Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5464
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Hva er deres favorittøl?
Dahls pilsner, Frydenlund fatøl, 1664 blanc og Newcastle brown ale
Nøgne Ø Two captains
Nøgne Ø #500
Heineken

Kommer litt an på setting. Nøgne Ø passer beste i rolige omgivelser, mens heineken er mer strand/fyllaøl.
Kloakk's Dopamin

Basert på 7 Fjell sin Dopamine. Min versjon har lavere alkoholstyrke, lavere bitterhet og er litt lysere i fargen ellers er den lik, vil tro det er ferskheten som gjør den bedre en originalen

Dopamin

OG: 1.048
IBU: 25
ALK: 4,7%

Fermentables:
Briess Pilsen Light DME, 4 EBC 90, 9%
Best Munich malt, 25 EBC 4.5 %
Fawcett pale crystal malt, 75 EBC 4,5%

Hops:
Summit @ 45 min. to hit target IBU
2 g/l Amarillo @ 0 min. 75°
2 g/l Amarillo @ dry hop, day 7
1 g/l Citra @ dry hop, day 7
1 g/l Centennial @ dry hop, day 7

Yeast:
US-05

Boil:
45 min.

Fermentation:
14 days @ 19°C



Originalen får du på polet.

Jeg er Nøgne Ø fan. Deres IPA og ALE er alltid en vinner i min bok.
Nå om dagen er det:
Nøisom Pale Ale til spesielle anledninger.
Grans IPA unlimited til hverdags.
Nøgne Ø Imperial Brown Ale er favoritten akkurat nå. Ellers er jo en god IPA sjeldent feil. Eller en stout.
"Øko-Terrorist"
Er meget glad i Porter og Whisky. Har tilgode å finne en bedre en Ægir sin Lynchburg Natt. Lagret på gamle Jack Daniels fat så du får en fin ettersmak av Whiskey på den
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Blanc serien er stort sett gode.

Synes bare øl er helt greit om man skal drikke for å få promillen opp.

Er veldig mye god øl og det spørs veldig på formen og hva man skal spise til.

Synes jo corona og San Miguel kan være veldig godt etter jobb Med litt nøtter

En lyd pils i varmen er jo deilig, men en ordentlig mørk smakfull øl til feit mat og da spesielt i julen er jo fantastisk.

For tiden går det BRe i alkoholfritt. Skal løpe masse konkurranser og tidligere problemer med rus gjør at jeg ikke ønsker alkohol i systemet mitt på en stund.

Synes Aas sin alkoholfri er ganske god. Munlholm i glass med isbiter kan funke (billigst) og mack freeze alkoholfri er veldig god.

Eerdinger er helt grei også.

Skal teste heniken snart.

Fikk kjøpt hei klem på 4/5 liter kegg med pumpe. På. Båten.

Den smakte mye bedre enn heniken på flaske og man fikk presset kald frisk øl rett i glasset.


Tror måten man drikker på ha røye å si.

Munnhygiene, temperatur i glass, temperatur på øllen og hvordan den er lagret hsr mye å si også.

Mêste øllen jeg har drukket rett fra boks smaker forferdelig av de første 2/3. Den siste 1/3 begynner å smake som øl fra ølglass så tror dette har med helling og boblene å gjøre.

Korrekt meg viss jeg tar feil.
Er enig i Lynchburg Natt og Two Captains
Lervig sin Supersonic er også nydelig hvis du ønsker mer tropisk fruktighet
Holder meg stolt med Carlsberg.
Frydenlund fat øl er det som det går i på fylla.
Eller så er jeg glad i øl som Corona, Sol eller desperados som mer kose drikk i sola.

Kan ikke akuratt kalle meg en øl kjenner, så det er sikkert veldig mye godt der ute som jeg ikke har smakt eller engang hørt om, men somregel så er det lyst lettdrikkelig øl som er min greie.
Lervigs Hop Drop Sour
Lervigs Supersonic
7 Fjell Laibikk
Lervig Hello, I'm Kveik
Nøgne Ø #100, #500 , Two Captains
Kinn Vestkyst
Haandbryggeriet Humlekanon
Vanskelig å velge 1
Jeg kan ikke se no avstemning
Hansa all the way.
Cervisiam - enough to make a mango sour

Cervisiam - Toxic Alevenger
Sitat av Alge Vis innlegg
Frydenlund fat øl er det som det går i på fylla.
Eller så er jeg glad i øl som Corona, Sol eller desperados som mer kose drikk i sola.

Kan ikke akuratt kalle meg en øl kjenner, så det er sikkert veldig mye godt der ute som jeg ikke har smakt eller engang hørt om, men somregel så er det lyst lettdrikkelig øl som er min greie.
Vis hele sitatet...

Ja det er helt greit det. Alle har sine favoritter. Har du forsøkt å vandre ut i mørket og smake øl du ikke kjenner fra før? Som IPA, stout eller brown ales? Hvete øl el ris øl? Det er så mange sorter å velge mellom så du finner garantert flere sorter som passer din gane om du bare smaker.
Syns Sagene Amber Ale er en av de beste jeg har smakt i det siste. Liker også Sour Suzy (eller hva den nå heter) fra Lervig
Ringes eller Frydenlund
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Frydenlund Fatøl
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja det er helt greit det. Alle har sine favoritter. Har du forsøkt å vandre ut i mørket og smake øl du ikke kjenner fra før? Som IPA, stout eller brown ales? Hvete øl el ris øl? Det er så mange sorter å velge mellom så du finner garantert flere sorter som passer din gane om du bare smaker.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si jeg har smakt sånn veldig mye forskjellig, men litt har jeg prøvd meg på da selvfølgelig. Men kanskje jeg skal gjøre som du sier en dag og kjøpe litt forskjellig som jeg ikke har peiling på hva er Kom gjerne med tips om du orker.
Sist endret av Alge; 11. juni 2019 kl. 17:41.
Tja du kan jo starte med å sample fra lista her

Eller du kan ta en tur på butikken/ølutsalget/polet og plukke med deg endel forskjellig. Både forskjellige typer og forskjellige bryggerier.
Er også endel puber etc som har godt utvalg og som gjerne har mange forskjellige typer, da får du typisk flere forskjellige små glass med forskjellig øl du kan smake. Så kan du fortsette til du har smakt det de tilbyr og du har funnet noen du liker eller du kan gå videre til neste plass og fortsette smakingen der. Ta gjerne med noen gode venner så blir det uansett en hyggelig kveld.
Ikke veldig glad i alkohol, men kan være godt med en øl til grillmaten eller ute i sola på sommeren.
Da er det lyse og crispy øl som Corona og Sol jeg er mest glad i. Gjerne med en lime båt oppi.

Skal jeg derimot sitte foran tv'en og foreksempel se fotball kamp med gutta foretrekker jeg heiniken akkurat litt mer en carlberg, selvom jeg synes de er ekstremt like.

Sier all round vinner er corona selvom den mangler karakter.
Sist endret av DrPerception; 11. juni 2019 kl. 18:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg mistenkjer at dei som lister opp tre-fire ulike lyse pilsnerøl faktisk ikkje har smakt stort meir enn pilsner. Det er veldig mange ulike øl der ute, og mange minneverdige. Det mest minneverdige eg har drukke er gjerne CCCP, som smakte grå sovjetforstad. Det var ikkje godt, men det var CCCP. Det beste? Tja. Sjelefred er jo nøyaktig det namnet tilseier. Det er ikkje spesielt alkoholsterkt, men det er rikt på smak og karakter, og gir sjelefred.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg mistenkjer at dei som lister opp tre-fire ulike lyse pilsnerøl faktisk ikkje har smakt stort meir enn pilsner.
Vis hele sitatet...
Jasså? Er det helt utenkelig at det er noen av oss som faktisk foretrekker en helt vanlig lys pilsner?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Jasså? Er det helt utenkelig at det er noen av oss som faktisk foretrekker en helt vanlig lys pilsner?
Vis hele sitatet...
Nei, det er på ingen måte det. Men det framstår som meir truleg at det er svært mange som ikkje har prøvd andre ting.
Holder en knapp på sierra nevada torpedo extra ipa og brewdog hardcore ipa. Haandbryggeriet har mye bra og flere andre norske prudsenter lager mye bra men holder en knapp på de to over, de funker til alt, fest, mat, chill og morro.
Vanlig pilsner kan ikke sammenlignes med ølet man får fra små mikrobryggeri

Selv om det finnes allright pilsner.

Kjøper fra Austman de gangene man skal kose seg selv.
Sitat av Alge Vis innlegg
Jasså? Er det helt utenkelig at det er noen av oss som faktisk foretrekker en helt vanlig lys pilsner?
Vis hele sitatet...
Du får også lys pilsner på polet som er er lettdrikkelig og gode i varmen. Så anbefaler folk å prøve. Kan finne mye godt selv for de som ikke liker pale ale, stout og slikt.
Koser meg gløgg med en guiness i glasset.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er på ingen måte det. Men det framstår som meir truleg at det er svært mange som ikkje har prøvd andre ting.
Vis hele sitatet...
Kan skrive under på den, jeg elsket corona og drakk mye CB. Nå har jeg brygget mitt eget øl i snart et år, stort sett APA og Hefeweizen og smaksløkene har såvidt begynt å utvikle seg, det tar tid. Kjøper fra tid til annen en corona og en CB bare for å sjekke og det er ingen tvil. CB'en smaker smør, diacetyl Og corona smaker, tjaaa.... dassvann
Cervisiam - Bad Mango, første (eller en av de første) batch er en av de beste ølene jeg har smakt. De har dessverre ikke fått til samme kvalitet på de senere batchene imo.

Ellers så har jeg fått opp øynene for surøl i det siste. Har ikke fått smakt så alt for mange, men kan anbefale Brouwerij 3 Fonteinen - 3 Fonteinen Oude Geuze meget sterkt.
Surøl stinker imho. Men folk er forskjellig.
Som koseøl er jeg glad i 1664 Blanc og Corona.
Drikker jeg i en mer rølpete setting, foretrekker jeg Dahls eller Tuborg.

Hansa øl vil jeg ikke nærme meg uansett, det er som de sier "Hansa øl smaker vann, stakkars Bergen, stakkars Brann!"
Ægir/Kilchoman - Norðreyjar, Stolt bryggeri - røyklagt, kveika rugøl fra Voss eller Brulandselva kornøl er strålende saker.


Sitat av Dreams Vis innlegg
Som koseøl er jeg glad i 1664 Blanc og Corona.
Drikker jeg i en mer rølpete setting, foretrekker jeg Dahls eller Tuborg.

Hansa øl vil jeg ikke nærme meg uansett, det er som de sier "Hansa øl smaker vann, stakkars Bergen, stakkars Brann!"
Vis hele sitatet...
Varianter over temaet vann er fortsatt vann, men bevares. Noe vann smaker jo bedre enn annet.
Helt klart Mikkeler Beer Geek Breakfast, gjerne i solveggen. Fås på bestilling hos polet
Sitat av etse Vis innlegg
Du får også lys pilsner på polet som er er lettdrikkelig og gode i varmen. Så anbefaler folk å prøve. Kan finne mye godt selv for de som ikke liker pale ale, stout og slikt.
Vis hele sitatet...
Ja skal ta meg en tur på polet en dag å teste ut litt nytt, gjerne litt ting som jeg tror jeg ikke liker også


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er på ingen måte det. Men det framstår som meir truleg at det er svært mange som ikkje har prøvd andre ting.
Vis hele sitatet...
Mye mulig. Men:
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Kan skrive under på den, jeg elsket corona og drakk mye CB. Nå har jeg brygget mitt eget øl i snart et år, stort sett APA og Hefeweizen og smaksløkene har såvidt begynt å utvikle seg, det tar tid. Kjøper fra tid til annen en corona og en CB bare for å sjekke og det er ingen tvil. CB'en smaker smør, diacetyl Og corona smaker, tjaaa.... dassvann
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at man liker det man er vandt med og at man nærmest kan lære seg å like det aller meste?? Selvfølgelig, noe syns man bare er bedre enn andre ting, men husker du første gange du smakte øl? Syns du det var godt? Det syns ihvertfall ikke jeg når jeg var liten, men kan lett kose meg med det i dag.

Jeg har smakt endel hjemmebrygget øl som folk sier er veldig bra og mørkt øl, ale og ipa'er og what not, men selv så har jeg alltid foretrukket en lys og lett øl med lite smak, tynn konsistens og mye kullsyre. Men igjen det er det jeg er vandt med så det er sikkert litt der det ligger.
Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg har smakt endel hjemmebrygget øl som folk sier er veldig bra og mørkt øl, ale og ipa'er og what not, men selv så har jeg alltid foretrukket en lys og lett øl med lite smak, tynn konsistens og mye kullsyre. Men igjen det er det jeg er vandt med så det er sikkert litt der det ligger.
Vis hele sitatet...
Det kan være verdt å huske at det finnes en hel del dårlige "veldig gode" hjemmebryggede øl rundt omkring. Det samme kan vel sies om div. Mikrobryggeriøl.
Misforstå meg rett, det er veldig mye godt, men også en hel del som ikke er veldig bra..
Sitat av Alge Vis innlegg
Kan det tenkes at man liker det man er vandt med og at man nærmest kan lære seg å like det aller meste?? Selvfølgelig, noe syns man bare er bedre enn andre ting, men husker du første gange du smakte øl? Syns du det var godt? Det syns ihvertfall ikke jeg når jeg var liten, men kan lett kose meg med det i dag.

Jeg har smakt endel hjemmebrygget øl som folk sier er veldig bra og mørkt øl, ale og ipa'er og what not, men selv så har jeg alltid foretrukket en lys og lett øl med lite smak, tynn konsistens og mye kullsyre. Men igjen det er det jeg er vandt med så det er sikkert litt der det ligger.
Vis hele sitatet...
Helt klart, jeg måtte lære meg å like øl, kan strekke det så langt at det var det eneste med alkohol jeg orket presse i meg for å få en buzz. Når det er snakk om mørkt øl er jeg helt enig med deg, jeg foretrekker å slippe å tygge ølet Jeg drikker ikke kaffe, elsker lukte men kan ikke fordra smaken, så da ryker jo mange mørke øl ut vinduet bare der, jeg er heller ikke glad i sterkøl eller surøl, så jeg er ganske snever selv.

Jeg ville bare påpeke at jeg selv var en av de som ikke hadde tatt meg tid til å prøve de forskjellige ølene og etter jeg åpnet meg for noe annet en lager/pils så fant jeg ut at lager ikke var min favoritt. Jeg syns enda de fleste IPA'er jeg får på butikk/polet smaker øl som er tørrhumlet med posesnus og vil nok aldri lære meg å like en Imperial Stout

Jeg foreslår fortsatt at du prøver en boks med Dopamine fra 7 fjell om du skal innom polet å prøve en lettdrikkelig pale ale
Vannskelig og si hva som er favoritten, men Horizon Tokyo Black var insane. 16% stout. Har fortsatt en flaske jeg skal vente leeeenge med og åpne.
Noen fine tips her, ikke utenkelig at jeg prøver ut noen av disse.

Drikker sjelden øl for å kose meg til hverdags, men de gangene det skjer er det gjerne Corona med lime om det er grillmat og varmt i været. Da blir det mer en leskedrikk enn en storartet smaksopplevelse, men det er da greit innimellom det også.

Min foretrukne mengdeøl, og i blant til hverdagskos, er for tiden Nøisom Bonfire Blonde.

Ellers så må jeg nevne en grapefruit IPA en kompis av broren min hadde brygget, som jeg smakte i et utdrikningslag. Smakte ikke som forventet, var veldig god!
Sist endret av Viva la Opium; 12. juni 2019 kl. 10:42.
Lunken bare øl syns jeg er ganske godt.
Personlige favoritter er 1664, Hoegaarden, Paulaner eller Erdinger.

Synes også det kan være godt med litt andre smaker, feks en porter eller stout, men har ikke drukket det så mye at et spesifikt merke har satt seg. Synes det er moro å eksperimentere da, men merker de bitre øltypene ikke er helt min cup of tea.
Av butikk-øl er det "Hansa Julebrygg. Ekstra vellagret" som er favoritten. Enormt godt øl. Anbefales!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjelefred er jo nøyaktig det namnet tilseier. Det er ikkje spesielt alkoholsterkt, men det er rikt på smak og karakter, og gir sjelefred.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ganske oppsiktsvekkende hvis det stemmer. Skal teste det ut ved anledning og rapportere resultat.
Mine favoritter:
Aass Fatøl
Frydenlund Session IPA
Frydenlund Bayer
Hansa Sommerøl
Hansa Julebrygg
Brew Dog Punk IPA
Brew Dog Dead Pony Club
Brew Dog Elvis Juice
Nøgne Ø Global Pale Ale
Kinn Bresjnev
Kinn Vestkyst
Guinness
Kilkenny Red Ale

Ingen spesifikk rekkefølge, men alle fås stort sett i butikk, utenom noen Kinn-øl og Punk IPA
Aass fatøl er det eneste jeg kjøper, med mindre jeg er på polet (som jeg aldri er pga grunner), men er det konsert eller noe så går det i what ever