Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3643
Hei.

Skal gjøre dette så kort som mulig.
Igår natt var jeg i Drammen, hvor jeg egentlig ikke er så kjent.
Kjørte opp mot fjell, hvor jeg da midt i veien la merke til at jeg var på feil vei.
Bestemte meg for å da snu bilen midt i veien på tom vei, og akselererte opptil 40-60km/t.
Deretter kastet jeg et blikk opp, og så noe traumatisk som var en fotoboks.
Bråbremset med engang jeg fikk øye på den.
Det tok meg Max 3 sekunder før jeg bråbremset, og som sagt så snudde jeg midt i veien og ikke før fotoboks skiltet som varsler meg om fotoboksen.
Da jeg fikk øye på den, var jeg kanskje 20 meter unna boksen (hvis ikke lenger unna)
Var jo ikke klar over at den var der.
Sto der i sjokk i kanskje 2 minutter før jeg bare lot bilen min trille forbi, uten noen reaksjon fra fotoboksen.
Burde jeg stresse eller overtenker jeg?
Litt kjipt å miste lappen på bursdagen sin med allerede 6 prikker
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Paranoid Sjåfør Vis innlegg
Hei.

Skal gjøre dette så kort som mulig.
Igår natt var jeg i Drammen, hvor jeg egentlig ikke er så kjent.
Kjørte opp mot fjell, hvor jeg da midt i veien la merke til at jeg var på feil vei.
Bestemte meg for å da snu bilen midt i veien på tom vei, og akselererte opptil 40-60km/t.
Deretter kastet jeg et blikk opp, og så noe traumatisk som var en fotoboks.
Bråbremset med engang jeg fikk øye på den.
Det tok meg Max 3 sekunder før jeg bråbremset, og som sagt så snudde jeg midt i veien og ikke før fotoboks skiltet som varsler meg om fotoboksen.
Da jeg fikk øye på den, var jeg kanskje 20 meter unna boksen (hvis ikke lenger unna)
Var jo ikke klar over at den var der.
Sto der i sjokk i kanskje 2 minutter før jeg bare lot bilen min trille forbi, uten noen reaksjon fra fotoboksen.
Burde jeg stresse eller overtenker jeg?
Litt kjipt å miste lappen på bursdagen sin med allerede 6 prikker
Vis hele sitatet...
Mener å huske ett blendende h......e av ett rødt lys da jeg passerte en fotoboks i 67km/t i 60-sone.

Dette er tilbake i 2010-2011 ca. så jeg kan ikke gå god for det, men jeg var iallefall ikke i tvil om at det var brev på vei i postkassen min da den grå "flash" stolpen plutselig trakk oppmerksomheten min bort fra veien
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Mener å huske ett blendende h......e av ett rødt lys da jeg passerte en fotoboks i 67km/t i 60-sone.

Dette er tilbake i 2010-2011 ca. så jeg kan ikke gå god for det, men jeg var iallefall ikke i tvil om at det var brev på vei i postkassen min da den grå "flash" stolpen plutselig trakk oppmerksomheten min bort fra veien
Vis hele sitatet...
Sitat av Paranoid Sjåfør Vis innlegg
Hei.

Skal gjøre dette så kort som mulig.
Igår natt var jeg i Drammen, hvor jeg egentlig ikke er så kjent.
Kjørte opp mot fjell, hvor jeg da midt i veien la merke til at jeg var på feil vei.
Bestemte meg for å da snu bilen midt i veien på tom vei, og akselererte opptil 40-60km/t.
Deretter kastet jeg et blikk opp, og så noe traumatisk som var en fotoboks.
Bråbremset med engang jeg fikk øye på den.
Det tok meg Max 3 sekunder før jeg bråbremset, og som sagt så snudde jeg midt i veien og ikke før fotoboks skiltet som varsler meg om fotoboksen.
Da jeg fikk øye på den, var jeg kanskje 20 meter unna boksen (hvis ikke lenger unna)
Var jo ikke klar over at den var der.
Sto der i sjokk i kanskje 2 minutter før jeg bare lot bilen min trille forbi, uten noen reaksjon fra fotoboksen.
Burde jeg stresse eller overtenker jeg?
Litt kjipt å miste lappen på bursdagen sin med allerede 6 prikker
Vis hele sitatet...

Greia er at jeg ikke så noe blits i det hele tatt, men man vet aldri.
Som sagt så jeg jo ikke no skilt, grunnet motsatt felt.
I tillegg til det så snudde jeg midt veien.
Er ikke så sikker på om svare ditt hjalp med det jeg lette etter
Ble tatt i fotoboks for 1 måned siden og jeg kan betrygge deg med å si att om du blir tatt i fotoboks, så merker du det godt selv med mindre du er blind. Se for deg blitzen på tlf oppi trynet, bare att blitzen er rød
Sitat av mintza Vis innlegg
Ble tatt i fotoboks for 1 måned siden og jeg kan betrygge deg med å si att om du blir tatt i fotoboks, så merker du det godt selv med mindre du er blind. Se for deg blitzen på tlf oppi trynet, bare att blitzen er rød
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at jeg ikke så noe reaksjon fra boksen.
Tar den bilde like før du passerer den, eller kan den også ta bilde fra distanse?
Sitat av Paranoid Sjåfør Vis innlegg
Ganske sikker på at jeg ikke så noe reaksjon fra boksen.
Tar den bilde like før du passerer den, eller kan den også ta bilde fra distanse?
Vis hele sitatet...
Den boksen som måler farten din er vel ca 30-50 meter før fotoboksen. Det er ofte der det er tre små hvite streker på veien. Fotoboksen tar bare bilde av skiltnummeret ditt.

Hvis du ikke så en sterk rød blits, så tror jeg du er safe.
Og om så du blir tatt: Det er ikke er verdens undergang, er bare en liten bot, og du kan ned betale den over flere måneder også Ikke stress
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Og om så du blir tatt: Det er ikke er verdens undergang, er bare en liten bot, og du kan ned betale den over flere måneder også Ikke stress
Vis hele sitatet...
Leste noe om 6 prikker over her...
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Og om så du blir tatt: Det er ikke er verdens undergang, er bare en liten bot, og du kan ned betale den over flere måneder også Ikke stress
Vis hele sitatet...
Har 6 prikker fra før av🤒
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Fotoboksen tar bare bilde av skiltnummeret ditt.
Vis hele sitatet...
Tar bilde av sjåfør også, ettersom boten må gis til fører og ikke bileier:
https://www.vegvesen.no/om-oss/press...edder-i-30-ar/
Sitat av Paranoid Sjåfør Vis innlegg
Har 6 prikker fra før av🤒
Vis hele sitatet...
Vel, dette er kanskje statens måte å si at du egentlig ikke passer på norske veier. Det kunne vært verre, naturens måte er å drepe deg.
Mener å ha hørt at noen fotobokser har infrarød blitz for å ikke blende synderen. Da ser du ikke noe lys. Hvis det er sant da.
Høres ikke ut som tidenes forbrytelse. Du får neppe store konsekvenser. Kanskje en bot.
Sitat av Paranoid Sjåfør Vis innlegg
Hei.

Skal gjøre dette så kort som mulig.
Igår natt var jeg i Drammen, hvor jeg egentlig ikke er så kjent.
Kjørte opp mot fjell, hvor jeg da midt i veien la merke til at jeg var på feil vei.
Bestemte meg for å da snu bilen midt i veien på tom vei, og akselererte opptil 40-60km/t.
Deretter kastet jeg et blikk opp, og så noe traumatisk som var en fotoboks.
Bråbremset med engang jeg fikk øye på den.
Det tok meg Max 3 sekunder før jeg bråbremset, og som sagt så snudde jeg midt i veien og ikke før fotoboks skiltet som varsler meg om fotoboksen.
Da jeg fikk øye på den, var jeg kanskje 20 meter unna boksen (hvis ikke lenger unna)
Var jo ikke klar over at den var der.
Sto der i sjokk i kanskje 2 minutter før jeg bare lot bilen min trille forbi, uten noen reaksjon fra fotoboksen.
Burde jeg stresse eller overtenker jeg?
Litt kjipt å miste lappen på bursdagen sin med allerede 6 prikker
Vis hele sitatet...
I august i fjord så kjørte jeg i over 70 forbi fotoboks i 50 sonen.
Lang historie kort:
Da jeg fikk brev fra politiet om jeg vedtok forelegg, så nektet jeg og saken ble henlagt

Om dere trenger bevis som f. eks sladdet brev fra politiet, så skal du få det.
Det må nemlig være klart på bildet at det er deg for at du kan få bota hvis du nekter for å ha kjørt
Sitat av Relevant Vis innlegg
Høres ikke ut som tidenes forbrytelse. Du får neppe store konsekvenser. Kanskje en bot.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er et bilde som blir knipset, så det er ikke noe bevis på at jeg snudde midt i veien.
Jævlig dritt at jeg tol av dashcamen akkurat den dagen…
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Den boksen som måler farten din er vel ca 30-50 meter før fotoboksen. Det er ofte der det er tre små hvite streker på veien. Fotoboksen tar bare bilde av skiltnummeret ditt.

Hvis du ikke så en sterk rød blits, så tror jeg du er safe.
Vis hele sitatet...
Den tar bilde av tryne ditt å, det er mulig å slippe unna om de ikke kan identifisere hvem som kjørte.
Hva var fartsgrensa der du kjørte da?
Jeg vet av 1 elr 2 som har blitt tatt i fotoboks uten at det blinker også, trodde det bare var før det blinka?
Jeg kjører mc og der slipper man unna (:
Sitat av Paranoid Sjåfør Vis innlegg
Problemet er at det er et bilde som blir knipset, så det er ikke noe bevis på at jeg snudde midt i veien.
Jævlig dritt at jeg tol av dashcamen akkurat den dagen…
Vis hele sitatet...
At du snudde midt i veien har nada å si for om det får konsekvenser dersom du har kjørt for fort og fotoboksen har tatt bilde, det står ingen steder at du må ha sett skilting om fotoboks for at fartsovertredelse skal være gyldig.
Med andre ord, om du kan bevise at du snudde mitt i veien eller ei, er totalt uten betydning for om du får bot, om noe vil det være skjerpende omstendigheter og noe du i utgangspunktet heller ikke skulle ha gjort.
Sist endret av Veggen; 8. juni 2022 kl. 17:04.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Den tar bilde av tryne ditt å, det er mulig å slippe unna om de ikke kan identifisere hvem som kjørte.
Hva var fartsgrensa der du kjørte da?
Jeg vet av 1 elr 2 som har blitt tatt i fotoboks uten at det blinker også, trodde det bare var før det blinka?
Jeg kjører mc og der slipper man unna (:
Vis hele sitatet...

Den retningen jeg kom fra, var fartsgrensa på 50km/t.
Snudde midt i veien, fordi kjørte feil og akselererte MAX til 60km/t hvis ikke mindre.
Merket også at etter fotoboksen, så var fartsgrensa på 40km/t så er veldig usikker på hva fartsgrensa var.
Alt jeg het er at jeg akselererte opptil 60 MAX, og bråbremset.
Tok meg kanskje 3 sekunder før jeg så boksen.
Lå nok 20 meter unna fotoboksen, hvis ikke lenger.
Blitzen blir svakere

Fotoboksene som måler og fotograferer snitthastighet har en usynlig infrarød blitz, mens de tradisjonelle punktmålingsboksene har hatt en svært kraftig halogenblitz. Nyere teknologi gjør imidlertid at Vegdirektoratet kan bruke infrarødt lys i alle blitzer, lik dem som brukes i fotobokser som måler gjennomsnittsfart.

Bilførere som blir fotografert i punktmåling vil fortsatt tydelig merke blinket. Men blinket i slike bokser kun en slags «kvittering» fra lysdioder rundt den infrarøde blitzen. Blinket er altså ikke nødvendig for selve bildet, men som informasjon at man ble fotografert.

Forskjellen på den gamle halogenblitzen og lysdiodene vil være spesielt merkbar langs veier uten gatebelysning og andre lys i nærheten.
28. oktober 2021

Kilde : https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/...att-i-fotoboks
om du blir tatt i en fotoboks med infrarød blitz, så er det ei lampe noen meter etter som gir deg visuell indikasjon på at du har blitt tatt

man skal alltid kunne vite om man ble tatt eller ei
Sitat av mintza Vis innlegg
Ble tatt i fotoboks for 1 måned siden og jeg kan betrygge deg med å si att om du blir tatt i fotoboks, så merker du det godt selv med mindre du er blind. Se for deg blitzen på tlf oppi trynet, bare att blitzen er rød
Vis hele sitatet...
Helt feil. Jeg har blitt tatt selv flere ganger. Med blitz og uten. Den siste gangen fikk jeg bare et brev fra politiet. Ingen blitz
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om du blir tatt i en fotoboks med infrarød blitz, så er det ei lampe noen meter etter som gir deg visuell indikasjon på at du har blitt tatt

man skal alltid kunne vite om man ble tatt eller ei
Vis hele sitatet...

Dette gjelder kun gjennomsnitt måling, men du kan se et pitteliten rød blink på disse...
De vanlige atk boksene er vel skiftet ut til ir blits men er noen av de gamle igjen og de merker du blitsen når alt er rødt i 3 sek etterpå
Bare nekt for at du kjørte bilen, du har ikke noe å tape på det uansett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fått noe oppdatering ts?
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Bare nekt for at du kjørte bilen, du har ikke noe å tape på det uansett.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å bekte hvis bildet viser gam bak rattet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vanskelig å bekte hvis bildet viser gam bak rattet.
Vis hele sitatet...
Vel, det funka fint for meg