Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2293
hei!

Er det noen her på forumet som kan utdype seg om temaet Sosial Enginering.
har samlet nokk kunskap til å forstå att dette er en måte å manipulere andre personer, for å skaffe seg informansjon har sett etter noen youtube filmer/toturials men uten noen stor fornøyelse :/

Så vist noen har toturials/tips og egene erfaringer om temaet så håper jeg att dere gir svar :P
er veldig interisert i temaet og håper på svar ^^,

btw: vist denne tråden er feilplassert så er det bare of flytte den
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Hvis du ikke har allerede burde du sjekke ut Derren Brown.
Seriøst, dette her igjen? Det finnes mange tråder om temaet, så hva med å søke litt før du laget ennå en ny en?
hvorfor blander du konsekvent norsk og engelsk? er det for å unngå å bli tatt på særskrivingstabber? fordi, tro meg, det der var langt mer irriterende.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
hvorfor blander du konsekvent norsk og engelsk? er det for å unngå å bli tatt på særskrivingstabber? fordi, tro meg, det der var langt mer irriterende.
Vis hele sitatet...
Fordi i drit 2 gonga i ka du meina å sei!
javel ja. vet ikke om jeg ville basert mine valg i livet på akkurat det der, om jeg var deg. men nå er jeg jo heldigvis (for oss begge) ikke det.

lykke til med "Sosial Engineering". du vil nok raskt oppdage at det er ikke bare bare.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av hypernova Vis innlegg
Fordi i drit 2 gonga i ka du meina å sei!
Vis hele sitatet...
Nå kan det jo hjelpe å stave søkeordet riktig hvis du skal finne Youtube-filmer og tutorials. "Social Engineering" og "stavekontroll + [din nettleser]" vil nok hjelpe deg på vei.
Gud bedre meg, det eneste som tillater meg å poste i denne threaden er vissheten om at den blir slettet snart.

Den konsekvent dårlige grammatikken din kan vi selvsagt tilgi deg - ikke alle har like gode forutsetninger for å skrive godt. Men når spørsmålet ditt er tatt opp, diskutert, og opplyst om i flere threads, samt FULLT tilgjengelig på Youtube o.l., så kan ikke vi komme hjem til deg og holde foredrag rundt temaet, især ikke når du på liv og død skal være frekk og jævlig her.
nå ble jeg litt nyskjerring, hva er egentlig social engineering på norsk?
Sitat av Sonic Vis innlegg
nå ble jeg litt nyskjerring, hva er egentlig social engineering på norsk?
Vis hele sitatet...
sosial manipulering ifølge Wikipedia.
Ifølge wikipedia = Sosial manipulering
Sosial Manipulering?

EDIT: Eid i wiking
Sist endret av The Great Catsby; 31. august 2011 kl. 22:52.
trippel takk, google oversett() kom bare med sosial engineering og sosialt ingeniørarbeid.
Social engineering er ikke noe hokus pokus. Kort fortalt er det navnet på teknikken hvor man kombinerer en overbevisende personlighet med en relevant unnskyldning/bakgrunnshistorie for å få det som du vil.

Det er ikke noen spesielle teknikker du kan lære deg via youtube og lesning, men du kan lære deg måten å analysere situasjoner på og ta det derfra via øvelse. Sjekk ut bøker av Kevin Mitnick og gjengen.

Og off-topic, lær deg bedre staving og internet-fu. Om du hadde trykket inn "sosial enginering" i google hadde de faktisk foreslått korrekt stavemåte. Å angripe folk som prøver å påpeke dette i et forsøk på å hjelpe deg fører til at mange ikke gidder å ta seg bryet med å hjelpe. Spesielt ettersom dette er et tema som er ekstremt søkbart, og du tydeligvis ikke har gjort noen stor innsats selv.
Sist endret av Dyret; 31. august 2011 kl. 23:32.
kan vell egentlig bøyemeg i støvet og si unskylld til alle jeg har vert frekk mot, og takk for alle svar!
svar som: sjekke ut bøker og personer er det jeg er mest ute etter fordi jeg vil lere mere om temaet!

og ja jeg har dysleksi! :/
Har inntrykk av at mange triks som funket helt opp til 90- og tidlig 2000-tall er utdaterte nå. Jeg opplever å bli utsatt for slike forsøk innimellom, og de er gjerne preget av at de som "prøver seg" ikke forstår hvor mye informasjon de som de prater med sitter med (om du juger blir du enten avslørt på minuttet, eller satt på vent mens man sjekker opp og finner ut at du enten juger eller "husker feil", hvorpå man stort sett ignorerer ytterligere henvendelser). Moderne datasystemer gjør det veldig vanskelig å slippe unna med direkte usannheter i lengden, ettersom en sjekk gjerne er et tastetrykk unna for en kompetent kundebehandler.

En annen tabbe er å overvurdere hva det ligger innenfor skrankebyråkratenes makt å avgjøre. Det nytter ikke å presse folk som uansett bare sender henvendelsen videre til en høyere instans. Men selvfølgelig er det fremdeles nok av organisasjoner og forretninger som ikke har skikkelige sikkerhetsrutiner, uklar ansvarsfordeling, eller ikke lærer opp ansatte godt nok i rutiner og ansvarsfordeling.

Det farligste du kan bli utsette deg for er sikkerhetsrutiner som er satt opp til å slå inn sent; store organisasjoner har råd til å være slepphendte på henvendelser de får veldig mange av, men fella klapper ofte igjen senere, opptil flere måneder - eller, som i stat og kommunesektoren - flere år etter at du allerede har gjort noe ulovlig eller fått noe du ikke skulle hatt, og da har man gjerne blamert seg langt mer enn om man bare hadde blitt avvist ved første forsøk.
Hvorfor vil dere manipulere mennesker? Jeg synes dette er meget merkelig.
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Hvorfor vil dere manipulere mennesker? Jeg synes dette er meget merkelig.
Vis hele sitatet...
For min del er det spennende å kunne lese mennesker og vite nøyaktig hva du skal gjøre for å få en spesiel reaksjon. Det går ikke bare ut på å manipulere. Social engineering handler om det å kunne lese lese mennesker og bruke den informasjonen riktig.

Har litt erfaring selv med dette
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Hvorfor vil dere manipulere mennesker? Jeg synes dette er meget merkelig.
Vis hele sitatet...
Det kan være mange grunner, for eksempel for å skaffe informasjon, demotivere, utkonkurrere. Stort sett vil dette gå til egen vinning om det er snakk om en slags konkurranse.

Noen/mange synes sikkert også det ligger noe perverst i det.
Kevin Mitnick ga akkurat ut en ny bok hvor han i detalj beskriver hans fremgangsmetoder for å gjøre de lovbrudd som satte han i fengsel (social engineering og hacking). Times topp 13 bestselger for øyeblikket og har fått god kritikk!

"Ghost in the wires" mener jeg den heter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Kevin Mitnick ga akkurat ut en ny bok hvor han i detalj beskriver hans fremgangsmetoder for å gjøre de lovbrudd som satte han i fengsel (social engineering og hacking). Times topp 13 bestselger for øyeblikket og har fått god kritikk!

"Ghost in the wires" mener jeg den heter
Vis hele sitatet...
takk! hørest interesangt ut
Sist endret av hypernova; 4. september 2011 kl. 00:24.