunktet ikke innta det det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Ser ut som vi har omtrent samme grunn til å "demonisere" bruk av sprøyter.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
På et generelt plan er det imidlertid ikke grunnlag for en slik demonisering.
Vis hele sitatet...
Ikke annet enn at det representerer et trappetrinn på den modellen du ikke tror på.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er synsing fra din side.
Vis hele sitatet...
Ja. Alt vi mennesker mener er vel et resultat av kvalifisert synsing. Med mindre det handler om absolutte kunnskaper, som matematikk, kjemi og andre fysiske fag.

Tør jeg spørre hva slags autoritet du påberoper deg i denne saken, ut over tilsvarende synsing?

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette beskriver bare folks generelle uvitenhet og ignorante holdninger, intet annet.
Vis hele sitatet...
Du er god til å argumentere. Det er sånne som deg som gjør diskusjonstråder interessante. Det skal du ha. Jeg setter i alle fall pris på det. Har gitt deg KP.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
...
men jeg går ikke like langt som til å si at du er dømt til å ende som misbruker, slik Capidog gjør.
...
Vis hele sitatet...
Pust rolig og ta på deg brillene. Jeg dømmer ingen. Mitt grunnlag for å uttale meg har jeg redegjort for.
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er faktisk mulig å få miltbrann i huden:

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/miltbrann.php

Andre former for infeksjon er lunge- og tarm.

Fint om du sjekker fakta før du kommenterer.
Vis hele sitatet...
Beklager så mye, burde vel tenkt lengre enn nesetippen min
Sitat av capidog Vis innlegg
Syltynt, mulig. Men ensidig - nei.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg synes det er ensidig. Du ser bare saken fra en side, slik jeg illustrerte ved å sammenlikne med argumentet for trappestrinnsteorien, nemlig at alle heroinister begynte med hasj, ergo fører hasj til heroin. Som jeg skrev må man snu på flisa, se på hvor mange av de som prøver hasj som begynner med heroin. Dette gir et mer fullstendig bilde av den reelle situasjonen.
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er riktig. Det ene kan føre til det andre. Men det ikke, som i ordets rette forstand.
Vis hele sitatet...
My point exactly! Som jeg skriver i mine tidligere poster, ser jeg absolutt at trådstarter har begynt på en vei som KAN ende med at han blir avhengig av rusmidler og i ytterste konsekvens havner på gata. Forskjellen på dette og det du skrev i utgangspunktet ligger i "kan". La meg minne deg på hva du skrev i din første post:
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er bare én vei dette kan ta med mindre du slutter helt. Nedover.
Vis hele sitatet...

Sitat av capidog Vis innlegg
Ser ut som vi har omtrent samme grunn til å "demonisere" bruk av sprøyter.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at jeg ikke demoniserer. Jeg fraråder det i enkelttilfeller hvor jeg annser det som mer risikabelt enn andre inntaksmetoder, men ikke på generell basis. Jeg har selv aldri injisert noe stoff, men om jeg klarer å overkomme min sprøyteskrekk vil jeg ikke utelukke at jeg vil gjøre dette en gang i fremtiden, om situasjonen tilsier at det er den beste inntaksmetoden

Sitat av capidog Vis innlegg
Ikke annet enn at det representerer et trappetrinn på den modellen du ikke tror på.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, jeg tror ikke på trappetrinnsmodellen. Et populært motargument mot trappetrinnsargumentet jeg har referert til gjentatte ganger er at hvis alle som bruker heroin begynte med hasj og at man dermed trekker sluttningen at hasjbruk fører til heroinbruk, da kan man også si at alle heroinister har spist kjøttboller, ergo fører det å spise kjøttboller til heroinbruk.

Som jeg har sagt flere ganger, man må snu dette argumentet! Hvor mange av de som prøver cannabis prøver heroin? En ytterst liten andel. Hvor mange av de som prøver cannabis ender som gatenarkomane? En enda mindre andel! Faktum er at over 30% av befolkningen har prøvd cannabis, og langt færre prøver heroin. Dette er statistikk, ikke synsing!

Sitat av capidog Vis innlegg
Tør jeg spørre hva slags autoritet du påberoper deg i denne saken, ut over tilsvarende synsing?
Vis hele sitatet...
Jeg påberoper meg ikke annen autoritet enn at jeg er selv og mange av mine venner og bekjente er levende bevis på at ikke alle som eksperimenterer med rusmidler ender opp som narkomane. Jeg kan heller ikke se hvor jeg har synset eller teoretisert i denne diskusjonen.

Sitat av capidog Vis innlegg
Du er god til å argumentere. Det er sånne som deg som gjør diskusjonstråder interessante. Det skal du ha. Jeg setter i alle fall pris på det. Har gitt deg KP.
Vis hele sitatet...
Jeg er glad du ser slik på det. Fint vi har noen som deg her, ellers ville jeg ikke hatt noen å diskutere med

Sitat av capidog Vis innlegg
Pust rolig og ta på deg brillene. Jeg dømmer ingen. Mitt grunnlag for å uttale meg har jeg redegjort for.
Vis hele sitatet...
La meg igjen få minne deg på ditt utsagn tidligere i tråden:
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er bare én vei dette kan ta med mindre du slutter helt. Nedover.
Vis hele sitatet...
Det det koker ned til er vel at vi er uenige om kan/må?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det det koker ned til er vel at vi er uenige om kan/må?
Vis hele sitatet...
Enig.

Er villig til å moderere meg til: "Basert på samtaler jeg har hatt med et titalls sprøytenarkomane, risikerer du at dette bare kan ta én vei med mindre du slutter helt. Nedover."

Point taken.
Da er vi enige
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Solbrille Vis innlegg
Jeg gir opp. Vanskelig å ta dette seriøst lenger. Synd, for ofte er det nettop disse trådene det blir referert til i tabloidene. I negativ forstand. Trekker ihvertfall ikke opp nivået på forumet her.
Vis hele sitatet...
Vel, tusen takk for den.

Jeg ble provosert av at trådstarter skulle få stempel på seg som narkoman siden han blant annet har kontakter i rusmiljøet, han setter sprøyte og han tenkte på å sette sprøyte på toget.

Og jeg tenkte det samme som somnium skrev:
er det vanlig taktikk hos dere å bryte ned folk til å inrømme at de har et større problem enn de opprinnelig har?
Vis hele sitatet...

Jeg forsvarer ikke på noen helst måte bruken som trådstarter har, og tror ikke det er lekende lett for noen å ta et skudd i ny og ne uten å bli avhengig, men å stemple trådstarter som en potensiell narkoman etter 1 tråd blir for dumt i mitt syn.

Edit: leifs
Sist endret av Joey; 13. mai 2009 kl. 03:18.
@KingPill:

Synes du har fått gjennomgå relativt mye kritikk så jeg skal forsøke å unngå slik kritikk du har blitt matet med her. Jeg kjenner meg igjen i måten du fikk løsnet jomfruskuddet på, og det kom ikke som et sjokk på meg heller. Altfor mange såkalte kritikere tror de vet hvordan ting foregår i sprøytehelvete, men sannheten er at de vet nada. Det er ikke et eksepsjonelt tilfelle det KingPill går igjennom, fra han bestemmer seg til å prøve nåla til dama ved hans side endelig får satt skuddet. Det handler ikke om noen planleggelse eller tap av selvkontroll på noe som helst måte, men om ren og skjær nysgjerrighet. Hvis det er så fordømt vanskelig å forstå meg, så forklar meg hvorfor dere testet stoff i utgangspunktet? Det handler om nysgjerrighet, hva venter meg om jeg gjør det og vil jeg like eller avsky det? Ikke om noe annet!

Det er ditt naturlige nysgjerrige instinkt, og hvis dere som føler dere truffet av dette, kan med hånda på hjertet si at deres forsøk eller eksperimentering med stoff, inkludert alkohol, er det samme som tap av selvkontrollen, så skal jeg medgi at jeg muligens har tatt feil overfor dere. Inntil noen klarer å overbevise meg om det, så velger jeg å tro at nysgjerrighet spiller en stor rolle i hvorfor dere valgte å teste ut stoffen(e). Ikke tapt selvkontroll, som i verste fall er noe demotiverende å få slengt etter seg - selv av de som har tapt denne selvkontrollen.

Så før dere kritiserer gutten for å være tankeløs og uansvarlig, så er det nok å tenke på deres egen omfatning med illegale stoffer og hva som fikk dere til å gjøre det. I antistoff motstandere av for eksempel cannabis, er samme synet plassert på ignorante smokers, som ikke evner å se sitt eget beste. Ifølge dem. Det er ikke godt å si hva syn de har på amfetaminbrukere som tyr til nåla. Ender det over på heroin er sjela fortapt, ingen håp finnes for disse. Jovisst er det håp, det fins en rekke avrusningsinstitusjoner som lærer sine elever dette, en rekke ruspolikliniske psykologer som terper dette inn til deres klienter og hjelper dem å finne dette håpet, og en rekke terapeuter og selvhjelpsgrupper eller organisasjoner som NA og AA som driver hele sin forening med det for øyet å hjelpe sine medlemmer gjennom nok en ny dag, nok en ny utfordring! Det fins folk der ute som faktisk aldri gir opp, og tillater seg ikke å gi opp fordi en enkelt sjel har falt i den fella alle gjorde før ham - å være offer for impulsiviteten og påvirket av sine omstendigheter.

Det sier seg selv at omgås du sprøytebrukere, kan ikke ordet sprøyte unnslippe tankene dine, og vil før eller siden utviskes fra det tabubelagte området. Kun viten om at det er allment uakseptert er det som står igjen av tabuen om sprøyter, og det bør de fleste forstå ikke er nok til å alene forhindre en kommende fremtidig sprøytebruker. Det eneste det medfører, er en forventet grunn til å falle under sprøytespissens makt!

Og her følger litt kritikk til deg også KingPill. Det er ikke damas skyld at du tok jomfruskuddet med henne som hjelper - husk det! Det var du som foreslo det, og det var du som insisterte på å utføre det egenhendig. Hadde ikke dama hjulpet deg, kunne det gå riktig så galt! Det betyr ingenting hva legen din har sagt, ble det hevelse og det svei, er det liten tvil - et bomskudd! Treffer du åra og får injisert i den, med en løsnet stas hvis du bruker det vel å bemerke, så svir ikke eller hever det seg ikke som resultat på et vellykket treff. Du kunne risikert infeksjon! Kirurgisk inngrep kunne du også vært nødt til å gjennomføre, for å få tømt og åpnet litt nedi der så du ikke risikerte blodpropp blant annet. Dette er ansvarsløst av deg, der du faktisk lot en erfaren sprøytebruker være tilskuer til din egen risikosport! Selvom det neppe ville skjedd på jomfruskuddet, får jeg minne deg om en film kalt "Requiem for a Dream". Har du ikke sett den så se den!

Å dumpe dama di kan ha løst på problemet med at du ikke har en junkie i din nærhet, men hvis du mener hun var skyld i episoden, er det skammelig feil! Denne var ene og alene din egen feil, og det er sunt at du angrer, men aksept er den beste løsningen og at du klarer å holde ord for deg selv er det beste utfallet. Skulle du sprekke, så vit at det kommer en ny dag i morgen med blanke ark og fargestifter bla-bla-bla, og den må du bare utnytte deg til fulle. Gi aldri opp uansett hvor håpløst det ser ut! Husk at det er ingen fare før du setter dine egne skudd, som jamført i betydning er at sprøytebruken ikke nødvendigvis trenger å være avhengighetsskapende første gangen og gangene etterpå, men i det du har lært å bruke sprøyta selv, har du trådd over grensen!

Denne grensen er tynn, overgangen glidende og avhengigheten maskert! Så aldri ta lett på dette med avhengighet og sprøytebruk, selvom samme regel gjelder for enhver inntaksmetode med stoff - ikke utelukkende sprøyter hvis noen tror det. Det at du opplevde rushet med jomfruskuddet amfetamin er et tveegget sverd, helst skulle jeg ønske at du ikke opplevde det, slik at det ville blitt enklere å falt tilbake til sniffing og oralt inntak. Men med amfetaminrushet er det ingen annen inntak som kan måle seg med injeksjon, unntaksvis røyking av metamfetamin som yaba og ice, men utenom det er injeksjon enestående på det området. Det er som regel dette rushet enhver skytter lengter etter, og selv er jeg overbevist om at nåla er hva som har gjort meg hekta, men rushet har gjort meg avhengig. Hva du får ut av det kan du selv velge.

Jeg startet selv som ihuga motstander av all form for sprøytebruk, og kunne knapt nok avstå sprøytebrukerne jeg befant meg i samme rom sammen med, fordi denne representasjonen av gruppen amfetaminbrukere er særegne i stil, væremåte og atferd. Med årene har jeg gradvis blitt tilvent denne stilen, væremåten og atferden og nå utstår jeg nesten ikke å være i samme rom med såkalte "nøytrale", de som ikke har noe imot sprøytebruk og selv ikke bruker sprøyter. Et sted i min lille hjerne forteller meg at de lyver, for hvordan kan en forholde seg nøytral til sprøytebruk? Jeg skjønner jeg er med på å stigmatisere sprøytebrukere, og det er egentlig ikke meningen, men det er ikke mulig å enten forholde seg i midten vedrørende om en syns det er greit at jeg setter meg et skudd på badet eller ikke. Selvsagt går det an, men oppi huet mitt så ser jeg for meg at det ikke går an! Enten er du for sprøytebruk, og sikkert da en bruker selv, eller imot sprøytebruk, og forståelig nok ikke en egen bruker.

Så neste gang du overveier din selvinnsikt, er det viktig for deg å ta en enten eller standpunkt, ikke noe midt i mellom. "Ja, jeg er klar over at jeg har brukt sprøyte en gang nå og vet med meg selv at det ikke vil skje igjen" er noe du kan gjenta til oss på forumet 100 ganger om du vil, ingen legger merke til det! Om du gjentar mange nok ganger til Einstein at han er dum, ville fortsatt Einstein vært smart selvom han hadde trudd han var dum. Du får ikke forandret på det så enkelt. Selvom du gjentar mange nok ganger for deg selv at du aldri skal injisere mer, vil ikke dette bety at du faktisk aldri vil injisere mer. Det betyr bare at du har gjentatt det mange nok ganger! Det som derimot funker, er om du tar en enten eller standpunkt og bestemmer deg relativt tidlig hvor du tilhører: Mot eller for injisering. Å være for injisering etter å ha smakt på herlighetene er det samme som å befinne seg i risikoen for å bli en fremtidig sprøytenarkoman. Å være mot injisering etter å ha smakt på herlighetene er ingen garanti, men minsker denne risikoen betraktelig. Å være midt i mellom fører ikke til noen verdens ting, annet enn noen moralske prinsipper som at det går an å være ditt, selvom du er datt. Slik går ikke an i sprøyteverdenen, der må du være hard mot deg selv. Hvis ikke, vil jeg påstå, at det å være en tja er den sikreste måten å bli en sprøytenarkoman på!

Grunnen til at jeg sier dette, er fordi det minner meg på noe som ble fortalt meg i fengslet. Er dette første gangen du sitter inne, spurte de andre ansatte? Ja, svarte jeg. Og det blir min siste også. De trakk litt på smilebåndet rundt i gjengen, og en sa til meg: Gutt, du må huske dette, at man kommer alltid tilbake når man først har vært innsatt en gang. Alltid tilbake. Bare vent skal du se! Han lød overbevisende, men det viste seg at han hadde rett. Om enn ikke litt surt, så hadde han rett i prediksjonen sin, jeg kom tilbake - og lurte på hvordan jeg greide det?

Samme prediksjon er jeg fristet til å gi deg vedrørende sprøyte-erfaringen din, at har du først prøvd det en gang, kommer du til å prøve igjen. Det viktigste er ikke at du bebreider deg selv for å ha prøvd det igjen, men det viktigste er at du stadig forsøker å ikke prøve det igjen! Ikke mist håpet selvom det skulle bli en eller to eller tre eller flere ganger med nåla, men husk at du i samme stund må ta den vanskelige avgjørelsen på nytt igjen: Er du for eller imot sprøyta. Jeg er sprøytemisbruker i dag. Kan du ut fra dette innlegget tippe på om jeg har tatt et standpunkt, for eller imot sprøyta?
Jeg har lest innlegget ditt, og alle svarene du har fått og hva du har skrevet tilbake.. Det jeg leser virker provoserende på mange måter. Både de tingene du skriver og de tingene de andre har skrevet.

Vel jeg vet at det går ann og "leke med ilden uten og brenne seg" jeg gjorde det samme da jeg var på din alder.. Jeg ble aldri avhengig av noe, men jeg har prøvd stort sett allt som finnes av rusmiddler.

Historien din treffer meg fordi jeg var i akkuratt den samme situasjonen for noen år siden, jeg hadde en dame, hun var avhengig av Amf, og jeg var med å lekte med stoffet ganske ofte.. Jeg hadde ikke vært sammen med henne så lenge før jeg opptaget at hun hadde store problemer. Men jeg ønsket ikke si ifra til henne, så jeg gjorde som deg og dumpet henne. Jeg var selvfølgelig glad i henne, og hun er den chilleste jenta jeg noen gang har hatt med å gjøre, men som med deg så skremte rusproblemene hennes meg. Men jeg forstod jo ikke da at det at jeg var med å lekte med Amfen sansynligvis førte til at jeg dro henne 3 hakk lenger ned i avgrunnen før jeg kvittet meg med henne.

Vel jeg kom meg på beina igjenn og fortsatte utdanningen min, fortsatte og være venn med henne en stund, men hun fallt bare lengere og lengere ned og jeg mistet kontaktet med henne. jeg så henne for ca 9 månder siden, før det hadde jeg ikke sett henne på et par år. Hun satt på broa mellom bussterminalen og togstasjonen i oslo og tagg penger. Hun hadde blitt heroin missbruker. og det var da tanken slo meg, jeg var faktisk med på å dra henne dit, jeg dyttet henne utenfor og gikk uten å hjelpe henne opp igjen.

Jeg skal ikke komme med noen moralpreknen om at det at du dumpet henne var galt, for det kan jo være mange grunner til at du gjorde det, men om du virkelig hadde brydd deg om henne så hadde du sakkt ifra og prøvd å dra henne opp igjen. Og hvis hun virkelig er avhengig så kommer du til å bli grepet av en helt forferdelig følse når du ser henne sitte ett eller annet sted, helt ødelaggt, og du kommer til å tenke føle ett stikk når du tenker tilbake på hvem hun virkelig var..

Jeg tror du greier deg fint selv om du leker med rusmiddler akuratt nå..
Gutter som meg og deg klarer ofte det, men vi må også se vennene våre gå til grunne , for ikke alle klarer å bare leke!!
Sist endret av queenstyle; 19. mai 2009 kl. 17:54.
Jeg vet om vanlige folk som ingen aner bruker noe, og som 1 gang hvert kvartal tar seg en superfest over noen dager. DE SKYTER DA amfetamin med sprøyte. Sprøyten brukes i den selvsagte hensikt å komme så høyt som mulig. Dette er folk som ruser seg altså sjelden, og de gjør det med sprøyte. SÅ LA DET VÆRE SAGT: Du er ikke rusmisbruker eller narkoman fordi du benytter sprøyte.

Jeg har slutta med injeksjoner i over et halvt år, og gikk da tilbake til å sniffe det. La meg si det slik: å SNIFFE speed (sorry, jeg har fått meg et nytt tastatur og kommer bort i caps locken hele tiden), ER DEN mest ubehageligelige måten å ta stoff på. Det går jo an å droppe det, da. Etter mitt syn så er den beste måten å ta amfetamin på, å injesere det. Da er alt clean og du får ikke i deg alt bøffet, og ikke minst kommer virkningen med en gang. Ja, jeg liker følelsen av stoffet når det kicker inn. MEN jeg er ikke nødt til å skyte. Mange ganger blir det til at jeg sitter og sniffer det sammen med venner som ikke skyter. DET ER liksom hei sånn stor greie dette med sprøyte, men for meg er det bare en inntaksmåte som alle de andre, og i mine øyne den beste. SKJØNNER heller ikke hvorfor mange tror at man ender opp som narkoman/rusmisbruker dersom man skullle velge å skyte speeden. DET ER vel ikke inntaksmåten som forteller hva du er, det er vel bruken/hyppigheten/hvorfor du tar stoffet osv. som avgjør hvilken bås du skal settes i.
Det meste av dette har vel blitt sagt fra før, i denne tråden, JohnGunnar, og det er flott hvis du leser gjennom innleggene dine og retter på alle capslock-uhellene før du poster, i hvertfall inntil du har vennet deg til det nye tastaturet
John Gunnar, det er jo det jeg sier jo, at har du først tatt i bruk sprøyta en gang, så vil du nok gjøre det igjen. Det som er besynderlig er at sprøyta er som du sier den reneste inntaksmetoden og den BESTE (nei har du sett, må være ny type keyboard-influensa, caps locken min hang seg opp også!) Det er et faktum at for hver gang du bruker sprøyte så utsetter du deg selv for en risiko du ikke nødvendigvis går seirende ut fra! Selv skulle jeg holde lenge på med å bytte på inntaksmetoder, og jeg husker også at jeg påstod sprøyte var overvurdert, at jeg like godt kunne sniffe og droppe shiten som det å injisere den.

De første to åra bytta jeg vel så ofte på inntaksmetode at jeg neppe tok sprøyta særlig mer i bruk en disse vennene dine, jeg hadde fast jobb fram til tydeligvis 2007 og nærmest ingen av kollegaene mine trudde jeg gikk på stoff, bare naturlig sterk adhd eller kronsik manisk eller noe! Spøk til side, så hadde jeg et dobbeltliv som stadig gjorde det tyngre å holde seg unna sprøyta, for det var jo helt klart en sløs med amfetamin å snorte eller droppe det etter hvert - jeg ville administrere det!

Jeg vet ikke hvor lenge jeg har vært sprøytemisbruker nå, men også jeg har -bank i bordet- gått noen måneder uten amfetamin. Forskjellen er at når jeg snorta det, så kunne jeg pause når jeg ønsket uten å måtte ligge å vri meg i sofaen av "craving" for dette nålestikket som jeg forbandt med så godt. Og hittil i år har det vært en stor vits, der ei uke eller noe er det lengste oppholdet. Nå tar jeg sikte på en måned, og håper jeg får til det, men blir selvsagt ikke fra meg om jeg ikke lykkes.

Men å hele tida måtte sette seg selv prinsipper og mål er slitsomt i lengden, men så fort jeg slutter med prinsipper og mål, så har jeg virkelig tapt! Og her er det tale om en som tar litt mer enn dine magiske 14 døgn på rappen, som du har nevnt i en tidligere tråd, skal ikke forundre meg om det snart er 14 døgn sida du skrev den tråden der, og jeg har da holdt på hver dag siden, så du har egentlig mye igjen å erfare med det stoffet der før du kan tillate caps lock'en din å henge seg opp!

Bare tro meg hvis du skulle være så uheldig å komme ut for det en dag, at du en eller annen gang hvis ikke du klarer å respektere det stoffet der bedre, ville bli kvalm bare av å se ei jævla sprøyte du snart skal stikke opp i åra. Takket være det, så justerer sikkert ikke jeg så ofte som dine venner heller, på de dagene de holder på i kvartalet, men vil du påstå at de er mindre rusmisbrukere enn meg??

Har du først lagt i innsats, så spiller du poker som den skal spilles, og dette veit alle i dag, helt uten unnskyldninger, at sprøyte og amfetamin er den kraftigste inntaksmetode du kan gjøre og den eneste inntaksmetode der det er uforsvarlig å påstå noe annet enn at du kan ha et problem. Et alvorlig problem!
Først av alt, så ser ikke jeg på deg som noen rusmisbruker. For hva er en rus"mis"bruker? Jeg ser bare mennesker, noen av dem fornøyde rusbrukere, og andre igjen med problemer knyttet til rus. Jeg kan ikke se det som noe stort og alvorlig problem å bruke sprøyte. I min verden er det bare en blant flere måter å innta stoffet på.

Jeg tror hele rusmisbruker-båsen omfatter en del mennesker som ikke finner glede og tilfredshet i livet forøvrig, og på den måten blir så fordømt "avhengig" av denne speeden. Saken er bare den at det kan komme en dag da du plutselig ikke har lyst på mer. Livet kan endre seg, ja det kan gjøre store hopp. Jeg bare stoppet amfetaminbruken min og rørte ikke noe på 4-5 år. Jeg fikk andre gleder og kjærlighet i livet mitt. Men så kom troubled times again, og jeg fant ikke glede noe sted. Jeg trydde til amfetaminen igjen. Nå har jeg hatt en periode på snart 5 år med speed, og snart, ja snart så slutter jeg igjen. Det samme skjedde med sigarettrøykingen min. En dag sluttet jeg bare. Ikke noe sug, craving eller noe. Så jeg vet ikke. Det er kanskje jeg som er litt spesiell på dette området. Jeg vet ikke. Men jeg synes i hvert fall at den sprøyta får et ufortjent dårlig rykte. Og noen harde ord: Hvis den er så ille og byr deg imot, kast den til helvete!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ikke så lett å kaste noe til helvete hvis du er blitt avhengig av det!

Dette er en problematikk som ikke du klarer å forestille deg, som etter jevnlig inntak med speed, injisert fem år i strekk, bare kan slutte på dagen uten craving eller noe. Utrolig! Du er heller et unntak enn selve regelen! Det er ikke "avhengig", men avhengig! Den dagen du ikke klarer å fungere normalt i hverdagen uten inntak av stoffet, er du avhengig, ikke "avhengig". Dette er uavhengig av om du finner glede i hverdagen eller ikke. Da jeg ble avhengig av speed, hadde jeg lite bekymringer i verden. Bekymringene kom vel på et senere tidspunkt, etter at jeg lenge hadde vært avhengig av speed. Nå har jeg hatt en periode på omlag 15 år med speed, og snart slutter jeg også. Jeg slutter bare ikke på dagen, og jeg er forberedt på et lite helvete..
Jeg er på samme alder som deg, og har nesten like "gode" muligheter til å få ordnet meg med diverse ting man kan ruse seg på. Jeg er all for å leve livet til det fulle og være eventyrlysten, men er du rusa, så får man ikke med seg stort.

En gang jeg var på fest fikk jeg muligheten til å knipse litt x, og korttenkt som jeg var, prøvde jeg og noen venner av meg det. Festen ble 10 ganger så kul, jeg følte JEG ble 10 ganger så kul og vennene mine følte det samme sa de. Det som derimot skjedde etter 1 time var at jeg ble dritdårlig pga dehydrering og kollapset på dansegulvet. De andre hadde det dritkult fordi de drakk masse. Jeg følte meg som dritt dagen etter, og vil si jeg er kurert for dop. Skal ikke komme med noen moralpreken til deg, i og med at du er en liten nysgjerrig tass som meg selv, men fatter ikke at du kan synes det er så digg når man "bader/BÆDER" så jævlig. Det er ikke likt for alle rusmidler selvfølgelig, men mange.

For jeg regner med at du har hatt noen dårlig erfaringer med de greiene her hvis du er så erfaren som du sier. Den skrytinga av viljestyrken din tror jeg bare er søppel når du gang på gang prøver det på nytt.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Om du må tilsette deg et stoff for å komme deg igjennom hverdagen, har du ikke mye viljestyrke.
Vis hele sitatet...

Dette er jeg veldig uenig i.. jeg har "ingen" problemer i livet (alle har sine problemer), og jeg har en fantastisk jobb og få, men GODE venner...

Jeg tar en gang iblandt cola og pepper fordi det er UFATTELIG gøy, jeg klarer lett å ha det gøy på alkohol også, og klarer meg som regel med det. Men en gang i blandt så ender det opp i overnevnte. Jeg tar overhode ikke dop for å "kommer meg igjennom hverdagen".

Ufattelig arrogant innlegg.
@ elwoodXIII

Var det meg du siktet til? Hvis det var det, hvor har jeg skrytet av viljestyrke hen? Og alt det andre i posten din tror jeg ikke kan ha vært rettet mot meg, aldri nevnt at bading er digg eller noe med hvor lett det er å få ordna ting. Greit om du skriver hvem du svarer til i posten din..