Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 783
Hva er forskjellen mellom shoutbox og guestbook?
Shoutbox er mer basert på at folk kan "chatte" på en hjemmeside, mens gjestebok vel er mer brukt til at folk kan legge igjen en kommentar om siden som de nettop besøkte.

Det er iaf slik jeg ser på det.

I en shoutbox så skriver du vel bare inn nick også, hvis jeg ikke tar helt feil, mens i en gjestebok så skriver du inn mer informasjon om deg selv.
I bunn og grunn er vel egentlig shoutbox litt mer uoffesielt enn en gjestebok, dessuten skriver man ofte flere komentarer (som slemmen sa) så teksten blir lenger enn i en shoutbox hvor man kun skriver korte meldinger. (som sms og email på en måte...)
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Shoutbox er mer som IRC, ja. Dessuten blir ofte meldingene i en shoutbox slettet (eller gjemt) etter en stund.

Om du ser på websiden min: www.minirepository.com - så bruker jeg gjesteboken til morten. Inni hoveddelen fungerer den som en vanlig gjestebok, men på forsiden vises de siste 5 i form av en shoutbox.

h
Shoutbox kan være litt skummelt hvis den tillater alle slags html-koder i meldingene. Da kan folk f.eks legge inn iframes eller bilder i shoutbox'en, noe som kanskje ikke vil ta seg så godt ut på siden din?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Joda, men kildekoden til Morten er riktig fin: Den godtar ikke denslags... tror jeg.. *se på morten, for så å saumfare kildekoden*

h
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av bones
Shoutbox kan være litt skummelt hvis den tillater alle slags html-koder i meldingene. Da kan folk f.eks legge inn iframes eller bilder i shoutbox'en, noe som kanskje ikke vil ta seg så godt ut på siden din?
Vis hele sitatet...
Det kan jo lett løses
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=html+tag%2A
ja, men jeg tror det er en inkludert funksjon i gjesteboka hans...
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
SuppaDude:Det var ment som en kommtar til bones, ikke til SharQ/morten...
Ettersom morten har svart i den threaden jeg henviste til, regner jeg med at han har det innebygd, eller ihvertfall klar over problemet...
sorry, misforsto det der...
Jeg stripper tags ja, det stemmer det
Man skal ikke strippe tags, bare konvertere dem slik at < blir til &lt; og > blir til &gt;. Min mening om saken iallfall
Jeg skjønner ikke helt poenget i å se <b>Hei</b> i et innlegg jeg da men. Da syntes jeg det er bedre at det bare står Hei.

Dette er selvfølgelig en smakssak..
Jo, det er en ting. Men la oss si du får en "leet hax0r" på besøk, og han kaller seg <LeeThax0r>, så er det litt greit om nicket hans kommer frem, enig?
Dette blir da også en bug i gjesteboken din. Jeg skrev inn <hax0r> med valid mail, men hverken mailen eller navnet mitt kom opp, selv om begge var påkrevd. Det er vel ikke så bra?

Man kan heller ikke lage "pekestrek" som --->, smiletegn som >) og >( osv. Dette kan jo noen se på som bagateller, men jeg ser ikke poenget når man heller kan bruke htmlspecialchars med ENT_QUOTE.

Om du fortsatt vil beholde striptags, husk å bruke denne FØR du sjekker om navn og e-post er valid, hvis ikke kan man gjøre slik som jeg gjorde, skjule navnet sitt.