Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4281
Hei, håper jeg spør på riktig sted.

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Jeg lurer på om det er noe som helst grunnlag for å si at det å benytte seg av musikk med opphavsrett i ikke-kommersielle videoer (null inntek) på youtube ikke er lov? Så vidt jeg forstår er det imot youtubes reglement, men det er vel ikke imot norsk lov på noen måte, sett at man ikke tjener penger på det?

Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg har noia på dette, men fordi jeg i min rolle som underviser tidligere har fått en slik instruks fra arbeidsgiver, ang. noen videoer som elevene lagde og la ut på youtube. Altså at vi ikke fikk bruke opphavsbeskyttet musikk (eller hva man kaller det). Det virker veldig rart for meg at noe slikt kan være hjemlet i norsk lov når man ikke tjener penger på det.

Håper det var forståelig formulert og takk for evt. svar.
Altså, du snakker om å ta noens åndsverk, og legge dette ut til gratis streaming for hele verden. Hva er det som får deg til å stusse på hvorfor dette skulle være ulovlig? Det er ulovlig å dele slikt materiell via torrents og andre tjenester også, selv om man ikke tjener noen penger på det. Hvorfor skulle det være mer lov på youtube?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jo, det er det. Det er heimla i ÅVL, om einerett på eksemplarframstilling. Det går klart fram av ÅVL §2.
Det er ulovlig. Har ingenting å si om du tjener penger på det eller ikke. Du gjør det mulig for andre å høre på musikken til artisten gratis uten at han tjener penger på det.
Det er en stor forskjell mellom å lage et skoleprosjekt og dele det med klassen, og det å legge det ut på verdens største medieside. Da om det er "privat" eller "ikke oppført". Noen av disse videone har endt opp med millioner av views, og artisten ser ingenting til de kronene. Pluss Youtube har et automatisk system som sjekker lyd og bilde når du legger opp (samme som Shazam har) og den sliter selvsagt med å se forskjell mellom fair use, og stjeling av en artist.
Sist endret av Marori; 3. juni 2016 kl. 12:54.
kjgbhcvnb
kyllingfisk's Avatar
Trådstarter
Ok, takker for de ikke-spydige svarene. Tenkte at det var uproblematisk sett at det ikke er snakk om mer enn 10-20 sekunder med lyd, men greit
Jeg tror at det kommer til å gå helt fint. Eller det spørs litt hvilken artist osv det er snakk om.

Jeg har en youtube kanal hvor jeg legger ut ny musikk type hele sanger. Har på 2-3 år lagt ut 400 videoer og har kun fått 1 copyright strike.

De aller fleste sangene jeg legger ut, dvs ca 95% så har rettighetshaver aktivert inntektsgenerering fra reklame vist på video når deres materiell er brukt.

Dvs det er ikke så utrolig svart hvitt som mange skal ha det til her =)

Jeg ville bare prøvd var jeg deg om det ikke er noen megakrise for deg å få en copyright strike (du kan få 3 før konto stenges).

I tillegg slettes en copyright varsel etter ett år.
Som oftest så er fair use ganske fint for det du snakker om. Du kan for eksempel bruke 10 sekunder av stairway til heaven om det er i bruk av kritikk, utdannelse, eller parodi. Men igjen Youtube går automatisk og den algorytmen klarer ikke se/høre intensjonen din. Mange youtubere som laster opp egne anmeldelser av filmer hvor den blir flaga og tatt ned og de må da klage til siden.

Så Fair use er ikke imot youtube sitt reglement, men de har nå et ganske irriterende system viss du for eksempel skal drive med musikkkritikk og bryte ned sanger.
vimeo er kanskje en lettere side å bruke om du skal dele via en klasse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kyllingfisk Vis innlegg
Ok, takker for de ikke-spydige svarene. Tenkte at det var uproblematisk sett at det ikke er snakk om mer enn 10-20 sekunder med lyd, men greit
Vis hele sitatet...
Det kjem åpenbart an på bruken. Er det 10-20 sekund bakgrunnsmusikk vil du ikkje kunne bruke det. Er det derimot kritikk av stilen til ein bestemt artist vil det antakeleg kunne dekkast av sitatretten. Mengde vil og vere relevant her - er det ein halvtimes diskusjon om musikkstilen til Beatles vil det vere innafor å ta med eit halvminutts døme.

Fair use er forøvrig eit amerikansk begrep, og europeisk opphavsrettslov er ikkje heilt identisk med amerikansk.
Sist endret av vidarlo; 3. juni 2016 kl. 20:59.
Enig, men om vi snakker om youtube og Vimeo er det da underlagt amerikansk fair use, og IKKE europeisk opphavsrettslov
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Marori Vis innlegg
Enig, men om vi snakker om youtube og Vimeo er det da underlagt amerikansk fair use, og IKKE europeisk opphavsrettslov
Vis hele sitatet...
Forsåvidt sant - men du er fortsatt underlagt europeisk lov, ettersom du er norsk og utfører handlinga frå Noreg.
Sitat av kyllingfisk Vis innlegg
Ok, takker for de ikke-spydige svarene. Tenkte at det var uproblematisk sett at det ikke er snakk om mer enn 10-20 sekunder med lyd, men greit
Vis hele sitatet...
Om det er uproblematisk, altså hvorvidt det går greit eller ikke, er ikke det samme som hvorvidt det er lov eller ikke =)

Jeg har selv en video på youtube hvor jeg filmer skyggene på kjøkkenveggen min, og har på no musikk i bakgrunnen. Det går jo helt greit, men det er ikke innafor allikevel. Hvis du skal legge ut noe som representant for en skole, så er det klart du må være litt mer påpasselig enn hvis du gjør det som privatperson.

Forøvrig synes jeg du har fått helt greie svar på spørsmålet ditt. Er det jeg som er spydig mener du? Fordi jeg lurer på hva du har tenkt? Jaja..