Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2270
Har funnet en litt spesiell kniv jeg har lyst på. Det er en såkalt double edged dagger, men samtidig er det en foldekniv. Den er IKKE "springloaded" og bruker kun tygdekraft for å komme ut. Bladet er 4", ca 10 cm. Kniven må bestilles fra USA og koster rundt 3,5k.

Er denne ulovlig i Norge?
Du har lov til å bestlle den.d Du har ikke lov til p gå på gaten med den
Skjønner at man ikke skal gå med kniv på gaten, men den er lov å eie og bruke i skog og mark?
Takk for svar!
"Øko-Terrorist"
Kap. 1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1
§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc.og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.
Vis hele sitatet...
Merk deg ordet Stilett i den teksten.

2.5.1 Stiletter
Om stiletter har Justisdepartementet tidligere uttalt:

«Med stilett forstår departementet et spisst stikkvåpen med tynn klinge, mest typisk

med trekantet eller firkantet tverrsnitt. Ved den konkrete rettsanvendelse, hvor det

blant annet blir å legge vekt på vedkommende gjenstands egenskaper, så som

utseende, karakter av stikkvåpen m.v. , vil også lignende gjenstander, f.eks. med

rund klinge, kunne bli å anse som stilett i våpenlovens forstand.»



Justisdepartementet har i konkrete saker lagt til grunn at dolker skal betraktes som stiletter.

Dette gjelder ikke bredbladede kastekniver. Det antas videre at tradisjonelle dykkerkniver

ikke kan betraktes som stiletter. Bajonetter anses heller ikke for å være «stilett» i

våpenlovens forstand.
Vis hele sitatet...
Så nei, det er IKKE lov da den kniven du beskriver høres ut som en dolk eller en stilett.
Sist endret av tr80r; 16. desember 2017 kl. 20:24.
Det er flere kniver etterhvert som både er forbudt å kjøpe og å eie i norge.
Mest kjent av disse er spring kniv og butterfly kniv.
Generelt er det etter våpenloven forbudt med alle kniver som ikke har ett aktverdig formål.
Så fort kniven har en utforming som gjør den lite egnet til jakt/fiske eller friluftsliv så begynner den å skli inn i gråsonene...

En kompis er knivsamler og han søker alltid om tilatelse før han bestiller underlige kniver.
Se om du finner en lignende kniv hos feks kniveksperten.no først, hvis ikke så tenk på tillatelse før du bestiller
Hmmm... faen da! https://www.bladehq.com/item--Ashevi...Warlock--33020

Her er link til kniven jeg tenker på. Den har en meget spesiell åpne/lukke mekanisme, men er ikke spring ladet. Den kan jo se ut som en dolk, men dette er mer en "Everyday Carry, Tactical" kniv som den så fint beskrives på siden.

Hvor sender man den søknaden?
"Øko-Terrorist"
Hør med politiet, men du bør nok kunne vise til en knivsamling, og du vil kun få lov til å innføre den i samlingen, du vil ikke kunne bære denne i andre "aktverdige formål" annet en at du skal på knivsamlermesse og stille den ut e.l.
Tull.
Det er ikke kniven som er forbudt, men bruken.
Kjøp er lov, aktverdig bruk er lov.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Tull.
Det er ikke kniven som er forbudt, men bruken.
Kjøp er lov, aktverdig bruk er lov.
Vis hele sitatet...
Det har vorte vist til forskrift og regelverk som peiker på at stiletter er uovlege. Nøyaktig definisjon er vanskeleg, og i praksis vil departement og domstoler ha definisjonsmakta her.

Eg veit ikkje om den kniven som er lenka til vil verte oppfatta som stilett etter lovverket. Det er såpass vagt at det er vanskeleg å avgjere for min del.

Kan du vise til kjelder når du så kontant avviser det som tull?
Ikke bortsettfra att ved riktig bruk, altså F.eks i skogen, så er øks,macete, motorsag og alle typer kniver lov. Jeg tar forbehold om eventuell aldersgrennse hva motorsag gjelder, men det vet jeg ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Ikke bortsettfra att ved riktig bruk, altså F.eks i skogen, så er øks,macete, motorsag og alle typer kniver lov. Jeg tar forbehold om eventuell aldersgrennse hva motorsag gjelder, men det vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Øks, machete og motorsag er jo reint faktisk ikkje nevnt i forskrift til våpenlova. Referanse er posta i tråden, om du ikkje har lest det du svarer på. Eg kan godt repetere det:

Sitat av https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/vaapenloven/rs2009-009_rett_politi.pdf
Justisdepartementet har i konkrete saker lagt til grunn at dolker skal betraktes som stiletter. Dette gjelder ikke bredbladede kastekniver. Det antas videre at tradisjonelle dykkerkniver ikke kan betraktes som stiletter. Bajonetter anses heller ikke for å være «stilett» i våpenlovens forstand.
Vis hele sitatet...
Dolk er mao. forbode, om departementet si tolkning er korrekt. Lovgjevar sine intensjoner er typisk slikt ein domstol vil legge vekt på i vurderinga, og å sjå vekk frå det utan meir argumentasjon enn det du presterer her er modig!

I tillegg så har du catch all:
Politidirektoratet antar at kniver og andre skarpe gjenstander som primært er produsert for å være kampvåpen og som ikke synes å ha noe fornuftig bruk til jakt og fritidsaktiviteter, vil være forbudt i medhold av bestemmelsen.
Vis hele sitatet...
Den kniven vil veldig fort kunne falle inn under den definisjonen. Kjelda til det sitatet er samme som forrige sitat.

Så for framtida: avstå frå å kommentere når det er fullstendig åpenbart at du ikkje har fnugg av peiling på problemstillinga. For det har du vitterleg ikkje her. Du har ikkje forstått andre sine svar, og du har ikkje prøvd å sette deg inn i problemstillinga.
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Hmmm... faen da! https://www.bladehq.com/item--Ashevi...Warlock--33020

Her er link til kniven jeg tenker på. Den har en meget spesiell åpne/lukke mekanisme, men er ikke spring ladet. Den kan jo se ut som en dolk, men dette er mer en "Everyday Carry, Tactical" kniv som den så fint beskrives på siden.

Hvor sender man den søknaden?
Vis hele sitatet...
Her sender du søknaden

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/
Greit. Syns ikke det kom helt frem av første innlegget hva dette dreide seg om. Hvis det er :
https://no.wikipedia.org/wiki/Stilett så er det forbudt ja. Beklager misforståelsen.