Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6737
Hei.
Bestemte meg for en stund siden å komme i form igjen, så sammen med å starte å trene var det et ganske enkelt valg å slutte å røyke siggaretter også. Siden dette er svært helseskadelig.

Cannabis røyker jeg nesten hver dag, skal trappe ned på dette til 3-4 ganger i uka også. Men jeg vet at når sommeren kommer, så kommer jeg til å røyke veldig mye gress.

Hørte for litt siden at man får i seg 4x mer tjære osv av en spliff, i forhold til en sigg. Så jeg lurer egentlig på hvor stor skadevirkningene er på lungene (kondisjon) når man røyker kanskje en 2-3 spliffer med hasj/weed blandet med tobakk hver dag? Evnt. om jeg slutter å bruke tobakk sammen med ugresset?

Og er det mer skadelig å røyke av en vanelig vannbong, enn å rulle jointer?

Ha en fin dag!
hva med og spise det ?
Kutt ned forbruket til 2 jointer i uken, kun weed, uten tobakk. Da er du på den trygge siden.
Røyk enten rent, eller bland med noe annet.
Vaporizer er vel den "sunneste" måten å røyke det på.
Å putte det i mat er dog den aller sunneste måten å innta det på
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Kutt ned forbruket til 2 jointer i uken, kun weed, uten tobakk. Da er du på den trygge siden.
Vis hele sitatet...
Ja muligens, men det kommer nok ikke til å skje før om noen år at jeg bare røyker 2 jointer i uken. Uten tobakk er noe jeg vurderer.
Ja, kan jo spise det, men er så forbanne tiltak fremfor å rulle en joint.

Noen som har noen lenker til hvor mye mitt forbruk skader lungene? eller som kan fortelle litt.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Siterer bare ifra den store cannabis-tråden:

Sitat av møkk Vis innlegg
Lungeskader
Effekten av tobakksrøyk og cannabis røyk er ganske forskjellig, mens tobakk går til mindre, perifere ganger i lungene konsentrerer cannabisrøyk seg på de store sentrale luftrørene. En konsekvens av dette er at cannabis, i motsetning til tobakk, ikke ser ut til å forårsake emfysem. Det har også vist seg at cannabis heller ikke ser ut til å forårsake KOLS.

Om man blander med tobakk vil man selvfølgelig få skader av denne.


Kreft
Cannabis har en rekke substanser som har vist seg å hemme mange forskjellige typer kreft Blandt disse er prostatakreft.
Vis hele sitatet...
du har dobbel så stor sjanse for å få lungekreft ved å røyke cannabis / hasj etter det jeg har hørt, enten så var det dobbel så stor sjanse eller fire ganger, litt usikker, men du kan jo bare sjekke det opp på nette.

hva røykemetoder angår, så hvis jeg anbefale deg til å røyke joint's/bøtte/tørrpipe istedenfor vannbonge. jeg og noen kompiser hadde røyka vannbong hver dag i tillegg til joints i sikkert i over ett år, og det merka vi godt i lungene, i form av masse slim og drit. og surkling i halsen Osv. så vi ble nødt til å holde oss til tørrpipe/bøtte/joints, og etterhvert så gikk det fint.

prøv det du også, og så ser du hvilken effekt det har på lungene dine.

PS: i tillegg til alt det slimet Osv så kan du også få sopp i lungene av å røyke vannbonge.
Som nevnt før her, kjøp en vaporizer, den skader ikke lungene dine i det hele tatt mener jeg, verdt penga!
Sitat av Pilli Vis innlegg
du har dobbel så stor sjanse for å få lungekreft ved å røyke cannabis / hasj etter det jeg har hørt, enten så var det dobbel så stor sjanse eller fire ganger, litt usikker, men du kan jo bare sjekke det opp på nette.

hva røykemetoder angår, så hvis jeg anbefale deg til å røyke joint's/bøtte/tørrpipe istedenfor vannbonge. jeg og noen kompiser hadde røyka vannbong hver dag i tillegg til joints i sikkert i over ett år, og det merka vi godt i lungene, i form av masse slim og drit. og surkling i halsen Osv. så vi ble nødt til å holde oss til tørrpipe/bøtte/joints, og etterhvert så gikk det fint.

prøv det du også, og så ser du hvilken effekt det har på lungene dine.

PS: i tillegg til alt det slimet Osv så kan du også få sopp i lungene av å røyke vannbonge.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke logisk hvordan vannbonge kan være værre enn tørrbonge, da røyken er mer avkjølt i vannbong.
Er det noen som kan bekrefte dette?
Sitat av Pilli Vis innlegg
du har dobbel så stor sjanse for å få lungekreft ved å røyke cannabis / hasj etter det jeg har hørt, enten så var det dobbel så stor sjanse eller fire ganger, litt usikker, men du kan jo bare sjekke det opp på nette.

hva røykemetoder angår, så hvis jeg anbefale deg til å røyke joint's/bøtte/tørrpipe istedenfor vannbonge. jeg og noen kompiser hadde røyka vannbong hver dag i tillegg til joints i sikkert i over ett år, og det merka vi godt i lungene, i form av masse slim og drit. og surkling i halsen Osv. så vi ble nødt til å holde oss til tørrpipe/bøtte/joints, og etterhvert så gikk det fint.

prøv det du også, og så ser du hvilken effekt det har på lungene dine.

PS: i tillegg til alt det slimet Osv så kan du også få sopp i lungene av å røyke vannbonge.
Vis hele sitatet...
Om du er usikker blir det veldig rotete å presentere det som fakta. Finn kilder først, så kan du uttale deg.

Og det er av innlysende grunner utrolig teit å anbefale å røyke bøtte og pipe som om det skulle vært så mye bedre for lungene enn vannbong.
Sist endret av fetter; 1. mars 2011 kl. 13:37.
Takker Harabo

Så får vel kanskje kjøpe meg en vaporizer siden alle mener det er så mye bedre.
Skjønner heller ikke helt hvordan vannbong kan være verre enn tørrbong?

Kan noen nevne en god internettside, som ikke er full av propaganda eller synsing om hvor mye lungene blir påvirket av cannabis røyking? jeg finner ingen gode sider selv :/
Sitat av Pilli Vis innlegg
du har dobbel så stor sjanse for å få lungekreft ved å røyke cannabis / hasj etter det jeg har hørt, enten så var det dobbel så stor sjanse eller fire ganger, litt usikker, men du kan jo bare sjekke det opp på nette.

hva røykemetoder angår, så hvis jeg anbefale deg til å røyke joint's/bøtte/tørrpipe istedenfor vannbonge. jeg og noen kompiser hadde røyka vannbong hver dag i tillegg til joints i sikkert i over ett år, og det merka vi godt i lungene, i form av masse slim og drit. og surkling i halsen Osv. så vi ble nødt til å holde oss til tørrpipe/bøtte/joints, og etterhvert så gikk det fint.

prøv det du også, og så ser du hvilken effekt det har på lungene dine.

PS: i tillegg til alt det slimet Osv så kan du også få sopp i lungene av å røyke vannbonge.
Vis hele sitatet...
Ettersom hva jeg har hørt gjelder kun økt kreftfare når den er blandet med tobakk, har ingen sikkre kilder tho
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Er cannabis skadelig?

Helt nederst på den siden der står det akutte virkninger, og langvarige virkninger av cannabis.

Langvarige virkninger:
# Luftveissykdommer som kronisk bronkitt og emfysem
# Kreft i munnhule, svelg, luftveier og lunge
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.forskning.no/artikler/2002/november/1037018632.73
En cannabis-sigarett kan inneholde opp til 50 prosent mer kreftfremkallende kjemiske forbindelser (karsinogen) enn vanlig tobakk.
Vis hele sitatet...
I tillegg til at du trekker en joint på en annen måte.
Er nok sant at cannabismisbrukere har større sjans for å få kreft enn sigarettmisbrukere da plantene røykes helt forskjellig, sigaretter filtreres oftere og den røykes slik at den går fort ned i lungene og opp igjen. I tillegg er det mange cannabismisbrukere som holder røyken lengere inne for mere effekt.

Men husk det er forskjell på misbruk og bruk. Spørsmålet er, hvor går grensen.

Noen som har link om vaporizer's skadeomfang på lungene? Uansett er du bekymret så kjøp dette.
Vannbong eller vaporizer er det du trenger
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Men husk det er forskjell på misbruk og bruk. Spørsmålet er, hvor går grensen.
.
Vis hele sitatet...
Ja det lurer jeg på også!!
Vet jeg helt klart missbruker det. Men på en kontrolert måte.. håper jeg..
Uansett misbruk så skader du jo kroppen din, og psyken din. Men ja du kan jo si kontrollert, i den grad av at du ikke dør eller blir psykotisk av det.
Sitat av Pilli Vis innlegg
du har dobbel så stor sjanse for å få lungekreft ved å røyke cannabis / hasj etter det jeg har hørt, enten så var det dobbel så stor sjanse eller fire ganger, litt usikker, men du kan jo bare sjekke det opp på nette.

hva røykemetoder angår, så hvis jeg anbefale deg til å røyke joint's/bøtte/tørrpipe istedenfor vannbonge. jeg og noen kompiser hadde røyka vannbong hver dag i tillegg til joints i sikkert i over ett år, og det merka vi godt i lungene, i form av masse slim og drit. og surkling i halsen Osv. så vi ble nødt til å holde oss til tørrpipe/bøtte/joints, og etterhvert så gikk det fint.

prøv det du også, og så ser du hvilken effekt det har på lungene dine.

PS: i tillegg til alt det slimet Osv så kan du også få sopp i lungene av å røyke vannbonge.
Vis hele sitatet...

Dette er jo bare grunnløst svada, er du tulling eller??
Kopierer innlegget mitt fra en annen tråd.

Cannabis er skadelig for lungene. Hvor skadelig blir heftig debattert, men det er ingen tvil om at det ikke er bra. Så et program om Cannabis her forleden, hvor en lege viste bilder av lungene til en 21- årig stoner. Lungene var omtrent like dårlige/ødelagt som lungene til en som har røykt tobakk fast i noen år.

Kilder:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6923642.stm
http://www.timesonline.co.uk/tol/lif...cle1878424.ece
http://www.guardian.co.uk/society/20...dalcohol.drugs
Sitat av petterdass Vis innlegg
Kopierer innlegget mitt fra en annen tråd.

Cannabis er skadelig for lungene. Hvor skadelig blir heftig debattert, men det er ingen tvil om at det ikke er bra. Så et program om Cannabis her forleden, hvor en lege viste bilder av lungene til en 21- årig stoner. Lungene var omtrent like dårlige/ødelagt som lungene til en som har røykt tobakk fast i noen år.

Kilder:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6923642.stm
http://www.timesonline.co.uk/tol/lif...cle1878424.ece
http://www.guardian.co.uk/society/20...dalcohol.drugs
Vis hele sitatet...
Hadde han røykt uten å blande me tobakk da? tvile, å da telles det egentlig ikke
Sitat av Stokid Vis innlegg
Hadde han røykt uten å blande me tobakk da? tvile, å da telles det egentlig ikke
Vis hele sitatet...
Om du er for lat til å lese de vedlagte linkene så ser jeg egentlig ingen grunn til at du skal poste et svar i det hele tatt.

Ser at to av linkene ikke funker lenger, skal se om jeg finner noe bedre.
Sist endret av petterdass; 1. mars 2011 kl. 16:08.
Sitat av Stokid Vis innlegg
Hadde han røykt uten å blande me tobakk da? tvile, å da telles det egentlig ikke
Vis hele sitatet...
Det gjør da i aller høyeste grad det, da de aller fleste faktisk blander tobakk i jointen..
Hvor ille det er for lungene skal andre få lov å debatere, men vi må vel kunne være enig i at å innhalere røyk fra brennende plantematriale aldri vil være BRA for lungene. Føler mange stonere alltid skal glorifisere weed og aldri si noe negativt om den, men her må vi vel kunne enes?
Helt enig. Også har bruksmetode og omfang av bruk alt og si. Selvfølgelig er lungene til en stoner heftig skadet etter år med misbruk, særlig om misbrukeren blander med tobakk, ikke bare røyker han tobakk i tillegg, han må røyke mer siden han faktisk blander ut rusmiddlet han har behov for.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Helt enig. Også har bruksmetode og omfang av bruk alt og si. Selvfølgelig er lungene til en stoner heftig skadet etter år med misbruk, særlig om misbrukeren blander med tobakk, ikke bare røyker han tobakk i tillegg, han må røyke mer siden han faktisk blander ut rusmiddlet han har behov for.
Vis hele sitatet...

Tja, det er vel ganske individuelt, "heftig skadet" var et hardt utrykk å bruke:P
Trenger ikke å bli syk selvom lungene dine er "heftig skadet". Det er ikke så inviduelt når man snakker om misbruker til de grader, altså slik at misbrukeren røyker konstant for å opprettholde rusen, i flere år på rad.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Trenger ikke å bli syk selvom lungene dine er "heftig skadet". Det er ikke så inviduelt når man snakker om misbruker til de grader, altså slik at misbrukeren røyker konstant for å opprettholde rusen, i flere år på rad.
Vis hele sitatet...
Ikke syk nei, men det er på ingen måte bra for kroppen eller helsa å "ødelegge" lungene over lenger tid. Lungene er et av kroppens mest fundamentale organer, og er ikke spesielt gode til å reparere seg selv. Man gjør seg selv derfor en grei bjørnetjeneste om man ikke behersker (mis)bruken sin.
Å inhalere røyk er usunt uansett hva som brenner!

Virkestoffene i cannabis har en positiv forebyggende effekt mot kreft ifølge noen studier.
Selve røyken er fortsatt skadelig.

Røyken fra tobakk, som inneholder tjære, nikotin og annen drit, (uansett hva det er blanda med) er mest sannsynlig mer skadelig enn den fra ren weed.
Men mengden man røyker har selvfølgelig også noe å si. En lang kveld med en bong og ren weed er kanskje ikke så mye sunnere enn én sigarett?
Blir litt frustrert av å se at når folk nevner cannabis på noen som helst skadelig måte, så roper alle etter kilder og at det er propaganda. Kildene blir ikke engang godtatt fordi de er "ment som propaganda".

Mens alle positive sider ved cannabis blir hyllet ukritisk, og jeg har enda ikke sett en eneste person spørre om kilder.

Må si at dette skader inntrykket mitt av de som røyker fast. For å unngå å få en hel haug av dritt slengt etter meg så vil jeg si at det er utenkelig at cannabis ikke har en eneste skadevirkning, men jeg mener de positive sidene overgår de negative.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
men jeg mener de positive sidene overgår de negative.
Vis hele sitatet...

Enig. Selv om dette ikke gjelder for meg, siden den eneste positive siden for meg er jo at det er en nytelse. - Vel, funker bra mot fyllesjuke da

Men jeg mener de negative sidene et forbud skaper, overgår de positive.
Stonere skal alltid glorifisere cannabis som om det ikke er skadelig at all. Røykere innrømmer at røyk ikke er bra for dme, snusere gjør det og alkoholikere gjør det. Kom igjen da... Du tenner på en plante og trekker brennende partikler ned i systemet ditt. Det er ikke bra, face it.
De gangene jeg har vært i Amster har det vel vist seg ganske tydelig hva som er hardest for lungene. Første gang jeg var der kjørte jeg på med vannbong stort sett hele tiden og ble helt fucked i halsen, men dette gikk over da jeg skifta til joints Men det er skadelig for lungene uansett.

Vaporizer er ikke skadelig for lungene, da ikkeno brenner vil det være som å puste inn vanndamp. Om du spør meg dog så suger vape ganske balle. Selvfølgelig min egen subjektive mening, men den er upraktisk siden du må ha den digre vapen overalt du skal smoke. OG ikke minst, det blir ikke helt det samme å sitte å patte på en stor plastpose... Men om du er villig til å ofre dette, go for it!
Personlig tror jeg ikke effekten er noe bedre eller verre en vanlig tobakksrøyk. Bare det å innta "uren" luft inn i lungene, er jo i og for seg skadelig. Er ikke bra å stå over et bål og puste inn røyken fra det i lengre tid heller.

Så når du røyker "minst" en joint dagen, så får du antageligvis samme skade som en som røyker 1-2 sigaretter dagen.

Har ikke noe kilder til dette, men har til nå ikke fått høre om noen stoffer i Mary Jane som er mer/mindre skadelig for lungene enn vanlig tobakksrøyk
Sitat av Little T Vis innlegg
Så når du røyker "minst" en joint dagen, så får du antageligvis samme skade som en som røyker 1-2 sigaretter dagen.
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere i tråden blir det bare støy å skulle legge frem noe så spesifikt uten å kunne vise til noe konkret. Det fører kun til at enkelte plukker det opp som fakta og buser inn i debatten i senere tid med "men en joint er jo like skadelig som to sigaretter!".

Selvfølgelig er cannabis skadelig for lungene, men ikke være så spesifikk om du har noe konkret å legge frem..
Sist endret av fetter; 2. mars 2011 kl. 11:04.
jeg vet jeg har lest det en eller annen plass. kan bare ikke huske hvor, fordi det er mange år siden jeg leste det. Men beklager hvis det fremstod som diffust.
Helt rent cannabis tror jeg ikke er så veldig skadelig, men det er jo siggen som er verstingen. Kommer jo også an på hvordan du inntar det, men en joint er nok ganske ufarlig.
Jeg har blitt avhengig av steamroller-pipen min, så nå hender det jeg røyker ren tobakk i den bare for å få det nikokicket, dette tror jeg er mer skadelig for å si det sånn.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Helt rent cannabis tror jeg ikke er så veldig skadelig, men det er jo siggen som er verstingen. Kommer jo også an på hvordan du inntar det, men en joint er nok ganske ufarlig.
Jeg har blitt avhengig av steamroller-pipen min, så nå hender det jeg røyker ren tobakk i den bare for å få det nikokicket, dette tror jeg er mer skadelig for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
ha ha! En kompis av meg gjorde noe lignende når han skulle slutte med cannabis.

han knakk av filteret på siggen, bare fordi han ble litt vimete i huet av det. han kalte det for småfjern :P
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Og er det mer skadelig å røyke av en vanelig vannbong, enn å rulle jointer?
Ha en fin dag!
Vis hele sitatet...
logisk sett MÅ det være sunnere å dra det gjennom vann,kjøler ned røyken og tar noe av "dritten"som skulle vært i dine lunger,vannet forandrer vell farge ganske godt right,det må hjelpe,beste er vapoir selvsagt. det råd gir legene i statene hvertfall for lungenes skyld
de har fått lov å anbefale cannabis legene der nå
Sist endret av murmade; 2. mars 2011 kl. 14:45.
Røykte hamp i underkant av et år i strekk, måtte simpelt hen roe meg ned et par hakk da jeg hostet opp slim med kullbiter. den ene klysen bommet og landet på kanten av dassen, har lagt der i månedsvis nå, den stivnet og ble til plakk. sluttet med sigaretter 2 måneder før dette, mulig feilkilde. men var faktisk ganske lett å roe ned, første dag edru var en fin opplevelse, nesten som første gang jeg røykte. gleden i cannabisrus er ikke rusen selv men å oppleve verden på en måte du ikke er vandt til. første blaze et par uker ettter dette var mye finere en all sammenhengende stoningen