Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3638
Hei!
Har alltid hatt problemer med å lese bøker, ikke på grunn av lesevansker, men fordi skjønnlitteratur ikke interesserer meg i det hele tatt. Men, så fikk jeg øynene opp for biografier og annen faktalitteratur. Leste forleden helg "på vegne av venner" av Kristopher Schau, og kan gjerne tenke meg å lese mer av denne typen "snodig" bok.

For den som ikke vet hva "på vegne av venner" er, så er det en bok der Schau tar for seg begravelser som er betalt av det offentlige. Her skriver han ned sine egne tanker om hvorfor avdøde ikke har pårørende som møter i begravelsen.

Men hva når ikke et eneste menneske er til stede under bisettelsen?

En ting er at klemmene og anekdotene i etterkant uteblir og at ingen sitter der og kjemper med tårene mens presten går gjennom rutinene, men hva er det egentlig som skjer? Skjer det noe? Er det noe? Det er tross alt noen som har gått bort. Et liv har opphørt å eksistere, men ingen er der for å ta avskjed. Er det da noe mer enn bare et stort empatisk sort hull hvor samfunnet er satt til å gjøre sorgen for oss? Der nasjonen tar seg av det praktiske. Og så blir det ikke noe mer enn det igjen. Praktikaliteter.

Det var bare derfor. Jeg ville vite hva dette var; og jeg ville være der.
Vis hele sitatet...
Er altså på utkikk etter noe som ikke er fiksjonelt, men bøker der forfatteren drøfter og reflekterer selvopplevde ting, med gjerne en mye dypere mening og tanke i grunn der han går mektig i seg selv. Temaer som ikke ofte er tatt opp i sosial sammenheng og medier, og kanskje er litt tabubelagt. Litt rotete og dårlig formulert, men håper noen forstår, og har tips til lignende bøker.

På forhånd; tusen takk!
Kanskje ikke helt det du leter etter, men jeg vil anbefale Hunter S. Thompson på det varmeste.

Hvis du ikke vet hvem han er så er det forfatteren bak blant annet Fear and loathing in Las Vegas og The Rum Diary. Han lagde sin egen sjanger, Gonzo Journalistikk, som er en blanding mellom hvordan han oppfatter ting med en dæsj fiksjon. Så litt ekte, litt fiksjon.

Skal du ha noe av det mer virkelighetsnærme så vil jeg anbefale Fear and loathing on the campaign trail og On the road with Hells Angels. Han er veldig samfunnskritisk og har en humoristisk og litt krevende skrivestil.
Naiv-Super er ihvertfall en meget snodig bok..
TDSzevz: takk for tipset! Skal sannelig sjekke ut noen av verkene hans!
GrønnUgle: Naiv-Super beveger seg litt ut på tynn is, siden den er fiksjonell. Men, det er likevel en bok jeg lenge har tenkt jeg skulle prøve meg på, men har glemt det litt bort. Takk for tipset og påminnelsen!
Sitat av McLovin Vis innlegg
Hei!

Er altså på utkikk etter noe som ikke er fiksjonelt, men bøker der forfatteren drøfter og reflekterer selvopplevde ting, med gjerne en mye dypere mening og tanke i grunn der han går mektig i seg selv. Temaer som ikke ofte er tatt opp i sosial sammenheng og medier, og kanskje er litt tabubelagt.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje denne kan falle inn under denne kategorien, anbefaler den ihvertfall sterkt. Vær imidlertid forberedt på at det er deprimende lesning, og at det tar noe tid før boken "tar av":

Krigsjunkie
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...=148150&rom=MP

Ellers, siden du vel nevnte noe om biografier, vil jeg nevne to stykker:

I am Ozzy
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...4436287&rom=MP

The Dirt
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...=124596&rom=MP

Sistnevnte forfatter har også skrevet denne:

The game
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...2899780&rom=MP

som vel også faller innenfor kategorien du nevner, vil jeg si.
Everything is Illuminated - Jonathan Safran Foer.
Menn som stirrer på Geiter - Jon Ronson
The Animal Farm - George Orwell
The Death of Bunny Monroe - Nick Cave
Winkie - Clifford Chase

Merkelige, rare, morsomme, spesielle, interessante bøker alle sammen

Og som andre nevner, du kan ikke være foruten Hunter S. Thompson!

Av biografier vil jeg nevne The Long Hard Road out of Hell, biografi om Marilyn Manson, skrevet i samarbeid med Neil Strauss.
Chronicles av Bob Dylan er en fantastisk bok, skrevet av han selv!
Sist endret av kn^tte; 23. september 2011 kl. 16:33.
9ppel: tusen takk! Har lest "I am Ozzy" og "the Dirt", fantastiske bøker. Har hørt en del om "the Game", men hadde tenkt å lese "this is gonna hurt" og "Slash" først. Siden du tydeligvis er into samme type biografier som meg, og du liker "the Dirt", vil jeg på det absolutt sterkeste anbefale deg å lese "the heroin diaries" litt traudig, kjedelig og tungt til tider, men resten er verdt det!
kn^tte: her var mye gode forslag! Har lest "the long hard road out of hell", men resten er ukjent for meg. Må iallefall prøve meg på "Chronicles"!
Sist endret av McLovin; 23. september 2011 kl. 18:23.
På vegne av venner er ei knallbok. Prøv noe annet av Schau: Et Norge I Krig
Viste ikke han hadde så mye annet! Takk skal du ha, skal sjekke ut
My Booky Wook - Russell Brand

http://www.amazon.co.uk/My-Booky-Woo.../dp/0340936150

Snodigere får du det vel ikke :P
Sist endret av Miracle Worker; 23. september 2011 kl. 18:42.
Russel Brand er jo sjefen! Lurer på om jeg har denne i en bokhylle en plass, kan hende min søster tok den med til hovudstaden. Må sjekke om jeg har den liggende!
Ta en titt på Junky av William S. Burroughs. Enkelt og greit en heroinjunkie som forteller om sine erfaringer og historier. Den er skrevet på en nesten "klinisk" måte uten noe "pynting" på hverken sannhet eller språk.
Sitat av King Ink Vis innlegg
Ta en titt på Junky av William S. Burroughs. Enkelt og greit en heroinjunkie som forteller om sine erfaringer og historier. Den er skrevet på en nesten "klinisk" måte uten noe "pynting" på hverken sannhet eller språk.
Vis hele sitatet...
...og Naked Lunch!
Catch-22 eller Paragraf-22 hvis du vil ha den på norsk.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
...og Naked Lunch!
Vis hele sitatet...
Absolutt! Den har dog et mer fiksjonelt preg over seg. Jeg så at TS ikke var så glad i skjønnlitteratur generelt og heller ønsket mer biografiske bøker og faktastoff. Men for all del, Naked Lunch er jo et genialt helvete av en bok.

EDIT: K^tte, ser du anbefalte The Death of Bunny Munro tidligere. Stiller meg også bak denne. Og Chronicles av Bob Dylan er muligens den beste selvbiografien jeg noen sinne har lest.
Sist endret av King Ink; 23. september 2011 kl. 19:22.
Forrest Griffin er en amerikansk MMA fighter. Han har skrevet ett par bøker som har fått gode anmeldelser. Skal vist være jævli artige. Har ikke fått lest dem selv ennå, men har store planer om å få bladd gjennom dem.

-Got Fight? The 50 Zen Principles of Hand-to-face Combat
-Be ready when the sh*t goes down: A survival guide to the apocalypse
Fantastisk fin respons på tråden her, med mye gode tips! Liker'e!

Sitat av King Ink Vis innlegg
Ta en titt på Junky av William S. Burroughs. Enkelt og greit en heroinjunkie som forteller om sine erfaringer og historier. Den er skrevet på en nesten "klinisk" måte uten noe "pynting" på hverken sannhet eller språk.
Vis hele sitatet...
Tipset er notert, men tror ikke det blir innkjøp med det første. Har nylig pløyd gjennom the Heroin Diaries og This is Gonna Hurt, så tar en liten pause fra heroinjunkie-bøker. Dog, er det et utrolig spennende tema, så den skal definitivt leses!

Tusen takk for alle svar, folkens! Keep 'em cumin

EDIT: stoppet opp litt å tenkte over dette du sa om klinisk, King Ink, og må nesten sette et spørsmålstegn ved dette. Mener du han nærmest fremstiller heroin som et medisinsk hjelpemiddel? En bok helt uten moralprekner, tvert imot hvordan heroin kanskje har hjelpt vedkommende gjennom situasjoner?
Om dette er tilfellet ble boken tvert enda mer attraktiv. Synes selv the Heroin Diaries og This is Gonna Hurt er skrevet på en veldig "amerikansk" måte, der det går en moralsk tråd gjennom hele boken.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Fantastisk fin respons på tråden her, med mye gode tips! Liker'e!



Tipset er notert, men tror ikke det blir innkjøp med det første. Har nylig pløyd gjennom the Heroin Diaries og This is Gonna Hurt, så tar en liten pause fra heroinjunkie-bøker. Dog, er det et utrolig spennende tema, så den skal definitivt leses!

Tusen takk for alle svar, folkens! Keep 'em cumin

EDIT: stoppet opp litt å tenkte over dette du sa om klinisk, King Ink, og må nesten sette et spørsmålstegn ved dette. Mener du han nærmest fremstiller heroin som et medisinsk hjelpemiddel? En bok helt uten moralprekner, tvert imot hvordan heroin kanskje har hjelpt vedkommende gjennom situasjoner?
Om dette er tilfellet ble boken tvert enda mer attraktiv. Synes selv the Heroin Diaries og This is Gonna Hurt er skrevet på en veldig "amerikansk" måte, der det går en moralsk tråd gjennom hele boken.
Vis hele sitatet...
Dersom det er drug-relatert du er interessert i, kan jeg kanskje også anbefale "A Scanner Darkly" av Phillip K. Dick. Det er en fiksjonell bok basert på virkelige hendelser. Dopet i boken kalt Substance D, antar jeg for å være Heroin, uten å være helt sikker. Anbefales på det sterkeste, boken, ikke heroin.
Såpekoker av rang
Erlend Loe skriver jo generelt mye sprøtt og morsomt. Ler meg skakk av tekstene hans.
'Naiv. Super.' er allerede nevnt, og et bra forslag. Vil også nevne Doppler -- boken om Andreas Doppler som
er lei av flinkhet og flytter fra kone, barn og hus, opp i marka for å leve et liv der i telt.
Han gjør seg venn med elgen Bongo etter å ha, for å skaffe mat, tatt hans mor av dage.

Ren fiksjon, men morsom lesing. Ikke veldig lange bøker heller.

Han har også en mer virkelighetsbasert roman -- 'L', som dokumenterer Erlend og en guttegjeng sin tur
til en øde øy i stillehavet, for å drive forskning og bevise hans noe skakke teori om hvordan
polyneserne kom seg over stillehavet ved bruk av skøyter. Boken inneholder også bilder.
Det er en blanding av fiksjon og virkelighet, basert på en virkelig tur.
Har faktisk lest Doppler. Utrolig artig bok! Hadde om Erlend Loe og denne sjangeren hans på ungdomsskolen, og husker vi leste en del fra L, men om jeg leste hele boken eller bare deler av den er jeg ikke sikker på. Er uansett to konge bøker! Burde kanskje ta frem noe av Erlend Loe. Ganske sikker på vi har det meste av mannen liggende
Jeg har lest gjennom mange bøker av store forfattere. Alt fra Thomas Mann til Jean Genet og Jorge Luis Borges. Det finnes fiksjon som er ganske dyp og reflekterende, min favoritt er Døden i Venedig, men siden du heller vil ha ikke-fiksjon skal jeg anbefale deg en norsk dokumentarbok som kom ut i 2009.

Jeg vil derfor anbefale deg ''Politi og røver'' av Kjetil Østli. Den handler om et tidligere medlem av den beryktede Tveita-gjengen, politispaneren Johnny Brenna og forfatteren selv som diskuterer kriminalitetens væren. Som et bakteppe ligger NOKAS-saken, hvor vi også får et innblikk. En utrolig fengende bok som passer alle menn, og utrolig lettlest!
Sist endret av hafnor; 24. september 2011 kl. 06:30.
Diary of a drug fiend - Aleister Crowley

Leaving Las Vegas - John O'Brien


Begge selvbiografiske og med utgangspunkt i ekte opplevelser.

Dog på engelsk, men det burde vel gå bra.
Sjekk ut "The Dirt" av Motley Crue/Neil Strauss, som en annen her nevnte, anbefales på det sterkeste!
Sitat av McLovin Vis innlegg
EDIT: stoppet opp litt å tenkte over dette du sa om klinisk, King Ink, og må nesten sette et spørsmålstegn ved dette. Mener du han nærmest fremstiller heroin som et medisinsk hjelpemiddel? En bok helt uten moralprekner, tvert imot hvordan heroin kanskje har hjelpt vedkommende gjennom situasjoner?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om klinisk var det helt rette ordet å bruke, men det jeg mener er at du får en detaljert fremstilling av hverdagen til en heroinavhengig småkriminiell person med svært detaljerte beskrivelser av den kjemiske og medisinske delen av heroin (og et par andre rusmiddler). Burroughs tar ikke noen side i det hele - ingen moralprekener, og heller ikke noen form for glorifisering av heroin og rus.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tar opp igjen tråden her!
Er det noen som har gode forslag til samfunnskritisk skjønnlitteratur? Noe av Bjørneboe, kanskje?
Leser allerede En Hunter S. Thompson-bok, så helst noe litt annet
Franz Kafka - Prossessen (eng: The Trial, tysk: Der Process) (utgitt første gang 1925)

Snodigere bok finner man ikke. Er enda ikke helt klok på denne boken, så må helt klart lese den et par ganger til. Veldig dyp bok med masse metaforer og analyser, psykologisk etc. Fascinerende! Dog relativt tung å lese.
Sist endret av Chronic420; 21. november 2011 kl. 12:14.
Ahh masse bra tips her! love it
Rus og Rolex synes jeg var bra!
Sitat av McLovin Vis innlegg
TDSzevz: takk for tipset! Skal sannelig sjekke ut noen av verkene hans!
GrønnUgle: Naiv-Super beveger seg litt ut på tynn is, siden den er fiksjonell. Men, det er likevel en bok jeg lenge har tenkt jeg skulle prøve meg på, men har glemt det litt bort. Takk for tipset og påminnelsen!
Vis hele sitatet...
Tør påstå at om du liker Naiv.Super(som jo, er fiksjonell, men for min del ble det noe helt annet enn det jeg hadde lest tidligere) så vil du elske Doppler, også av Loe.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Tør påstå at om du liker Naiv.Super(som jo, er fiksjonell, men for min del ble det noe helt annet enn det jeg hadde lest tidligere) så vil du elske Doppler, også av Loe.
Vis hele sitatet...
Har nok lest Doppler før, noe som var en utrolig artig bok. Er Naiv Super den boka der han skriver om folka som gikk på skøyter over Atlanteren?
Har lest Karl Pilkingtons "An Idiot Abroad", og "Karlology". Dette er ganske snodige og morsomme bøker med tanker, meninger og syn som Karl Pilkington har om bl.a livet, reiser, kunst, og alt mulig rart.

Edit: "An Idiot Abroad" er forøvrig reisedagboken tilhørende tv-serien med samme navn.
Sist endret av jonnis; 21. november 2011 kl. 13:20.
Takk for forslag!
Er disse samfunnskritiske?
Les boka som ser ut som en melkekartong... er ikke helt sikker på hva den heter. Men mener det var erlend loe som lagde den.
"The long walk", eller "Dødsmarsjen" som den Norske tittelen er, er en bok jeg vil kalle litt snodig, den er riktignok oppdiktet, men den tar for seg menneskets natur under uvanlige omstendigheter på en troverdig måte, og er en bok jeg vil anbefale dersom du er fascinert av hva mennesker er villig til å gjøre under ekstreme påkjenninger. For selv om boken er oppdiktet, synes jeg den var troverdig og lett å leve seg inn i.
Samfunnskritisk mot totalitarianisme?

Først og fremst atlas shrugged/de som beveger verden, fantastisk spennende og inspirerende, selv om jeg ikke stiller meg bak ideologien til Rand.
Som knøtte nevnte, er også Animal Farm veldig lettlest og tidvis underholdende, og så har du selvfølgelig klassikeren 1984.
Leste en bok av Tor Åge Bringsværd, som het "Den som har begge beina på jorda står stille". Veldig spesiell og rar, men samtidig ganske morsom. Hvis du er tilbøyelig til å lese engelsk kan jeg anbefale en del bøker av Kurt Vonnegut Jr. "Gud velsigne dem Mr. Rosewater, eller perler for svin", "Slakterhus 5" og "Galapagos" er alle voldsomt gode bøker, samtidig som at de er litt spesielle, i forhold til mye annen populær litteratur.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hm, skulle tro Shantaram, av Gregory David Roberts (2003) ville vært nevnt tidligere. Fin handling, selv om analogiene han bruker blir slitsomme et stykke ut i boka.

Nineteen Eighty-Four, av George Orwell (1949) passer kanskje din nye higen etter samfunnskritiske bøker? (:
"Hugo"-nå husker jeg ikke forfatteren, men det er en bok som tar for seg hugo's opplevelser og liv som Heroinist i Oslo, veldig godt skrevet, uten de klassiske narkoman-klisjeene.
Det er også viktig å merke seg at Hugo er en faktisk person, ikke en romankarakter. Boken oppfører seg som en kryssning mellom biografi og intervju.
Interessant lesning, kansje ikke så veldig underlig, men ett lite omtalt og tabubelagt tema.
Kom på en god bok som omhandler rusmisbruk godt innenfor snodig-sjangeren.
Autobiografiske Dandy in the underworld.
Uten å røpe for mye kan jeg si at den handler om en overklassegutt som ender opp som heroinist og mannehore, mens han prøver å få fart på forfatterkarrieren sin.
Ekstremt morsom, lettlest og skitten, en skikkelig godbok.
Elsket selv også "På vegne av venner". Jeg har egentlig ikke noe annen dokumentarbøker av samme art, utover kanskje en, "Et mord i Kongo" av Morten Strøknes. Handler om Kongo-saken, men også om veldig mye mer. Han tar for seg afrikansk historie, og setter ting i sammenheng slik at det blir en veldig god og gjennomreflektert tekst om det afrikanske samfunnet og nord-sør. At han også greier dette uten å falle ned i en av de sedvanlige grøftene som gjør slike bøker ofte til ren politisk propaganda eller langtekkelige klisjéer, er bare å ta hatten av seg for.

Av fiksjon har jeg imidlertid mer. Jeg ELSKET Janne Teller sin "Ingenting". Virkelig en gripende bok som fikk meg til å reflektere over livet, hva som er verdt noe - og om i det hele tatt det finnes ting med en reell verdi i verden. Virkelig en av de beste bøkene jeg har lest noensinne. Markedsført som ungdomsbok om jeg ikke husker feil, men det er helt på bærtur. Den kan leses på så mange nivåer, at jeg gleder meg til å ta den frem igjen en gang i fremtiden.

Jeg vil også anbefale "Koranoid" av Anonym (ikke samme anonym som forfatteren av Kinderegg osv). Veldig god bok. Fiksjon, men samfunnskritikk skrevet på en veldig, veldig kreativ måte. Ble kritisert for å fokusere på islam, men slik jeg leser den kunne det like gjerne vært en kritikk av en hvilket som helst annen ytterliggåenhet som får lov til å påvirke og bestemme flertallet og offentlige institusjoner. Også kort.

Helt til slutt må Ambjørnsen nevnes. Både "En stille natt på jorden" og "Opp Oridongo" er i aller høyeste grad spesielle, og to av mine favoritter. Begge fiksjon, men med sterke innslag av refleksjon. En tredje bok som jeg leste etter anbefaling på nFF faktisk av han, er 23-salen. Den er også fiksjon, men basert på virkeligheten som det så fint heter. Psykiatrikritikk basert på Ambjørnsens egne opplevelser som vernepleier. Du finner mange som anbefaler den her om du søker. Jeg er en av de. Helt sinnsykt god bok.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Har nok lest Doppler før, noe som var en utrolig artig bok. Er Naiv Super den boka der han skriver om folka som gikk på skøyter over Atlanteren?
Vis hele sitatet...
Nei, det må være en annen. Naiv. Super. handler om en litt spesiell fyr i Oslo(?).

Sitat av Saint123 Vis innlegg
Les boka som ser ut som en melkekartong... er ikke helt sikker på hva den heter. Men mener det var erlend loe som lagde den.
Vis hele sitatet...
Det er Doppler
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som har noe å tilføye?
Mitt forslag er "Det tredje øyet" av T. Lobsang Rampa
"Fiskehytta", skrevet av Stein Torleif Bjella er en snodig bok, etter min smak.
Charles Bukowski er ganske snodige greier - lenge siden jeg leste, men husker "Women" og "Post office" var gøy og underholdende. Det som er så gøy med han er at han skriver ikke som en "forfatter" - han skriver som hvem som helst som bare nedtegner alt som skjer den dagen på en slags "realtime" måte. Er også ganske grovt (særlig "Women")- og det er jo gøy.
Jeg vil anbefale "Vi er fem" av Matias Faldbakken. En merkelig og fascinerende roman. Lettlest er den også.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av McLovin Vis innlegg
Tips til litt "snodig" litteratur?
Vis hele sitatet...
Siddhartha av Hermann Hesse,1922

"snodig" er kanskje ikke den beste beskrivelsen, men det er ingen andre bøker jeg har prøvd å skjønne/forstå i samme grad.
Den gjorde meg både irritert og sint, men også inspirert og grublende.
Suggesjoner av Marie Darrieussecq.