Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 16487
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Hva i huleste mener du med at TVen din har "digital inngang for signaler"?
Har den TV-dekoder? Hvis den har inngang for CAM-modul så har den nok en digital dekoder, og da skal du (som forsørger deg selv) betale NRK-lisens i henhold til regelverket, uansett hva faen du måtte ha av kabler (om dekoderen er koblet til en antenne har absolutt ingenting å si). Dette er ikke atomfysikk. Har du mottakerutstyr (digital TV-dekoder, uansett om den er integrert i TVen eller ekstern) og forsørger deg selv så skal du i henhold til regelverket betale NRK-lisens og hvis du snor deg unna så kan du som alle andre i Norge få besøk av NRK sine lisenskontrollører (du får ikke noe straffegebyr, men selv hvis du pælmer mottakerutstyret ut vinduet foran trynet på kontrolløren så vil du måtte betale for den perioden).
Vis hele sitatet...
Og hva skal denne lisenskontrolløren gjøre da?

De har ingen myndighet i det hele tatt.

Sålenge du ikke har tv som kontrolløren kan se utenfra så kan man bare si at man har ikke tv for så å nekte han å komme inn.

Hva tror du skjer da kansje?

Ingenting.

Politi har ikke lov å blande seg inn i sivile tvister som dette. Enkeltperson vs firma. Sivil tvist.

Eneste måten nrk kan tvinge seg inn døra er om de går rettens vei, vinner igjennom der og får politi med seg.

For å vinne i retten må de ha bevis.

Uansett, bevis eller ikke, det gidder de ikke...

Og nå er det er sagt....så skal du få lov å svare like frekt på innlegget mitt som du svarte på det jeg siterte.

Værsegod...

Men det endrer ingenting, ingen trenger å betale nrk lisens om man ikke vil.

Moralen bak det hele er en annen sak.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Og hva skal denne lisenskontrolløren gjøre da?

De har ingen myndighet i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du jeg eksplisitt skrev "i henhold til regelverket" såpass mange ganger som jeg gjorde? Hvis man bare vil drite i regelverket så er det jo ikke nødvendig å spørre i første omgang..

Og som du selv nevner (og dermed motsier ditt eget argument om at de er helt uten myndighet), så har de myndighet til å gi deg krav om lisens om de finner mottakerutstyr, og da må du som minimum betale ut den perioden man er i.
Hvis de virkelig vil så har de hjemmel til å kreve lisenspenger for tre år tilbake i tid, samt ilegge straffegebyr på 15 prosent av hele beløpet. De hadde også tidligere hjemmel til å foreta lønnstrekk, men hvorvidt dette fortsatt gjelder aner jeg ikke.
Sist endret av JohnMichael; 6. februar 2016 kl. 08:35.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Hvorfor tror du jeg eksplisitt skrev "i henhold til regelverket" såpass mange ganger som jeg gjorde? Hvis man bare vil drite i regelverket så er det jo ikke nødvendig å spørre i første omgang..
Vis hele sitatet...
Skrevet av deg:

Hva i huleste mener du..
Uansett hva faen du har av kabler...
Dette er ikke atomfysikk...

Du svarer som om han du snakker til skulle vært en liten drittunge.

Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Og som du selv nevner (og dermed motsier ditt eget argument om at de er helt uten myndighet), så har de myndighet til å gi deg krav om lisens om de finner mottakerutstyr, og da må du som minimum betale ut den perioden man er i.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver da vitterlig at så lenge du ikke har tven i vinduskarmen slik at det kan bevises fra utsiden av huset at du har tv, så har de ingen sak. Hvordan du får det til å bli at jeg motsier mitt eget argument skjønner jeg ikke.

Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Hvis de virkelig vil så har de hjemmel til å kreve lisenspenger for tre år tilbake i tid, samt ilegge straffegebyr på 15 prosent av hele beløpet. De hadde også tidligere hjemmel til å foreta lønnstrekk, men hvorvidt dette fortsatt gjelder aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis de virkelig vil dette så må de ha bevis/innrømmelse på at du faktisk har hatt tv.

Hva skal de gjøre når jeg bestrider denne regningen? Sånn bortsett fra å sende en tv lisense dude som jeg nekter å slippe inn døra.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Jeg skriver da vitterlig at så lenge du ikke har tven i vinduskarmen slik at det kan bevises fra utsiden av huset at du har tv, så har de ingen sak. Hvordan du får det til å bli at jeg motsier mitt eget argument skjønner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Vil legge til at det ikke er noe vits å skjule TVen i det hele tatt. Hvordan kan de fra utsiden skille mellom en TV og en monitor? Det finnes jo flere modeller i dag som kommer helt uten dekoder. At de har sett en skjerm i din stue betyr ikke at denne skjermen inneholder en dekoder.

Nå er det uansett viktig å skille mellom lovlige og ulovelige måter å komme seg rundt lisensen. Om du ønsker å følge regelverket må du enten skaffe TV uten dekoder eller plombere TVen. Om du er villig til å bryte regelverket finnes det utrolig mange dårlige unskyldninger. F.eks. kan du sende inn at TVen har gått i stykker og at du ikke har skaffet ny.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg

Politi har ikke lov å blande seg inn i sivile tvister som dette. Enkeltperson vs firma. Sivil tvist.
Vis hele sitatet...
Firma i dette tilfellet er staten og krav håndteres av statens innkrevingssentral. Google it.
Plomber TVen, plugg data/pad i TVen og se via internett. Null reklame, null lisens og null utgifter til Canal Digital eller lignende.
Leier en leilighet som jeg får tv abb fra altibox inkludert i leien, aldri hørt noe om nrk lisens. Håper ikke jeg plutslig må betale lisensen..hehe
Hatt altibox i huset i 5 år nå, aldri fått krav om noe lisens.
Samme gjelder broren min. Hadde til og med nrk på døra.