Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8044
Hei

Var ute her om dagen og ble brent noe kraftig av brennesler på beina da jeg gikk gjennom et kratt på jakt etter en fotball. Da ble jeg nysgjerrig på hva som var grunnen til at brennesler lager denne brennene effekten.
Så jeg kom hjem og googlet brennesler, det jeg ikke regnet med å finne ut var hvor nyttig brennesler egentlig er.

Det har seg sånn at brennesler er nyttige til ganske mange ting.
Brennesler inneholder bl.a. vitaminene A, B2, C, mineraler som jern, fosfor, magnesium, mangan, sink og silisium og om sommeren opptil 3 ganger så mye proteiner som kål.

Brennesler har også blitt brukt og brukes mot prostata kreft, leddsykdommer, astma og allergi, hud- og hårpleiemiddel, fordøyelsesplager og mat.
Det er også kjent at brennesler har kraftige blodrensende egenskap.

Sakset fra Rolv.no
Brenneslen er en urt med kraftige blodrensende egenskaper. Den driver gifter ut av kroppen gjennom å løse opp slaggproduktene fra stoffskiftet, og samtidig stimulerer den nyrene til å øke urinutskillelsen
Brennesle virker dessuten stimulerende på fordøyelsessystemet og er gunstig ved fordøyelsesplager som diaré, oppblåst mage, magesår og innvollsormer. En annen verdifull egenskap hos brennesle er at den reduserer sukkerinnholdet i blodet, noe som er gunstig for diabetikere

Jeg googlet litt til for å finne ut litt mer og fant flere mennesker som syns folk burde bli mer obs på hva de fjerner av såkalt "ugress" i hagene. Brennesler kan også brukes til gjødsel.
Dette får meg til å lure, hvorfor luker alle den bort og syter over denne urten om den er så nyttig og fin? Ut i fra det jeg har lest virker det som en flott og nyttig plante. Har dog ingen erfaringer med nesleteé med er absolutt noe jeg har lyst til å prøve nå.
Jeg regner ikke med at dette innlegget var noe spesielt nyskapende, men de fleste jeg har fortalt om dette hadde ingen aning om egenskapene til brennesler. Har generelt lite peiling på botanikk og den slags, men syns planter er fascinerende.

"Er noen planter nyttige fra naturens side, mens andre ikke er det? Eller er det er menneskene som bestemmer hvilke planter de synes er nyttige? Er det litt «dårlig gjort» mot en plante å luke den bort selv om den kan være veldig nyttig for oss, bare fordi vi ikke har lært oss å bruke den? Har vi rett til å drepe alle planter som vi ikke synes er nyttige?"
-Ideer til filosofiske samtaler, Skoletorget.

Kilde
Kilde
Kilde
Det går an å lage suppe også; og det er faktisk ikke SÅ fælt, synes jeg å huske.

Forøvrig skal du ikke tenke på at innlegget ditt kanskje ikke er så nyskapende, her inne finnes sikkert dusinvis av tilsynelatende like tråder om diverse annen botanikk.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Det går an å lage suppe også; og det er faktisk ikke SÅ fælt, synes jeg å huske.

Forøvrig skal du ikke tenke på at innlegget ditt kanskje ikke er så nyskapende, her inne finnes sikkert dusinvis av tilsynelatende like tråder om diverse annen botanikk.
Vis hele sitatet...
Brenneslesuppe er faktisk veldig godt.
Har aldri hørt noe annet enn at brennesle er ugress og at det er gøy å bruke på stakkars intetanende. Moro å vite at den faktisk ikke bare er til plage. KP
Sitat av Kirie Vis innlegg

Er det litt «dårlig gjort» mot en plante å luke den bort selv om den kan være veldig nyttig for oss, bare fordi vi ikke har lært oss å bruke den? Har vi rett til å drepe alle planter som vi ikke synes er nyttige?"
-Ideer til filosofiske samtaler, Skoletorget.
Vis hele sitatet...
Ja, det er veldig dårlig gjort. Og nei, det har vi absolutt ingen moralsk rett til.

Spøk til side -- visste du ikke at brennesler inneholder vitaminene A, B2, C, mineraler som jern, fosfor, magnesium, mangan, sink og silisium og kan brukes mot prostatakreft, leddsykdommer, astma og allergi, hud- og hårpleiemiddel, fordøyelsesplager engang? Jeez, hva lærer man i skolen i dag? Brenneslens blodrensende egenskaper burde vært allmennkunnskap.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, det er veldig dårlig gjort. Og nei, det har vi absolutt ingen moralsk rett til.

Spøk til side -- visste du ikke at brennesler inneholder vitaminene A, B2, C, mineraler som jern, fosfor, magnesium, mangan, sink og silisium og kan brukes mot prostatakreft, leddsykdommer, astma og allergi, hud- og hårpleiemiddel, fordøyelsesplager engang? Jeez, hva lærer man i skolen i dag? Brenneslens blodrensende egenskaper burde vært allmennkunnskap.
Vis hele sitatet...
Egentlig så burde man faktisk lære mer om hva som er brukbart og hva som ikke er det.
Jeg ser for meg at det er mere interessevekkende en mye annet som foregår i skoletimene ( bøye substantiv osv ). Det er mange som ikke har anelse rundt hva dem har lyst å holde på med etter skolen og videre i livet, og dropper ut i videregående skole
Bare fordi skolen ikke lærte dem hvor interessant brennesler kan være.
Kjenner meg gjenn med de plantene der "AU faen... JÆVLA brennesle!!!" hæhæ
Spørs om jeg må koke meg en suppe
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Jeg tror kanskje en liten dose kildekritikk kan være greit å ha med i bakhodet når man leser på rolv.no, i allefall. Jeg sier ikke at brennesle er ubrukelig eller at ingenting som står der er sant, men jeg blir likevel litt svett når jeg ser dette:

URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
Brukes innvortes ved anemi (blodfattighet), godartet forstørrelse av prostatakjertelen (BPH), ødemer, diabetes, blæreirritasjoner, blærekatarr, betennelse i urinrøret, nyrestein og nyregrus, revmatiske lidelser, urinsyregikt (podagra), leddbetennelser (artritt), leddgikt, mage- og tarmkatarr, kolikksmerter, diaré, dysenteri, magesår, kroniske sykdommer i endetarmen, galle- og leverproblemer, innvollsorm, hoste, tette luftveier, høysnue, allergi, astma, bronkitt, kraftige menstruasjonsblødninger, uregelmessig menstruasjon, kutt, sår, neseblod, brannsår, skoldet hud, kviser, byller, kroniske hudutslett, elveblest og hemoroider.

Brukes utvortes ved uren hud, kløende hudlidelser, utslett, kviser, byller, hemoroider, sår, forbrenninger, insektbitt, flass, kløe i hodebunnen, håravfall og neseblod. Videre ved infeksjoner i munnen, trøske, tannkjøttbetennelse og halsbetennelse (urtete som gurglevann), og ved leddsmerter (ved å piske huden rundt leddet med frisk nesle).
Vis hele sitatet...
I henhold til det man leser på siden skulle man i grunn klare seg greit i livet og kunne behandle de fleste sykdommer og tilstander godt så lenge man har nok brennesle. Dersom brennesle faktisk skulle være et slikt fantastisk vidundermiddel - hvorfor er det da ikke tatt i bruk av eksempelvis legemiddelindustrien?
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Dersom brennesle faktisk skulle være et slikt fantastisk vidundermiddel - hvorfor er det da ikke tatt i bruk av eksempelvis legemiddelindustrien?
Vis hele sitatet...
Der er det en av to mulige måter å se det på:
1) Brennesle er ikke SÅ fantastisk, men det kan hjelpe på.

2) Legemiddelindustrien gjørt stort sett bare ting de kan patentere og tjene penger på. Alt annet er humbug, placebo, naturmedisin eller kvakksalveri. Det er utrolig hvordan menneskeheten har overlevd frem til nå.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Dersom brennesle faktisk skulle være et slikt fantastisk vidundermiddel - hvorfor er det da ikke tatt i bruk av eksempelvis legemiddelindustrien?
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg lite om akkurat brennesle, men når legemiddelindustrien tar i bruk medikamenter er det gjerne ekstraherte eller kjemisk fremstilte varianter av virkestoffet i forskjellige planter/sopp/etc. Akkurat som legemiddelindustrien tar i bruk kodein og morfin, som begge stammer fra opiumsvalmuen, kan det godt være at stoffer som finnes i brennesle er i bruk som medikamenter i dag.

Sitat av meitemark
2) Legemiddelindustrien gjørt stort sett bare ting de kan patentere og tjene penger på. Alt annet er humbug, placebo, naturmedisin eller kvakksalveri. Det er utrolig hvordan menneskeheten har overlevd frem til nå.
Vis hele sitatet...
Det finnes enorme mengder medikamenter som ikke er patentert, og som legemiddelindustrien tjener store penger på. Ta for eksempel paracetamol, morfin og penicillin.

Som jeg sier over kan legemiddelindustrien tjene gode penger på å ekstrahere virkestoffene fra "naturmedisin" som viser seg å fungere i evidensbasert sammenheng, og selge det i pilleform. Det blir da høyere konsentrasjon, isolerte virkeområder og ofte bedre virkning, samt mer praktisk å innta. Det er bare en myte at legemiddelindustrien er "redd for" naturmedisinen — mye, om ikke det meste, av evidensbasert medisin er konsentrerte og/eller modifiserte varianter av tidligere naturmedisin som har vist seg å faktisk fungere.
takk takk dette var spennede, har søkt litt mer og fant følgende:

fra http://no.wikipedia.org/wiki/Brennesler

Brennesle var i sin tid Nordens viktigste tekstilplante, og ble blant annet brukt til klær, fiskegarn og -snører, tauverk og papir. Gårdene hadde dengang ofte en egen neslegård. De første nordmenn på Island hadde også med seg planter og frø av nytteveksten. Planten ble i tillegg benyttet til mat og husdyrfor.
-

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article255802.ece

Både i restene fra Kvalsundbåten (ca. 500 e. Kr.) og hos Osebergdronningen (fra 800-tallet) fant man bunter med neslestengler. De ble blant annet brukt til å framstille fine fibre til veving av tekstiler. Fram til 1600-tallet ble fibrene i stenglene brukt til klær tau fiskesnører som lin og vevd til et stoff kalt "nettelduk".

-
@Mayday: Brennesle blei brukt til kle faktisk! Genialt?


Men visst det var nokon andre som blei sugen på suppe eller te så tok eg meg den tid å hente oppskrifter frå sikre kilder.

Suppe

Te

PS. planten skal vere på sitt beste om våren. Kilde
Sist endret av Fyllingz; 29. juli 2010 kl. 12:05.
Jeg kan også nevne at brennesle har en utrolig oppkvikkende virkning.

Jeg ramla oppi en liten skog med brennesler som liten, og har aldri hoppet og skreket så mye i hele mitt liv.
Her er en oppskrift jeg har brukt ett par ganger på brenneslesuppe:

1 sjalottløk
2 ss smør
150 g brennesleblader
1/2 dl hvitvin
3 dl melk
5 dl grønnsaksbuljong
3 dl fløte
salt pepper etter smak

Fres løken i smør, ha i neslebladene og rør litt rundt.
Hell i vin og resten av væsken og la det koke i 15 minutter.
Tar så hele blandingen i en hurtigmikser for at den skal bli litt mer kremete.
Smal til med salt og pepper.

Kilde: Norsk Husmannskost - Tom Victor Gausdal
Sist endret av viskelaer; 29. juli 2010 kl. 12:55.
Kkan også brukes til å erstatte tobakken i en joint.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Veldig inspirerende tråd Kommer definitivt til å tenke på det når jeg ser brennesler neste gang Synd jeg ikke vet hvordan man tilbereder den som medisin :P
VENT, kan nokon laste opp eit bilete av kva slags brennesle?

Er dette feil?
http://14947.vgb.no/files/2009/09/skog06.jpg
Sist endret av Fyllingz; 29. juli 2010 kl. 14:12.
Nath's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Tjah. Jeg tror kanskje en liten dose kildekritikk kan være greit å ha med i bakhodet når man leser på rolv.no, i allefall. Jeg sier ikke at brennesle er ubrukelig eller at ingenting som står der er sant, men jeg blir likevel litt svett når jeg ser dette:


I henhold til det man leser på siden skulle man i grunn klare seg greit i livet og kunne behandle de fleste sykdommer og tilstander godt så lenge man har nok brennesle. Dersom brennesle faktisk skulle være et slikt fantastisk vidundermiddel - hvorfor er det da ikke tatt i bruk av eksempelvis legemiddelindustrien?
Vis hele sitatet...
Ja la merke til det selv. Ut i fra det du leser fremstår den som en slags vidunder plante. Den har nok litt virking på områdene, men den kurerer deg nok ikke på et blunk.

Sitat av Fyllingz Vis innlegg
VENT, kan nokon laste opp eit bilete av kva slags brennesle?

Er dette feil?
http://14947.vgb.no/files/2009/09/skog06.jpg
Vis hele sitatet...
I Norge vokser det to arter av nesle, stornesle(Urtica dioica) og smånesle(Urtica urens). Det du linket er ikke brennesle.

Sitat av kosepaa Vis innlegg
Brenneslesuppe er faktisk veldig godt.
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hva det smaker? Har såvidt spist brennesle blader, men ikke merket noe smak. Bitter/søt/sur?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
VENT, kan nokon laste opp eit bilete av kva slags brennesle?

Er dette feil?
http://14947.vgb.no/files/2009/09/skog06.jpg
Vis hele sitatet...
Ser ut som tistler det på bildet her.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Kirie Vis innlegg
Tør jeg spørre hva det smaker? Har såvidt spist brennesle blader, men ikke merket noe smak. Bitter/søt/sur?
Vis hele sitatet...
Det kan minne veldig om spinat i smak. Den får og en spinat lignende konsistens i suppe.
Sist endret av kosepaa; 29. juli 2010 kl. 15:42.
Mener på at Brenneneslen er beslektet med Cannabis planten. Får man noen av disse næringsstoffene fra brenneneslen om man røyker den tro?
Hvordan smaker det å røyke brenneslen? Jeg er ute etter lettplukkelig urt for tobakkserstatning. Skal helst ikke svi for mye i halsen.
Du kom aldri til hvorfor den brenner

Det er to typer brennesle, Stornesle (Urtica dioica) og Smånesle (Urtica urens). Navnet Urtica kommer av urer som betyr nettop det å brenne. Stornesle er den vi kaller brennesle her til lands. Det er plantens blader som brenner.

Hårene på undersiden av bladene inneholder forskjellige kjemiske stoffer som til sammen utgjør den brennende smerten vi føler ved berøring. Det er stoffene ACh, Histamin og 5-HT hårene på bladene inneholder. Når vi breører hårene slipper de taket i bladene og fester seg til huden våres, der de fungerer som små nåler som injeserer disse stoffene og dermed utgjør smerten.

Det er for så vidt plantens egen forsvarsmekanisme for å beskytte seg mot resten av naturen.
Nath's Avatar
Trådstarter
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Du kom aldri til hvorfor den brenner

Det er to typer brennesle, Stornesle (Urtica dioica) og Smånesle (Urtica urens). Navnet Urtica kommer av urer som betyr nettop det å brenne. Stornesle er den vi kaller brennesle her til lands. Det er plantens blader som brenner.

Hårene på undersiden av bladene inneholder forskjellige kjemiske stoffer som til sammen utgjør den brennende smerten vi føler ved berøring. Det er stoffene ACh, Histamin og 5-HT hårene på bladene inneholder. Når vi breører hårene slipper de taket i bladene og fester seg til huden våres, der de fungerer som små nåler som injeserer disse stoffene og dermed utgjør smerten.

Det er for så vidt plantens egen forsvarsmekanisme for å beskytte seg mot resten av naturen.
Vis hele sitatet...
Nei sant det, men var heller ikke poenget med tråden så valgte å la det ligge Var forsåvidt ikke meningen å fortelle så mye om planten, men heller spørre hvorfor planten ikke blir mer brukt og likt
Sitat av Chikara Vis innlegg
Mener på at Brenneneslen er beslektet med Cannabis planten. Får man noen av disse næringsstoffene fra brenneneslen om man røyker den tro?
Vis hele sitatet...
Brennesle hører til i neslefamilien (Urticaceae) og er ikke i slekt med cannabis planten (hampfamilien).

Sitat av Kirie Vis innlegg
Nei sant det, men var heller ikke poenget med tråden så valgte å la det ligge Var forsåvidt ikke meningen å fortelle så mye om planten, men heller spørre hvorfor planten ikke blir mer brukt og likt
Vis hele sitatet...
Vet Jeg syns det er fascinerende hvordan de stoffene planten inneholder kan utgjøre smerte. Alle de stoffene finner vi i forskjellige legemidler og kosttilskudd, eneste forskjellen er hvordan det entrer kroppen.
Sist endret av Totskalle; 29. juli 2010 kl. 16:17.
Brennesle smaker forøvrig kjempegodt i brød. Kok vekk "brannen" og kna inn i deigen.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Brennesle smaker forøvrig kjempegodt i brød. Kok vekk "brannen" og kna inn i deigen.
Vis hele sitatet...
Det går forsåvidt an å tørke vekk "brannen" også, da bevarer du mere av de sunne innholdsstoffene også. Bare plukk bladene og legg de til tørk, de skal ikke være knusktørre men er du litt hard så bare kjenn på de og føl om de brenner noe mer Har smakt gulrotkake med brennesle, det var veldig godt.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Med en gang jeg så denne tråden tok jeg turen ut i heia her på vestlandet, men så og si ingenting, helt til jeg nesten kom hjem så fant jeg et par planter, ikke nok til no suppe eller te så jeg tok å åt de øverste skuddene, Det smakte , ikke galt i det hele tatt men var litt hard å svelge da det klar litt i halsen, så en burde tygge det veldig godt og blande det med mye spytt før man svelger det. det kiler litt for det setter seg litt i halsen hvis man ikke får skyldt det ned skikkelig.

Men jeg kommer til å spise det hver gang jeg ser brennesle fra nå av
Sitat av griped Vis innlegg
Men jeg kommer til å spise det hver gang jeg ser brennesle fra nå av
Vis hele sitatet...
Det er ikke dumt, for det er veldig sunt og smaker ikke så aller verst. En gang jeg var på telttur skulle jeg lage meg naturtè. Brukte brennesle, syreblad, furunåler og noen tyttebær. Ikke vurst i det hele tatt.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Ser ut som tistler det på bildet her.
Vis hele sitatet...
Kva i huleste har eg lært?

Men eg kjøpte litt på apoteket, tørket 25g på plastikkboks for 56kr.

Smaker ikkje jævlig eller noko, bare heilt vanlig te :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
*Funfact*

Brennesler og brennmaneter bruker samme gift.
2) Legemiddelindustrien gjørt stort sett bare ting de kan patentere og tjene penger på. Alt annet er humbug, placebo, naturmedisin eller kvakksalveri. Det er utrolig hvordan menneskeheten har overlevd frem til nå.
Vis hele sitatet...
Er mange legemidler som er basert på stoffer man finner i planter eller finner i naturen. Man har dog syntetisert mesteparten nå vil jeg tro.
Ikke tull når noen sier at man må ta vare på regnskogen da det kan eksistere stoffer som vil virke forebyggende eller kurere sykdommer som man idag har problemer med. Kanskje aids, hvem vet..
Men er viktig å ha godt gulv eller fine hagemøbler etc enn å ta vare på plassene som har ett biologisk mangfold som bidrar og kan bidra til viktigere ting som vi enda har til gode og oppdage. Men hey, fint treverk er viktig det og.
Igrunnen ikke utrulig hvordan vi har overlevd til nå, vi har hatt mange resurser tilgjengelig og litt flaks. Men fremtiden vil man møte større utfordringer som det vil bli interessant å se hvordan vi handterer de. Off-topic tho. :P

Sitat av Bombasa Vis innlegg
*Funfact*

Brennesler og brennmaneter bruker samme gift.
Vis hele sitatet...
Hørt det på radio?
Sist endret av sneipen; 30. juli 2010 kl. 00:49.