Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5007
Hei,

En stund tilbake skaffet jeg meg en MacBook Pro 2015. Pga pris og hva jeg skulle bruke den til (skolearbeid) kjøpte jeg den med 128GB lagringsplass.

Har i ettertid funnet stor interesse i å lage beats og eksperimentere med ulike sjangere sammen i Logic Pro X. Problemet er at selve programmet tar halvparten av lagringsplassen, og skulle gjerne hatt tilgang til flere instrumenter og loops gjennom plugins. Jeg vurderte å kjøre programvaren/plugins fra ekstern harddisk, men er overbevist om at det vil bli for krevende for hardware. Det ideelle for meg ville være å ha lagringsplass over 500GB, så lurer på om det er mulig/lurt/realistisk å anskaffe ny harddisk og "operere" den inn i MacBooken. Og hvis det er tilfelle, hvilken? Har så og si null peiling på hva som ville vært et bra valg.
Håper noen her kan bistå med litt veiledning
Hvilken Macbook pro-modell? 13", 15", Retina display?

iFixit har guides for det meste, men som du kan se av 13" retina display er det en skitjobb å bytte:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...lacement/38520

I tillegg er det begrenset utvalg ssd-er å bytte til og prisen er høy. Ofte er det like greit å bare kjøpe en ekstern ssd og lagre både Logic Pro X og plugins på
Trådstarter
27 0
Ja, det er den modellen. Ser ut som det kan bli slitsomt arbeid å bytte, spesielt for en nybegynner. Må vurdere videre...
Har du noe erfaring med å kjøre krevende programvare fra ekstern ssd? På musikkproduksjon er det ikke så heldig å ha noen form for delay og lag, noe jeg frykter med ekstern ssd. Ligger det noe i dette, eller er det bare jeg som ikke forstår hvordan en ekstern harddisk fungerer?
Kan muligens også sjekke tardisk.com, om en ikke vil åpne maskinen
Skitjobb? Slitsomt arbeid? Det ser da ut som det bare er et par skruer? Skru av dekselet, napp ut batterikabelen, skru ut én skrue, voila..? What am I missing?
Trådstarter
27 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Skitjobb? Slitsomt arbeid? Det ser da ut som det bare er et par skruer? Skru av dekselet, napp ut batterikabelen, skru ut én skrue, voila..? What am I missing?
Vis hele sitatet...
Ja i teorien er det ganske enkelt, og det lar seg nok gjøre om jeg prøver. Men har du kunnskap om hvilken ssd man kan kjøpe som erstatning? Har hørt rykter om at man trenger adaptere osvosv. Er det egne typer til Mac?

Sitat av jpano Vis innlegg
Kan muligens også sjekke tardisk.com, om en ikke vil åpne maskinen
Vis hele sitatet...
Vurderer Tardisk sterkt nå. Har du noe personlig erfaring med det?
Sist endret av xxHenes; 18. desember 2017 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg går å venter på ett 512GB TF kort til min Mac, med ett lavt adapter så blir det nesten usynlig og masse yummy extra plass
Er her forhåpentligvis før hjul hehe
Det er ment å fungere som TarDisk men enklere og billigre.
Har bestilt flere sett så jeg har til overs hvis det funker
Som liasis var inne på, du må ha en egen type. ifixit selger dem, men du kan også google deg frem til andre. Men de er dyrere enn vanlige disker. Ville også sjekka om en ekstern ssd med usb 3.0 kunne funket like bra, men har ingen anelse på det selv.