Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2586
Jeg er snart ferdig med tvungen rustesting som har vart 3,5 år, og tok opp saken med fastlegen ifm siste konsultasjon. Jeg spurte om det hadde seg slik at når jeg er ferdig med påtvungen testing (3,5 år) så vil jeg automatisk beholde førerrett i 5 år fremover, og slippe mer testing. fastlegen sa at dettte stemte, men at legen selv kunne bestemme å fortsette å ta stikkprøver så lenge man mente det var fornuftig. Når jeg sa at dette hørtes litt merkelig ut siden man ikke finner opplysninger ut på nettet om sånn type behandling. fastlegen sa at det behøvde ikke å kalles "rustesting" men at testen kunne foretas ifm en vanlig diabetes undersøkelse.

Jeg er i tvil om fastlegen min har noen som heslt rett til å foreta den type etterforskning.

Er takknemlig for alle inspill og forslag til hvordan man bør håndtere saken fremover.
Tror fastlegen har lov til å ta rustest, men ikke lenger tvinge deg til dette.
Men mistenker fastlegen at du bruker ulovlige rusmidler så kan det være at han spør deg om du vil være villig til å gi en urinprøve. Tror i alle fall at han kan ta stikkprøve fra tid til annen, spesielt visst du kjører bil.

Er du usikker og ikke stoler på at fastlegen din holder seg til reglene/ikke forsøker å tvinge deg til noe han ikke har lov til så ville jeg tatt en tur innom https://www.helsetilsynet.no/kontakt...ktinformasjon/ og sende en email til fylkeslegen i ditt fylke og hørt med de ang. Hva fastlegen din har l0v til.

Det mest avgjørende går nok mest på hvordan det har vært med deg og bruk av rusmidler i fortiden, altså hvor ille det har vært. Går bestandig rundt og er ruset av diverse stoffer så skal du ikke kjøre bil, så da er det en selvfølge at legen ønsker at du fra tid til annen tar rustest dersom legen mistenker at du kan ha fått tilbakefall. Eller bruker det så mye at du kan være en fare for andre i trafikken.
Sist endret av einsteindragon; 3. mai 2022 kl. 16:35.
Cluet er at legen må spørre deg, og du kan nekte, men da kan legen melde bekymring om rusbruk og du kan miste lappen eller bli pålagt prøver.
Neppe's Avatar
Trådstarter
6 1
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Tror fastlegen har lov til å ta rustest, men ikke lenger tvinge deg til dette.
Men mistenker fastlegen at du bruker ulovlige rusmidler så kan det være at han spør deg om du vil være villig til å gi en urinprøve. Tror i alle fall at han kan ta stikkprøve fra tid til annen, spesielt visst du kjører bil.
Vis hele sitatet...
Det kan nok være som du sier at legen har anledning til å spørre om jeg er villig til å la meg testes, men antar det er helt opp til meg sev å delta.
Hvordan legen stiller seg til et negativt svar er uvisst, men siden det handler om frivillighet fra min side og ikke forbundet med en konkret hendelse, tror jeg ikke vedkommende kan gjøre noe mer med det.

Vi snakket litt om grensene mellom det å være behandler og samtidig ha meldeplikt opp til påtalemyndighet, og jeg fikk med meg at legen var ikke begeistret for å bli brukt på den måten.
Det harmonerer dårlig for oss begge, hvor nettopp åpenhet og tillit er veldig viktig hvis man skal kunne være til hjelp for en pasient.
Så når legen sier at man kan jo sjekke for rusmidler ifm diabetes undersøkelse, blir jeg litt oppgitt, fordi det låter for meg som trusler om å gå bak ryggen på meg for å liksom avsløre meg.

Ja, det er klart at jeg kjører bil, men vi har jo andre etater som tar seg av eventuelle saker på den siden, så jeg mener personlig at hvis det nå er sånn at jeg fortsetter å selvmedisinere meg, men ellers følger vanlige regler og normer, er det ikke opp til legen min å bestemme bilbruken.

takker for linken, og legger til at jeg ble litt forbauset over hvor treg jeg er som ikke allerede hadde tenkt den tanken selv, og tregheten kan ikke relateres til noen form for rus heller, så det finnes ingen trøst

Det mest avgjørende går nok mest på hvordan det har vært med deg og bruk av rusmidler i fortiden, altså hvor ille det har vært.
Vis hele sitatet...
Jeg har selvmedisinert meg siden 15 årsalder, så man kan si jeg er litt erfaren, og det er ikke noe nytt for fastlegen min heller, men ble litt problematisk etter at meldplikt ble innført i 2018.

Går bestandig rundt og er ruset av diverse stoffer så skal du ikke kjøre bil, så da er det en selvfølge at legen ønsker at du fra tid til annen tar rustest dersom legen mistenker at du kan ha fått tilbakefall. Eller bruker det så mye at du kan være en fare for andre i trafikken.
Vis hele sitatet...
Neida, det er mange år siden rus var interessant. Som sagt handler det om selvedisinering, og det har gått veldig greit å kombinere med et såkalt "vanlig liv".
Det jeg tror legen skjønner er at jeg bruker ingen former for medisiner som jeg blir tilbudt, fordi de rett og slett ikke er til hjelp, ss da er ikke selvhjelp helt uaktuelt.

Takk for innspillet.
Sist endret av Neppe; 3. mai 2022 kl. 17:46.
Sitat av Neppe Vis innlegg
Det kan nok være som du sier at legen har anledning til å spørre om jeg er villig til å la meg testes, men antar det er helt opp til meg sev å delta.
Hvordan legen stiller seg til et negativt svar er uvisst, men siden det handler om frivillighet fra min side og ikke forbundet med en konkret hendelse, tror jeg ikke vedkommende kan gjøre noe mer med det.
Vis hele sitatet...
Det spørs litt på hvilken type fastlege du har. Vi har de som er en god del forståelsesfulle og vi har de som er full av fordommer og automatisk anser deg som uskikket til å kjøre bil visst du bruker noe ulovlig. Dessverre har fastlegen utrolig mye makt, og kan sørge for at du ikke får kjøre mer bil så lenge du bruker ulovlige rusmidler dersom han føler for det. Men høres ikke ut som dette er en slik type lege du har, heldigvis.

Han kan gjøre mye visst det er snakk om ulovlige rusmidler og kan på denne måten rett og slett tvinge deg over på urinprøver ved å rapportere videre visst du sier nei. Derfor ingen god ide å si nei dersom legen spør deg om urinprøve. <

For selv om du på papiret er fri til å si nei så er også legen fri til å straffe deg om du sier nei
Neppe's Avatar
Trådstarter
6 1
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Cluet er at legen må spørre deg, og du kan nekte, men da kan legen melde bekymring om rusbruk og du kan miste lappen eller bli pålagt prøver.
Vis hele sitatet...
Ja, muligens, men jeg tror legen må basere seg på faktiske konkrete opplysninger, og at det å nekte å la seg teste ikke er god nok grunn. Jeg skriver dette på bakgrunn av hva jeg mener er fornuftig, og har ikke fått sjekket det jeg sier grundig nok.

Med faktiske og konkrete opplysninger, mener jeg eksempelvis det at jeg ikke kan gjøre rede for meg selv, altså kort sagt, fremstår som rusa

Hvis det er sånn at legen kan bestemme rustesting, og eventuell bekymringsmelding basert på personlige holdninger til ulovlige rusmidler eller misbrukere, tror jeg slett ikke det er nok.

jeg har dokumentert 3,5 år med å levere rene tester, og mener jo at det gir en skjellig god grunn til å ikke forlange nytt kontrollregime bare fordi jeg misliker å bli holdt i øra.

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Det spørs litt på hvilken type fastlege du har. Vi har de som er en god del forståelsesfulle og vi har de som er full av fordommer og automatisk anser deg som uskikket til å kjøre bil visst du bruker noe ulovlig. Dessverre har fastlegen utrolig mye makt, og kan sørge for at du ikke får kjøre mer bil så lenge du bruker ulovlige rusmidler dersom han føler for det. Men høres ikke ut som dette er en slik type lege du har, heldigvis.
Vis hele sitatet...
Fastlegen er prima, men er også ett vanlig menneske, som jeg over tid har erfart har et litt spesielt syn på det som kalles ulovlige legemidler, eller narkotika ...
Jeg har flere bæreposer med lovlig dop, men det er visst ikkeno problem, men ymter jeg om at riktig medisin for meg er av en grønn eller brun gatesort, så tilter det for snille doktor

ja, legen har fått enda mer makt, desverre. Før og muligens enda har vi de som altfor enkelt bare skriver ut lovlig svineri, og nå får vi kanskje endel typer leger som trigges av å få leke politi, og til slutt ender det med at legen som en man kan stole på kun vil ens ve og vel blir en saga blott.

men hvorfor ikke, samfunnet slik det er fremstår jo som hakkende kaklende sprøtt

Han kan gjøre mye visst det er snakk om ulovlige rusmidler og kan på denne måten rett og slett tvinge deg over på urinprøver ved å rapportere videre visst du sier nei. Derfor ingen god ide å si nei dersom legen spør deg om urinprøve. <
Vis hele sitatet...
Ja, det er godt mulig det. Men slik jeg kjenner legen, har han ingen lyst til å trigge meg for mye heller, fordi et langt liv med å bli pisket i offentlighet, og herjet med av onkler og tanter, har gjort at man gir seg ikke så lett, og det kan bli strevsomt å forholde seg til en lett manisk kverulant som bruker hele døgnet på å stritte imot.

Det er nesten som at jeg begynner å kjenne en viss fryd ved hele greia, fordi jeg er bare så drit lei vårt kongerike av nisseluer og pisspreik, så jeg ser frem til å muligens få inn et lite stikk i prima norsk dobbeltmoralsk spekk.

Nevnte for legen min hvor glad det gjorde meg å se det som kan virke som sivil ulydighet i de større byene våre, hvor de foretar sine egne begrensede rusreformer, og hvor politiet har fått sitt også av kritiske tilbakemeldinger.
For meg betyr det lite, fordi jeg er så gammel nå, men det kunne vært fint for de som nå er unge, at de slipper å starte med offentlig pisk bare fordi de nyter noe ulovlig, og dermed kanskje få et helt greit liv etter sine opprør.

legen kommenterte ikke dette, så vidt jeg husker, men tror han har ett par kameler gående løs på stabburet sitt, og de vil nok gjøre vondt å svelge.
Sist endret av Neppe; 3. mai 2022 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.