Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4728
Hei! Jeg har to MacBooks hjemme, ene er betydelig bedre specs med i7 og mye bedre RAM og SSD, men dessverre er skjermen defekt(lønner seg ikke og kjøpe ny skjerm). Denne Macen jeg bruker nå er pikk lik, samme modell osv, men svakere specs, bare i5 og dårligere RAM og SSD.

Begge er 2016 modeller.

Orker ikke og kaste vekk 6000,- på ny skjerm. Har fått tilbud(600,-) om og fjerne skjermen på Macen jeg har nå, og da sette inn skjermen over til Macbooken med defekt skjerm. Vil det funke? Eller tar det ekstremt med tid? Og hva kan potensielt gå galt? Er vel ganske lett og switche over skjerme, eller?

Husk at vedkommende først må fjerne/skru av skjermen fra Macen min her, deretter, fjerne skjermen på den defekte Macen, også sette inn den nye skjermen som tilhører den MacBooken jeg bruker nå.
Sist endret av smurfis; 26. februar 2022 kl. 15:09.
Har du innboforsikring? I så fall kan du melde inn skadeuhell og betale en betraktelig mindre egenandel.
Sist endret av Viper33; 26. februar 2022 kl. 15:11.
Trådstarter
66 1
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Har du innboforsikring? I så fall kan du melde inn skadeuhell og betale en betraktelig mindre egenandel.
Vis hele sitatet...
Det har jeg, og har fått tilbake 3000,-. Men er så ekstremt lite lønnsomt og sette på ny skjerm til nesten 6000,- på en så gammel modell, bedre og kjøpe ny da.

Men vil det ikke funke og bare switche over skjerm? Fra den velfungerende Macen og over til den med defekt skjerm. Er vel ganske enkelt og skru av og sette på ny skjerm, eller?
Sitat av smurfis Vis innlegg
Er vel ganske enkelt og skru av og sette på ny skjerm, eller?
Vis hele sitatet...
https://www.ifixit.com/Device/Mac

Lykke til.
Trådstarter
66 1
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er en forhandler som skal gjøre det for meg Men jeg tenker, er det risikabelt?
Å bytte skjerm på en 2016 mpb er ganske enkelt for en som er fagkyndig. Varme opp lim, fjerne skjermer, skrape limrester, plugge i ribbonkabler og lime med nye limpads.
Trådstarter
66 1
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Å bytte skjerm på en 2016 mpb er ganske enkelt for en som er fagkyndig. Varme opp lim, fjerne skjermer, skrape limrester, plugge i ribbonkabler og lime med nye limpads.
Vis hele sitatet...
Er en 2015, skrev feil.

Men det er så lett og skifte ut skjerm, og sette over på nytt?
Hadde selv kjøpt meg en ny, i stede for å bruke så mye penger på skjerm..
Trådstarter
66 1
Sitat av Druepådue Vis innlegg
Hadde selv kjøpt meg en ny, i stede for å bruke så mye penger på skjerm..
Vis hele sitatet...
Skal selvsagt ikke bruke så mye på en ny skjerm.

Men jeg kan switche over skjermen fra MacBooken jeg bruker nå, og over på den med defekt skjerm. Begge er lik modell. Bør vel ikke være så hardt, eller? Men den defekte har mye bedre specs. Gjøres hos en forhandler såklart.
Sist endret av smurfis; 26. februar 2022 kl. 17:56.
Er det ikke bare å betale 600 for å få byttet den defekte skjermen med den du allerede har. Funker det så må jo det være den billigste løsningen uansett hvordan du ser på det. Skal til og med gjøres av en forhandler så vi må jo gå utfra at han/hun vet hva di driver med. Funker det ikke så kan du jo vurdere ny skjerm eller ny mac.
Trådstarter
66 1
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Er det ikke bare å betale 600 for å få byttet den defekte skjermen med den du allerede har. Funker det så må jo det være den billigste løsningen uansett hvordan du ser på det. Skal til og med gjøres av en forhandler så vi må jo gå utfra at han/hun vet hva di driver med. Funker det ikke så kan du jo vurdere ny skjerm eller ny mac.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenker ja. Men er det ikke vanskelig? Selv for en forhandler. Han må først skru og fjerne skjermen fra den velfungerende Macen, deretter skru av skjermen fra den defekte, og deretter sette og skru på ny skjerm.
Nu veit jo ikke jeg hva du legg i vanskelig men synes nu det hørtes rimelig simpelt ut før en som har litt peiling...
Trådstarter
66 1
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Nu veit jo ikke jeg hva du legg i vanskelig men synes nu det hørtes rimelig simpelt ut før en som har litt peiling...
Vis hele sitatet...
Kan være ja, jeg har null peiling iallefall

Er vel kanskje bare noen enkle skruer, og en kabel, når man skrur av/setter på skjermen?
Har byttet skjerm, bakdeksel og batteri på min Samsung mobil. Ifølge Samsung måtte dette gjøres av en profesjonell forhandler å di kunne bare bytte skjerm og bakdeksel, ikke batteri. Fant en Youtube video med noen enkle instruksjoner å gjorde det selv inkludert batteriet, brukte under en time på helle operasjonen. En hårføner og en suge kopp var alt jeg trengte. Sier ikke at du skal gjøre det selv men tror ikke heller det kan være så vanskelig. Så vist du har en som kan hjelpe deg å bytte skjermen ville jeg ha prøvd det først.
Trådstarter
66 1
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Har byttet skjerm, bakdeksel og batteri på min Samsung mobil. Ifølge Samsung måtte dette gjøres av en profesjonell forhandler å di kunne bare bytte skjerm og bakdeksel, ikke batteri. Fant en Youtube video med noen enkle instruksjoner å gjorde det selv inkludert batteriet, brukte under en time på helle operasjonen. En hårføner og en suge kopp var alt jeg trengte. Sier ikke at du skal gjøre det selv men tror ikke heller det kan være så vanskelig. Så vist du har en som kan hjelpe deg å bytte skjermen ville jeg ha prøvd det først.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Men og bytte skjerm på telefon og en PC er vel noe helt annet?
Sitat av smurfis Vis innlegg
Du sier noe der. Men og bytte skjerm på telefon og en PC er vel noe helt annet?
Vis hele sitatet...
Det var bare et eksempel, poenget var at det trenger ikke å være så vanskelig..
Kan du roe ned? Du har fått flere bekreftelser på at dette er noe en forhandler fint kan gjøre men stiller fortsatt spørsmål ved det?
Uvaksinert 👍
Det er veldig enkelt.

https://youtu.be/RF51k3TvQvo
Trådstarter
66 1
Sitat av daffe Vis innlegg
Det er veldig enkelt.

https://youtu.be/RF51k3TvQvo
Vis hele sitatet...
Er endel skruer og kabler der. Skal være veldig forsiktig tenker jeg. Like greit om jeg leverer inn til en forhandler, de har nok peiling.
Trådstarter
66 1
Oppdatering.

Skjermene er switcha, men nå funker ikke en hel knappe-rad på Macen.. Forhandleren sier han ikke aner hva det skyldes.

Har han fucka opp under skjermbyttet? Men jeg ser ikke helt hvordan det går ann?
Sist endret av smurfis; 2. mars 2022 kl. 14:29.
Sitat av smurfis Vis innlegg
Oppdatering.

Skjermene er switcha, men nå funker ikke en hel knappe-rad på Macen.. Forhandleren sier han ikke aner hva det skyldes.

Har han fucka opp under skjermbyttet? Men jeg ser ikke helt hvordan det går ann?
Vis hele sitatet...
Siden skjermen din ikke fungerte i utgangspunktet, hvordan kan du vite at knappene fungerte før skjermbyttet?

Uansett, det er mange ledninger som ligger ganske nære ledningene til skjermen.
Trådstarter
66 1
Sitat av FailedTech Vis innlegg
Siden skjermen din ikke fungerte i utgangspunktet, hvordan kan du vite at knappene fungerte før skjermbyttet?

Uansett, det er mange ledninger som ligger ganske nære ledningene til skjermen.
Vis hele sitatet...
Nei, du misforstår. Jeg har to MacBooks, ene hvor skjermen er defekt. Den andre fungerer helt fint. Men den Macen som er defekt har ekstremt mye bedre hardisk, RAM og GB, så jeg fikk han til og overføre og sette på skjermen fra den fungerende Macen, skru av skjermen, og sette inn i den andre MacBooken.

Men problemet er at noen av tastene ikke funker.

Har sett litt på bilder og video, det ser jo ikke så ekstremt vanskelig ut. Er noen kabler, men er jo ikke mange. Tar 30 min ca.
Sist endret av smurfis; 2. mars 2022 kl. 18:18.
Sitat av smurfis Vis innlegg
Nei, du misforstår. Jeg har to MacBooks, ene hvor skjermen er defekt. Den andre fungerer helt fint. Men den Macen som er defekt har ekstremt mye bedre hardisk, RAM og GB, så jeg fikk han til og overføre og sette på skjermen fra den fungerende Macen, skru av skjermen, og sette inn i den andre MacBooken.

Men problemet er at noen av tastene ikke funker.

Har sett litt på bilder og video, det ser jo ikke så ekstremt vanskelig ut. Er noen kabler, men er jo ikke mange. Tar 30 min ca.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg. Du hadde en mac med defekt skjerm. Hvordan vet du at tastene ikke var defekt samtidig som skjermen? Nå har du bytta skjerm, og da ser du jo at tastene ikke fungerer. Kunne du se at de fungerte før du byttet skjerm?