Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3283
God kveld,
jeg ønsker at min trommemaskin(Drumbrute impact) skal spille på lag med FL-studio. Tenker at jeg kan ta opp trommene jeg har spilt inn og da er det jo praktisk med en midi-klokke som går overens. Noe som ikke er tilfelle her. Det hele er koblet på følgende vis: min MacBook pro M1, til Focusrite Scarlett 8i6 3g og denne trommemaskinen. Tenkte det kunne være interessant å bruke lydene fra den fremfor å bare bruke de som medfølger FL-studio. Den er da koblet til med MIDI(men har prøvd med USB) og til Focusrite.
Når jeg sender mastersync fra fl-studio hopper den opp og ned som om det var det eneste logiske. Verdiene flukturerer fra bpm på 200 til 80, men beaten virker relativt riktig uansett. I Ableton derimot gjør den alt hva jeg ber om.
Er fl-studio helt ute mot denne trommemaskinen?
Har du valgt rett midi output device i FL? Evt. kan du prøve å bruke trommemaskinen som master device.
Ikke at jeg skal si meg noe ekspert på dette omerådet her, men Ableton er som regel veldig godt integrert med de fleste.

Har du installert Firmware og Midi Control Center?
Jeg har installert alt som medfølger til alt jeg har. Jeg finner det særdeles snodig at det står riktig sync med ableton, men ikke med FL. Uansett om jeg kobler ut alt annet og bare finner et outboard på device-listen synker det ikke riktig.
Nå så jeg i dag og det virker muligens til at den faktisk gir puls på kick når den skal, men at displayet på drumbrute impact bare fluktuerer uten at det er «riktig». Jævlig irriterende.
Har den samme port på input og output?
Måtte manuelt sette samme port med launchpad første gang jeg brukte den.
Har prøve det og. Må jeg gjøre innstillinger inne i lydkortet eller hva er det som skjer?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Høres kanskje ut som noe master/slave midi problem?

Kunne du tatt et skjermbilde av Midi instillinger (Midi controller settings) i FL studio så kanskje vi klarer å hjelpe deg.

For å lettest ta bilde, trykk windows knappen, skriv inn snipping og trykk enter, du får nå opp snipping tool og kan ta skjermbilde av hele skjermen, et lite vindu eller en spesifikk del av skjermen om du vil, legg bildet opp på https://imma.gr/.
Sist endret av Dodecha; 3. februar 2022 kl. 13:17.
@Dodecha jeg la alt nettopp vekk, men jeg kan legge det ved i morgen. Jeg har fått en guide fra de som Arturia, med følgende settinger de viser jeg skal ha, følgelig står trommemaskinen på USB - men uansett virker det ikke helt til å stemme. På displayet til DB står det alt fra 130-145(enkelte ganger rett under 130) når BPM i FL-studio er på 130. Dette prøvde jeg nå med DB koblet direkte(dog via USB-USB-c converter) rett i maskinen og uten lydkortet. Jeg regner med at det er meningen at disse skal være like?
Ok, @Dodecha skal vi se her. Nå har jeg prøvd igjen - det virker til at maskinen og DB synker slik sett, legger ved et audioklipp - det virker tålig i synk. Uansett fluktuerer tallene på DB sitt display opp og ned fra 125-145 ca. med 130BPM fra FL-studio. Jeg vet ikke om det har noe å si, jeg forventer bare at slik skal være riktig.
For ordens skyld legger jeg ved innstillingene i FL-studioet, men de er som Arturia har sagt det skal være, med beste hilsen fra deres teknikker.


Sist endret av Quiztneffer; 9. februar 2022 kl. 21:42. Grunn: feil i bilder
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har lest litt rundt og det ser ut som flere som har problemer med midi sync i FL studio. I ett tilfelle hjalp det å oppdatere usb driveren til den eksterne enheten.

Jeg har ikke brukt FL studio selv så jeg har ikke mye bedre tips å gi, du kan prøve å beskrive problemet ditt på support forumet deres.
Takk for svar @Dodecha - når du sier "ekstern usb-enhet" da sikter du til trommemaskinen? For etter alt jeg vet er den det, skal lese hva du sendte. Takk for svar.