Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 11936
Hei, eneste passende sted jeg fant.
Mange har nokk lest gåten: Britas bursdag, for så og sjekke svaret som er meget vanskelig å forstå.

Gåten; Britas bursdag

Petter og Børge ble nettopp kjent med Brita, og de vil vite når hun har bursdag. Hun er hemmelighetsfull og gir dem først bare en liste med 10 mulige datoer:

15. mai, 16. mai, 19. mai,

17. juni, 18. juni,

14. juli, 16. juli,

14. august, 15. august, 17. august.

Så hvisker hun måneden til Petter og dagen til Børge.

Petter: Jeg vet ikke hvilken dato Brita har bursdag, men jeg vet at Børge ikke vet heller.
Børge: Jeg visste først ikke hvilken dato det er, men nå vet jeg det.
Petter: Da vet jeg også når Brita har bursdag.

Vet du når Britas bursdag er?

Svar: 16. Juli

Hvordan i alle dager kan svare bli 16. Juli?
Hvorfor, hvordan. Hvordan finner man det ut?

Noen her som kanskje er god på tallgåter, logiske gåter
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Petter vet ikke hvilken dato det er fordi det er to mulighet i juli. Han vet også at Børge ikke vet fordi begge datoene i juli forekommer i andre måneder. Børge vet jo at det er den 16. og at denne bare forekommer to ganger. Børge vet at 19. bare kommer i mai, og hvis det dermed var i mai ville ikke Petter kunne sagt så bastant at han visste at Børge ikke visste.

Ikke verdens beste forklaring, men jeg er ganske sikker på at det er slik.
Sist endret av Olympic; 25. mai 2015 kl. 11:23.
Du har datoene:

15 mai 16 mai 19 mai
17 juni 18 juni
14 juli 16 juli
14 aug 15 aug 17 aug

Siden Petter sier at Børge ikke vet datoen kan vi utelukke månedene som har unike dager, altså mai og juni. (18 og 19 finnes kun ett sted, og det er i de månedene).
Vi får følgende datoer:
14 juli 16 juli
14 aug 15 aug 17 aug
Når Børge får denne informasjonen sier han at han vet datoen. Det er fordi denne informasjonen kun tillater 1 dato med riktig dag (16 juli).
Petter vet at måneden er juli, og at Børre(som kun vet dag) har riktig svar. Petter står nå mellom 14. juli og 16. juli, men siden det finnes to datoer med dag 14, så må det være den datoen i juli som ikke har samme dag ett annet sted. Derfor vet begge at det er 16. juli.

Tror det blir riktig
Utsagn 1:
Børge hadde visst datoen hvis han fikk oppgitt 18 eller 19 siden disse er på listen kun én gang, og siden Petter er sikker på at Børge ikke vet så kan det ikke være månedene som inneholder dag 18 og 19 som er måneden. Dermed er mai og juni utelukket.

Utsagn 2:
Fra utsagn 1 kan Børge, som oss, dedusere at måneden er juli eller august. Det Børge sier gjør at vi kan utelukke dag 14. Hadde 14. vært dagen kunne han ikke ha visst hvilken måned dagen var i og dermed ikke datoen heller.

Utsagn 3:
Petter deduserer som oss at 14. ikke er dagen. Hvis Petter hadde fått måneden oppgitt til å være august, kunne han ikke visst om det var 15. eller 17. som var datoen. Siden han sier han er 100% sikker, konkluderer vi med at måneden er juli. Følgelig er 16. juli datoen.
Sist endret av Pinneknurk; 25. mai 2015 kl. 11:42.
https://www.youtube.com/watch?v=emiMj8cCL5E dette youtube-klippet forklarer det godt.
Trådstarter
35 1
Wow, smartinger!...
Tusen takk for en etterlengtet -logisk forklaring* på svaret til denne "ligiske gåten" :P