Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5629
datadyrkegeeknarkis
84 6
Hva må man tenke på hvis man leker med tanken om eget gartneri? Kanskje først og fremst slutte og dagdrømme! Men helt seriøst, hva skal til? Statlige søknader osv? bankgaranti,investorer+++ Hva mener du?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Det er vel bare vilja det står på? Ser en ny trend som vokser fort her i norge er "Andelsbruk", det går ut på at du kultiverer forskjellige spiselige planter, nytteplaner og urter etc. Også plukker du ikke det du dyrker, men du selger en andel av det du har plantet til overengasjerte hippier som betaler dyre dommer for å kunne plukke sine egne grønnsaker. Har et gårdsbruk her hvor jeg bor som har sluttet med mange generasjoner gårdsdrift, bare for å drive dette konseptet på et mye mindre område en de har drevet på før, og de tjener mye bedre og har fulle ventelister!

Nå vet jeg jo at dette ikke akkurat er en gartner og heller minner mer om bonde, men du blir på en måte kun å kultivere, også selger du retten til at andre kan plukke, så blir jo litt innenfor gartneri da.
Ellers om du ønsker mer tradisjonelt gartneri så er det nok penger og eiendom som kreves.

https://www.andelslandbruk.no/ her er også fet side som går gjennom de fleste problemstillingene du kan tenke deg, når du er i en fase hvor du kan tenke deg å starte selv!

Har også stor tro på at litt egenkapital + nye måter å tenke på kan lede til gunstige avtaler med bank. sånn litt i baner av vertical dyrking eller helt lukkede systemer som går uten utslipp, men brødfør heller seg selv
Sist endret av Absurd; 24. oktober 2021 kl. 04:34.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
Det er vel bare vilja det står på? Ser en ny trend som vokser fort her i norge er "Andelsbruk", det går ut på at du kultiverer forskjellige spiselige planter, nytteplaner og urter etc. Også plukker du ikke det du dyrker, men du selger en andel av det du har plantet til overengasjerte hippier som betaler dyre dommer for å kunne plukke sine egne grønnsaker. Har et gårdsbruk her hvor jeg bor som har sluttet med mange generasjoner gårdsdrift, bare for å drive dette konseptet på et mye mindre område en de har drevet på før, og de tjener mye bedre og har fulle ventelister!

Nå vet jeg jo at dette ikke akkurat er en gartner og heller minner mer om bonde, men du blir på en måte kun å kultivere, også selger du retten til at andre kan plukke, så blir jo litt innenfor gartneri da.
Ellers om du ønsker mer tradisjonelt gartneri så er det nok penger og eiendom som kreves.

https://www.andelslandbruk.no/ her er også fet side som går gjennom de fleste problemstillingene du kan tenke deg, når du er i en fase hvor du kan tenke deg å starte selv!

Har også stor tro på at litt egenkapital + nye måter å tenke på kan lede til gunstige avtaler med bank. sånn litt i baner av vertical dyrking eller helt lukkede systemer som går uten utslipp, men brødfør heller seg selv
Vis hele sitatet...
Ser man der ja, det var ideen sin det. Nå fikk jeg plutselig mye å tenke på! Takk for godt tips! Har lekt litt med ideen om å låne en liten skogflekk av grunneier for å ha kanskje 100x100m med muligheter for å så det meste... Men som sosialklient og potensiell uføretrygded, så har jeg vel ikke sjans til å få til noe sånt.. Ikkno økonomi til det heller....
Sist endret av snowden; 24. oktober 2021 kl. 04:38.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg ser vel ikke hvorfor det at du er en sosialklient og potensiell kandidat til uføretrygd er et hinder her.
Er nok litt urealistisk å spørre om å låne 100x100m område, der er jeg enig. Men trenger man så mye plass? Og det kan jo være mulig? Vet jo ikke før du har prøvd. er som gamle oslo bandet kjøtt sa; Er du frekk nok går det lett nok!
Sist endret av Absurd; 24. oktober 2021 kl. 04:44.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
Jeg ser vel ikke hvorfor det at du er en sosialklient og potensiell kandidat til uføretrygd er et hinder her.
Er nok litt urealistisk å spørre om å låne 100x100m område, der er jeg enig. Men trenger man så mye plass? Og det kan jo være mulig? Vet jo ikke før du har prøvd. er som gamle oslo bandet kjøtt sa; Er du frekk nok går det lett nok!
Vis hele sitatet...
Hvem vet, kanskje jeg kjenner mange grunneiere Det som ville blitt problemet er startkapital osv...
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Ja kjør på da! Hovedsakelig så ville vel et startkapital gå til kjøp av eiendom. hvor mye koster et agurk frø liksom?
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
Ja kjør på da! Hovedsakelig så ville vel et startkapital gå til kjøp av eiendom. hvor mye koster et agurk frø liksom?
Vis hele sitatet...
slangeagurker inneholder lite med frø har jeg funnet ut så det var dårlig eksempel..hehe.... men en cherrytomat f.eks er sikkert 100+
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Poenget er vel at du ikke trenger stort med startkapital for å kjøpe agurkfrø, om det så er slik at dua kan ordne tomt fra bekjente!
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
Poenget er vel at du ikke trenger stort med startkapital for å kjøpe agurkfrø, om det så er slik at dua kan ordne tomt fra bekjente!
Vis hele sitatet...
sånn å forstå ja... det er sant nok.. hva blir neste steg i prosessen da? markedsanalyse? er det behov for det jeg produsererer? kan jeg dyrke noe som er ettertraktet eller mangel på i industrien.. skaffe seg kunder o.l
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
på den lenken jeg sendte så kan du gå inn på kategorien "jeg vil starte andelsbruk", og derifra er det delt opp i 5 kapitler som går gjennom problemstillingene i en oppstartsfase som går som dette:
Kapittel 1: Er dette noe for meg?
Kapittel 2: De første stegene
Kapittel 3: Formell organisering og økonomi
Kapittel 4: Sosial organisering
Kapittel 5: Vi hjelper deg

Tror nok også det virkelig lønner seg å lage dine egne løsninger istedenfor å kopiere hva andre har gjort, men heller ta inn deler av dems suksess og integrer det i din egen løsning! Hjelper nok også å gjøre noe man elsker istedefor å bli engasjert av økonomisk vinning! Da tror jeg ikke gartner er rette yrke!
Sist endret av Absurd; 24. oktober 2021 kl. 05:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
på den lenken jeg sendte så kan du gå inn på kategorien "jeg vil starte andelsbruk", og derifra er det delt opp i 5 kapitler som går gjennom problemstillingene i en oppstartsfase som går som dette:
Kapittel 1: Er dette noe for meg?
Kapittel 2: De første stegene
Kapittel 3: Formell organisering og økonomi
Kapittel 4: Sosial organisering
Kapittel 5: Vi hjelper deg

Tror nok også det virkelig lønner seg å lage dine egne løsninger istedenfor å kopiere hva andre har gjort, men heller ta inn deler av dems suksess og integrer det i din egen løsning! Hjelper nok også å gjøre noe man elsker istedefor å bli engasjert av økonomisk vinning! Da tror jeg ikke gartner er rette yrke!
Vis hele sitatet...
FETT!!! Tusen takk Skal sjekke

Sitat av Absurd Vis innlegg

https://www.andelslandbruk.no/ her er også fet side som går gjennom de fleste problemstillingene du kan tenke deg, når du er i en fase hvor du kan tenke deg å starte selv!
selv
Vis hele sitatet...
Dette ble altfor mange faktorer for min del ass... Jeg vil bare dyrke jeg..hehe.. iVirka som det var mye planlegging.. Må skaffe egne andelsfolk som vil kjøpe av deg osv osv...det blir altfor mye "virrvarr" og altfor lite dyrking.. sånn det virker for meg hvertfall... correct me if im wrong
Sist endret av snowden; 24. oktober 2021 kl. 07:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Kan jo dyrke ting å gi bort gratis? Vet ikke jeg. Du har ressurser til å finne ut av det.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
Kan jo dyrke ting å gi bort gratis? Vet ikke jeg. Du har ressurser til å finne ut av det.
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som dårlig butikk.. Hva skal man leve av da? hehe :P
Håper du får tak i et sted å dyrke noe.
I Oslo er det mange parsellhager hvor man kan leie plass. Kanskje det i andre kommuner også ?
Høres ikke lurt ut å leie skogsområde for å dyrke noe, men kanskje en liten del av et jorde er mulig.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Grønnsaker? Prøvde bare å tilpasse meg at du syntes det var mye virrvarr å legge opp til salg.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Absurd Vis innlegg
Grønnsaker? Prøvde bare å tilpasse meg at du syntes det var mye virrvarr å legge opp til salg.
Vis hele sitatet...
Grønnsaker er vel og bra det! Men jeg trenger litt andre ting i mitt kosthold også.. Og da trenger man penger da.. Kan ikke dyrke allt på denne 100m2 store flekken heller...
Hva med litt dyrere/sjeldnere typer av bær,frukt, chili osv som kan dyrkes i drivhus eller liknende?

Vet om folk som gror sopp og selger de til restauranter eller bama kanskje
– 1: Før du begynner å dyrke noe i stor skala, som du har tenkt å levere til en grossist eller noen få kjeder. Ja, da må du ha kontrakt på varelevering. Ellers blir du sittende med en (svær) haug varer, som du ikke blir kvitt.

– 2: Å ta frø o.l. fra varer du kjøper i butikken o.l. er å begå sitt næringsmessige selvmord. Med disse frøene kan det følge med en rekke leie sykdommer og mye annet. Er sykdommen lei nok, så kan du ikke dyrke den planten der på en del år. Dette kan i noen tilfeller dreie seg om mange år. Et eksempel på en sykdom som kan desimere et drivhus med tomater, auberginer og kanskje paprika/chili er tørråte.

– 3: Skal du ha nubbesjangs, så må du sette deg inn i gjødselmengder gjødseltyper, sykdomsbekjempelse, skadedyrsbekjempelse m.m. Ellers blir produksjonen så lav, at du ikke kan forsvare fyringsutgiftene en gang.

– 4: For å få minst mulig fyringsutgifter pr. enhet dyrket vare, så må arealet være størst mulig og du må produsere mest mulig pr. areal.

– 5: Så har vi fyring ja...
I Norge er fyringsutgiftene ganske så stive. Denne fyringen har et visst klimaavtrykk for å si det slik. Faktisk så er det bedre for miljøet å dyrke tomatene i Spania, og frakte dem til Norge. Det forsvarer seg bedre økonomisk også.

Skal du dyrke noe, så tror jeg den beste idéen er å bruke hydroponi o.l. i kjellere o.l. i svære kontorbygg o.l. Der den dårlige CO2 rike inneluften blir sendt til plantene, der dem gjør dette + vann til oksygengass igjen med grønnsaker/krydder. Det eneste du trenger da er utstyr, løsninger av næringssalter og lys fra lysdioder. Fyring og CO2 står de i kontoret for.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hva med litt dyrere/sjeldnere typer av bær,frukt, chili osv som kan dyrkes i drivhus eller liknende?

Vet om folk som gror sopp og selger de til restauranter eller bama kanskje
Vis hele sitatet...
En gammel kollega av meg, dyrket champignonger og solgte til matvarebutikker slik jeg forsto det.. Eller om han hadde noe avtale med noe engro-greier...