Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3358
Hei,

Jeg har vært så uheldig/heldig å få lov til å "Fikse wifi'n" på en industribedrift da jeg er yngst og da naturligvis blir ansett som IT eksperten
Er da blitt bedt om å komme med en pris før jeg får sette i gang, men AP jungelen er stor og svært sprikende i pris.

Slik det er idag er det flere gamle/billige/dårlige AP's og routere som står rundt og utgjør en liten gjeng forskjellige trådløse nettverk alt etter hvor man er i bedriften.

Nettverket som er kablet er forøvvrig ganske ryddig lagt opp og brer seg jevnt utover alle hallene foruten et par 100mb switcher, men det er egentlig nok.

Det blir ikke flyttet data lokalt og brorparten av wifi'en tipper jeg blir brukt på de ansattes mobiler samt et par pc'er som skal sjekke mail og surfes på.

Har noen tips til hva slags AP som kan være aktuelt å sette opp?

Sjefen setter nok pris på prisgunstige løsninger men er instillt på å gjøre det på en god måte.

Tenker å plassere AP høyt oppe på veggene så de får fri sikt til hele området det skal dekke.

Antallet tar jeg en liten gjettning på hva som må til og skaffer evt flere om det trengs.

Så et lite spørsmål om hvordan jeg konfigurerer dette.
Er det så enkelt som å plugge i å sette samme ssid og pw på alle så er vi good to go?

Om ikke setter jeg pris på forklaringer/guide
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ut fra det du skal sette opp ville eg gått for Ubiquiti unifi ap + cloud key. Det er enkle AP som er sentralt konfigurert, så du slepp å mikke med kvart enkelt, og controlleren (cloud key) tar seg av konfigurasjon.

Pris? Tusen-femten hundre per AP, pluss tusings til CK.
Ubiquiti AP'er all the way. Jeg har ikke brukt cloud key'en, men installert controller på en raspberry, men som bedrift burde virkelig ikke summen for cloudkey være avgjørende.
Trådstarter
Takk begge to,

Eksempelvis:

https://www.kjell.com/no/varemerker/...punkter-p61431

Og

https://www.kjell.com/no/varemerker/...0-5-pk.-p61930

?

Ser mye ubiquiti er mangelvare, dette kom i 5 pakk og virker som en god start
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Yeh, f.eks.

På noverande tidspunkt ville eg sett meg om etter 802.11ax tho, og ikkje gått for ac. Forøvrig er alt mangelvare for tida; Phoenix kjører reklamekampanjer på facebook for det dei har på lager av industriell hardware...
Ville også kostet på meg ax accessounkt.

Selv hadde jeg også vurdert cambium xv2-2, da slipper du kontroller og koster ikke så himla mye mer.
Trådstarter
Ax er godt poeng, kan fort være endel ting på bedriften som ikke engang støtter 5ghz.

Dessuten vil vel 2,4 gi bedre rekkevidde pr aksesspunkt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Ax er godt poeng, kan fort være endel ting på bedriften som ikke engang støtter 5ghz.

Dessuten vil vel 2,4 gi bedre rekkevidde pr aksesspunkt.
Vis hele sitatet...
Alt er dual stack.
En setter ikke opp noe som bare har 2.4, bygg for å ha dekning til alt på 5Ghz og så bruker du 2.4 til legacy devicer.

Så lenge du er innenfor enterprise segmentet så funker egentlig det meste bra. På jobb bruker vi mest Meraki MR 36, 44 eller Cambium XV serien. Har også brukt en del Ubiquiti hos noen kunder men er litt mer dill siden en trenger kontrolleren onsite. Men prismessig er nok ubiquiti enklest siden det har stort sett like priser uansett forhandler og avtale, dei andre er dyre om en ikke har noen rabatter hos leverandør.

Er det industri hall du skal montere det i så vurder utendørs utstyr pga at det er mer støvtett.
Aruba er også et godt alternativ.

Noen som can si litt mer. Om hvorfor Ubiquiti har valgt løsningen med Cloud Key? Hvilken fordeler er det?
Sist endret av Kaizen; 25. juni 2022 kl. 11:58.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Aruba er også et godt alternativ.

Noen som can si litt mer. Om hvorfor Ubiquiti har valgt løsningen med Cloud Key? Hvilken fordeler er det?
Vis hele sitatet...
Ubiquiti er uten tvil det beste etter mitt syn også med tanke på pris. unifi kjører separate enheter av den enkle grunn at hver enhet kjører mindre oppgaver. Derfor Unifi er stabilt system uten tull. Cloud Key controller kan jo kjøres på mange forskjellige enheter alt fra PC,RPi til Ubiquiti sin Cloud Key. Kan ikke på det som er problem heller en fordel at controller er egen enhet.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Alt er dual stack.
Vis hele sitatet...
Beklager var litt for rask på konklusjon, googlet forskjellen men google sitt sammendrag var litt for kortfattet og jeg feiltolket;

"802.11ac operates only in the 5 GHz band, while 802.11ax works in both the 2.4 GHz and 5 GHz bands."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Beklager var litt for rask på konklusjon, googlet forskjellen men google sitt sammendrag var litt for kortfattet og jeg feiltolket;

"802.11ac operates only in the 5 GHz band, while 802.11ax works in both the 2.4 GHz and 5 GHz bands."
Vis hele sitatet...
Ja, det er forsåvidt korrekt. Men eg har tilgode å sjå ac-utstyr som ikkje støtter abgn.
Trodde vi var kommet lengre i bedriftene? Burde ikke mer eller mindre kritisk (kanskje ikke direkte driftskritisk, dog gjerne inndirekte i tapt tid og effektivitet) utstyr som nettverk fortjent noe mer enn det folk benytter i egen bolig? Soho bølgen var jo over to tiår tilbake. Det koster ofte penger å spare penger, spare seg til fant er jo et begrep. Kjenner jeg blir matt over at bedrifter skal ha IT som salderingspost. Gjerne med økt frustrasjon, tidsbruk og kostnader som resultat.
Sist endret av _abc_; 26. juni 2022 kl. 00:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Trodde vi var kommet lengre i bedriftene? Burde ikke mer eller mindre kritisk (kanskje ikke direkte driftskritisk, dog gjerne inndirekte i tapt tid og effektivitet) utstyr som nettverk fortjent noe mer enn det folk benytter i egen bolig?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje gitt at industribedrifter har veldig store krav til kontornett. Med meir og meir skyløsninger er det og mindre krav til det, ettersom det einaste du må ha er internettilgang; ingen eller få lokale tenester.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje gitt at industribedrifter har veldig store krav til kontornett. Med meir og meir skyløsninger er det og mindre krav til det, ettersom det einaste du må ha er internettilgang; ingen eller få lokale tenester.
Vis hele sitatet...
Spot on, de fleste jeg har vært innom kjører alt av "kontorarbeid" via eksterne servere dermed sitter man igjen med internettilgang som mer eller mindre eneste krav.