Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5848
Hei, lurer på hvilken straff jeg kan få ved bygging av et lite hus i skogen, både i komunal skog og privat eid skog om det er noe forskjel der. Har såklart ingen planner om å bli funnet, men for å holde meg varm på vinteren trenger jeg en vedovn. Den produserer røyk som kan bli sett av andre
Røyken kan jo være et bål også?
Får vel beskjed om å rive det innen en viss dato kan jeg tenke meg.
Trådstarter
6 1
joda, men røyken kan lede folk til huset

Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Får vel beskjed om å rive det innen en viss dato kan jeg tenke meg.
Vis hele sitatet...
sant, men ønsker ikke bot eller fengsel
Sist endret av fangsten60; 28. mars 2022 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ikke bare sette opp ei telt?
Finnes koier rundt omkring som er gratis å bruke. Riktignok et stykke inn i norsk villmark. Femundsmarka og Finnmarksvidda har blant annet.

Tipper det blir oppdaget før eller siden uansett. Ville heller kontaktet noen private å hørt om det var en mulighet å sette opp noe gratis. Sikkert noen snille grunneiere.
Trådstarter
6 1
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Hvorfor ikke bare sette opp ei telt?
Vis hele sitatet...
Ønsker ett sted å bo, noe som er komfortabelt i lengden

Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Finnes koier rundt omkring som er gratis å bruke. Riktignok et stykke inn i norsk villmark. Femundsmarka og Finnmarksvidda har blant annet.

Tipper det blir oppdaget før eller siden uansett. Ville heller kontaktet noen private å hørt om det var en mulighet å sette opp noe gratis. Sikkert noen snille grunneiere.
Vis hele sitatet...

Takk for svar, skal ta det til betraktning
Sist endret av fangsten60; 28. mars 2022 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du vurdert å spørre grunneier om lov?
Trådstarter
6 1
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du vurdert å spørre grunneier om lov?
Vis hele sitatet...
Har det ja, men vet ikke hvor jeg skal finne noen som skulle kunne tillate noe slikt
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde gått litt inn i sauen... gått så vekk fra sti og bygget en hemmelig hytte der.

Det er planen til meg og noen kompiser. vi er godt kjent i skogen der og har funnet en bra dump ett godt stykke unna stien.

der skal vi bygge hemmelig hytte til sommer.
Trådstarter
6 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hadde gått litt inn i sauen... gått så vekk fra sti og bygget en hemmelig hytte der.

Det er planen til meg og noen kompiser. vi er godt kjent i skogen der og har funnet en bra dump ett godt stykke unna stien.

der skal vi bygge hemmelig hytte til sommer.
Vis hele sitatet...
Spennende, eneste problemet mitt er at jeg studerer og vil ikke sykle noen timer hver dag:/
Sitat av fangsten60 Vis innlegg
Spennende, eneste problemet mitt er at jeg studerer og vil ikke sykle noen timer hver dag:/
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vil få noe straff, annet en at du må fjerne den. Vist du ikke kan bygge den langt inn i skogen bort fra der folk pleier og ferdes. Så kan du nok bare glemme hele greia da du fort blir stoppet. Hadde heller vurdert lavvo/ telt da. Selv om du finner en grunnEier som sagt ja. Så er det fremdeles ikke lov og bare sette i gang og bygge.
Rip 8-4-23
https://youtu.be/6ZnayOUQN28

Han løser problemet med røyk ved og bruke stearin lys som varmekilde inne i en ovn. Kansje noe sånt kan funke
Du sier at du ikke vil sette opp telt fordi du ønsker noe behagelig i lengden, er du klar over hvor mye arbeid det vil kreves for noe slikt?

Det letteste er i så fall å kjøpe ei brukt brakke, som er isolert og har bad, for det blir ikke behagelig i lengden uten bad og innlagt vann. Ta den fra hverande, frakte materialene til dit du vil ha brakken og så sette den opp igjen.

Så trenger du strøm, dieselaggregator eller solcellepaneler, og så burde det være i nærheten av en elv eller en brønn, slik at du kan legge rør til hytten.

Veldig mye arbeid, og hvis den skulle bli oppdaget og må rive den, så må det jo være utrulig kjedelig.

Men jeg vil anta, hvis du kjøper alt brukt for gode priser, at du kan få det til for rundt 50.000 med litt tålmodighet. Men det tror jeg ikke på at du får tid, da du sier du er student, du har ikke tid til det, og er neppe noen snekker?
Sist endret av Hans Høyhet; 28. mars 2022 kl. 22:08.
Få grunneiers tillatelse så bygger du deg en gamme på tradisjonsvis. De forsvinner av seg selv når de blir gammal nok, så alt går tilbake til naturen, mye lettere få tillatelse til noe når det er mindre sjangs for at det ligger igjen noe sjenerende om/når du går lei/gir opp.


ligger plenty av byggebeskrivelser på nett.
Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Finnes koier rundt omkring som er gratis å bruke. Riktignok et stykke inn i norsk villmark. Femundsmarka og Finnmarksvidda har blant annet.

Tipper det blir oppdaget før eller siden uansett. Ville heller kontaktet noen private å hørt om det var en mulighet å sette opp noe gratis. Sikkert noen snille grunneiere.
Vis hele sitatet...
Joda, det finnes koier, men de har ofte regler om at man ikke har lov å oppholde seg der over en lengre tid..

Denne karen tok seg kraftig til rette på ellenkoia i høst og ble kastet ut.. Og straffet av de lokale 🙂

https://www.ifinnmark.no/mann-med-ul...s/5-81-1447756
Vet ikke mye om straff, men det skal utrolig mye til å ikke bli funnet. Jeg vet ikke hvilket område du tenker dette om, men de aller fleste skogsområder blir omtrent finkjemmet i løpet av jakta om høsten, eller av turgåere ellers. Skal nok mye til at ingen finner det på ett år eller to. Hvordan har du uansett tenkt å få tak i materialer? Kjøpe og frakte inn, eller hogge selv? Tømmerhytte eller barhytte eller hva er det du tenker her? Som med så mange andre fikse idèer, er det som regel en grunn til at ikke flere har gjort det fra før...
Det som nok blir vanskeligst å skjule, er stien du etterhvert vil lage fram til døra di.
Du kan bruke propanovn for varme og matlaging. Da vil du ha utgifter på noe mellom 1000-2500 mnd for propanen. Propan får du fyllt i 11-liters flasker. Bruker å koste 250kr for ei flaske, og en kan regne med å bruke 4-10 flasker i mnd, avhengig av været og ellers.

Du vil få noe slikt som 120kw ut av ei 11liters flaske propan. altså du kan ha en varmeovn på 1000w på i 120timer, som jo er bra.

Vel, du kunne vel satt opp noe billig på noe slikt som 3x3 meter, bare for å sove i, hvis det blir revet ville det jo ikke gjort alt for mye. Planker kan du hente fra containere der de driver med bygging eller riving, så trenger du bare isolasjon for et 2-3000kr, og kanskje noen finerplaner for å kle veggen med innvendig, slik at det ikke blir seende trist ut.

Det meste arbeidet da er vel å finne materialer, hvis du ikke bare kjøper alt nytt.
Sist endret av Hans Høyhet; 28. mars 2022 kl. 22:47.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg og noen av gutta gjorde dette i bergen-område når vi var kids, dog ble vi busta, men vi kom i lokalavisa og fikk egentlig bare skryt for det vi hadde gjort og ikke noe straff!
Jeg fikk en hel genial ide, kjøp deg ei billig campignvogn. normal husleie. Har du bil kan du bare flytte rundt på den, hvis noen klager. Og da vil du ha mye mer comfort enn du noen gang vil få i ei hjemmesnekra hytte.

Dette tror jeg nok er det eneste realistiske.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg fikk en hel genial ide, kjøp deg ei billig campignvogn. normal husleie. Har du bil kan du bare flytte rundt på den, hvis noen klager. Og da vil du ha mye mer comfort enn du noen gang vil få i ei hjemmesnekra hytte.

Dette tror jeg nok er det eneste realistiske.
Vis hele sitatet...
Dette!
Jeg tror dette er mye enklere å klare enn å bygge hytte. Blir du "tatt" kan du bare flytte vogna til en ny plass. Finner alltids noen til å flytte vogna for deg hvis det skal være aktuelt. Eventuelt kan du bruke en tjeneste for å leie en bil et par timer. Til og med i Oslo vet jeg om et par plasser hvor en campingvogn satt opp slik ville kunne stå uten å få for mye fokus. Tilgang til strøm bli dog vanskelig, så du må basere deg på annen oppvarming. Gass er en løsning, så lenge man får satt opp dette på en trygg måte.
Det er heldigvis eller dessverre (alt etter perspektiv) ikke så enkelt at du kan få grunneiers tillatelse og så er alt greit. Du må også ha byggetillatelse fra kommunen. For å kunne få byggetillatelse må du ha lov til å bygge der etter kommunens arealplaner, og mulig også ha en reguleringsplan.

I skauen, innen rimelig pendlevei til hvor du enn skal så går dette sannsynligvis ikke.

Hvis du ikke har tillatelse og bygget vil du få krav om riving. Hvis du ikke river tvert kan du få tvangsmulkt. Alt etter hvor gretten kommunen er kan du få bøter.

Hvis ikke grunneier er med på leken kan du også få erstatningskrav for ulovlig bruk.
Trådstarter
6 1
Takk for svar folkens, mye hjelpsomt!
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette her jeg gjort ved flere anledninger og i dag står 2 av 7 hytter fortsatt. har aldri blitt tatt men 2 har blitt revet ned av andre 1 har blitt knust av hogst maskin og 2 har jeg selv tatt ned pga mer trafikk en forventet i det området.

Jeg holder meg ett stykke unna der folk vanligvis er og tenker også på om det er en naturlig plass og gå forbi når det er jakt.
Jeg har hatt hjemmelaget vedovn i alle og det som faktisk blir ett problem etter vært er og finne ved uten og hugge ned friske trær og tørke det, en annen ting er vann. jeg liker og være i nærheten av vann pga fisking men der er ofte mer mennesker.
Totalt har jeg nok sovet over 300 netter i disse hyttene og bruker litt over 1 uke på og lage de. Det med røyk fra ovn har jeg aldri brydd meg om for jeg er såpass langt fra folk. Alle hyttene er bygger på sørlandet og 1 ble bygget ved sjøen. den ble revet av noen andre etter 2år
Sitat av fangsten60 Vis innlegg
Ønsker ett sted å bo, noe som er komfortabelt i lengden
Vis hele sitatet...
Lavvo er jo digg å vanke i og fungerer greit i lengden.
[/quote]
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette her jeg gjort ved flere anledninger og i dag står 2 av 7 hytter fortsatt. har aldri blitt tatt men 2 har blitt revet ned av andre 1 har blitt knust av hogst maskin og 2 har jeg selv tatt ned pga mer trafikk en forventet i det området.

Jeg holder meg ett stykke unna der folk vanligvis er og tenker også på om det er en naturlig plass og gå forbi når det er jakt.
Jeg har hatt hjemmelaget vedovn i alle og det som faktisk blir ett problem etter vært er og finne ved uten og hugge ned friske trær og tørke det, en annen ting er vann. jeg liker og være i nærheten av vann pga fisking men der er ofte mer mennesker.
Totalt har jeg nok sovet over 300 netter i disse hyttene og bruker litt over 1 uke på og lage de. Det med røyk fra ovn har jeg aldri brydd meg om for jeg er såpass langt fra folk. Alle hyttene er bygger på sørlandet og 1 ble bygget ved sjøen. den ble revet av noen andre etter 2år
Vis hele sitatet...
Vil veldig gjerne høre mer om hyttene dine, gjerne da byggeprossessen og hvordan du har gjort det med alt det praktiske
Anbefaler Erik Grankvist/Advoko MAKES/Kris Harbour Natural Building på YouTube om man vil bli inspirert til å bygge hytte i skogen etc.
Jeg anbefaler å stikke på biblioteket og låne Hemmelige hytter av Marius Nergård Pettersen.

Liten smakebit i denne artikkelen på NRK - Hemmelighetene i norsk natur
Spørr grunneier
Her er en artikkel om en gjeng som bygde seg hytter i trærne og bosatte seg der for ca 20 år siden.
https://www.rb.no/lokale-nyheter/vil...s/1-95-3112398
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Lavvo er jo digg å vanke i og fungerer greit i lengden.
Vis hele sitatet...
Nei, en lavvu er ikke okei i lengden med moderne komfort som standard
Anonym bruker
"Kvalm Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min far og et par av hans jakt og fiske-kompiser gjorde dette for noen år siden. Ble ikke hytte, mer en gamme, men standarden var helt ok faktisk, tørt og varmt.

De bygde en platting som gulv og kjøpte et digert og kraftig militærtelt med tilhørende vedovn som de satte oppå plattingen. Stengene ble forsterket med planker for å klare en storm. Utvendig ble det laget et enkelt reisverk av plank som ble kledd med mose, kvister og annet. Det var vinduer i teltduken som ikke ble kledd.
Dette ble satt opp i relativt tett kjerr så du måtte omtrent kollidere med hytta/gamma for å finne den. Fyrte i vedovnen så det ble godt og varmt, tørt og greit. Med mose som utvendig isolasjon holdt det forbausende godt på varmen også vinters tid, minuset var uisolert gulv.
Innredning ellers var 3 enkle senger(ikke plass til mer) og et par trekasser til utstyr, som også fungerte som bord.

Denne ble brukt noen år til jakt, fiske og rekreasjon, helt til noen fant den. Vi snappet opp at folk kjente til byggverket og ryktene gikk i området, så de reiv den ned før de ble tatt på fersken der inne.

Dette lå 1,5 mil unna bilvei, og svingodt kamuflert og plassert, likevel hadde jegere gått seg på den.

Sjansen for at det blir funnet på et tidspunkt er altså stor, men du verden så kult det er å ha et sånt sted!!

For et par år siden snakket vi om å lage noe med mur i et søkk i fjellet som vi fant, legge opp en steinvegg i forkant. Hadde nok fått til 15-20 kvm der. Men, av mange årsaker har det ikke blitt, og kommer ikke til å bli heller.

Poenget, det går an, og det går noen år, men selv vår ble funnet, i et søkk i krattskogen over 1,5 mil unna folk, og laaaangt unna hytter, så man må regne med å bli oppdaget på et tidspunkt.

Nå for tiden har vi en lavvo og en vedovn liggende nedgravd i plast-tønner i det samme området, spaden for å grave det frem med henger godt skjult oppe i ei tett gran. Da kan vi sove varmt og komfortabelt når vi er der, og kun
Bære med oss mat og sovepose, deretter fjerne sporene når vi drar hjem.