Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4418
Først av alt, så skriver jeg ikke dette på Legal Highs, ettersom jeg har hørt så er alkohol over 60% klassifisert som narkotika.
Stemmer dette?

Over til myten, spriten i Norge, har den blitt tilsatt brekningsmiddler?
For å være ærlig, min sprit som er ca. 70-80%, smaker nesten som vann når du er full, mens på polet så lukter og smaker 30-40% nesten som spy?
Etter litt googling fant jeg ut at det ikke var det, men det var det i rødsprit.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Alkoholloven http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-012.html § 8-13:
"Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen."

At myten om at det er tilsatt brekningsmiddel i norsk sprit er nok en myte. Jeg har ingen direkte kilder på dette, men jeg finner dette svært usannsynlig. Du finner derimot denatureringsmiddel eller brekningsmiddel i Rødsprit f.eks...
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
For å være ærlig, min sprit som er ca. 70-80%, smaker nesten som vann når du er full
Vis hele sitatet...
All drikke smaker nesten som vann når du er full..
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Først av alt, så skriver jeg ikke dette på Legal Highs, ettersom jeg har hørt så er alkohol over 60% klassifisert som narkotika.
Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Over til myten, spriten i Norge, har den blitt tilsatt brekningsmiddler?
Vis hele sitatet...
Nei, det har den ikke.
Sist endret av mentalmelt; 15. desember 2012 kl. 00:03.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei, det stemmer ikke.

Nei, det har den ikke.
Vis hele sitatet...
Med respekt så sier jeg takk for svar, men jeg kan jeg spørre hvorfor du er så sikker?

Simpel logikk eller en slags mythmusters confirmed eller selvsagt sikre kilder?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Over til myten, spriten i Norge, har den blitt tilsatt brekningsmiddler?
Vis hele sitatet...
Alkohol i seg selv er vel en form for brekningsmiddel? Føltes iallefall slik da jeg engang prøvde å drikke ren blandingsvodka uten å blande det med noe..
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Med respekt så sier jeg takk for svar, men jeg kan jeg spørre hvorfor du er så sikker?

Simpel logikk eller en slags mythmusters confirmed eller selvsagt sikre kilder?
Vis hele sitatet...
I all ydmykhet, så trenger jeg ingen kilder for å være skråsikker på dette. Et stoff er enten klassifisert som narkotika eller ikke. Det går ikke på konsentrasjon av stoffet. En kan forøvrig bare sjekke narkotikalisten om man er usikker.

Ang. brekningsmiddel, så sier det vel egentlig seg selv. Vinmonopolet er et seriøst selskap som setter sin ære i å tilby alt fra brukbare til rådyre drikkevarer. produktene de selger er jo ment for å drikkes. Det finnes intet bryggeri eller destilleri i verden som ville funnet på å tilsette brekningsmidler i drikkevarene sine, og om så var tilfellet, så ville Vinmonopolet aldri ha tatt inn deres produkter. Ideen strider mot all sunn fornuft, og har ingen rot i virkeligheten.
http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-1...-0008-001.html det som er på denne lista er definert som narkotika, alkohol er ikke her, dermed ikke narkotika.

Tilsette brekningsmiddel til polsprit(i så fall i små doser?) ville ført til stor fare for alle som ble fulle, da det hadde økt risken for bl.a. aspirasjonspneumoni.
Har selv hørt denne myten...
MentalMelt: Myten om at det er brekningsmiddel er jo fordi man skal kunne kaste opp om man skulle drikke for mye. Ikke for at det skulle endre smaken eller slikt. Velger å tro at dette er bullshit
Har selv hørt, blitt overbevist og vider fortalt dette.
Og grunnlaget var vell for at man ikke skulle drikke seg ihjel?
Og som TS sier så er det jo mye bedre smak i hjemmebrent? Skjønner da ikke sprit leverandørene at den smaker bedre jo renere den er, eller hva er greia?
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Har selv hørt denne myten...
MentalMelt: Myten om at det er brekningsmiddel er jo fordi man skal kunne kaste opp om man skulle drikke for mye. Ikke for at det skulle endre smaken eller slikt. Velger å tro at dette er bullshit
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner det. Jeg vet jo hva et brekningsmiddel er.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=86588
Så for å sitere Slashdot: *en gang for alle: NEI! Sprit over 60% kjem *IKKJE* under straffelova, men under "Lov om skjenking og omsetning av alkoholholdig drikk"*

For og svare på det siste: http://www.lommelegen.no/legesvar/al...rekningsmiddel
Sist endret av Kojtkaka; 15. desember 2012 kl. 01:53.
Sitat av Playground Vis innlegg
Alkohol i seg selv er vel en form for brekningsmiddel? Føltes iallefall slik da jeg engang prøvde å drikke ren blandingsvodka uten å blande det med noe..
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke brekningsmiddel i spriten på polet.

Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Har selv hørt denne myten...
MentalMelt: Myten om at det er brekningsmiddel er jo fordi man skal kunne kaste opp om man skulle drikke for mye. Ikke for at det skulle endre smaken eller slikt. Velger å tro at dette er bullshit
Vis hele sitatet...
Ja det er bullshit. Sprit er jo "ren gift" for kroppen. Og de fleste reagerer på for store mengder gift ved å brekke seg for å tømme magen - dette skjer jo gjerne ubevisst fordi kroppen selv forsøker å kvitte seg med alkoholen i magesekken. Det har ingenting med brekningsmiddel å gjøre. Det er en naturlig refleks i kroppen. Noen som drikker veldig fort og veldig masse blir så full så fort at kroppens reflekser svekkes for mye og da hender det folk trenger pumping eller rett og slett stryker med av alkosjokk.
Sist endret av random67489; 15. desember 2012 kl. 02:18.
Hvis man ikke skjønner hvorfor dette er en helt absurd myte, så er det egentlig litt vanskelig å forklare det. Da er det en eller annen grunnleggende forståelse som ikke er helt på plass et sted. Dette handler om den profesjonelle stoltheten til en hel næring, og et helt folk sine forventninger om å få rene og skikkelige drikkevarer. Ikke på noen av disse sidene i saken ville det vært tenkelig å akseptere en maks-grense for tillatt inntak av alkohol, satt gjennom et tilsatt brekningsmiddel.

Hvor mye alkohol man tåler er dessuten individuelt, så begrensningen hadde aldri fungert på noen fornuftig måte. Det er heller ikke slik at et brekningsmiddel er helt inaktivt til man når en gitt dose, og så kicker det inn. Effekten ville ha bygget seg gradvis opp med inntaket, og ødelagt rusopplevelsen for alle de med litt høyere toleranse enn gjennomsnittet.

De som insisterer på at denne myten er sann, kan jo prøve å spørre på polet neste gang de er innom. Pass bare på å ta med en god dose selvironi, for med mindre de ansatte er usedvanlig høflige, må du regne med å bli møtt med både latter og rare blikk.
Sett fra et logisk standpunkt: Tror du de store brennevinsprodusentene hadde tillatt noen som helst form for tilsetningsstoffer i deres produkt uten å skape et satans oppstyr (vi snakker om produsenter med opptil flere hundre års erfaring her)? Tror ikke det, nei. Man hadde nok hørt om det om så skulle være tilfellet. Ta et Google-søk, jeg skal vedde for at man ikke finner mer enn et par blogginnlegg e.l.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis man ikke skjønner hvorfor dette er en helt absurd myte, så er det egentlig litt vanskelig å forklare det. Da er det en eller annen grunnleggende forståelse som ikke er helt på plass et sted. Dette handler om den profesjonelle stoltheten til en hel næring, og et helt folk sine forventninger om å få rene og skikkelige drikkevarer. Ikke på noen av disse sidene i saken ville det vært tenkelig å akseptere en maks-grense for tillatt inntak av alkohol, satt gjennom et tilsatt brekningsmiddel.

Hvor mye alkohol man tåler er dessuten individuelt, så begrensningen hadde aldri fungert på noen fornuftig måte. Det er heller ikke slik at et brekningsmiddel er helt inaktivt til man når en gitt dose, og så kicker det inn. Effekten ville ha bygget seg gradvis opp med inntaket, og ødelagt rusopplevelsen for alle de med litt høyere toleranse enn gjennomsnittet.

De som insisterer på at denne myten er sann, kan jo prøve å spørre på polet neste gang de er innom. Pass bare på å ta med en god dose selvironi, for med mindre de ansatte er usedvanlig høflige, må du regne med å bli møtt med både latter og rare blikk.
Vis hele sitatet...
Kort og greit dette. Jeg så ikke denne posten før jeg skrev selv, men den oppsummerer egentlig mitt syn på saken.
Sist endret av Orph; 15. desember 2012 kl. 02:31.
Myten er laget av kids som ikke kan drikke.
Det ville vel uansett vært påbudt å skrive at det inneholder brekningmidler i spriten om dette var sant uansett?
Alkoholindustrien og tobakksindustrien er merkelig nok ikke underlagt de samme strenge reglene som matprodusenter. De er kun pliktige til å oppgi innhold av alkohol/nikotin og tjære.

Et brekningmiddel er imidlertid en såpass alvorlig ting å få i seg, at de nok hadde måttet informere om det allikevel. Det vil vel i de fleste tilfeller være for et legemiddel å regne.