Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 7303
Måtte ha ny skriver og kjøpte dermed en trådløs siden det skal være så greit.

Men, jeg klarer ikke å få kontakt mellom Mac-en og skriveren. Det er en HP Photoprint 5520, som tilogmed selges gjennom Apple. Tenkte derfor at man var "garantert" plug and play.

Skriveren er koblet til ruteren, og alt er på stell der. Kan sende mail til den, og den skriver ut, får også oppdatert den gjennom wi-fi. Ser den også når jeg er inne på ruteren. Alt fungerer bra gjennom USB-kabel. Problemet kommer når jeg skal koble til trådløst. Da står macen kun og søker etc. Alt av firmware på ruter, Mac og skriver er oppdatert. Nyeste drivere er innstalert. Jeg fikk kobling mellom Macen og skriveren trådløst en gang i ca. 15 min, men når jeg prøvde å skrive ut noe, så stod den bare å søkte og mistet koblingen. Jeg har prøvd å kun kjøre kanal 1 og 11 på ruteren etter HP sine anbefalinger. Har gitt skriveren en fast IP-adresse også prøvd å legge inn denne manuelt fra Macen, men til ingen nytte. Veldig irriterende å kjøpe en produkt som ikke fungerer som tiltenkt. Har styret med dette i flere timer, og sjekket flere titalls forumtråder om folk med samme problem, men ingen løsning for meg enda.

Noen som har noe aning om hva som kan være feil?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvilken ip har skriveren og hvilken har maskinen? Kan du pinge den konstant?
Vanlig problem. Mac bruker Bonjour for å finne printere. Bonjour bruker mDNS. Mange norske ISPer leverer trådløst skrot som ikke støtter mDNS skikkelig (ZyXel, Jensen, visse Altibox; gjetter på ZyXel utifra symptomene). Noen kan fikses med ny firmware, andre ikke.
Sjekk om skrivern har Wireless Direct - slår du på det lager den et eget WLAN som du kan koble Macen til. Funker det da, skaff en bedre router (eller bruk USB).

Dette er min erfaring som tidligere HP-supporttekniker.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvilken ip har skriveren og hvilken har maskinen? Kan du pinge den konstant?
Vis hele sitatet...
Skriveren har 192.168.0.201. Kan pinge den konstant ja.

Sitat av GalFisk Vis innlegg
Vanlig problem. Mac bruker Bonjour for å finne printere. Bonjour bruker mDNS. Mange norske ISPer leverer trådløst skrot som ikke støtter mDNS skikkelig (ZyXel, Jensen, visse Altibox; gjetter på ZyXel utifra symptomene). Noen kan fikses med ny firmware, andre ikke.
Sjekk om skrivern har Wireless Direct - slår du på det lager den et eget WLAN som du kan koble Macen til. Funker det da, skaff en bedre router (eller bruk USB).

Dette er min erfaring som tidligere HP-supporttekniker.
Vis hele sitatet...

Dette med bonjour har jeg fått med meg, men vet egentlig ikke helt hva det er. Den gangen det funket, så kom det opp en del innstillinger ang bonjour.
Ruteren er en D-link dir-615. Noen tips om rutere som du vet dette ikke er et problem med?

Edit: Wi-fi direct fungerer ja. Men minstenker kanskje at HP Utility programmet kødder en del også. Nå får jeg ikke kontakt med skriveren over USB, står kun og søker og hele programmet henger seg, med mindre jeg bruker Wi-Fi direct koblingen. Prøver jeg å gå inn på noen innstilinger når jeg har kobling så bare står den og jobber og programmet har hengt seg opp. Nå får jeg heller ikke skrevet ut ved hjelp av USB, kun wi-fi direct. Finner ikke skriveren ved USB-tilkobling.
Sist endret av Mr. Flash; 13. juni 2014 kl. 01:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Da kan jeg bekrefte at ved bruk av Apple Airport så fungerte trådløs utskrift med en gang.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Da kan jeg bekrefte at ved bruk av Apple Airport så fungerte trådløs utskrift med en gang.
Vis hele sitatet...
Du plugget rett og slett USB fra printer i Airport og dett var dett?
Veldig greit om man gir en klar forklaring på hva man har gjort hvis andre leter opp samme problemstilling.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Printeren er helt trådløs. Kun strømkabel. Slettet først alt av Wi-fi instillinger på printeren, så slettet jeg alt av printerinstillinger på Macen samt HP sitt Utility program. Koblet så skriveren til Wi-fi. Så gikk jeg på skriverinstillinger og la til skriveren (fant den trådløst) valgte å dele den på nettet. Prøvde å skrive ut noe, og koblet seg til med en gang og skrev ut.



Har ikke testet scanning osv, må vel kanskje ha USB for det.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Mr. Flash: skanning over WiFi fungerer her, men da kun med programvaren til HP. Den mest smertefrie løsningen jeg fant var å skanne til ett SD-kort, da skanning over nett ikke lot en velge høyeste kvalitet ol. (Dette var på en Photosmart tror jeg, husker ikke modellnummer)
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Hva slags trådløst oppsett og maskin har du?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Windows/Mac OSX (var vel Snow Leopard når jeg skulle gjøre dette) og en HP Photosmart 5510.
Printer m. Statisk ip på ett WPA2 sikret nett.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Hvilken ruter?


Ser nå jeg skrev feil i førsteposten. Det er en Photosmart 5520 jeg har, ikke Photoprint.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvilken ruter?


Ser nå jeg skrev feil i førsteposten. Det er en Photosmart 5520 jeg har, ikke Photoprint.
Vis hele sitatet...
Det var på en WRVS4400N. Det kan sikkert hende de har endret det nå, men når jeg brukte det sist var det ikke optimalt over WiFi. Det fungerte helt fint men hadde ikke oppløsningen jeg trengte.