Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5465
Har hørt mye på Jordan Peterson i det siste, og i boken «12 rules for life» nevner han at en tro er noe av det viktigste og mest grunnleggende for et godt liv. Stemmer det? Jeg personlig har ingen tro, og synes det er litt plagsomt. Alle andre rundt meg tror på det ene eller det andre mens jeg vet rett og slett ikke. Kristendommen er bare svada i min mening, og det til tross for at jeg har vokst opp med katolsk familie.

Kompisene mine mener man får en slags trygghet, og det er jeg enig i, vil jo gjerne tro på Noe, men sliter med tanken av at alt bare svartner når vi dør.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Absolutt ikke, det er et særdeles Amerikansk tankesett som jeg mener kommer av indoktrineringen man får der borte.

Men vi kan leke djevelens advokat her; Troen på hva? Det er forskjell å være overbevist om at det finnes en almektig skapning som har laget oss og kontrollerer alt og det å ha troen på ens egne evner og at man kan skape seg et godt liv.

Sistnevnte mener jeg er åpenbart essensiell, har du ikke troen på egne evner til å forbedre livet ditt så er det ikke mye håp. Men en religiøs overbevisning er absolutt ikke noe krav til å ha et godt liv, og det oser evangelisme av forslaget.
Om du tenker retning religion så mener jeg det er rota til mye vondt iallfall. Se hvor mye dritt det skaper verden rundt.
Lev i nuet, å se kun framover. (Lettere sagt enn gjort)
Psykologen Gordon Neufeld mener at sterke, sunne følelsesmessige bånd er det aller viktigste for god livskvalitet. Eller enkelt sagt, gode venner og god partner, folk som støtter deg og som du kan slappe av med. Det stemmer nok bra.
BRAND ∞ STRONG
Man burde skille mellom Gudstro og tro generelt her f.eks å ha tro på seg selv eller at noe man jobber er riktig og viktig.

For eksempel har jeg lest flere ganger om folk som har jobbet høyt oppe i forsvaret og innen ting som har med rikets sikkerhet
utale at de har hatt en voldsom tro på at de har gjort har vært ekstremt viktig for at mennesker i Norge skal ha det trygt.

Jeg tenker at tro i en eller annen form gjør det letter å leve og mer meningsfylt.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Peterson er en fin introduksjon til filosofer og gode forfattere, har fått noen gode anbefalinger derfra. Det han selv kommer med syntes jeg er fort gjort å komme seg gjennom, fordøye og avfeie hvis man ikke er av religiøs overbevisning.
Du trenger tro på noe tror jeg. Men det må ikke være Gud eller noe overnaturlig. Kan ha tru på enkelte mennesker og kjærlighet.
Sist endret av Bothrops; 31. mars 2022 kl. 17:35.
Den eneste troen med verdi for meg er troen på meg selv.
Interessant spørsmål. Lenge siden jeg leste om dette, å jeg har ikke kilder parat, men fritt etter hukommelsen. Ta det for det det er.

Jeg har sett ganske mange studier som tyder på at religiøs overbevisning har positiv innvirkning på livskvalitet og psykisk helse. Så har jeg sett noen som tyder på negativ sammenheng. Her har det jo åpenbart en del å si om guden du tror på er kjærlig og omsorgsfull, eller en kontrollerende, hevngjerrig psykopat. Der varierer jo bildet innen en og samme religion. Men alt i alt ser det ut til det ofte er en positiv sammenheng.

Så er spørsmålet for det første om det er en kausal sammenheng. Får mennesker det bedre av å tro, eller er det kanskje lettere å tro på Gud om ikke livet ditt suger i utgangspunktet? Who know, jeg har ikke sett det problematisert. Mulig det var korrigert for. Men om det nå er en kausalsammenheng, kan du få den effekten av andre ting enn å tro på Gud? Interessant nok er sammenhengen svakere jo mer sekulært samfunnet er. I USA er sammenhengen mye sterkere enn i Skandinavia. Så svaret er kanskje at ja, hvis du bor i et religiøst samfunn, så blir du lykkeligere av å være religiøs. Hvis du bor i et sekulært samfunn så spiller det mindre rolle. Det er jo ikke urimelig at det gir økt livskvalitet å føle tilhørighet til kulturen og livssynet i samfunnet du bor i.

Det var livskvaliteten din, men blir du i det minste et bedre menneske av å være religiøs? Grovt overforenklet: Ja, men kun mot folk innad i din religiøse gruppe. Bare det å gå forbi et gudshus tilhørende din egen religion, gjør deg visstnok mer fiendtlig innstilt mot andre grupper. Dette gjelder dog kun dersom det religiøse fellesskapet er en viktig del av troen din. Folk med en personlig, individualistisk tilnærming til sin tro får ikke denne effekten.

TLDR: Det har ikke så mye å si i vårt samfunn. Tro på det som føles meningsfullt for deg, men vær skeptisk til sterke religiøse fellesskap. Mulig du får bedre livskvalitet av det, men du risikerer å bli et rasshøl.
Sist endret av *pi; 31. mars 2022 kl. 18:53.
Bare minner om spørsmålet til TS: Er en tro viktig for god livskvalitet? Det spiller ingen rolle om utgangspunktet er Jordan Peterson som hevder dette eller ikke. Påstanden er interessant i seg selv, og spørsmålet til TS kan være grobunn for fin diskusjon så lenge vi ikke begynner en skyttergravskrig mellom Peterson fans og hans skeptikere. Jeg kommer fortløpende til å slette Peterson krangling.
Sist endret av Sky; 31. mars 2022 kl. 23:46.
Liker tanken om at dette bare er et sted for lærdom. At når man dør så er det noe nyt. Det med at sjelen lever videre . Den tanken gjør at jeg holder ut endag til, og en dag til. Vis dette er alt og det ikke er noe etter døden, hva er egentlig vitsen da? Da kan man like gjerne ta kvelden.
Sist endret av Sæd; 1. april 2022 kl. 10:38.
Sitat av Sæd Vis innlegg
Liker tanken om at dette bare er et sted for lærdom. At når man dør så er det noe nyt. Det med at sjelen lever videre . Den tanken gjør at jeg holder ut endag til, og en dag til. Vis dette er alt og det ikke er noe etter døden, hva er egentlig vitsen da? Da kan man like gjerne ta kvelden.
Vis hele sitatet...
Det er nok dette håpet som har skapt tanken om Gud (er) og etterliv i utgangspunktet.
Kanskje med unntak av naturguder som er av mer praktisk betydning
Sist endret av vindaloo; 1. april 2022 kl. 10:47.
Det finnes nok gode mennesker uten tro til at de fleste burde gjenkjenne dette som vås.
På et fundamentalt nivå så tenker jeg at tro, uansett hva det skulle være, er en grunnleggende viktig følelse. Men blind tro, som man gjerne finner i organisert religion, er på ingen måte kompatibelt med mennesker. Vi er naturlig nysgjerrige, tvilende og spørrende. Problemet med tro er at det er lett å la seg lede, enten fordi noe føles riktig, uten at vi klarer å sette ord på det, eller fordi vi rett og slett blir manipulert.

Jeg tror ikke folk er så sterke i troen sin som de selv sier, men å si det til noen andre vil for mange være det samme som å erkjenne at de egentlig ikke tror. Det er rett og slett bare selvbedrag. Hva dette selvbedraget kommer av er nok langt mer komplisert. Du ser det veldig godt med konspifolk, det er som et korthus. De som er sterke i troen sin fremstår gjerne fanatiske. Enten det handler om religion eller f.eks. styresett.

En nyttig observering kan være at Jordan Peterson har et veldig snevert syn på hva tro er. Og da kan man spørre seg selv hvorfor han har et stort behov for å pushe dette narrativet. Det var dette med korthus.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg tror ikke folk er så sterke i troen sin som de selv sier, men å si det til noen andre vil for mange være det samme som å erkjenne at de egentlig ikke tror.
Vis hele sitatet...
Det er vel nesten umulig i dag, med all den informasjon man besitter, å ikke ha masse tvil også.
Men jeg har ofte lurt på hvordan dette artet seg før, da man hadde en slags blind tro, hvor sterk det er mulig å få troen.

Helt til mirakler skjer?
Sitat av Sæd Vis innlegg
Vis dette er alt og det ikke er noe etter døden, hva er egentlig vitsen da? Da kan man like gjerne ta kvelden.
Vis hele sitatet...
Tja, kan man ikke like godt få max ut av den korte tiden vi har? Leve livet, brenne lyset i begge ender, ha smør på begge sider av skiva og maxe ut visakortet?

For å snu det hele på hodet, hva om dette bare er en "test"? En livstid med slit, arbeide, sorg, tap og savn, kun for kødd? Hva faens opplegg skulle det være? Jeg håper inderlig ikke det er noe mer, ett liv får holde.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er nok dette håpet som har skapt tanken om Gud (er) og etterliv i utgangspunktet.
Kanskje med unntak av naturguder som er av mer praktisk betydning
Vis hele sitatet...
Natureligioner har jo ofte noen elementer av forfedretro, så behovet for kontinuitet og å plassere seg meningsfullt inn i de lange linjene har nok vært med der også. Det er interessant at religion endrer seg idet et samfunn blir så stort at man på jevnlig basis møter ukjente. Da dukker behovet opp for en autoritær gud som ser deg, og som opprettholder orden og rettferdighet (hva nå det defineres som). Man lager seg den guden man trenger.

Sitat av Deezire Vis innlegg
En nyttig observering kan være at Jordan Peterson har et veldig snevert syn på hva tro er. Og da kan man spørre seg selv hvorfor han har et stort behov for å pushe dette narrativet. Det var dette med korthus.
Vis hele sitatet...
Uten å ta opp for/mot Peterssontråden, så er det jo noen trekk ved den bevegelsen som er relevante i denne diskusjonen. Petersson er en karismatisk lederfigur med nærmest kultstatus blant "sine". Han tilbyr veien til det gode liv, i bastant, punktvis og dogmatisk stil. Mye av samholdet handler om kritikk av samfunnet, som skaper oss/dem. Som nevnt i mitt forrige innlegg, så gjør religiøse fellesskap deg mer altruistisk innad i gruppen og mer fiendtlig mot andre,og det er vel ikke så usannsynlig at den effekten slår inn her også.
Sist endret av *pi; 1. april 2022 kl. 12:09.
Sitat av *pi Vis innlegg
Natureligioner har jo ofte noen elementer av forfedretro, så behovet for kontinuitet og å plassere seg meningsfullt inn i de lange linjene har nok vært med der også. Det er interessant at religion endrer seg idet et samfunn blir så stort at man på jevnlig basis møter ukjente. Da dukker behovet opp for en autoritær gud som ser deg, og som opprettholder orden og rettferdighet (hva nå det defineres som). Man lager seg den guden man trenger.
Vis hele sitatet...
Man tilla de jo også menneskelige egenskaper, f.eks at solen var noe som kun blidgjøres eller også noe som kunne bli sint ettersom hvordan man forholdt seg til den (og hvordan og hva man ofret).
Sist endret av vindaloo; 1. april 2022 kl. 12:17.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Man tilla de jo også menneskelige egenskaper, f.eks at solen var noe som kun blidgjøres eller også noe som kunne bli sint ettersom hvordan man forholdt seg til den (og hvordan og hva man ofret).
Vis hele sitatet...
Det er jo godt å føle at man har en form for kontroll i livet, og ikke er prisgitt totalt vilkårlige naturkrefter...
Tanken bak det var vel at det var sunt å tro på noe "høyere enn deg selv". Samme hva eller hvem det er for øvrig.

Jeg er en beinhard og analyserende ateist, men synes fortsatt dette var et interessant punkt.

Hadde for øvrig vært utrolig vanskelig for en ateist å plutselig bestemme seg for å begynne å tro på noe. Det vet jeg ikke om jeg hadde klart.
Det viktigste er at du vet at du har noe å leve for.

For meg så fikk jeg noe å leve for etter at jeg fikk en partner. Jeg er trolig ikke den eneste som klarer meg uten en religiøs tro
Tenk på placebo effekten og hvordan mennesker klarer å helbrede seg selv fordi de har så stor tro på leger og vestlig medisin.
Hvor sterk effekt kan ikke tro ha hatt da når folk virkelig trodde og uten den tvilen alle i større eller mindre grad har i seg i dag?
Organisert tro er til for å begrense personlig frihet. Kristendommen ble startet av kristus som fortalte lignelser og mysterieopplevelser til interesserte forsamlinger. Etter hvert ble det til menigheter med juridiske hierarkier i likhet med statene, og maktmisbruk. Paven, prester (og ikke minst imamer) er noen stikkord, folk med toppverv som freidig legger premisser for andres liv. Reformant Martin Luther (den første anarkist?) kjempet mot dette i kristendommen. Han mente at troen er personlig, vi er alene med gud - back to basic. Reformerte protestantiske land er de suverent mest velfungerende på kloden når det gjelder personlig frihet, mangfold og økonomi, og gud er død. Heidegger f.eks mente (overforenklet) at en erstatning for gud kun er å fokusere på og undre seg over det unike i menneskets egen alltid tilstedeværende nærværfølelse, værensfølelse og bevissthet i tilværelsen. Vi er! Blir man seg dette bevisst oppstår ydmykhet til livet - og en ny personlig gud. Hvis ikke er menneskeheten fortapt. Alle andre muligheter er allerede testet.
Denne artikkelen viser at ateister er underrepresentert i fengsler, som også nødvendig betyr at troende er overrepresenterte.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Denne artikkelen viser at ateister er underrepresentert i fengsler, som også nødvendig betyr at troende er overrepresenterte.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg tro sosioøkonomiske faktorer spiller tungt inn. Det er for eksempel korrelasjon mellom religiøsitet og lav utdanning.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
..viser at ateister er underrepresentert i fengsler, som også nødvendig betyr at troende er overrepresenterte.
Vis hele sitatet...
De som kaller seg Ateister og troende har jo tatt et standpunkt.
Da er det ikke noe automatikk i at de som ikke er Ateister er troende.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
De som kaller seg Ateister og troende har jo tatt et standpunkt.
Da er det ikke noe automatikk i at de som ikke er Ateister er troende.
Vis hele sitatet...
Riktig, men det er kun relevant hvis du tror agnostikere alene står for forskjellen i tallene.
Sist endret av fuzzy76; 4. april 2022 kl. 09:38.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Riktig, men det er kun relevant hvis du tror agnostikere alene står for forskjellen i tallene.
Vis hele sitatet...
Det regnestykket trenger jeg hjelp med.
Hvis ateister er underrepresenterte betyr det at ikke-ateister er overrepresenterte. Den gruppen består av troende og agnostikere.

Hvis du mener dette ikke betyr at troende er overrepresenterte må agnostikere utgjøre hele overrepresentasjonen av ikke-ateister.
Jeg tenkte at en stor porsjon (kanskje flertallet) av disse var verken troende eller ateister, kun desillusjonerte menn med
lav eller ingen utdannelse og som ikke har tatt ett standpunkt verken for det ene eller det andre.

Altså helt andre tall man vil finne ellers i samfunnet når man ser etter ateister, troende og agnostikere.
Det er det jeg (litt upresist) kaller agnostikere.
Er en tro viktig for god livskvalitet.. Avhenger av hvem du spørr. Personlig faller jeg under agnostiker kategorien, som i jeg tror ikke universets eksistens er rent tilfeldig og jeg tror delvis på noe spirituelt som vitenskapen ikke kan sette ord på. Når det gjelder religion.. Har enda til gode å vitne folk gå på vannet, mette flere tusentalls mennesker på en fisk og et brød og gjennoppstå fra de døde. De hellige bøkene ble skrevet i en mer primitiv tidsalder hvor vi ikke visste bedre og jeg ville ikke tatt dem bokstavelig. Ifølge det gamle testamentet er du faktisk pliktet til å drepe naboen din hvis han jobber på en søndag.. Hvis Gud virkelig eksisterer fortjener han ikke å bli tilbedt. Han er en hevngjerrig tulling med et alvorlig ego-problem og den eneste forskjellen mellom han og Satan er at Satan er ærlig om at han vil oss vondt.. Og løgn er en synd ifølge bibelen. Nasty smell of hypocrisy.