Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4010
Hei, først litt diverse info om denne pcen. Denne PCen bygde jeg for en 3år tilbake til min fetter(bor ett stykke unna meg). De forskjellige delene ble kjøpt hver for seg av forskjellige personer på Finn.

Her er delene:
Prosessor: AMD Athlon II x2 250 (socket AM3) med kjøler
Hovedkort: MSI NF615M-P33 V2 Hovedkort
Ram: HyperX FURY DDR3 1600MHz(2 stk av 4GB)
Skjermkort: Radeon HD 5970
Strømforsyning: Corsair VX 550W PSU

Før det hagler med kritikk her: Jada, hovedkortet og prosessor kan forbedres, og dette skal byttes ut i nærmeste fremtid, men har ikke mulighet til dette før tidligst til sommeren.

Under her så ser dere noen bilder som viser at pcen slår seg på, det lyser og vifter fungerer som normalt:

https://imgur.com/a/d08No4a

https://imgur.com/a/zrRk1N4

https://imgur.com/a/ckHvUxS



Noen som vet hva som kan være problemet og hva han kan gjøre for å feilsøke(jeg må si fra til han via tlf da han er 13 år)?

Takker for svar
Sist endret av cplpro; 8. april 2020 kl. 20:37.
Prøv å koble skjermen til en annen maskin. Kan hende det bare er skjermen. Opplevde at baklyset på skjermen røyk for noen år siden, var ganske forvirrende når jeg faktisk innså at det var bilde på skjermen, men det måtte lommelykt til for å se det.

Annet enn det, har jeg ikke så mye å komme med. Kanskje åpne maskina og sjekke at alle kabler sitter godt osv?
Man kan også forsøke en annen output-port på skjermkortet om man har andre kabler/adapter tilgjengelig.
Eller bytte til integret skjermkort på hovedkortet, om man har det?
Det vil ikke være en umiddelbar løsning på problemet, da integrerte skjermkort sjelden er bra nok til å spille med osv, men du vil ihvertfall få en indikator på hvor problemet ligger
Sist endret av Alzo88; 8. april 2020 kl. 20:49.
Trådstarter
1. skjermen funker med en annen maskin
2. Han har forsøkt å teste andre kabeler til både skjerm og strøm sier han, fortsatt det samme problemet.
Prøv å plugg den i skjermkortet istedenfor hovedkortet
Sist endret av mekkeboks; 8. april 2020 kl. 21:56.
Trådstarter
Sitat av mekkeboks Vis innlegg
Prøv å plugg den i skjermkortet istedenfor hovedkortet
Vis hele sitatet...
Han sier at han har forsøkt både på skjermkortet og i hovedkortet, men at han ikke får signal på skjermen.
Prøv å endre pci-e slot i hovedkorte

funker ikke det, prøv å ta ut batteriet i hovedkorte,
å skjermkabelen skal stå i skjermkort
Ta ut alle, bortsett fra en av RAM-modulene (det skal kun være 1 i hovedkortet), og ta ut batteriet til hovedkortet (FØRST, koble fra strøm!), vent 30 sek, putt inn batteri, strøm på. Slå på. Fungerer det nå, slå av igjen (og koble fra strøm), sleng inn minnemodul nr 2.
Sist endret av Stingray; 9. april 2020 kl. 02:05.
Hvis jeg har forstått det riktig så har han hatt denne pc'n i 3 år nå og plutselig vil ikke skjermen vise bilde lenger?

Vanskelig å si hva som er problemet ettersom pc'n tilsynelatende starter opp, men ikke vil gi signal til skjermen på noen av utgangene... Kanskje hovedkortet ikke får nok strøm? Lyser det i noen dioder på hovedkortet? En enkel ting å utelukke er om PSU vifta er tett av støv. Kanskje PSU klarer å drive vifter og lys, men ikke skjerm/hovedkort. Støv er generelt noe dritt med tanke på kjøling men blir det mye nok kan det også slå ut noen komponenter.

Nr. 2: Prøv å ta ut skjermkortet og deretter prøve VGA porten på hovedkortet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Beklager for sent svar.

Angående dette her så var det skjermkortet som var røket. Det er idag montert et GTX 1050 kort på den og pcen funker enn så lenge