Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8645
Hei!

Si man har havnet i en sær situasjon hvor du jobber med eks-kjæresten sin som var utro mot deg med en annen kollega. Jobben er sagt opp da det er mildt sagt ubehagelig for rammedes del og jobbe i dette klimaet. Jobbdagene er preget av mye uro og vonde følelser.

Er dette noe man kan få noe sykemelding for en periode i oppsigelsestiden?

Har aldri vært sykemeldt før og er svært liten hos legen.
Gå og snakk med legen din du. De har som regel mer omtanke og peiling enn tilfeldige idioter på nettet.
Sitat av takkformaten Vis innlegg
Du er jammen meg en tøffing :-)

Folk blir sykemeldt fordi de er utbrente, stressa, deprimert. Er virkelig en situasjonsbetinget "forstyrrelse" så annerledes?
Vis hele sitatet...
Sykemelding reguleres av Lov om folketrygd. § 8-4."Arbeidsuførhet" angir kriteriet for sykemelding:

Sitat av Lovdata
Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.
Vis hele sitatet...
Du har med andre ord ikke rett på sykemelding og sykepenger på grunn av den situasjonen du beskriver. Det er med mindre situasjonen med din eks-kjæreste på jobb har gått såpass sterkt inn på deg at du har utviklet en depresjon eller angstlidelse. Litt uro eller vonde følelser er ikke nok for å konstituere sykdom, men dette kommer selvsagt an på graden. Jeg vil imidlertid minne deg på at dette er reelle diagnoser med kriterier for å oppfylle diagnosen, og en simulering for å oppnå sykepenger er trygdesvindel.

Lykke til, det høres ut som en kjip situasjon
Ville snakket med sjefen jeg. Litt avhengig av hvilken type arbeidsplass det er, kan det kanskje tilpasses slik at du får vært på en annen avdeling, hatt litt hjemmekontor el.l. så dere ikke møtes så ofte.
Ta en prat med legen din, psyken din blir utsatt for tøff belastning og det kan hende en sykemelding er greit (det er opp til legen!). At du aldri har vært sykemeldt, eller har vært lite hos legen har egentlig ingen ting å si. Til en annen gang; ikke bli sammen med noen på jobb/ikke start å jobb på samme sted som kjæresten din. Det ender sjeldent godt :-( støtter også det entropi skriver, kan det gjøres noen endringer som gjør det enklere for deg frem til du slutter? Det hadde vært det optimale :-)

Huff, sender deg en klem også- ingen artig situasjon :-(
Hei! Snakk med legen din. Når det er sagt så har jeg lest avisartikler der det sto at var vanlig å få sykemeldinger ved brudd.
Nå vil ikke jeg fremstå som en dust her, men hva skal legebesøk gjøre? Som Drachir sier over så har du ikke rett på noe med mindre det er en "skikkelig" depresjon. Du vet jo hva problemet er, så hvorfor ikke gjøre noe med det? Snakk med HR eller sjef og spør om det er mulighet for å bytte til en annen avdeling(litt som entropi sier).

Er uansett en kjempe kjip situasjon å havne i og jeg håper veldig på at det løser seg!
Sitat av Saape Vis innlegg
Hei! Snakk med legen din. Når det er sagt så har jeg lest avisartikler der det sto at var vanlig å få sykemeldinger ved brudd.
Vis hele sitatet...
Tror det er vanlig med et par dager til du får samlet deg, ikke hele oppsigelsestiden.
Hvor sært kan det være. Folk finner hverandre gjennom jobb og er utro. Får litt assosiasjoner til videregåendeelevenes argumenter mot fraværsregler.
Det er null stress å få sykemelding grunnet samlivsbrudd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Det er null stress å få sykemelding grunnet samlivsbrudd.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Om TS har en god lege, gir han deg en uke eller to med sykemelding, så du kan komme deg på beina. Om det trengs sier du til sjefen din hvorfor du ble sykemeldt, og såfremt ikke sjefen er den som du ufrivillig ble bukbror med, vil han nok tilpasse arbeidet så godt han kan for deg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Håper situasjonen løste seg for deg TS.

Jeg vil på generelt grunnlag nevne at dersom fastlegen gir sykemelding på grunn av et samlivsbrudd og at ting er litt kjipt i forbindelse med det, begår han et lovbrudd. Fastlegen har plikt til å forvalte offentlige midler i sykepengeordningen i tråd med lov og forskrift. Et misbruk av ordningen kan få alvorlige konsekvenser for fastlegen, og kan i verste fall resultere i en supensjon av retten til å sykemelde. Personlig må jeg si jeg synes det er uetisk av en person å forsøke å få arbeidsgiver og det offentlige, og dermed skattebetalerne, til å betale lønnen hans fordi han synes det er litt kjipt å være på jobb etter et samlivsbrudd. Lovteksten nevner eksplisitt at sosiale forhold ikke utløser noen rett til sykepenger, og det er en grunn til det. De aller fleste går gjennom samlivsbrudd, det er en naturlig del av livet. Med mindre det utløser en uttalt depresjon eller liknende er det ingen grunn til at andre skal betale vedkommende penger så han slipper å gå på jobb. TS situasjon er selvsagt noe spesiell, men jeg vil si de forventninger andre i tråden her viser om å få penger for å bli hjemme ved et samlivsbrudd er overraskende.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Drachir Vis innlegg
Håper situasjonen løste seg for deg TS.

Jeg vil på generelt grunnlag nevne at dersom fastlegen gir sykemelding på grunn av et samlivsbrudd og at ting er litt kjipt i forbindelse med det, begår han et lovbrudd. Fastlegen har plikt til å forvalte offentlige midler i sykepengeordningen i tråd med lov og forskrift. Et misbruk av ordningen kan få alvorlige konsekvenser for fastlegen, og kan i verste fall resultere i en supensjon av retten til å sykemelde. Personlig må jeg si jeg synes det er uetisk av en person å forsøke å få arbeidsgiver og det offentlige, og dermed skattebetalerne, til å betale lønnen hans fordi han synes det er litt kjipt å være på jobb etter et samlivsbrudd. Lovteksten nevner eksplisitt at sosiale forhold ikke utløser noen rett til sykepenger, og det er en grunn til det. De aller fleste går gjennom samlivsbrudd, det er en naturlig del av livet. Med mindre det utløser en uttalt depresjon eller liknende er det ingen grunn til at andre skal betale vedkommende penger så han slipper å gå på jobb. TS situasjon er selvsagt noe spesiell, men jeg vil si de forventninger andre i tråden her viser om å få penger for å bli hjemme ved et samlivsbrudd er overraskende.
Vis hele sitatet...
At du drar inn skattebetalernes penger i dette bildet, tyder på at du ikke kjenner til sykelønnsordningens regler. Det er arbeidsgiver som drar lasset de første 16 dagene - i alle tilfeller bortsett fra der kroniske sykdommer medfører en urimelig belastning for arbeidsgiver.

Dersom det er forhold som tilsier at en kortere sykemelding vil være forebyggende mot lengre tids sykdom, tror jeg neppe legen ville få suspensjoner.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
At du drar inn skattebetalernes penger i dette bildet, tyder på at du ikke kjenner til sykelønnsordningens regler. Det er arbeidsgiver som drar lasset de første 16 dagene - i alle tilfeller bortsett fra der kroniske sykdommer medfører en urimelig belastning for arbeidsgiver.

Dersom det er forhold som tilsier at en kortere sykemelding vil være forebyggende mot lengre tids sykdom, tror jeg neppe legen ville få suspensjoner.
Vis hele sitatet...
Sykemelding på feilaktig grunnlag blir ikke noe mindre alvorlig bare fordi det skjer i arbeidsgiverperioden. Hvis det er sosiale forhold som er greien får man heller snakke med arbeidsgiver og prøve å få til noe ferie, avspasering eller å få slutte tidligere. Sykmelding med falsk diagnose er misbruk av en svært generøs ordning.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
At du drar inn skattebetalernes penger i dette bildet, tyder på at du ikke kjenner til sykelønnsordningens regler. Det er arbeidsgiver som drar lasset de første 16 dagene - i alle tilfeller bortsett fra der kroniske sykdommer medfører en urimelig belastning for arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner sykemeldingsordningen og reglene relativt godt, og kjenner selvsagt til arbeidsgiverperioden Dersom du leser det jeg skriver igjen ser du at jeg skriver "Personlig må jeg si jeg synes det er uetisk av en person å forsøke å få arbeidsgiver og det offentlige, og dermed skattebetalerne, til å betale lønnen hans [...]."

TS spesifiserte ikke lengden på sykemeldingen, men dersom han ønsket sykemelding i lengre deler av oppsigelsesperioden er det ikke usannsynlig at et slikt tidsrom ville overstige 16 dager. Forøvrig kan jeg ikke se at det burde være noen større skilnad i det etiske aspektet bak om det er arbeidsgiver eller skattebetalere som lønner TS i sykemeldingsperioden, særlig dersom det er en mindre bedrift hvor slike kostnader kan ha en større innvirkning.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Dersom det er forhold som tilsier at en kortere sykemelding vil være forebyggende mot lengre tids sykdom, tror jeg neppe legen ville få suspensjoner.
Vis hele sitatet...
For det første er jeg interessert i om du kjenner til noen hjemmel for å sykemelde forebyggende dersom det ikke foreligger noen sykdom som gir nedsettelse i arbeidsevne? Dersom det ikke er det er det et klart brudd på reglene om sykemelding. Som jeg skrev er det på miste sykemeldingsrettigheter en av de ytterste konsekvensene for en lege som misbruker ordningen, og det er selvsagt ikke sannsynlig at en lege vil miste den grunnet et enkelttilfelle av en slik art det er snakk om her.

For det annet er jeg uenig med deg i at en sykemelding over kortere tid ved et samlivsbrudd er forebyggende mot lengre tids sykdom, gitt at personen ikke viser klare depressive symptomer eller liknende. Samlivsbrudd er riktignok belastende for mange, men de aller fleste kommer seg gjennom dette uten å utvikle noen sykdom, ihvertfall av lengre tids varighet. Har du dokumentasjon på at det trengs forebyggende sykemelding ved samlivsbrudd for å hindre "lengre tids sykdom", eller er det bare noe du dikter opp?
Uff. Snakk først med sjefen og se hva slags muligheter du har ang. hjemmekontor, annen avdeling eller lignende. Funker ikke det drar du til legen og sier du er depressiv, sliter å sove om nettene osv osv osv pga jobbsituasjonen. Føler med deg og lykke til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Samlivsbrudd kan føre til depresjon, som igjen f.eks kan føre til sykemelding. Hvis legen vurderer depresjonen som såpass tung at den er funksjonsnedsettende for belastende for deg, så kan det være at sykemeldingen oppfyller vilkårene til §8-4 i folketrygdloven. Når alt kommer til alt, så er det saksbehandlere ved NAV Forvaltning som vurderer sykemeldingen og fatter vedtak.

Men husk at det kan være godt for deg å være i jobb om du har en kjip periode. Finnes mange muligheter. Hvis du f.eks blir 50% sykemeldt, kan du avtale med arbeidsgiver hvordan du skal disponere restarbeidsevnen din. Du kan være tilstede 50%, hjemme 50%. Du kan være tilstede 100% og gjennomføre 50% av den vanlige arbeidsmengden.

Legen kan også skrive ut en såkalt "avventende sykemelding". Dvs at du står i fare for å bli sykemeldt, men at det kan forhindres gjennom tilrettelegging.

Å sykemelde seg 100% over lengre tid er ikke bra for hodet.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Håper situasjonen løste seg for deg TS.

Jeg vil på generelt grunnlag nevne at dersom fastlegen gir sykemelding på grunn av et samlivsbrudd og at ting er litt kjipt i forbindelse med det, begår han et lovbrudd. Fastlegen har plikt til å forvalte offentlige midler i sykepengeordningen i tråd med lov og forskrift. Et misbruk av ordningen kan få alvorlige konsekvenser for fastlegen, og kan i verste fall resultere i en supensjon av retten til å sykemelde. Personlig må jeg si jeg synes det er uetisk av en person å forsøke å få arbeidsgiver og det offentlige, og dermed skattebetalerne, til å betale lønnen hans fordi han synes det er litt kjipt å være på jobb etter et samlivsbrudd. Lovteksten nevner eksplisitt at sosiale forhold ikke utløser noen rett til sykepenger, og det er en grunn til det. De aller fleste går gjennom samlivsbrudd, det er en naturlig del av livet. Med mindre det utløser en uttalt depresjon eller liknende er det ingen grunn til at andre skal betale vedkommende penger så han slipper å gå på jobb. TS situasjon er selvsagt noe spesiell, men jeg vil si de forventninger andre i tråden her viser om å få penger for å bli hjemme ved et samlivsbrudd er overraskende.
Vis hele sitatet...
Er du helt på nett ? Selvfølgelig er det mange grunner til å få sykmelding som ikke kan forklares ut i fra juss og din personlige kyniske oppfatning. Jeg vil anbefale deg trådstarter og dra til lege for å få vurdert din arbeidsevne, iallefall ikke hørt på det pisset der.
Sist endret av moonlord; 8. desember 2016 kl. 00:06.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Er du helt på nett ? Selvfølgelig er det mange grunner til å få sykmelding som ikke kan forklares ut i fra juss og din personlige kyniske oppfatning. Jeg vil anbefale deg trådstarter og dra til lege for å få vurdert din arbeidsevne, iallefall ikke hørt på det pisset der.
Vis hele sitatet...
Sier du det?

Medisinske vilkår
Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger.

https://www.nav.no/helse/_attachment/220636.html
Sitat av Yalla Vis innlegg
Sier du det?

Medisinske vilkår
Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger.

https://www.nav.no/helse/_attachment/220636.html
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men hvem er du til å vurdere trådstarter sin mentale helse ? Trådstarter føler subjektiv uro, kan han være plaget med angst ? Det er medisink lidelse nok i seg selv, uansett så burde jo dette være opp til en lege og vurdere. Er du ikke enig i det ?
Sist endret av moonlord; 8. desember 2016 kl. 01:17.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Sier du det?

Medisinske vilkår
Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger.

https://www.nav.no/helse/_attachment/220636.html
Vis hele sitatet...
Sett at sosiale problemer fører til depresjon, så kan vilkår for sykepenger oppfylles. Depresjon er en sykdom som varierer i alvorlighetsgrad, og i noen tilfeller så alvorlig at den absolutt er funksjonsnedsettende. Med andre ord: Samlivsbrudd (sosiale problemer) oppfyller ikke vilkår. Hvis samlivsbruddet fører til funksjonsnedsettende depresjon (sykdom), kan sykepenger bli innvilget.

Samme med økonomiske problemer - det gir ikke rett til sykepenger. Men la oss si at en person har pådratt seg alvorlige psykiske problemer som følge av gjeldproblemer, da snakker vi sykdom og funksjonsnedsettelse osv osv.

Legen vurderer pasientens arbeidsevne, og NAV vurderer legens sykemelding opp mot regelverk og fatter vedtak.

Folketrygdlovens §8-4 er firkantet formulert formulert, ja, sånn på overflaten. La oss ta en titt på lovens definisjon av sykdom- og skadebegrepet. Jeg klipper noen sitat fra rundskriv knyttet til §8-4 av Folketrygdloven:

"Konflikter på arbeidsplassen

[Endret 7/98, 3/00]

Fravær som i realiteten har sin årsak i konflikter på arbeidsplassen gir ikke rett til sykepenger. Men også her kan særlige belastninger, eller særlige disposisjoner hos den enkelte, gi tilstander som bør kunne kalles sykdom."


"Økonomiske problemer, permittering eller konkurs

[Endret 10/13]

Nevnte forhold kan gi nedstemthet og ubalanse, men dette er i seg selv ikke sykdom. En belastende situasjon kan imidlertid påføre en person psykisk sykdom, og da kan det foreligge rett til sykepenger hvis øvrige krav er oppfylt.


....bare for å nevne noe.

-Hilsen en som jobber med bl.a sykepenger hver dag.
TS snakk med din nærmeste leder. Forklar situasjonen og dere kommer kanskje frem til en bra løsning som passer for begge. Det trenger ikke å være sykemelding, men du kan kanskje få slutte tidligere enn avtalt? At du blir flyttet på i bedriften eller om du tar ut resterende ferie, eventuelt fri uten lønn. Usikker på hvor lang tid du har igjen, men det er noen forslag. Dessuten så er det du gjør i oppsigelsestiden arbeidsgiver husker deg for og det vil kunne påvirke attester eller referanser.
Gammelt tråd, men jeg gikk til legen å sa: Vil ha sykemelding, han: ja du kan få sykemelding, norge dårlig arbeidsmiljø.

Har en utelender som fastlege, fikk sykemelding uten å forklare hvorfor (han antok)